FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS

Nová vylepšená verze FidelityFX Super Resolution

Na grafické konferenci GDC 2024 odhalilo AMD novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution (FSR) 3.1. Jde o evoluční vylepšení vycházející z loňského FSR 3.0, které má mimo jiného zlepšovat obrazovou kvalitu, ale současně přináší zajímavou změnu. Ve FSR 3 se objevila technologie generování snímků (analogická generování snímků v DLSS 3 a 3.5 od Nvidie). Ta se v generaci FSR 3.1 dá nově využít i samostatně a zkombinovat s DLSS.

FSR 3.1, které AMD na GDC 2024 oznámilo, z méně dramatických zlepšení přinese integraci do Vulkanu a Xbox Game Development Kitu a také vlastní AMD FidelityFX API. To má být užitečné k tomu, aby se do her, ve kterých už jednou bude integrované FSR 3.1, daly snadno přidat novější vylepšené verze v budoucnu.

Více: AMD uvádí FSR 3. Otevřené generování snímků pro všechny grafiky

Vylepšení obrazu

Vedle toho má FSR 3.1 vylepšovat obrazovou kvalitu upscalingu, měla by totiž mít vylepšenou temporální rekonstrukci, která bude spolehlivější. Eliminuje nebo zmírní se shimmering a flickering v některých problematických scénách okolo pohybujících se objektů. Temporální stabilizace detailů má ale fungovat lépe nejen při pohybu obrazu, ale i v klidném nehýbajícím se obrazu.

Shimmering v AMD FSR 2.2
Zlepšení kvality v AMD FSR 3.1

Zredukován má být i ghosting a výsledkem mají být i lepší detaily, které temporální poruchy poškozují.

Jinými slovy by upscaling měl mít méně artefaktů způsobených temporálním filtrováním (tedy kombinováním vizuální informace z více po sobě jdoucích snímků). Toto je věc, na kterou se opakovaně soustřeďovala i Nvidia při vylepšování DLSS a jde asi o oblast kontinuálních zlepšení, protože 100% dokonalost v temporální rekonstrukci a stabilizaci asi nemůže existovat nikdy.

Ghosting v AMD FSR 2.2
Zlepšení kvality v AMD FSR 3.1

Generování snímků od AMD i pro uživatele konkurenčních karet

Nejpozoruhodnější věcí ale je, že AMD odpoutalo implementaci své technologie generování snímků, která je v FSR 3 zahrnutá, od upscalingu. Teď je v FSR 3.1 možné použít ji samostatně, i spolu s upscalovací technologií jiného typu. To znamená, že lze ve hře zapnout třeba upscaling XeSS na grafikách Intel Arc a FSR 3.1 se může nasáčkovat za něj a přidat generování snímků. Fungovat to zřejmě bude i s DLSS.

Toto znamená, že hráči používající grafiky Nvidia budou moci zapnout generování snímků i na grafikách GeForce RTX 3000 a RTX 2000, kde technologie od Nvidie nefunguje (její generování snímků uvedené v DLSS 3 je podporované jen na nových kartách generace RTX 4000). A nebude třeba kvůli tomu vypnout DLSS. Doteď by použití generování snímků na takovýchto kartách vyžadovalo, abyste zapnuli místo DLSS celý upscaling FSR.

Stále by mělo zůstat, že tato forma generování snímků bude vyžadovat přímo podporu FSR 3.1 (a jeho generování snímků) ve hře. AMD má sice ještě řešení FMF (Fluid Motion Frames), které lze vnutit na sílu i hrám, které ho nepodporují, ale to je implementováno na úrovni ovladačů. Lze ho tedy nevyhnutelně používat jenom na Radeonech, u jiných grafik by vám toto také museli dodat jejich výrobci.

První implementace letos

Tato zlepšení tedy ještě nelze nikde vyzkoušet. AMD výsledky ukazovalo na hře Ratchet & Clank: Rift Apart, kde tedy již implementace existuje, ale vydána asi bude až za nějakou dobu. Tato hra má být jednou z prvních, v nichž se FSR 3.1 objeví. Podle AMD budou vývojáři mít hotové FSR 3.1 k dispozici v druhém čtvrtletí, ale implementace může chvíli trvat a přímo dostupnost ve hrách na Q2 slíbená není, podle AMD se ve hrách objeví „později letos“, což by ale asi mohlo znamenat nějaké tituly i během léta (Q3).

19 her s FSR 3, brzo 40

AMD mimochodem uvádí, že FSR 3, tedy jeho otevřená technologie generování snímků přístupná všem GPU, je teď šest měsíců po svém vydání dostupná nebo blízko vydání ve 40 hrách. Mezi nejčerstvějšími přírůstky, kde už FSR 3 je, se nachází například The Last of Us Part I.

Hry s AMD FSR 3 k 20. březnu 2024

Již dostupná podpora by měla být v 19 hrách, zatímco dalších 21 je z kategorie těch, kde by mělo FSR 3 být využitelné v dohledné době (podle AMD).

Hry s plánovanou podporou AMD FSR 3, k 20. březnu 2024

Zdroje: AMD, TechPowerUp

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Radeony generace RDNA 4: Unikly specifikace a výkon obou GPU

V předchozích cyklech nové generace GPU měly dvouletý cyklus, což by vycházelo na letošní podzim. Nvidia před časem v roadmapě kladla GeForce RTX 5000 na rok 2025 a u AMD není stále jasné, kdy by mohly Radeony RX 8000 přijít, určitá šance, že to bude letos, ale asi zůstává. Nyní se na internetu objevily specifikace těchto GPU s architekturou RDNA 4. Pokud jsou pravé, možná by to i mohlo ukazovat na vydání relativně brzo. Celý článok „Radeony generace RDNA 4: Unikly specifikace a výkon obou GPU“ »

  •  
  •  
  •  

Zen 5 bude mít vyšší spotřebu i cenu, frekvence dosáhne 6 GHz

V pondělí jsme tu měli zprávu, dle níž by procesory AMD s architekturou Zen 5 měly dosahovat výkonů až o 40 % lepších na jedno jádro proti Zenu 4 (ne však nutně v jednovláknové aplikaci, jak jsem rozebírali). K Zenu 5 se toho teď na internetu seběhlo víc, takže se podíváme ještě na nějaké další zvěsti. Máme další únik o výkonu, ale bohužel i negativnější informace o možném napálení cen a o zvýšení spotřeby – to je asi skoro jisté. Celý článok „Zen 5 bude mít vyšší spotřebu i cenu, frekvence dosáhne 6 GHz“ »

  •  
  •  
  •  

AMD bude levné procesory a GPU vyrábět 4nm procesem Samsungu

Ještě v době vydání prvních procesorů Ryzen (pro firmu přelomových) vyrábělo AMD skoro všechny své produkty v GlobalFoundries, vlastně jen s výjimkou čipsetů, které navrhuje ASMedia. Nyní je ale naopak prakticky úplně spjaté s osudem tchajwanského TSMC. Vypadá to však, že by v tom mohlo brzo dojít k diverzifikaci. Nejprv dostaneme čipy Samsungu v levných procesorech, ale poté se objeví také v grafických kartách Radeon. Celý článok „AMD bude levné procesory a GPU vyrábět 4nm procesem Samsungu“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *