Nvidia chystá i 6GB verzi GeForce RTX 3060 s nižší cenou

6GB verze GeForce RTX 3060 nalezená v databázi korejské certifikační agentury

Otázka kapacity paměti u grafik Ampere je zpátky. Už je jasné, že GeForce RTX 3060 dostane štědrých 12 GB paměti, ale Nvidia zdá se nepohřbila plány na model s 6GB pamětí. Opět se objevily stopy, že je v přípravě GeForce RTX 3060 6GB, která by mohla mít nižší cenu, ale také výkon. Nvidia by u této karty možná mohla jako před pěti lety u GTX 1060 také snížit počet výpočetních jednotek.

Za pár dní se začne prodávat GeForce RTX 3060, mainstreamová grafika Ampere. Původně se čekalo, že nejspíš bude mít 6GB paměť, protože RTX 3070 i RTX 3080 (a ostatně i RTX 3060 Ti) jsou vybavené 8 GB GDDR6 nebo GDDR6X. Potom však Nvidia oznámila, že GeForce RTX 3060 vyjde jako 12GB karta, což bylo (příjemné) překvapení.

Ale zdá se, že nakonec by přece jen mohla existovat i varianta s jen 6 GB paměti, která by mohla být levnější. V databázích různých certifikačních orgánů se totiž opět objevily 6GB model RTX 3060, které ukazují na to, že jsou tyto karty na cestě.

Partnerský výrobce grafik GeForce Palit si nyní u jihokorejské organizace National Radio Research Agency zaregistroval karty „GeForce RTX 3060 Dual OC D6 12GB“, ale zároveň také „GeForce RTX 3060 Dual OC D6 6GB“ a „GeForce RTX 3060 Dual D6 6GB“. To nejspíš znamená, že tyto 6GB verze karet jsou stále v plánu. Nebo opět v plánu.

Hardwarově by se nemusely příliš lišit. 12GB GeForce RTX 3060 používají šest 2GB (16Gb) čipů GDDR6, takže 6GB model by prostě jen místo toho měl 1GB (8Gb) čipy. Obě karty by proto mohly mít stejná PCB a samozřejmě také chladiče.

Nvidia GeForce RTX 3060 6GB od Palitu v databázi National Radio Research Agency (Zdroj: VideoCardz)

Podle VideoCardz zřejmě Nvidia původně plánovala, že by 6GB a 12GB verze grafiky RTX 3060 měly různý počet výpočetních jednotek a 12GB karta by měla o něco vyšší hrubý výkon. Takovouto strategii hrála v roce 2016 s GeForce GTX 1060, jejíž 6GB verze měla 1280 shaderů, ale 3GB jen 1152 shaderů.

VideoCardz uvádí, že původně byla podle jeho zákulisních poznatků plánovaná 6GB karta s 3584 shadery (28 bloků SM) a 12GB karta s 3840 shadery (30 SM). Jenže nakonec ohlášená verze GeForce RTX 3060 s 12GB pamětí nakonec má jen 3584 shaderů zamýšlených pro slabší verzi. Není jasné, zda nakonec tedy i 6GB karta bude mít stejný počet jednotek, nebo jestli u ní ještě bude počet snížen (třeba na 3328 shaderů/26 bloků SM).

12GB GeForce RTX 3060 má oficiálně cenu 329 dolarů. 6GB verze by možná mohla být za částku někde mezi 289 až 309 $, i když samozřejmě těžko říct za ji budete moci koupit reálně, protože momentálně je díky kryptoměnové bublině situace taková, jaká je. Vydání této 6GB grafiky bude asi proti 12GB verzi posunuté, možná by se mohla objevit o měsíc až dva později.

Podobně jako v případě RTX 3060 se také objevují zprávy, že i AMD, které má rovněž Radeon RX 6700 XT osazený 12GB pamětí, by mohlo separátně vyrábět i 6GB verzi (pod označením RX 6700). Je také možné, že tyto karty s poloviční pamětí mohou být určené hlavně pro OEM trh.

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *