Site icon HWCooling.net

Sapphire RX 7600 Pulse: Jasná jednotka v pomere cena/výkon

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Nové grafické karty RX 7600 v ponuke AMD a hlavne v ponukách výrobcoch tretích strán predstavujú najlacnejšie varianty z aktuálnych generácií AMD a Nvidie. Z RX 7900 XT (grafické karty AMD RDNA 3 s druhým „najlacnejším“ GPU) je pomerne veľký, čip v RX 7600 (Navi 33) je menej než polovičný. Plochou a prirodzene aj výpočtovými jednotkami. Výrazne nižšia je ale aj spotreba a takisto cena, ktorá RX 7600 predurčuje do nízkorozpočtových PC zostáv. Nielen herných, ale aj pracovných, pokiaľ v rámci nich dokážete ťažiť z výkonu GPU. Ten sa pre výpočtové úlohy, ako sme už rozoberali, naprieč architektúrami (z RDNA 2 na RDNA 3) na rovnaký počet CU (ako má, mimochodom, aj RX 6650 XT) výrazne posunul.

Kompletné špecifikácie RX 7600 v testovanom vyhotovení Sapphire Pulse nájdete v prehľade druhej kapitoly, to v nasledujúcom texte rozoberať nebudeme. Ale jednu vec, tému okolo DisplayPortu, predsa len rozoberieme. Tá už vlastne súvisí aj s konštrukčnými detailmi karty Sapphire Pulse. V tomto prípade je použité rozhranie DP iba vo verzii 1.4, zatiaľ čo niektoré varianty RX 7600 používajú aj štandard 2.1. Pokiaľ vás táto problematika nezaujíma, môžete nasledujúce dva odseky textu preskočiť.

Je možné, že starší DP 1.4 sa používa u kariet, ktoré majú PCB prebraté z predchádzajúcej generácie RDNA 2 (RX 6600 XT, RX 6650 XT). Hráčov nepodpora DP 2.1 zase až tak obmedzovať nebude – RX 7600 nemieri na hranie v rozlíšení UHD so 165 Hz, na to nemá výkon. Tým argumentujú aj výrobcovia, ale predsa len aj v tejto triede môže byť novší DP výhoda. To typicky v budúcnosti napríklad pri práci sa videom, pokiaľ by ste si kúpili 8K monitor. DP 1.4a je síce schopný zvládnuť rozlíšenie 8K do 60 snímkami za sekundu, ale iba pomocou kompresie Vesa DSC, pričom aj s ním naráža na limit tohto rozhrania (takže už musí byť nasadený vyšší kompresný pomer). S DP 2.1 monitory 8K@60 Hz zobrazujú nekomprimovane.

Kompresia DSC je síce navrhnutá tak, že jej prejavy takmer nepostrehnete, ale stále je stratová (používa kvantizáciu a beží v reálnom čase s nízkou latenciou, takže nemôže používať príliš pokročilé techniky). Asi najväčšie riziko pri nej je, že naruší rôzne ditherovacie vzorce alebo textúru šumu v obraze. Šum v obraze je totižto komprimovateľný. V hrách nejde o nič dôležité, ale pokiaľ pri práci s fotkami a videom chcete zachovať maximálnu obrazovú kvalitu a predísť tomu, že vám bude monitor ukazovať niečo iné, ako v dátach naozaj je. Výhody DP 2.1 sú síce relevantné iba pre úzky okruh scenárov, ale nich je lepšie mať obraz nekomprimovaný ako komprimovaný.

Detaily Sapphire RX 7600 Pulse

Príslušnosť k nižšej triede naznačuje už pomerne malá škatuľka – špeciálne v kontraste s trendom zväčšených rozmerov výkonnejších grafických kariet GeForce.

Samotná grafická karta RX 7600 Pulse je o trochu väčšia ako RX 6600 Pulse (najmä na dĺžku, o 47 mm), s 240 mm je na tom rovnako ako RX 6650 Pulse. RX 7600 Pulse má ale o 12 mm menej na šírku (t.j. rozmer od slotu k bočnici), čím sa zlepšila kompatibilita so užšími skrinkami alebo s takými, čo majú vertikálne rozdelený interiér na dve komory.

   

Jazýček záslepky PCIe karta presahuje iba o 15 mm. Hrúbka 44,5 mm je potom cez dva sloty PCI Express tak, že kryt končí tesne nad tretím slotom základnej dosky, ktoré je možné využiť. Bude to ale veľmi natesno a priškrtíte tým aj chladič.

Na ochladzovanie pasívu má RX 7600 Pulse dva ventilátory s priemerom 90 mm. Lopatky sú výrazne zakrivené a ich špičky sú na konci spevnené rámčekom. Ten eliminuje nadmerné vibrácie a vznik tónových špičiek zvuku. A že to naozaj funguje vidieť aj v spektrografoch, kde síce sú nejaké vrcholy, ale tie sú vždy pomerne široké, takže aerodynamický hluk sa nevyznačuje prenikavou charakteristikou. Tá je naopak pomerne tupá a v rámci možností menších ventilátorov operujúcich z časti v predsa len vyššom frekvenčnom pásme, príjemná.

Zadnú stranu karty spevňuje a chráni kovový backplate s mriežkou. Tá je v mieste, kde chladič dĺžkovo presahuje PCB, ktoré je o trochu kratšie (ako chladič). Vďaka tomuto priezoru môže ohriaty vzduch rýchlejšie opúšťať priestor chladiča, čo má, prirodzene, pozitívny dopad na efektivitu chladenia.

Sapphire RX 7600 Pulse je pomerne ľahká (615 g) a malá dvoj-ventilátorová grafická karta s nadštandardnou kompatibilitou, či už voči skrinke alebo voči rozširujúcim kartám. Jedná sa o „OC“ variant s frekvenciou GPU v booste oficiálne do 2755 MHz. Na externé napájanie je jeden 8-pin, TDP (alebo TBP) je 185 W.

Konfigurácia videovýstupov je v pomere tri DP (1.4a) ku dvom HDMI (2.1) a na úplnosť je vhodné ešte poznamenať, že k rozhraniu PCI Express sa pripája 8 linkami namiesto plnohodnotných 16. V starších zostavách s PCIe 3.0 nejaké obmedzenie vo výkone najskôr nepocítite, ale v prípade naozaj starých platforiem s PCIe 2.0 (a že aj takých platforiem Intel Sandy Bridge ešte zopár žije…) to už môže byť horšie.

   

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

ParametreSapphire RX 7600 Pulse
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G
ArchitektúraRDNA 3
ČipNavi 33 XL (215-163000057)
Výrobný proces6 nm TSMC
Plocha čipu204 mm²
Tranzistorov13,3 mld.
Počet jednotiek32
Shadery2048
Základný takt1720 MHz
Game Clock (AMD)2355 MHz
Takt Boostu2755 MHz
RT jednotky32
AI/tensor jadrá
ROP64
Textúrovacie jednotky128
L2 Cache2 MB
Infinity Cache32 MB
RozhraniePCIe 4.0 ×8
Multi-GPU prepojenie
Pamäť8 GB GDDR6
Takt pamätí18,0 GHz
Šírka zbernice128 bitov
Priepustnosť pamätí288,0 GB/s
Fillrate (pixely)169,9 Gpx/s
Fillrate (textúry)339,8 Gtx/s
FLOPS (FP32)21,75 TFLOPS
FLOPS (FP64)680 GFLOPS
FLOPS (FP16)43,5 TFLOPS
AI/tensor TOPS (INT8)
AI/tensor FLOPS (FP16)
TDP185 W
Prídavné napájanie1× 8-pin
Dĺžka karty240 mm
Hrúbka karty44 mm
Shader Model6.7
DirectX/Feature LevelDx 12
OpenGL4.6
Vulkan1.3
OpenCL2.2
CUDA
Video enkóderVCN 4.0
Formáty enk.HEVC, H.264, AV1
Rozlišenie enk.8K
Video dekóderVCN 4.0
Formáty dek.HEVC, H.264,VP9, AV1
Rozlíšenie dek.8K
Maximálné rozlíšenie monitora7680 × 4320 px
HDMI2× (2.1a)
DisplayPort2× (2.1 UHBR)
USB-C
MSRP299 eur/7081 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2399" as a base selector for example: #supsystic-table-2399 { ... } #supsystic-table-2399 tbody { ... } #supsystic-table-2399 tbody tr { ... } */




AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.

Novinka: Od 18. 11. 2022 testujeme všetky grafické karty už iba v režime a aktívnou technológiou Resizable BAR. Dôvody, prečo v meraniach bez ReBARu ďalej nebudeme pokračovať sú tri.

Hlavný dôvod je ten, že nové základné dosky počnúc modelmi s čipsetmi Intel Z790 a AMD X670(E) ho už majú vynútený, čo predtým nebývalo a v nastaveniach PCIe sa vyžadovalo sa ručné zapnutie ReBAR. Kto ho nevypne bude teda fungovať s aktívnym ReBARom, čo je z pohľadu hier, kde pridáva výkon, dobre. Je to do istej miery možno aj preto, že grafické karty Intel bez ReBAR sa, zdá sa, nesprávajú korektne a grafických kariet, ktoré s ním budú počítať, bude do budúcna zrejme pribúdať. Dôvod číslo dva pre testy iba s ReBARom už poznáte.

A nakoniec je pravda i to, že testovať všetky testy na dvakrát (s ReBARom i bez neho) s trojnásobnou opakovateľnosťou, je časovo extrémne náročné. Stále však platí to, čo sme tvrdili viackrát – platforma s ReBARom je, čo sa týka výsledkov meraní, menej stabilná. Naprieč časom sa môžu niektoré veci v procese ladenia (s ovládača na ovládač) meniť a vo vzájomnom porovnaní nemusia „dávať logiku“. Keď teda niekde uvidíte, že v iných testoch pomalšia karta v nejakom konkrétnom prípade predbieha nejakú výkonnejšiu, tak si spomeňte na tieto slová.

Nevýhoda meraní s aktívnym ReBARom je skrátka to, že všetky porovnávajúce testy nemusia byť vždy perfektne konzistentné. A je možné, že sa budú i naďalej objavovať prípady, kde ReBAR výkon skôr znižuje, než by ho pridával. S týmito vecami treba pri štúdiu výsledkov počítať. To neplatí iba pre naše testy, ale pre testy všetkých osttaných, ktorí s každou novou otestovanou grafickou kartou nepretestovávajú  aj všetky staršie modeli v porovnaní.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Metodika: testy zahrievania

Ochudobnení nebudete ani o testy zahrievania. Ste predsa na webe HWCooling. Aby ale malo vôbec zmysel monitorovať teploty na kritických súčastiach nielen grafickej karty, ale čohokoľvek v počítači, je dôležité nasimulovať reálne prostredie počítačovej skrinky so zdravou cirkuláciou vzduchu. Od tej sa potom odvíja aj celkové správanie grafickej karty ako takej. Otvorený bench-table je v mnohých prípadoch nevhodný a výsledky z neho môžu byť skresľujúce. Preto počas všetkých testov nielen zahrievania, ale i merania spotreby či vývoju frekvencií grafického jadra používame veterný tunel s rovnovážnym prúdením.

Dva ventilátory Noctua NF-S12A sú na vstupe a rovnaký počet ich je aj na výduchu. Pri testovaní rôznych konfigurácií systémového chladenia sa nám to ukázalo ako najefektívnejšie riešenie. Ventilátory sú pritom vždy nastavené na 5 V a rýchlosť zodpovedajú približne 550 ot./min. Stálosť vzduchu na vstupe je počas testov riadne kontrolovaná, teplotne sa pohybuje v rozmedzí 21–21,3 °C pri vlhkosti ±40 %.

Zahrievanie odčítavame z interných snímačov cez GPU-Z. Táto malá jednoúčelová aplikácia umožňuje aj záznam vzoriek zo snímačov do tabuľky. Z nich je potom už jednoduché vytvoriť čiarové grafy s priebehmi či priemernú hodnotu do pruhových grafov. Termokameru tu veľmi nevyužijeme, keďže väčšina grafických kariet má backplate, ktorý znemožňuje meranie zahrievania PCB. Kľúčové pre grafy zahrievania bude tak odpočet teplôt internými snímačmi, podľa ktorých sa koniec koncov odvíja aj regulácia frekvencií GPU. Vždy to bude zahrievanie grafického jadra a pokiaľ budú snímače aj na VRAM a VRM, tak vytiahneme do článku aj tieto hodnoty.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Testovacia zostava

Procesor AMD Ryzen 9 5900X
Chladič Noctua NH-U14S
Základná doska MSI MEG X570 Ace
Pamäte Patriot Blackout (4× 8 GB, 3600 MHz/CL18)
2× SSD Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdroj BeQuiet! Dark Power Pro 12 s 1200 W

Testovacia konfigurácia
ProcesorAMD Ryzen 9 5900X
Chladič CPUNoctua NH-U14S@12 V s NT-H2
Základná doskaMSI MEG X570 Ace
Pamäte (RAM)Patriot Blackout, 4× 8 GB, 3600 MHz/CL18
SSD2× Patriot Viper VPN100 (512 GB + 2 TB)
Napájací zdrojBeQuiet! Dark Power Pro 12 (1200 W)
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-724" as a base selector for example: #supsystic-table-724 { ... } #supsystic-table-724 tbody { ... } #supsystic-table-724 tbody tr { ... } */

Poznámka.: V čase testovania sú použité grafické ovládače AMD Adrenalin 23.5.1, zostavenie OS Windows 10 Enterprise je 19043.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

3DMark

Na testy používame 3DMark Professional a z testov Night Raid (DirectX 12) vhodný na porovnanie slabších grafík, pre výkonnejšie je potom Fire Strike (DirectX 11) a Time Spy (DirectX 12).





AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Age of Empires II: DE

Testovacia platforma benchmark, API DirectX 11; prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Assassin’s Creed: Valhalla

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12; prednastavený grafický profil Ultra High; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Battlefield V

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Battlefield V s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (War stories/Under no flag); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA high; extra nastavenia DXR.







Poznámka: Hra podporuje aj DLSS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Borderlands 3

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Control

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Control s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (kapitola Polaris); API DirectX 12, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia DXR.

   

DXR (native)









AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Counter-Strike: GO

Testovacia platforma benchmark (prelet nad mapou Dust 2); API DirectX 9, prednastavený grafický profil High; 4× MSAA; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Cyberpunk 2077

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Cyberpunk 2077 s DXR

Testovacia platforma vlastná scéna (Little China); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia Ray Tracing zapnutý (Ultra).

DXR









AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

DOOM Eternal

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Ultra Nightmare; extra nastavenia žiadne.






      



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

F1 2020

Testovacia platforma benchmark (Australia, Clear/Dry, Cycle); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra High; TAA; extra nastavenia Skidmarks blending off*.






   


*na grafických kartách GeForce je voľba Skidmarks blending vypnutá. Na grafických AMD táto možnosť totiž chýba. Celková kvalita Skidmarks je ale inak na GeForce aj AMD nastavená na High.

Poznámka: Hra podporuje aj DLSS 2.0 a FidelityFX (CAS) pre upscaling a sharpening, ale vzhľadom na relatívnu hardvérovú nenáročnosť v natívnych nastaveniach sa im v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Forza Horizon 4

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; 2× MSAA; extra nastavenia žiadne.






      



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Mafia: DE

Testovacia platforma vlastná scéna (z parkoviska Salieryho baru k bráne nadzemnej trati); API DirectX 11, prednastavený grafický profil High; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Metro Exodus

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Extreme; extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Metro Exodus s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia DXR.

DXR (native)









AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Microsoft Flight Simulator

Upozornenie: Výsledky z tejto hry na výpočet priemerného herného výkonu nepoužívame. To preto, že sa vplyvm aktualizácií často mení výkon v hre a keď sa tak stane, začíname databázu výsledkov budovať odznova. Na kontrolu konzistencie výsledkov MFS pred testom každej novej grafickej karty prechádzame testovaciu scénu s MSI RTX 3080 Gaming X Trio.

Testovacia platforma vlastná scéna (Paris-Charles de Gaulle, Air Traffic: AI, 14. február, 9:00) autopilot: od 1000 po náraz o terén; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Red Dead Redemption 2 (Vulkan)

Testovacia platforma vlastná scéna; API Vulkan, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.






      

Prečo pri niektorých grafických kartách chýba výsledok? Od určitého momentu AMD aj Nvidia pre Red Dead Redemption 2 prestali podporovať Vulkan. Z toho dôvodu pod týmto API nie je možné testovať, hoci v nastaveniach hry stále je. Ale nezapínajte ho, hru potom nespustíte a bude nutné v súbore system.xml ručne prepísať Vulkan na Dx12.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Red Dead Redemption 2 (Dx12)

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Favor Quality; extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Shadow of the Tomb Raider

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; TAA; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Shadow of the Tomb Raider s DXR

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 12, prednastavený grafický profil Highest; extra nastavenia DXR.






Poznámka: Hra podporuje aj DLSS a FidelityFX CAS, ale vzhľadom na to, že ide o starší titul a meraní je viac než dosť, sa tomuto nastaveniu v štandardných testoch venovať nebudeme. Nejaké to meranie na prianie však možné je, ak si oň napíšete.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Total War Saga: Troy

Testovacia platforma benchmark; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; 4× AA, extra nastavenia žiadne.








AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Wasteland 3

Testovacia platforma vlastná scéna; API DirectX 11, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.






   



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Súhrnný herný výkon

Priemerný výkon počítame tak, aby mala každá hra na výsledku rovnakú váhu. Ako presne sa dopracovávame k výsledku sa dozviete v tomto článku.

Upozornenie: Grafy nižšie prezentujú priemery z hier s takými nastaveniami, kde sa objavuje iba grafika vytváraná technikou rasteriácie. Táto selekcia mala pôvodne umožniť zaradenie grafických kariet bez podpory ray-tracingu. Dozaista je však vhodné zohľadňovať aj rýchlosť s ray-tracingovou grafikou. Výhľadovo preto do testov zapracujeme aj ďalšie súpravy grafov, kde jedna bude zohľadňovať aj grafické detaily s ray tracingom a druhá bude určená výhradne pre herné nastavenia pod DXR s RT.






Výkon za euro

Upozornenie: Pre výpočet koeficientu používame odporúčané ceny, aké mali grafické karty v čase uvedenia. S ohľadom na momentálnu situáciu tak nemusia byť pomery vždy presné, naopak budú často dosť nepresné (nezodpovedajúce aktuálnej situácii), pretože trhová hodnota starších modelov s časom prirodzene klesá, až sa nakoniec prestanú predávať. Aby bola stavba týchto grafov udržateľná (aj z časového hľadiska) rozhodli sme sa vychádzať vždy z počiatočnej ceny, ktorú už nemeníme podľa neskoršieho vývoja v obchodoch.





AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

CompuBench 2.0 (OpenCL)

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.

Game Effects



Advanced Compute




High Quality Computer Generated Imagery and Rendering



Computer Vision



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

SPECviewperf 2020

Testovacia platforma benchmark; API OpenGL a DirectX; extra nastavenia žiadne.









SPECworkstation 3




AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí

Testovacia platforma benchmark; verzia aplikácie 6.32.5600; extra nastavenia žiadne.












AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

LuxMark

Testovacia platforma benchmark; API OpenCL; extra nastavenia žiadne.



Blender@Cycles

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Cycles, 12 dlaždíc; extra nastavenia sú OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Tak, ako to bude používať väčšina ľudí. OpenCL s GeForce je vždy pomalé, pretože path tracing nepodporuje akceleráciu GPU a počíta ho CPU. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Blender@Radeon ProRender

Testovacia platforma render BMW a Classroom; renderer Radeon ProRender, 1024 vzoriek; extra nastavenia žiadne. Extra nastavenia sú  OpenCL pre grafické karty Radeon a CUDA pre GeForce. Nvidia OptiX sa na podporovaných kartách (GeForce RTX) testuje samostatne a výsledky dávame do oddeleného grafu zvlášť.


Blender@Eevee

Testovacia platforma render animácia Ember Forest; renderer Eevee, 350 obrázkov; extra nastavenia žiadne, API OpenGL.

Render Ember Forest v Blender 2.92



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Úprava fotografií

Adobe Photoshop: Testovacia platforma PugetBench; extra nastavenie žiadne.







Affinity Photo: Testovacia platforma vstavaný benchmark; extra nastavenie žiadne.


Adobe Lightroom: Testovacia platforma vlastný 1-gigabajtový archív 42 surových fotiek (CR2) z DSLR; extra nastavenie žiadne.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Broadcasting

OBS Studio a XSplit: Testovacia platforma benchmark hry F1 2020; extra nastavenia sú povolenia kodérov AMD VCE/Nvidia Nvenc (AVC/H.264), výstupné rozlíšenie 2560 × 1440 px (60 fps), cieľový bitrate 19 700 kbps.






AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Lámanie hesiel

Testovacia platforma Hashcat; extra nastavenia žiadny. Testy si môžete jednoducho i sami vyskúšať. Stačí si stiahnuť binárku a v príkazovom riadku zadať podľa číselného kódu šifru, ktorá vás zaujíma.

Prečo pri niektorých grafických kartách GeForce chýbajú výsledky? Novšie herné a štúdiové ovládače 5xx.xx Nvidie už Hashcat prestali podporovať. Je ho síce možné spustiť cez príkazový riadok a zadať test pre konkrétnu šifru, ale po jej potvrdení už neprichádza žiadna akcia, výpočet. Dôvody a možné riešenia budeme v priebehu času podrobnejšie skúmať, ale bez opravy na úrovni grafických ovládačov sa to zrejme nezaobíde.











AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Frekvencie GPU









AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Zahrievanie GPU









Zahrievanie VRAM

Upozornenie: Ak nameraná hodnota pri vybranej grafickej karte chýba, znamená to, že sa nedá nadetegovať interným snímačom.











AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Čistá spotreba grafickej karty









Výkon na jednotku wattu





AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)







AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)












AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Analýza napájania z 3,3 V vetvy











AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Hladina hluku







AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Frekvenčná charakteristika zvuku

Merania prebiehajú v aplikácii TrueRTA, ktorá zaznamenáva zvuk v škále 240 frekvencií v zaznamenávanom rozsahu 20–20 000 Hz. Pre možnosť porovnania naprieč článkami exportujeme do štandardných pruhových grafov dominantnú frekvenciu z nízkeho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vysokého (2001–20 000 Hz) spektra.

Na ešte podrobnejšiu analýzu zvukového prejavu je však dôležité vnímať celkový tvar grafu a intenzitu všetkých frekvencií/tónov. Ak by ste v grafoch a tabuľkách nižšie niečomu nerozumeli, odpovede na všetky otázky nájdete v tomto článku. Ten vysvetľuje, ako správne čítať namerané údaje nižšie.

Mikrofón, ktorý používame na analýzu zvuku chladičov a cievok



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in F1 2020@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-80,91173,8-73,75583,4-83,0
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,9213,6-81,35424,5-76,0
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-69,41045,7-62,15270,0-83,9
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-75,1213,6-70,96450,8-82,4
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on97,9-77,01107,9-74,15747,0-81,8
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on71,3-77,21076,3-69,311830,8-75,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-78,81107,9-78,62031,9-84,8
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-81,21107,9-80,018245,6-83,7
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-83,31107,9-72,47240,8-82,5
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off184,9-82,31107,9-71,46834,4-82,2
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR onSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-71,81356,1-72,76088,7-80,9
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR offSapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-71,8219,8-74,56088,7-81,0
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-77,01076,3-56,52031,9-69,4
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-75,91076,3-56,72031,9-69,6
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-62,41107,9-56,611166,8-74,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-61,91107,9-55,65747,0-74,7
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-73,21076,3-71,27034,6-76,5
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,21076,3-73,57034,6-76,5
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,61107,9-82,87034,6-83,7
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-71,6213,6-64,32031,9-74,2
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-72,31076,3-76,04561,4-81,2
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,91076,3-79,76267,2-85,1
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,01076,3-66,59665,3-81,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,81107,9-67,42091,4-75,3
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-76,01107,9-77,97034,6-74,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-71,61107,9-74,710848,9-76,3
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,01107,9-74,710848,9-76,5
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2400" as a base selector for example: #supsystic-table-2400 { ... } #supsystic-table-2400 tbody { ... } #supsystic-table-2400 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in SOTTR@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR onSapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-80,61173,8-74,35915,4-82,8
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,5213,6-80,45424,5-78,5
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-72,71045,7-64,78365,6-83,1
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-74,4213,6-70,85915,4-79,7
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,91076,3-77,95583,4-82,2
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on190,3-78,41045,7-74,411830,8-75,3
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-78,41140,4-78,52031,9-84,7
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on138,5-78,31107,9-78,42031,9-84,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-80,11107,9-76,56834,4-84,3
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off47,6-84,31107,9-75,96834,4-82,8
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-68,81356,1-75,76088,7-82,6
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,51356,1-74,85915,4-83,1
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on44,9-73,01045,7-50,32031,9-60,5
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off41,8-72,61076,3-51,42031,9-60,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-63,11140,4-57,95747,0-74,7
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,5-61,71107,9-58,65747,0-74,2
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-73,91140,4-75,45915,4-77,2
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,11107,9-75,25915,4-76,5
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,81076,3-83,67034,6-81,9
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-71,9213,6-64,52031,9-73,8
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-74,5213,6-71,34561,4-79,3
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,0213,6-72,36267,2-84,9
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,81140,4-66,19948,5-81,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,61140,4-67,89665,3-80,6
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-75,41076,3-72,37240,8-74,2
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,21107,9-73,910848,9-76,3
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,21107,9-75,310848,9-75,4
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2401" as a base selector for example: #supsystic-table-2401 { ... } #supsystic-table-2401 tbody { ... } #supsystic-table-2401 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@2160pNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]Frequency [Hz]Noise level [-dBu]
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on195,8-82,21173,8-74,07240,8-80,1
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,7213,6-80,85424,5-77,5
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on100,8-73,71045,7-73,35747,0-85,8
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,873,7213,6-71,45747,0-76,3
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,9207,5-81,64305,4-83,5
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-79,01076,3-72,211830,8-76,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off138,5-79,81107,9-77,62031,9-83,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-81,01107,9-77,82031,9-83,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-79,61107,9-74,27240,8-80,8
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off49,0-84,31107,9-80,06834,4-80,2
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-68,71356,1-74,76088,7-80,8
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,31356,1-75,16088,7-79,2
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on47,6-67,11045,7-49,62031,9-60,1
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off47,6-70,31140,4-50,82031,9-60,2
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on138,5-64,11107,9-60,18610,8-70,9
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off134,5-71,61107,9-66,48365,6-72,1
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-72,61173,8-74,95915,4-74,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,01107,9-73,85747,0-74,2
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,41107,9-83,16267,2-82,5
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-72,6213,6-64,82031,9-73,8
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-75,7213,6-73,44695,1-77,6
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off106,8-75,7213,6-73,46267,2-82,7
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,21107,9-66,29948,5-77,4
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,11076,3-77,39665,3-77,7
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-74,21076,3-70,97240,8-74,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,01107,9-74,37671,3-72,4
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-72,31107,9-73,710848,9-72,5
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2402" as a base selector for example: #supsystic-table-2402 { ... } #supsystic-table-2402 tbody { ... } #supsystic-table-2402 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in Blender (Cycles), ClassroomNF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on50,4-85,41140,4-79,25915,4-85,9
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on106,8-80,3213,6-81,25424,5-87,6
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on195,8-73,71045,7-69,616731,3-87,4
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-73,8207,5-74,17034,6-85,2
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-77,8207,5-82,35747,0-89,5
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-80,31140,4-86,711830,8-89,4
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off123,4-79,3213,6-81,418245,6-85,5
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on123,4-79,5213,6-81,518245,6-85,6
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-77,91107,9-83,57240,8-87,3
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off50,4-79,11107,9-83,97240,8-87,5
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-70,11356,1-73,45583,4-86,1
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-69,81356,1-73,75915,4-86,0
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,397-71,71107,9-94,919330,5-90,5
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-76,41107,9-57,92031,9-69,7
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-78,71076,3-60,95424,5-74,0
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on116,5-65,01107,9-68,55120,0-77,3
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off116,5-65,11107,9-68,45120,0-77,1
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-72,61173,8-86,65915,4-82,4
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-75,81076,3-87,25915,4-82,1
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-70,4987,0-89,56450,8-89,0
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-72,6213,6-70,02031,9-79,1
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,21076,3-85,35915,4-92,0
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-71,21076,3-85,318245,6-90,8
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,9987,0-89,27452,9-88,3
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-71,1987,0-89,07452,9-88,2
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off106,8-81,51660,0-80,66834,4-78,0
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on97,9-79,81208,2-89,67671,3-85,2
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,01243,6-95,27671,3-85,0
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2405" as a base selector for example: #supsystic-table-2405 { ... } #supsystic-table-2405 tbody { ... } #supsystic-table-2405 tbody tr { ... } */



   

Graphics cardDominant sound freq. and noise level in CS:GO@1080p (coils only*)NF-F12 PWMNF-A15 PWM
Low rangeMid rangeHigh range
Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]Frequency [Hz]Noise level [dBu]
Sapphire RX 7600 Pulse, ReBAR on50,4-82,51974,0-87,47240,8-78,4
MSI RTX 4060 Ti Gaming X Trio 8G, ReBAR on50,4-84,9806,3-78,55583,4-76,9
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G (OC), ReBAR on100,8-74,11317,5-82,35747,0-85,8
Sapphire RX 7900 XT Pulse, ReBAR on100,8-73,21076,3-81,55747,0-76,3
MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G (G), ReBAR on100,8-78,0987,0-78,65583,4-84,3
MSI RTX 4080 16GB Suprim X (G), ReBAR on100,8-80,51140,4-71,811830,8-74,9
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR off50,4-83,61317,5-83,07896,1-83,9
MSI RTX 3050 Ventus 2X 8G OC, ReBAR on50,4-77,71317,5-87,310848,9-84,5
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR on50,4-81,81045,7-84,22091,4-77,7
Sapphire RX 6650 XT Nitro+ (P), ReBAR off50,4-83,31974,0-90,07034,6-82,4
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR on100,8-72,01107,9-83,72215,8-79,6
Sapphire RX 6600 XT Pulse, ReBAR off100,8-68,41917,8-88,76450,8-81,4
Asus GT 1030 SL 2G BRK, ReBAR off50,4-71,11107,9-91,712534,3-89,8
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR on50,4-80,61660,0-80,37896,1-80,2
Aorus RTX 3080 Xtreme 10G (OC), ReBAR off50,4-78,81660,0-82,67671,3-80,4
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR onSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR on100,8-74,9739,4-67,95915,4-78,5
Sapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR offSapphire RX 6900 XT Toxic LE (P), ReBAR off50,4-81,4739,4-70,28610,8-73,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR on100,8-74,6987,0-84,85747,0-69,6
Sapphire RX 6700 XT Nitro+ (P), ReBAR off100,8-74,71395,9-88,45747,0-70,3
MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio, ReBAR off100,8-73,01974,0-88,16267,2-83,6
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G, ReBAR off100,8-73,61974,0-90,26088,7-83,1
MSI RTX 3090 Gaming X Trio, ReBAR off50,4-76,1987,0-84,85915,4-83,3
MSI RTX 3070 Gaming X Trio, ReBAR off100,8-74,71317,5-81,46088,7-84,6
AMD Radeon RX 6800, ReBAR on100,8-71,8987,0-87,77452,9-80,4
AMD Radeon RX 6800, ReBAR off100,8-72,01660,0-90,48863,1-84,5
TUF RTX 3080 O10G Gaming, ReBAR off100,8-75,61140,4-81,79948,5-78,7
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR on100,8-73,61660,0-79,87452,9-74,0
AMD Radeon RX 6800 XT, ReBAR off100,8-73,31660,0-83,37452,9-76,4
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2406" as a base selector for example: #supsystic-table-2406 { ... } #supsystic-table-2406 tbody { ... } #supsystic-table-2406 tbody tr { ... } */
*Pri Sapphire RX 6900 XT Toxic LE ako u jedinej meranej grafickej karty spektrálna analýza zahŕňa i zvuk vodnej pumpy.



AMD modernizovalo aj nižší segment Radeonov a RX 7600 s architektúru RDNA 3 predstavuje už naozaj lacnú grafickú kartu. Po zohľadnení všetkých kritérií je férové tvrdiť, že minimálne do príchodu GeForce RTX 4060 ide často o to najvýhodnejšie, čo si môžete na hranie vo Full HD zaobstarať. A vedeli ste, že RX 7600 dominuje aj v prostredí jednoduchších pracovných zostáv, ktoré profitujú z výkonu GPU?

Záver

Napriek tomu, že Radeony RX 7600 sú grafické karty s atribútmi na bestseller, tak bulvárne hlasy z nich urobili „prepadák“, čo sa týka predajov. Hlavná smola RX 7600 je asi v tom, že je konfrontovaná s výpredajovou cenou RX 6650 XT, ktorá je zatiaľ – kým sa z obchodov nevytratí – nižšia o približne 30 eur a v rozlíšení, na ktoré táto trieda cieli (1080p), je herný výkon staršej grafiky s GPU Navi 23 porovnateľný. Sapphire RX 7600 Pulse je iba o 2 % rýchlejšia karta než Sapphire RX 6650 XT Nitro+. Nasledujúce bilancovanie sa vzťahuje na nastavenia bez ray-tracingovej grafiky rozlíšení Full HD, teda do prostredia, do ktorého je RX 7600 optimálna. Menej náročné hry si, samozrejme, zahráte aj v rozlíšení QHD alebo náročnejšie s uplatnením FSR, ale na teraz to nebudeme príliš komplikovať, aby neunikla podstata vecí.

V niektorých hrách je zrýchlenie RX 7600 (oproti RX 6650 XT) aj 10 % a vyššie (Mafia: Definitive Edition, CS:GO, Red Dead Redemption 2 či Assassin’s Creed: Valhalla až +29 %). Pod 10 %, ale stále viac než nad 5 % má RX 7600 navrch potom v hrách Control, FIFA (21), Cyberpunk 2077 alebo Metro Exodus. Minimálny nárast (0–5 %) herného výkonu sme zaznamenali v Battlefield V, v Borderlands 3v závodnej hre Forza Horizon 4. V Shadow of the Tomb Raider je mimo nastavenia s ray-tracingovou grafikou (vtedy je RX 7600 v zhruba 6-percentnom vedení) malý pokles fps. Rýchlostne slabšia je RX 7600 aj v DOOMe Eternal, v F1 2020, v Total War Saga: Troy či v Age of Empires II: Definitive Edition, V poslednej menovanej hre dochádza dokonca aj k výrazným prepadom framerate.

Nech je rýchlostná konfrontácia akékoľvek, tak RX 7600 Pulse je vždy výrazne úspornejšiaefektívnejšia grafická karta ako RX 6650 XT. Radeon RX 7600 (vyhotovenie Sapphire Pulse) je o 24 % efektívnejšie aj v porovnaní s Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G. GeForce má síce o nejakých 20 W nižšiu spotrebu než RX 7600, ale pri nižšom priemernom hernom výkone o 18 %.

Slabší u RTX 3060 je aj pomer cena/herný výkon, a to aj s ohľadom na výpredajovú cenu RTX 3060 okolo tristo eur. Isteže, GeForce má stále k dobru podporu DLSS (ale teda iba 2.x, Frame Generation DLSS3 sa týka až série RTX 4000). Z pohľadu uvádzacej a dlhodobo udržateľnej ceny (aj keď teda u RX 7600 dôjde výhľadovo k zlacneniu zhruba o 20 eur) má RX 7600 v porovnaní s RX 6650 XT výrazne lepší pomer cena/výkon. To len teraz momentálne to vyzerá tak, že dochádza k akejsi kanibalizácii naprieč generáciami. Od tohto sa väčšinou odvíjajú aj tie negatívne hodnotenia RX 7600, ktoré po ukončení predaja RX 6650 XT budú neaktuálne a obzvlášť zavádzajúce.

Tu treba zdôrazniť i to, že RX 7600 je nástupcom RX 6600, za ktorou je ešte RX 6600 XT (oproti tej je relatívne zrýchlenie RX 7600 v hrách 13 %) a až potom je RX 6650 XT. Pomerne dramatické zlepšenie RX 7600 oproti tejto karte je aj v spotrebe pri nízkej záťaži. Počas dekódovania videa (HEVC, VP9) je spotreba RX 7600 menej než polovičná. RX 6650 XT a všeobecne Radeony RDNA 2 (RX 6×50) s rýchlejšími pamäťami majú relatívne vysokú spotrebu. Vo webovom rozhraní má RX 6650 XT stále najvyšší odber zo všetkých grafických kariet, ktoré sme testovali. Dané je to tým, že v tomto type záťaže už ovládače vynútia maximálne frekvencie VRAM, ktorá pre svoju nadštandardnú priepustnosť zrejme vyžaduje agresívnejšie napájanie. A to sa odzrkadľuje na vyššej spotrebe.

Nedávno sme písali o tom, že druhý monitor už dramaticky nezvyšuje spotrebu Radeonov, čo platí, ale zjavne iba pre výkonnejšie modely RX 7900 XT(X), u RX 7600 sa spotreba s pripojením druhého monitora (v rámci našej modelovej situácie je to 4K@60 Hz) zvyšuje. Menej než sme kedysi namerali pri RX 6600 XT, ale nejaký rozdiel tu stále je. Spôsobený zrejme i tým, že slabšie grafiky si pri takýchto zvýšených nárokoch pri nižších frekvenciách neporadia. Spotreba v nečinnosti je inak u Sapphire RX 7600 Pulse príjemné nízka, len tesne nad 5 W (t.j. polovičný odber oproti lacnejším GeForce RTX 3060RTX 3050).

V samostatnom článku sme už rozoberali, aký veľký môže byť prínos (a čo za tým je…) architektúry RDNA 3 oproti RDNA 2 z pohľadu výpočtového výkonu. Vo výnimočných prípadoch je zrýchlenie vplyvom „dual-issue“ (ALU spracováva dve operácie na cyklus namiesto jednej) naozaj extrémne vysoké. Napríklad v aplikácii CATIA je RX 7600 oproti RX 6650 XT raz tak rýchlejší, čo sa už blíži teoretickému maximu. Veľmi výrazné zrýchlenie je v Blenderi ale napríklad aj pri renderovaní animácie. Tu RX 7600 Pulse pod OpenGL poráža dokonca aj RTX 4060 Ti, takže bude mať určite navrch aj voči ekvivalentnej RTX 4060.

Rozdiel aplikačného výkonu v praxi môže byť častokrát nížší, niekedy „len“ nejakých 20 % (či aj pod touto hranicou) nad RX 6650 XT, ale stále bude medzigeneračne vyrazne vyšší ako u herného výkonu. Výpočtové zrýchlenie znamená ale i to, že RX 7600 spotrebou RX 6650 XT už prevyšuje. Situácia sa oproti hrám (kde je úspornejší Radeon RX 7600) obracia, ale energetická efektivita je prinajhoršom porovnateľná. To znamená, že percentuálny nárast spotreby nie je vyšší ako zisk v rýchlosti.

Nech sa pozeráme na veci z akéhokoľvek pohľadu, tak za cenu okolo 300 eur/cca 7100 Kč by bolo odopretie ocenenia „Smart buy“ takej grafickej karte, ako je RX 7600 by bolo veľmi nespravodlivé. Pomer cena/výkon je tu výborný nielen z herného, ale i z výpočtového hľadiska. Na protichodné závery si dajte pozor, nepozerajú sa na veci z dostatočného množstva uhlov pohľadu. Sú skrátka ako podľa učebnice cherry-pickingu.

Sapphire RX 7600 Pulse
+ Vysoký výkon, optimálny na hranie v 1080p
+ Špičkový pomer cena/výkon...
+ ... a obzvlášť s ohľadom na výpočtové úlohy
+ Podpora kódovania AV1
+ Menšie rozmery, lepšia kompatibilita so všetkým naokolo
+ Účinný chladič. Na pomery nižšieho radu (Sapphire Pulse) vcelku tichý
+ Nízka spotreba mimo záťaže
- Slabšia efektivita aj v porovnaní s GeForce RTX 4060 Ti (RTX 4060 bude výrazne efektívnejšia)
- DisplayPort iba vo verzii 1.4a
Odporúčaná koncová cena: 299 eur/7081 Kč
/* Here you can add custom CSS for the current table */ /* Lean more about CSS: https://en.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets */ /* To prevent the use of styles to other tables use "#supsystic-table-2407" as a base selector for example: #supsystic-table-2407 { ... } #supsystic-table-2407 tbody { ... } #supsystic-table-2407 tbody tr { ... } */

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp