RX 6700 XT v redakcii. Detaily Sapphire Nitro+, testy v pondelok

Preview s detailami Sapphire RX 6700 XT Nitro+

Informačné embargo na recenzie Radeonov RX 6700 XT vypršalo. A aj my už máme jednu z kariet k dispozícii a pracujeme na testoch. Odštartujeme nimi budúci týždeň, dovtedy však musíme ešte na porovnanie domerať a vydať testy konkurenčnej RTX 3060 Ti. Teraz to ale bude o RX 6700 XT, kde si v článku priblížime vyhotovenie Sapphire Nitro+. To predstavuje špičku toho, čo má dvorný výrobca grafických kariet s GPU AMD v ponuke.

V ideálnom svete sme chceli testy RX 6700 hneď, ako to regule AMD povolia, ale nakoniec sa k nám táto grafická karta nedostala v dostatočnom predstihu. Do testlabu prišla len včera a prehnať ju za taký krátky čas našou metodikou je nereálne, ale to neznamená, že „prime time“ úplne prepasieme. Keď už máme tú kartu na stole, tak sme sa zamerali aspoň na nejaké tie konštrukčné detaily, ktorými sa môžete navnadiť na podrobné testy, ktoré, pokiaľ sa nič nepokazí, vydáme v pondelok.

Radeon RX 6700 XT je prvá grafická karta používajúca GPU Navi 22. To je s plochou 336 mm² o 35 % menšie než Navi 22 v RX 6800 (XT) a RX 6900 XT. Nová RX 6700 XT má ďalej 40 aktívnych CU, čo je polovica RX 6900 XT, a 12 GB pamätí typu GDDR6 je pripojených cez 192-bitovú zbernicu.

Analyzovať budeme RX 6700 XT od Sapphire v najvyššom rade Nitro+. Na základe historických skúseností môžeme smelo poznamenať, že sa vždy jednalo o tie najprepracovanejšie konštrukcie. Nielen v rámci produkcie Sapphiru, ale celkovo. Či už z pohľadu napájania, výbavy alebo chladenia a všetky predpoklady k udržaní si tradície má najnovšie Nitro+ aj tentokrát.

Chladič je trojventilátorový a postavený je na princípoch, ktoré sa dnes často používajú. Medzi ne patrí napríklad protichodné otáčanie prostredného ventilátora oproti zvyšným dvom za účelom potlačenia turbulentného prúdenia. Takisto sú konce lopatiek zapustené do kruhového rámčeka, ktorý je pevnou súčasťou rotora. To je tiež jeden z modernejších prvkov, čo sa na súčasných chladičoch grafických kariet používa. Sapphire ten svoj ešte vylepšil tak, že vrchná strana lemovania rotora má za každou lopatkou výseky v tvare písmena „V“. Aj tie by sa malo podieľať na čo najvyššej efektivite, teda aby bol chladiaci výkon čo najvyšší a hlučnosť čo najnižšia. Dosahované to má byť efektívnejším smerovaním vzduchu naprieč telom radiátora. I ten samotný má na zníženie mechanického odporu zubaté hrany, čo je tiež jeden z osvedčených trikov na dosahovanie lepších výsledkov.

Podobný chladič ste už mohli vidieť aj na výkonnejších grafikách s Navi 22, teda od RX 6800 Nitro+ vyššie. Tento by mal byť ale o málinko nižší, o nejaké 3 mm. RX 6700 Nitro+ má z profilu 51 mm. Hĺbka (134 mm) a dĺžka zostali rovnaké, pričom strana s ventilátormi je o chlp kratšia. Na konečných 310 mm kartu definuje backplate. Toto je rozmer bez jazýčka na záslepke, čiže ten, ktorý hovorí o potrebnom priestore vnútri skrinky.

Pozoruhodné je i riešenie chladenia pamätí. To je realizované formou samostatného modulu, ktorý je oddelený od hlavného pasívu. Tento modul je postavený na hliníkovej základni s dobre členitým rebrovaním na stranách. To majú na dosahovanie vyššej efektivity širšie rozstupy rebrovania než pasív GPU. Predsa len tento chladič VRAM nie je tak bezprostredne blízko pod ventilátormi a je viac závislý od systémového chladenia skrinky. A preto sa tie širšie rozstupy medzi rebrami celkom hodia. Návrh je to ale jednoduchší, než bol na Nitro+ kariet s Navi 22. Už je bez heatpipe a dosahu na VRM (to je, zdá sa, v kontakte s hlavným pasívom).

Backplate je pomerne deravý, a to hlavne v zadnej časti, ktorá presahuje na dĺžku PCB. V týchto miestach sú okná na efektívnejšie unikanie teplého vzduchu a na jednoduché pripojenie prídavného príslušenstva s ARGB LED. Na konci PCB je preň totiž vyvedený 3-pinový 5 V konektor synchronizovaný so základnou doskou. Na karte je ale aj dosť vstavaných prvkov s osvetlením. Zboku to nápis Sapphire a 13,5 cm svetlovodivý pás, zvrchu zase logo Nitro+.

Samotný backplate je kovový, z hliníku, ale neslúži na absorpciu tepla zo zadnej strany PCB. Sapphire tu nepoužil žiadny teplovodivý materiál a len je cez dve (asi plastové) podložky definovaný malý odstup. Vďaka nemu je karta poriadne robustná a nekrúti sa. Čo sa týka hmotnosti karty, tak tá zľahka presahuje jeden kilogram (1025 g).

Systém inštalácie ventilátorov je modulárny, čo máme na grafikách Sapphire radi. To znamená, že všetky ventilátory sú zapojené cez konektor k rámčeku a na rozdiel od bežných prepojení (zdieľaný priamy kábel na PCB) je možné ventilátor v prípade rýchlo a ľahko vymeniť aj na používateľskej úrovni.

Nechýba ani duálny BIOS s prepínačom. Ten je jednak hardvérový (na PCB), jednak môžete medzi „výkonným“ a „tichým“ BIOSom prepínať aj softvérovo cez aplikáciu TriXX. Uvidíme, aký rozdiel vo vlastnostiach medzi jednotlivými BIOSmi nameriame a podľa toho potom prípadne vyhraníme nejaký kratší porovnávajúci článok so zopár testami. Všetky testy s jedným aj druhým BIOSom robiť nebudeme, ale na nejakej menšej vzorke porovnanie v rámci samostatného článku spraviť môžeme.

Tak, malú ochutnávku na pripravovaný test RX 6700 XT Nitro+ máte za sebou. My ideme rýchlo dokončiť resty v podobe prác na meraniach RTX 3060 Ti Gaming X, ktoré musia na čo najhodnotnejšie hoodnotenie RX 6700 XT vyjsť prirodzene skôr – v piatok.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (10) Pridať komentár

  1. Vydělený chladič VR(A)M je lépe spojovat s usnadněním návrhu a konstrukce než s vylepšením účinnosti chlazení (považuju to za vyloženě zavádějící).

    1. Tým vyladením účinnosti ale nemyslím to oddelenie pasívu VRAM/VRM od hlavného. Ide mi vyložene o tú prácu s rôzne širokými rozstupmi pri návrhu rebrovania. To, že sú na pasíve VRAM/VRM ďalej od seba bude k prospechu veci (citlivosť na systémové chladenie bude vyššia) a efektívnejšie, než keby boli rebrá nasekané rovnako natesno. Je to drobnosť, ale pri súčasnej spotrebe a zahrievaní VRAM stojí aj takáto snaha o zlepšenie za pozornosť. Na iných kartách takýto zmysel pre detail väčšinou chýba.

      1. Naprosto chápu podněty vedoucí k takovému řešení, ale nadšení, s jakou je přijímáno, pro něj nemám. Za šikovné bych to z pohledu zákazníka asi neoznačil, jakkoli květnatě se to budou snažit zaonačit. Koukal jsem taky na detail a nemůžu najít heatpipe o níž se v textu zmiňujete.

        1. Bez mučenia sa priznám, že som vychádzal z návrhu modulu na 6800 (XT) Nitro+, ktorý je naozaj postavený na báze sploštených heatpipe. Je fakt, že tu je to len ten hliníkový profil, tak tom to v texte upravil. Tak on je je ten modul na 6700 XT evidentne tak zjednodušený, že už nakoniec nedosahuje ani na to VRM, ktorého chladenie je vyriešené inak a je asi vyvedené asi z hlavného pasívu. Ešte rozmýšľam, či tam ten kontakt s ním naozaj je alebo sú to len samostatný mini blok, ale zdá sa, že to prvé. Ono to nejde takto podľahom zboku na zloženú kartu úplne s istotou napísať a bohužiaľ rozoberať to nemôžeme, čo potom aj trochu odrádza od nejakého ďalšieho skúmania detailov chladiča/PCB, ktoré sa takto (na grafike v celku) ťažko posudzujú.

            1. Možno GDDR6 všeobecne nekladú až také vysoké nároky na chladenie ako GDDR6X a bude to v pohode stačiť. 🙂 Keď už sa tie teploty VRAM nedajú odčítavať softvérovo (aj tak softvérovo = naprd), tak po prvom kole testov grafických kariet snáď vymyslím nejaký spôsob, ako porovnať zahrievanie GDDR5, GDDR6 a GDDR6X a ideálne i naprieč výrobcami pamätí. No, uvidíme, čo bude/nebude reálne.

  2. Velmi sa tesim na test, karta vyzera fakt dobre. Skoda ze, momentalna situacia na trhu nedovoluje obycajnym smrtelnikom kupit graficku kartu.

    1. Tak vždy si môže človek grafiku vybrať aspoň v rámci hotovej zostavy, ale jasné, je to momentálne na prd. Nezostáva, než veriť, že sa situácia skôr či neskôr zlepší a bude možná kúpa aj samostatne a hlavne za normálnu (odporúčanú) cenu.

      1. Je to hold zmar, ve kterém i nadšenci do hardware zvyklí sestavovat si PC vlastnoručně najednou nakupují hotové sestavy (nebo dokonce i herní notebooky). Ta doba je již příliš dlouhá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *