Těžba kryptoměn na GeForce RTX 3060 přes snahu Nvidie funguje

Omezení výkonu GeForce RTX 3060 není účinné proti alternativním kryptoměnám, stačí změnit algoritmus

GeForce RTX 3060 měla podle Nvidie jenom pro hráče. Pomocí kombinací ovladače a firmwaru měl u ní být výrazně omezený výkon při těžbě kryptoměn. Ale vypadá to, že toto opatření nemusí být tak účinné, jak by bylo třeba. Snižuje sice výdělečnost při těžbě Etherea, ale Nvidia neomezila výkon v ostatních kryptoměnách, takže pro těžaře nebylo těžké její omezení obejít, což jsou špatné zprávy pro dostupnost tohoto GPU.

Podobně jako ohledně účinnosti ochran proti kopírování se rychle objevily názory, že půjde o předem prohraný zápas, kdy se rychle povede omezení v ovladači buď „hacknout“, nebo obejít detekci těžby, aby GPU nepoznalo, že na něm běží těžící software. Vypadá to, že ať už první nebo druhou cestou se momentálně na těchto kartách vyplácí těžit, jako by zámek neměly.
dy
Ohlasy, podle kterých se omezení dá obejít, se objevily celkem záhy, například od stejného kryptu fandícího youtubera či možná kryptobarona, který publikoval první pozorování toho, jak GeForce RTX 3060 těžbu zpomaluje. (GPU měl v rukou ještě před vydáním karet, takže možná jde o ilustraci toho, že výrobci jdou těžařům na ruku).krypto

Od té doby se objevily také tvrzení čínskýchvietnamských kryptokopů, že se jim podařilo omezení probourat a těžit s výkonem až 45, respektive 50 MH/s. Pro uměle nezpomalenou GeForce RTX 3060 se uvádí hashrate při těžbě Etherea okolo 46 MH/s, zatímco omezovač to sníží na 26 MH/s. Což je mimochodem dnes pořád výdělečné, takže Nvidia mohla nejspíš řezat s větší brutalitou). Tyto údajné hashrate by tedy skutečně znamenaly, že těžba jede na plný výkon, pokud jsou tvrzení pravdivá.

Čínští vývojáři tvrdí, že se jim u GeForce RTX 3060 podařilo dosáhnout plného neomezeného výkonu při těžbě kryptoměn (Zdroj: iLeakVN, via Guru3D)

Není úplně jisté, jestli se těmto dotyčným podařilo opravdu vyřadit z provozu detekci ovladače nebo samotný zpomalovací kód přímo při regulérní těžbě Etherea – což je hlavní a nejpopulárnější „kryptoměna“ těžená na grafikách.

Ono totiž zdá se úplně stačí netěžit Ethereum, ale jinou alternativní kryptoměnu. V dnešní bublině jsou totiž i ty podobně profitabilní pro těžaře a spekulanti je zřejmě skupují úplně stejně jako Etherum. Onen youtuber Cryptoleo se tak chlubil, že dokázal těžit s výdělkem 6,8 $ denně. Kryptoměny Conflux a Octopus s odlišným algoritmem a zdá se, že i nějaké forky Etherea jsou údajně na GeForce RTX 3060 těžitelné s plným výkonem, aniž by je ovladač detekoval a vzbouřil se jako u Etherea.

Je otázka, zda by Nvidia vůbec byla úspěšná, i pokud by se pokusila aktivně hledat „signatury“ nebo heuristicky detekovat i tyto další kryptotěžařské algoritmy. Pro vývojáře těžebního softwaru by asi nebylo těžké metodou pokus-omyl najít takové změny či obfuskace svého kódu, aby to GeForce RTX 3060 oblblo a přestala snižovat výkon. Nvidia na rozdíl od nich takto pružně reagovat nemůže, protože nemůže uživatele přinutit aktualizovat firmware a ovladače – když se programátorům jednou podaří detekci ošidit, mohou s takto upraveným programem těžit dokud se jim bude chtít.

Těžba kryptoměn na grafických kartách (Zdroj: Zotac)

Opatření ze strany Nvidie může pořád trošku pomoci – je možné, že někteří těžaři jednoduše nebudou chtít kupovat kartu, která by je tlačila do méně jistých alternativních kryptotokenů, čistě kvůli pohodlí. Ale efekt bude asi jen takový, že si tito lidé místo toho budou kupovat jiné karty jako RTX 3060 Ti a RTX 3070, takže ani pak to vše ve výsledku celkovému nedostatku GPU na trhu nemusí moc pomoct.

V tomto boji bohužel asi není moc možností, jak se kryptoměnovým těžařům dostat na kobylku, účinným lékem by mohly možná být maximálně nějaké regulační zásahy proti kryptoměnám, které by srazily jejich cenu (zájem o ně) a obecně kolaps jejich ceny, tedy prasknutí současné bubliny. Nějak zakročit proti těžbě kryptoměn například kvůli environmentálním dopadům a spotřebě elektřiny se ovšem zdá se většina velkých států nechystá (i když nyní probleskly nějaké náznaky v Číně).

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *