Údajné parametry herních samostatných grafik Intel Xe HPG/DG2

Hrubé specifikace 6nm samostatných GPU Intel Xe pro herní segment

Loni Intel vydal první samostatné grafiky Xe „DG1“, zatím ale byly dost skromné. Letos by ale už měl mít výkonnější GPU s architekturou Xe HPG pro hráče, která už podporují i ray tracing. Tyto karty by tedy měly být o dost zajímavější a z úniků na internetu už se rýsují parametry, které by měly mít. Půjde o 6nm čipy vyráběné u TSMC, s až 4096 shadery a 16 GB paměti GDDR6, Intel ale chystá i řadu dalších modelů.

Jaká by tato GPU mohla být, se teď začíná zase šuškat na internetu. Říkáme zase, protože nejde o úplně nové informace – už se o nich mluvilo v září, ovšem od té doby se rozsah specifikací trošku rozšířil a změnil.

Specifikace grafik Xe „HPG“, které Intel chystá, se teď objevily u leakerů na Twitteru. Je třeba je brát s rezervou, těžko říct, jak důvěryhodná tato informace je.

Nejvýkonnější GPU s 256bitovou sběrnicí?

Nejvýkonnější herní GPU by mělo mít 512 EU, což znamená 4096 shaderů – tedy stejný počet jako měly grafiky Vega 64 a Radeon VII od AMD. Jaký bude s tímto počtem jednotek dosahován výkon, ovšem bude hodně záviset na architektuře (IPC) a na frekvencích. Určité zařazení by ale mohla nabízet paměťová sběrnice.

Ta má šířku 256 bitů, což by ukazovalo spíše na vyšší mainstream a nižší highend než na úplnou výkonnostní špičku, kdy by se dala čekat spíše 512bitová nebo 384bitová sběrnice. Karta by měla mít buď 8 GB nebo 16 GB paměti GDDR6. Intel by tedy zatím mohl mířit spíše na masovější a levněji prodávané modely herních grafik, dejme tomu třeba GeForce RTX 3070 a Radeon RX 6800.

Na druhou stranu právě poslední karty AMD ukazují, že jen z paměťové sběrnice nelze vše vyvozovat, protože díky Infinity Cache reálně mají výkon grafik s širšími sběrnicemi jen s 256bitovou sběrnicí. Intel by teoreticky mohl mít podobnou tajnou zbraň, ostatně na jeho GPU pracovalo hodně lidí přetažených z AMD, včetně šéfa této iniciativy Raji Koduriho.

192bitový mainstream

Vedle tohoto čipu „DG2-512EU“ by pak měly existovat další dva. Nejvíc práce by snad měl odvádět druhý čip DG2-384EU“, který má zdá se nativně 192bitové paměti (takže přímé srovnání by mohly být GeForce RTX 3060 a chystaný Radeon RX 6700 XT, ale opět platí výhrada, že šířka nemusí být vše).

Na tomto čipu má existovat plnotučný model s 384 EU/3072 shadery, jenž by byl osazen 6 nebo 12 GB paměti GDDR6. Pod ním ale mají existovat dvě karty se 128bitovou sběrnicí, které mají poskytovat 256 EU (2048 shaderů) nebo 192 EU (1536 shaderů). Paměti by měly 8 nebo 4 GB (karta s 1536 shadery by prý byla čistě 4GB). Některé zdroje neuvádějí, zda by toto bylo další menší GPU, nebo ořezaná verze stejného čipu s 384 EU, což si myslí VideoCardz.

Intel má dále mít přichystané ještě lowendové grafiky s 1024 a 768 shadery (128 a 96 EU), které by měly čip „DG2-128EU“ se 64bitovou sběrnicí. Paměti by měly osazené 4 GB, opět typu GDDR6.

Podle také porůznu uniklých informací bez jasného zdroje by prý měl být pro tato GPU použitý 6nm proces TSMC, nebyla by tedy už vyráběna 10nm procesem Intelu. Před časem se objevovala schémata, podle nichž ono mainstreamové GPU se 192bitovou sběrnicí údajně má mít plochu jen nějakých 189 mm², což by bylo dosti málo (a ekonomicky výhodné). 6nm proces TSMC by to mohl vysvětlovat.

Údajné schéma PCB pro grafiku Intel Xe DG2 s 384 EU (Zdroj: VideoCardz)

Kdy přesně tyto grafiky můžeme čekat, není jasné. Intel původně ohlásil, že vyjdou v roce 2021, ale je otázka, zda je třeba COVID nepozdržel. I pokud ne, pak asi může jít o vydání až třeba v závěru roku na podzim nebo v zimě. V současné situaci by se asi hodilo, kdyby byly na trhu co nejdříve, protože jakýchkoliv herních karet se nedostává. Ale v situaci, kdy je nedostatek různých součástek potřebných právě i pro stavbu samostatných grafik, současně není na takového rozšíření nabídky moc příhodná doba.

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia ukázala plány. Nová architektura GPU v 2022, další 2024

Plány na několik let dopředu tento týden ukázala Nvidia na konferenci GTC 2021. Firma tyto akce věnuje hlavně serverovým a výpočetním produktům a umělé inteligenci, ale při této příležitosti představila i roadmapu. A ta je pro nás zajímavá i z hlediska hráčských grafických karet, protože ukazuje, na kdy se plánuje příchod nových architektur GPU, s nimiž bývají spojené velké skoky vpřed ve výkonu a nové funkce. Celý článok „Nvidia ukázala plány. Nová architektura GPU v 2022, další 2024“ »

  •  
  •  
  •  
  •  

Příští generace GPU Nvidia GeForce je Lovelace. 5 nm, až 144 SM?

Už před rokem, ještě před vydáním či oznámením GPU Ampere od Nvidie prosákly informace o tom, že by se architektura zřejmě následující po této 7nm/8nm generaci měla jmenovat Hopper. Vypadá to ale, že možná nastala změna plánu. Podle aktuálních průsaků prý Nvidia mění roadmapy a místo čipů Hopper by příští generace mohla být nazvaná Lovelace. Prý to už budou 5nm GPU a nárůst výkonu by mohl být hodně velký. Celý článok „Příští generace GPU Nvidia GeForce je Lovelace. 5 nm, až 144 SM?“ »

  •  
  •  
  •  
  •  

Rozbor GPU Ampere: co je nového v architektuře GeForce RTX 3000

Po stránce hardwaru byl tento měsíc obrazně řečeno celý zelený díky vydání nové generace grafických karet Nvidia, GeForce RTX 3000. Ty jsou založené na nové architektuře Ampere. Co přináší a v čem je nová proti Turingu, probereme v tomto článku: novou architekturu SM stojící za dvojnásobnými počty shaderů nebo výrobní proces nebo charakteristicky obou čipů, které zatím byly odhaleny. Celý článok „Rozbor GPU Ampere: co je nového v architektuře GeForce RTX 3000“ »

  •  
  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *