Alternativa DLSS přímo ve Windows, použije AI akceleraci na NPU

Automatic Super Resolution pomocí AI se chystá do Windows 11 24H2

Vedle Nvidie a jejího DLSS tu máme FSR od AMD a XeSS od Intelu. Aby toho nebylo málo, chystá vlastní upscaling pro hry také Microsoft. Jeho řešení má být zabudované ve Windows, ale vedle her ho prý bude možné používat ve všech možných aplikacích. A toto škálování bude založené na AI a má být schopné běžet na akcelerátorech různých výrobců, takže by nebylo tak omezující (v tom smyslu, že vás váže na jednu značku GPU) jako DLSS.

V insiderovském sestavení Windows 11 verze 24H2 (tedy plánovanému k vydání na druhou polovinu roku) byly objeveny známky, že Microsoft plánuje vlastní škálovací technologii. Toto sestavení obsahuje v nastaveních v sekci voleb pro grafiku nově šoupátko pro zapnutí funkce „Automatic Super Resolution“. Tento přepínač už má i popisku a ta říká, že funkce „používá umělou inteligenci k zlepšení plynulosti a detailů v podporovaných hrách“.

Tento upscaling by tedy asi měl jako DLSS (nebo XeSS v AI režimu dostupném na kartách Arc) používat neuronovou síť. Zatím není jasné, zda by případně také měl integrovanou temporální rekonstrukci, která je pro kvalitu upscalingu patrně více důležitá, než použití AI. Pokud by upscaling Microsoftu byl čistě „2D“ neboli spatiální, byl by asi někde na úrovni DLSS 1.0 a horší než současné FSR 2.x/3.x a DLSS 2.x/3.x.

Podporované hry, ale také ruční nastavení pro jednotlivé aplikace

To, že popis u funkce mluví o o podporovaných hrách, by ale mohlo znamenat, že se super resolution funkce od Microsoftu možná také bude opírat o nějakou asistenci ze strany hry, takže asi není vyloučeno, že temporální rekonstrukci přinese.

Je ale zajímavé, že v nastaveních Windows se zřejmě bude dát nastavit použití Automatic Super Resolution pro jednotlivé aplikace. To zase může naznačovat, že by to mohlo fungovat i bez asistence programu samotného, podobně jako vynucení škálování Radeon Super Resolution na úrovni ovladačů. A zejména se zdá, že by mohlo jít tuto funkci použít nejen ve hrách, ale i v jiných aplikacích, na snímcích, které se objevily na Twitteru, se například dala zapnout pro aplikaci Kamera.

Tato Automatic Super Resolution by zřejmě mohla používat různé NPU jednotky přítomné v procesorech, jako je Ryzen AI v procesorech AMD, nebo NPU procesorů Intel (přítomná v Meteor Lake jeho následovnících, ne v Alder Lake / Raptor Lake). Podobně nejspíš bude podporována i AI jednotka v ARM procesorech Qualcomm Snapdragon X Elite.

Akcelerace by ale nejspíš mohla umět použít i AI jednotky v samostatných GPU od Nvidie nebo Intelu, nebo přímo obecné výpočetní jednotky samostatných GPU (u Radeonů), to asi bude záviset na tom, pro jaký všechen hardware bude implementována.

Procesory Intel Meteor Lake přinášejí samostatnou specializovanou NPU pro aplikace umělé inteligence (zdroj: Intel)

Zatím není jisté, zda tato funkce bude skutečně přítomná v onom vydání 24H2, protože Microsoft někdy novinky po prvotním vyzkoušení v insiderovském buildu stáhne a znovu je třeba zveřejní až později. Zatím také funkce není uživatelsky viditelná, je třeba upravit registry, aby se ukázala.

Podle mnoha zpráv chystá firma aktualizaci Windows, která má být silně zaměřená na AI funkce a toto by mohla být jedna z nich. Dříve se mluvilo o tom, že vyjde pod označením Windows 12, aktuální zprávy zase říkají, že bude zachováno číslo verze a tato aktualizace by snad měla být právě tím Windows 11 „24H2 Update“.

Zdroj: VideoCardz, PhantomOfEarth

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Technologie FSR v mobilech, Qualcomm a Samsung spojí síly s AMD

TechPowerUp v pondělí upozornil na zprávu leakera, který vystupuje na Twitteru pod přezdívkou Revegnus (či handlem Tech_Reve) a vypouští různé zprávy o mobilních telefonech. Ten přišel s informací, podle které se AMD ve vývoji upscalingu pro hry (který se používá pro zvýšení jejich snímkové frekvence tím, že se sníží interně zpracovávané rozlišení) s Qualcommem a Samsungem a všechny tři firmy by používaly technologii FSR. Celý článok „Technologie FSR v mobilech, Qualcomm a Samsung spojí síly s AMD“ »

  •  
  •  
  •  

Proč chtít GeForce RTX 4000? Rozbor technologií Nvidia DLSS 3.5

V tomto článku se podíváme na některé exkluzivní technologie, které vám můžou poskytnout grafické karty Nvidia GeForce generace RTX 4000. Některé jsme už probírali, jiné ne, zde tak naleznete vysvětlení nejzásadnějších novinek, které teď ekosystém grafik GeForce podporuje a testy ukazující, co dělají s výkonem ve hře Cyberpunk 2077 s novým rozšířením Phantom Liberty. A také se podíváme, co dělají s kvalitou obrazu. Celý článok „Proč chtít GeForce RTX 4000? Rozbor technologií Nvidia DLSS 3.5“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia uvádí DLSS 3.5: Zlepšení ray tracingu nejen pro RTX 4000

Nvidia nyní oznámila nové pokračování technologie AI upscalingu DLSS, navazující na třetí generaci či DLSS 3 z minulého roku. Nová verze DLSS 3.5 je ovšem názvem poněkud matoucí, protože jde do jisté míry spíš o pokračování DLSS 2.x – toto zlepšení totiž nebude závislé na DLSS 3 (také označované termínem Frame Generation). A bude tak funkční i na starších grafikách generací GeForce RTX 2000 a RTX 3000. Celý článok „Nvidia uvádí DLSS 3.5: Zlepšení ray tracingu nejen pro RTX 4000“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

  1. „byl by asi někde na úrovni DLSS 1.0“
    Len to nie, DLSS 1.0 bol odpad, horší ako škáľovanie zabudované v monitore.

    Predpokladám že by to skôr bolo niečo na štýl LS1 v aplikácii Lossless Scaling na STEAMe, trochu lepší ako FSR, ale furt s nevýhodou že nemá vektory z hry. Keby AMD zakomponovalo LS1 do FSR priblížilo by sa DLSS a furt by to bežalo na všetkom tak ako FS1.
    Inak super appka, dokáže robiť upscaling čohokoľvek windowed (hry, aplikácie, video…), človek si môže vybrať algoritmus, pribudla podpora frame generation… samozrejme má svoje obmedzenia. Anime upscaler vyzerá super pre pixel hry, problém je že človek musí zvoliť dostatočne nízke rozlíšenie aby to správne upscalovalo a vtedy je GUI prakticky nečitateľné.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *