Nejúspornější GPU Ampere: Nvidia RTX A2000 má GA106 a 70W TDP

Nvidia RTX A2000

Grafických karet je na trhu pořád málo a pořád je problém s cenami. Byl by to paradox, kdyby se teď daly koupit relativně výhodné grafiky v profesionální řadě karet Nvidia Quadro (či teď už jen Nvidia RTX). Nvidia totiž vydala nový model založený na stejném základu jako GeForce RTX 3060 a ač jde o profi kartu, je cena na dnešek překvapivě výhodná. Je to však i asi první nízkoprofilová a také zatím nejúspornější grafika Ampere.

Karta Nvidia RTX A2000 by měla patřit do relativně nižších cenových pásem proti vyšším modelům řady Nvidia A (dříve Quadro), ale půjde o profesionální kartu pro pracovní stanice se vším všudy. Bude tedy mít příslušný ovladač s certifikacemi a kompatibilitou s různým CAD a podobným softwarem a také má například podporu ochrany ECC na pamětech.

Model je založený na 8nm čipu GA106, který normálně najdete v GeForce RTX 3060. Specifikace jsou ovšem odlišné. Zatímco RTX 3060 má aktivních 3584 z 3840 shaderů tohoto čipu, u karty RTX A2000 je GPU oříznuté trošku více, na 3328 shaderů – mělo by to být 26 z 30 bloků SM. Karta tedy tak bude mít 26 RT jader a 104 Tensor jader.

Nvidia RTX A2000 (Zdroj: Nvidia)

Nejúspornější Ampere

Parametry grafiky Nvidia RTX A2000 (Zdroj: Nvidia)

Vedle toho ale zejména budou zredukované frekvence, protože na rozdíl od GeForce RTX 3060, což je 170W karta, má model RTX A2000 TDP pouhých 70 W, a stačí mu tedy napájení ze slotu PCI Express ×16 (podporuje jinak samozřejmě PCIe 4.0).

Nvidia uvádí, že hrubý výkon karty ve výpočtech FP32 je 8,0 TFLOPS, výkon tensor jader 63,9 TFLOPS a výkon RT jader 15,6 TFLOPS. Takt boostu by podle toho měl být jen asi 1200 MHz. Pro herní model GeForce RTX 3060 uvádí Nvidia teoretický výkon 12,8 TFLOPS, což je o 60 % více než pro tuto úspornou profi verzi.

Karta má proti GeForce RTX 3060 vedle nižšího hrubého výkonu také menší a pomalejší paměti. Kapacita je pouze 6 GB a čipy GDDR6 běží na frekvenci 12,0 GHz efektivně, což dodává propustnost 288 GB/s.

RTX A2000 má nízkoprofilové provedení, takže se hodí i do kompaktních skříní. Chladič je aktivní typu blower, tedy s jedním radiálním ventilátorem, který podélně profukuje kartu a na jejím konci teplý vzduch tlačí ven záslepkou. Zabere nicméně rozměrově dva sloty. Karta by měla mít délku pod 17 cm a tedy být vhodná do prakticky všech Mini-ITX sestav, pokud tedy mají dva volné sloty pro GPU. Na záslepce jsou čtyři výstupy mini DisplayPort 1.4a i s podporou pro zajištění kabelu, je možné mít čtyři 5K obrazovky při 60 Hz, nebo čtyři 4K při 120 Hz, nebo dva 8K monitory při frekvenci 60 Hz.

Nvidia oznámila, že tato karta bude stát 450 $, což není úplně nejhorší částka vzhledem k tomu, že herní karta na bázi čipu GA106 stojí oficiálně 329 dolarů (neoficiálně ještě mnohem víc, ale to je už jiné téma). U nás by to s DPH odpovídalo asi 9800 Kč nebo 385 eurům. S tím je RTX A2000 vůbec nejlevnějším profesionálním modelem Nvidie obsahujícím podporu raytracingové akcelerace. Je dokonce i levnější než Radeon Pro W6600 od AMD (649 $), byť ten má o něco větší paměť a také asi výkon.


Grafiky Nvidia RTX profesionální řady A, generace Ampere. Nová RTX A2000 je vlevo dole (Zdroj: Nvidia)

V prodeji se tato karta objeví v říjnu (októbri), a to jednak v OEM pracovních stanicích různých výrobců, ale i u dalších distribučních partnerů a prodejců Nvidie, takže by snad tyto grafiky měly pro zájemce být dostupné i samostatně na volném trhu.

Tip: Architektura a detaily GPU Nvidia Ampere/GeForce RTX 3000 a čipů GA102 a GA104

Zdroje: Nvidia, VideoCardz, AnandTech

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *