Adrenalin 21.7.1: +26 % výkonu v F1 2021 a podpora RX 6x00M

Ovládače, ktorý sľubujú hlavne vyšší výkon v F1 2021

Nový závodný simulátor (a možno i tak trochu arkáda) F1 2021 je jeden z hlavných dôvodov, prečo AMD vydalo grafické ovládače Adrenalin 21.7.1. Tie výkon v tejto hre oproti predošlým výrazne zvyšujú. Okrem sa jedná aj o prvý riadne „číslovaný“ ovládač s podporou mobilných grafík s GPU AMD Navi 23. Prehľadový článok tradične zahŕňa aj zoznam známych a opravených chýb.

Po roku takmer na deň presne vývojárske štúdio Codemasters vydalo pokračovanie závodnej hry F1 – 2021. Z technologického hľadiska je najväčšia zmena podpora ray-tracingovej grafiky pre odrazy a tiene. Oproti staršej F1 tak hardvérová náročnosť výrazne stúpla pri „plných detailoch“ na trojciferné fps už väčšina grafických kariet vo vyšších rozlíšeniach nedosiahne. AMD sa však v rámci nových ovládačov podarilo získať nejaké plusové fps k dobru. Oproti predošlým (21.6.2) má ísť až o 26 %.

Takýto percentuálny nárast z 50 fps urobí v praxi 63 fps, čo je rozdiel, ktorý si určite všimnete. Samozrejme sa jedná o najvyšší nárast, ktorý sa interných testoch zaznamenal a vzťahuje sa na konkrétne podmienky. Uvádzaný výsledok má byť dosiahnutý v rozlíšení 1920 × 1080 px, s grafickým profilom „Ultra High“ s vypnutým ray tracingom a treba dodať i to, že na grafickej karte Radeon RX 6800 XT (v zostave s procesorom AMD Ryzen 9 5900X). Navýšenie výkonu pritom nemusí byť priemerné, ale iba v konkrétnej scéne.

AMD uvádza aj nárast výkonu pre vysoké rozlíšenie UHD (3840 × 2160 px) alebo 2160p a nastaveniami Ultra High, ku ktorým je už aj ray-tracingová grafika. V takejto situácii je avizovaný 6-percetný nárast. Na úplnosť treba dodať, že hra nevyšla s podporou FidelityFX FSR, hoci DLSS 2.0 podporované je.

Adrenalin 21.7.1 sú zaujímavé aj pre grafické karty Radeon RX 6600M a RX 6700M. Tie vyšli už síce začiatkom júna a hoci nejaký pre-release ovládač určite pre ne existoval, ale v ovládačoch Adrenalin verejne dostupných na stiahnutie sa podpora mobilných GPU Navi 23 objavila až teraz. A s pribúdajúcimi zariadeniami (notebookmi s týmito grafickými kartami) už i začína naberať na dôležitosti.

Nové ovládače Adrenalin odstraňujú i niekoľko chýb z minula. S inštaláciou Oculusu by ste už nemali mať problémy a rovnako tak má Radeon Boost bezchybne fungovať v Apex Legends. Opravené má byť aj nadmerné využívanie RAM aplikáciami AMD User Experience a 3DMarku v teste Time Spy. A nakoniec by mal byť vždy v poriadku už i obraz v hre Carrion s povoleným anizotropným filtrovaním textúr, ktoré grafiku hry v niektorých prípadoch poškodzovalo.

Je tu ale i zoznam chýb, z ktorých radosť mať nemusíte. Väčšina je starých, ktoré už poznáte z predošlých ovládačov, ale je tu i jedna nová.  „Poradcu pre kompatibilitu“ softvéru Adrenalin môže pre niektoré hry uvádzať nedostatočné plnenie systémových požiadaviek, aj keď vlastníte výkonný hardvér.

A teraz nedostatky, ktoré AMD prenáša z Adrenalin 21.6.1. Začiatok kampane Resident Evil Village môže na Radeon VII sprevádzať zadrhávanie s TDR. Enhanced Sync zase v niektorých hrách  vyvolávať čiernu obrazovku. Riešením je ES minimálne dočasne vypnúť. To isté platí aj pre Enhanced Sign-in na mobilných zariadeniach, pokiaľ zaznamenáte pád do čiernej alebo modrej obrazovky. S modrou obrazovkou môžete mať do činenia aj po aktualizácii z nejakých starších ovládačov. Na to môže zase pomôcť vypnutie izolácie jadra OS.

Nižší, než je očakávaný, môže byť výkon mobilných APU Athlon. Tu sa žiadne tipy s trikmi nedávajú, skrátka treba čakať, kým to vývojári nedoladia. Majitelia dvoch a viacerých monitorov, ktoré sa výrazne odlišujú obnovovacou frekvenciou (v praxi typicky konfigurácia herného monitora s pracovným) a grafický kariet Radeon RX Vega, sa môžu potykať s neželaným blikaním obrazu. Prekvapiť sa nenechajte ani eventuálne nesprávnou detekciou frekvenciou pamätí v softvéri Adrenalin. Je možné, že vás bude presviedčať o extrémne vysokých nereálnych frekvenciách, ale vedzte, že je všetko v poriadku a jediné, čo zlyháva, je diagnostika.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Adrenalin 21.6.1: Nízka spotreba Radeonov už aj s dvoma monitormi

Hlavná tohtotýždňová udalosť AMD je vydanie FidelityFX Super Resolution, ale nového je toho viac. Zdá sa, že grafické ovládače Adrenalin 21.6.1 výrazne znižujú spotrebu grafických kariet v zostavách s dvoma a viacerými monitormi. AMD síce zatiaľ k tomuto nevydalo žiadne oficiálne stanovisko, ale objavujú sa používateľské skúsenosti, ktoré to dokladajú i screenshotmi. Celý článok „Adrenalin 21.6.1: Nízka spotreba Radeonov už aj s dvoma monitormi“ »

  •  
  •  
  •  

Adrenalin 21.5.1: Vyšší výkon v Resident Evil, ale i výpadky signálu

Dnes vyšlo ôsme pokračovanie hry Resident Evil, Village, pre ktoré AMD v predstihu pripravilo i grafické ovládače. Tie okrem rôznych optimalizácií, napríklad pre raytracingovú grafiku, oproti predošlým vnášajú i výraznejšie zrýchlenie snímkovej frekvencie. Mimo iné je s Adrenalin 21.5.1 hlásená aj podpora pre skrášlené Metro Exodus (Enhanced Edition). Horšie je to s chybami AMD Linku pri použití kodéru HEVC. Celý článok „Adrenalin 21.5.1: Vyšší výkon v Resident Evil, ale i výpadky signálu“ »

  •  
  •  
  •  

AMD Adrenalin 21.3.2 reagujú na DXR v Dirt 5 či Outriders

Sotva vyšli 21.3.1 WHQL a už tu máme 21.3.2. AMD chrlí jedny ovládače za druhými. Tieto (21.3.2) však neprinášajú zásadné zmeny, ale hlavne zahŕňajú oficiálnu podporu pre herné novinky Outriders a Evil Genius 2: World Domination. Ale takisto sú optimalizované s ohľadom na poslednú aktualizáciu (4.0) Dirt 5, s ktorou sa do hry dostáva ray tracing z ranných propagačných videí. Celý článok „AMD Adrenalin 21.3.2 reagujú na DXR v Dirt 5 či Outriders“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *