FidelityFX Super Resolution odhaleno, první obrázky, vydání 22. 6.

Oznámení a první demo FidelityFX Super Resolution

Upscaling her od AMD pro zvýšení FPS, který má konkurovat DLSS od Nvidie, byl předveden na Computexu. Technologie bude vydána tento měsíc, AMD už ukázalo první dema a snímky ze hry Godfall. Technologie FSR bude asi – minimálně v této první generaci – mít nižší kvalitu, ale za to bude fungovat na velkém množství Radeonů, od generace Polaris nebo Vega i na iGPU procesorů Ryzen. Podporovány jsou dokonce i karty Nvidia od generace GTX 1000.

Pokračujeme v novinkách, které AMD včera představilo na Computexu 2021 při své (pro nás) noční úvodní prezentaci. Největší špek, totiž předvedení 3D čipletů v akci i s prototypem Ryzenu 5000 osazeného 192MB L3 cache připojenou přes TSV a pokročilé vrstvené pouzdření, už jsme probrali v tomto článku.

Pro ty z vás zajímající se o hry bude možná nejatraktivnější to, že AMD představilo grafickou technologii FidelityFX Super Resolution, zkráceně FSR – tedy alternativu k DLSS od Nvidie, kterou fandové Radeonů dlouho vyhlížejí. Kompletní odhalení technologie a snad i její vypuštění do světa má přijít za tři týdny (22. 6.), takže dnes jde ještě pořád o preview, ale dozvěděli jsme se toho docela dost.

FidelityFX Super Resolution

FSR bude kombinovat upscaling s rekonstrukcí obrazu, ovšem má podle slot Scotta Herkelmana z AMD o pokročilý „spatial upscaling“, tedy „2D“ škálovací filtr pracující jen s aktuálním snímkem, bez temporálního elementu (kombinování obrazových dat s předchozími snímky), který používá DLSS 2.0 (oproti DLSS 1.0, které bylo také čistě spatial filtrem). Technologie nemá používat trénování na individuální hry, ale bude vyžadovat od vývojářů her, aby ji aktivně do hry začlenili, nepůjde tedy o postprocessingový filtr, který by se dal hře „vnutit“ přes ovladače.

Konvenční algoritmus, ne neuronová síť

Upscaler, který AMD používá, má podporovat fixní (předdefinované) faktory škálování i volně nastavitelné. Nikde není řečeno, že by se používala neuronová síť, jde tedy zřejmě o konvenční algoritmus, který je údajně silně optimalizovaný a má prý produkovat slušné detaily a zejména kvalitní hrany/kontury (možná by tedy mohlo jít o ze skupiny Edge-Directed Interpolation algoritmů).

Ostré hrany v kontrastu s tím, jak hrany podávají klasické metody (jako bikubické škálování, lanczos a podobně) jsou výhoda, kterou bodují i upscalery na bázi neuronových síti a právě kvůli tomuto jsou populární, nicméně snaha vytvářet ostré hrany také vede k riziku nepřirozeného vzhledu a artefaktů. Dopad na kvalitu může být netriviální, podobně jako u DLSS. Bude tedy dobré se dívat nejen na ostrost hran nebo přítomnost/nepřítomnost pixelizace, ale také na to, zda nejsou rozmazané textury nebo se neztrácí nebo nedeformují jemné detaily.

Demo

AMD ukázalo na Computexu video s ukázkou ve hře Godfall (vidět ho můžete zde v čase 20:29), ovšem na pořádné zhodnocení bude třeba mnohem víc času, ukázek a nimrání se se screenshoty. Také zatím máme jeden zazoomovaný snímek ve vysokém rozlišení ze slajdů (pochází od webu AnandTech), který ukazuje, že výstup minimálně v nastavení „Quality“ (druhé nejlepší) je pořád poměrně neostrý a působí rozmazaným dojmem, i když vyhlazuje pixelizaci 1440p zdrojového obrázku.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 – snímek od AnandTechu (rozklikněte pro plné rozlišení)

Dále můžete vidět nějaké screenshoty ze side-by-side srovnání ukazovaného ve streamu z Computexu, část by měla být pořízené i při nejlepším nastavení Ultra Quality. Ale mějte na paměti, že video bylo jednou a nejspíš i dvakrát komprimováno video kodekem,

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 (rozklikněte pro plné rozlišení)

Osobně bych očekával nižší kvalitu proti DLSS 2.0, vzhledem k nižší sofistikovanosti a tomu, že tento filtr bude používat značně menší výpočetní sílu v porovnání s tím, co má k dispozici neuronová síť na specializovaných akcelerátorech v GPU Nvidie. Navíc jde o první generaci, kdežto DLSS za sebou už má nějaké dva roky.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 (rozklikněte pro plné rozlišení)
Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 (rozklikněte pro plné rozlišení)

Po stránce výkonu AMD slibuje zrychlení od asi +50% výkonu až po 3× zrychlení – technologie totiž stejně jako DLSS 2.0 bude podporovat několik režimů s postupně se měnícím kompromisem mezi kvalitou a výkonem. U dema v Godfall AMD uvádí jako příklad benchmark, kdy nativní výkon ve 4K je (na Radeonu RX 6800 XT) 49 FPS, nejkvalitnější režim FSR „Ultra Quality“ je zhruba o polovinu rychlejší se 78 FPS. Režim „Quality“ s 99 FPS zhruba 2× rychlejší, režim Balanced dává 124 FPS a „Performance“ (s nejnižší kvalitou obrazu) 150 FPS. Ale tyto faktory zdá se mohou být v jiných hrách odlišné. Nejlepší výsledky údajně má FSR dosahovat tehdy, kdy hra provádí náročné efekty a zejména ray tracing.

Demo upscalingu FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021: technologie má čtyři různá nastavení kvality a rychlosti, nárůst FPS se ale bude lišit hru od hry

Podpora na široké řadě GPU, včetně starých generací

Zatímco kvalita asi bude (minimálně nyní v první generaci) nižší, výhodou FSR má být univerzálnost. Zatímco pro DLSS jsou nutné grafiky GeForce RTX 3000 nebo RTX 2000, FidelityFX Super Resolution bude běžet na Radeonech RX 6000, Radeonech RX 5000 a také Radeonech RX 500 a RX Vega. AMD také oficiálně podporuje integrované grafiky APU Ryzenů (ty mají zatím všechny architekturu Vega), ale i konkurenční grafiky GeForce od starší generace GTX 1000 (Pascal).

Prezentace AMD FidelityFX Super Resolution na Computexu 2021 (Zdroj: AMD)

Vzhledem k tomu, že výpočty asi budou relativně obecné, je ale možné, že nakonec FSR poběží i na dalších nejmenovaných kartách – třeba nových GPU Intel, nebo starších Radeonech s architekturou GCN (minimálně by asi mohly fungovat Radeony RX 400, když je podporovaná řada RX 500). Pravděpodobně by také mělo být možné podporu rozšířit úpravou kódu.

Aktualizováno: AMD už potvrdilo, že grafiky Polaris první generace (RX 400) budou FSR také podporovat. Výslovně jsou zmíněné RX 480 a RX 470. AMD nikde nezmiňuje, zda jsou podporované i menší GPU Polaris 10 a 11 v Radeonech RX 460, 550 a 560, ale pravděpodobně by tomu nemuselo nic bránit, leda že by byly ponechána stranou kvůli výkonu.

AMD FidelityFX Super Resolution (Zdroj: AMD)

Open source

FidelityFX Super Resolution bude součástí balíku technologií GPUOpen, který AMD nabízí na vývojářům her k volné implementaci, technologie má být velmi otevřená a má být možné ji portovat na nové platformy. Ze začátku má být FSR možné používat pod DirectX 12, DirectX 11 a Vulkanem. Má dokonce být open-source s kódem uvolněným pod licencí MIT (není ještě výslovně řečeno, že všechen kód bude ze 100 % otevřený, ale asi by mohl být). Na GPUOpen by se kód měl objevit po 22. červnu.

AMD FidelityFX Super Resolution má vyjít 22. června (Zdroj: AMD)

Několik prvních vývojářů her by již mělo být na palubě, AMD údajně také sbírá zpětnou vazbu o tom, v kterých hrách by zájemci tento upscalovací režim rádi viděli. Ffirma tedy zřejmě bude vývojářům pomáhat s přidáváním FSR do nejpopulárnějších/nejžádanějších titulů a podle ohlasu může alokovat své zdroje při tomto asistování.

Zdroje: AMD, AnandTech

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz

  •  
  •  
  •  
Flattr this!

GPU od AMD budou čipletová, pro 5nm Aldebaran už je to potvrzené

Po čipletových procesorech Ryzen a Threadripper zdá se AMD tento přístup, kdy je místo jednoho velkého čipu použito několik menších, nasadí i v GPU. Přímo zaměstnanci teď potvrdili, že se z minimálně dvou čipletů skládá příští generace výpočetního GPU, které asi vyjde příští rok, možná jako první 5nm GPU. V herních grafikách zatím čiplety potvrzené nejsou, ale prý by se mohly objevit už v příští nové architektuře RDNA 3. Celý článok „GPU od AMD budou čipletová, pro 5nm Aldebaran už je to potvrzené“ »

  •  
  •  
  •  

XT modely Ryzenů 5000 vyjdou až v Q1 2022. RDNA 3 a Zen 4 v Q4

Objevily se zase další informace o tom, co plánuje AMD provést v budoucnu s nabídkou desktopových procesorů Ryzen. Vypadá to, že se přece jen dočkáme refreshe procesorů Ryzen 5000 s architekturou Zen 3, ještě než přijde nový Zen 4. Dokonce by to moly být refreshe dva. AMD prý chystá jednak nějaké refreshované modely, snad „XT“, jednak separátně ještě Ryzen nebo Ryzeny s čipletovou 3D V-Cache. Ale ani jedno nevyjde letos. Celý článok „XT modely Ryzenů 5000 vyjdou až v Q1 2022. RDNA 3 a Zen 4 v Q4“ »

  •  
  •  
  •  

Vychází profi verze RDNA 2: Radeon Pro W6800, W6600 a W6600M

AMD týden po Computexu 2021 vytáhlo ještě jednu novinku. Jak už prozradilo předchozí avizo, včera firma odhalila dva nové modely Radeon Pro série W6000. Jde o karty pro profesionální grafiku, CAD/CAM, pracovní stanice a podobné úlohy, takže už i do této oblasti se dostávají nová 7nm GPU architektury RDNA 2. Zajímavé je, že jim AMD nastavilo vyšší výkon než herním kartám: Radeon Pro W6600, první desktop karta s Navi 23, má takt 2900 MHz. Celý článok „Vychází profi verze RDNA 2: Radeon Pro W6800, W6600 a W6600M“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. No nevím. Být to na sw nezávislý upscaler, tak se dal čekat úspěch. Tohle vypadá na pěknou blamáž.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *