GeForce RTX 3000 pro notebooky vyjdou 12. 1. Máme specifikace

Nvidia GeForce RTX 3080, RTX 3070 a RTX 3060 pro notebooky

Novou generaci grafických karet GeForce RTX 3000 zatím Nvidia vydala jenom jako desktopové karty. Ale v novém roce by se už brzo měly objevit i verze pro notebooky, které přinesou výkon nové generace 8nm čipů Ampere i do herních laptopů. Podle úniků by brzy měly být vydání mobilní GPU GeForce RTX 3060, RTX 3070 a RTX 3080 a už k nim máme i specifikace včetně počtu shaderů a frekvencí.

To, že se vydání mobilních GeForce RTX 3000 blíží, naznačuje množství úniků. Na internetu se začaly objevovat informace o noteboocích osazených některou ze tří výše jmenovaných mobilních grafik. Je tedy pravděpodobné, že by je Nvidia mohla odhalit nyní v následujících týdnech, pravděpodobně na CES 2021, které se bude virtuálně konat od 11.1. Web NotebookCheck (via VideoCardz) ale už publikoval i přesnější specifikace, takže se můžeme podívat, co Nvidia chystá.

GeForce RTX 3080

Nejvýkonnější model Ampere pro notebooky bude GeForce RTX 3080, která je založená na 8nm čipu GA104 – tedy ne GA102 jako desktopová karta. V tomto modelu bude použitá plně aktivní verze, kterou v desktopu nedostanete, takže GPU bude poskytovat 6144 shaderů (48 bloků SM, 48 RT jader a 192 tensor jader). Tato verze čipu má údajně označení GA104-775 a interní označení celé grafiky je GN20-E7.

Podle NotebookChecku bude karta mít frekvenci GPU 1,1 GHz až 1,7 GHz – toto jsou asi údaje pro boost. Jak rychlá bude, závisí na tom, jakou nastaví výrobce notebooku spotřebu. U běžných modelů („Max-P“) to může být od 115 W do 150 W. Úspornější a pomalejší verze RTX 3080 „Max-Q“ má mít TDP 80–90 W. Čím nižší spotřeba, tím více poběží GPU podtaktované, takže výkon bude samozřejmě nižší. Pro srovnání, desktopová RTX 3070 by asi mohla být výkonnější než tato mobilní RTX 3080 – její takt boostu je 1,73 GHz (při 5888 shaderech), ale běžně boostuje až někam k 1900 MHz.

Co je u této grafiky ještě zajímavé, jsou paměti. Bude použitá 256bitová sběrnice s pamětí GDDR6 (takže pokud zůstane efektivně 14,0GHz frekvence, bavíme se o propustnosti 448 GB/s). Ale zatímco desktopové karty Ampere mají kapacitu jen 10 GB (a srovnatelná RTX 3070 pak 8 GB), verze RTX 3080 pro notebooky má být dostupná s 8GB pamětí, ale volitelně také s 16GB.

GPU jinak bude mít možnost připojit se do systému přes PCI Express 4.0 – to by asi mohlo fungovat na 10nm procesorech Intel Tiger Lake-H. Jestli bude už PCIe 4.0 umět také mobilní AMD Ryzen 5000 („Cezanne“), o tom zatím žádné informace nejsou. Takže je možné, že zůstane na PCIe 3.0. Toto ale podobně jako v desktopu nebude pro GPU Ampere výrazná brzda, zvlášť když se bavíme maximálně o GA104.

Notebooky s mobilními grafikami Ampere v nabídce výrobce Skikk (Zdroj: VideoCardz)

GeForce RTX 3070

Druhý model v pořadí bude také založený na GPU GA104, tentokrát ve variantě GA104-770, která je ořezaná jen na 5120 shaderů (40 SM/RT jader, 160 tensor jader). Interní označení karty je zřejmě GN20-E5. Grafika bude zachovávat 256bitovou paměťovou sběrnici také s pamětí GDDR6, ale zde už bude ke koupi jen verze s 8GB kapacitou.

Frekvence se opět bude lišit notebook od notebooku podle toho, jak bude nastavená spotřeba. Rozsah má být od 1,1 GHz po 1,62 GHz. Pro srovnání, desktopová RTX 3060 Ti má sice jenom 4864 shaderů, ale takt boostu 1,67 GHz (a ve hrách se dostává zase cca k 1850–1920 MHz). TDP těchto karet budou stejná jako u mobilní RTX 3080 – verze Max-P může být nastavena na 115 W až 150 W, úsporné verze Max-Q na 80–90 W. Na základě tohoto je asi možné, že mezi RTX 3070 a RTX 3080 může být menší rozdíl, než byste čekali, protože limitem bude spotřeba. Pokud bude v jednom notebooku RTX 3080 nastavená na nižší TDP a v jiném RTX 3070 na 150 W, asi by mohl nižší model být výkonnější.

Schéma plně aktivovaného GPU GA104

GeForce RTX 3060

Třetí model bude již odvozený od čipu GA106, stejně jako desktopová RTX 3060. Notebooková verze bude nabízet 3072 shaderů, což by asi mohla být plně aktivní konfigurace. Pak by GA106 obsahovalo 24 bloků SM (a 24 RT jader atd). Paměťová sběrnice je 192bitová a opět bude osazena GDDR6. Kapacita má být 6 GB, o 12GB verzi řeč nikde není. Při 14,0GHz pamětech by propustnost byla 336 GB/s, pokud by Nvidia osadila 16,0GHz, pak 384 GB/s. Frekvence RAM NotebookCheck nikde neuvádí, takže nevíme.

Frekvence GPU zde mají být 0,9 až 1,7 GHz. Opět bude záležet na tom, na jakou spotřebu výrobce notebooku grafiku nastaví. Běžné Max-P verze mohou mít TDP 80 až 115 W, verze Max-Q budou seškrcené na 60–70 W (proto nižší minimální takty než u vyšších modelů).

Z uvedeného to vypadá, že zase tak úplně nebude platit, že desktopová a mobilní verze GeForce se stejným označením mají „stejný“ (v praxi to spíše srovnatelný) výkon, což bylo něco, co Nvidia chtěla razit o pár generací zpátky. Potvrdí-li se tyto specifikace, pak GeForce RTX 3080 pro notebooky bude spíše podobná GeForce RTX 3070 pro desktopová PC – i když výkon by asi v praxi mohl být i nižší (minimálně u implementací s nižším než maximálním TDP). Mobilní RTX 3070 zase vypadá spíše jako RTX 3060 Ti. GeForce RTX 3060 by mohly být rovnocennější, ale ještě moc nemůžeme soudit, protože desktopová verze ještě nebyla vydána.

Vydání 12. 1.?

Vydání těchto grafik by mělo údajně nastat 12. ledna/januára, kdy Nvidia pořádá speciální virtuální akci patrně právě pro jejich oznámení („Special GeForce broadcast“).


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *