AMD Frame Latency Meter: Úvod do měření latencí

Stažení, obsah balíku, instalace

Snímková frekvence bylo dlouho jedinou metrikou pro srovnávání výkonu ve hrách. I při plynulých snímkových frekvencích ale může být hraní nepříjemné, pokud je cítit výrazný velký input lag – hra reaguje na ovládání s citelným zpožděním. Na měření snímkových frekvencí existuje nespočet nástrojů, pro otestování odezvy bohužel ne. Představíme si specializovaný Frame Latency Meter, který nedávno nabídlo AMD.

Celá aplikace vypadá navenek jednoduše. Při spouštění z příkazového řádku zná jen pár parametrů, v kontextové nabídce lze také nastavit jen pár věcí a ani v dokumentaci to nevypadá komplikovaně. Proto mi nebylo jasné, proč už není internet a YouTube plný návodů na to, jak můžete z pohodlí domova měřit input lag ve hrách s nástrojem od AMD zdarma a chtěl jsem udělat stručný návod, podle kterého by to šlo snadno zvládnout.

A když jsem se ve Frame Latency Meter začal vrtat víc, uvědomil jsem si, proč tomu tak nejspíš bude. Není zase tak jednoduché vše nastavit správně a při procesu měření narazíte na řadu potíží. Spíše než jednoduchá blbuvzdorná aplikace pro každého je FLM klasický opensource, u něhož vývojáři předpokládají, že se v problematice měření latencí orientujete, nebude vám dělat problém příkazová řádka ani další „skrytá“ nastavení, která najdete v konfiguračním souboru .ini. A bohužel se nedá říct ani to, že by fungovala bezproblémově. Zatím se mi to jeví tak, že AMD připravilo nějaký základ, na kterém bude muset komunita postavit vlastní nástroje s uživatelsky přívětivějším ovládáním, pokud to mají být schopní používat i normální lidé.

Dnešní článek berte tedy spíše jako představení aplikace a základních principů toho, jak funguje pro případ, že patříte k těm zdatnějším a do experimentování byste se chtěli pustit také. Já se na něj pak ještě zkusím podívat víc do hloubky, a když se dopracuji k výsledkům měření, které k něčemu budou a budou publikovatelné, k Frame Latency Meter se ještě vrátíme.

Stahujte aplikaci i zdrojové kódy

Aplikaci AMD Frame Latency Meter můžete stáhnout na stránkách AMD gpuopen.com. Zdrojové kódy, které si můžete sami zkompilovat, hlášení potíží a diskuze je na GitHubu GPUOpen.

V zipu je jen čtveřice souborů, ty rozbalíme třeba do adresáře c:\flm

readme.pdf
flm.exe
flm.ini
users_guide.pdf

 

readme.pdf je stručný popis aplikace a rychlé nastavení.

V users_guide.pdf je nejpodrobnější popis nastavení a funkcí včetně klíčových slov pro klávesové zkratky, které pak slouží pro konfiguraci klávesových zkratek v souboru ini.

Dále už je ve složce jen samotná aplikace flm.exe a konfigurační flm.ini.

Na konci dokumentu readme.pdf i users_guide.pdf je několik důležitých poznámek. Z nich se dá vytušit, že na ladění odezvy pro esport či online střílečky frame latency meter není nejvhodnější, protože nemusí fungovat korektně při extrémně vysokých snímkových frekvencích, a plně srovnatelné nejspíš nebudou ani výsledky naměřené na Radeonech s Advanced Media Framework a GeForce či Intelech s DXGI. Frame latency meter se tedy bude spíš hodit pro porovnávání různých nastavení systému a hry na stejné platformě – zkrátka když budete chtít zjistit, jestli má na vašem PC nějaké nastavení vliv na input lag a jak velký.

Známé problémy a omezení

V dokumentaci ještě AMD upozorňuje na problémy a omezení, na něž můžete při testech narazit.

Výkon kodeku pro zachytávání plochy (DXGI)

  • Zachytávání plochy je příliš pomalé, pokud je nastavená příliš vysoká obnovovací frekvence (> 144 Hz). Zkuste nastavit obnovovací frekvenci monitoru na 60 Hz, než se s FLM naučíte pracovat, a poté zkoušejte vyšší frekvence.
  • Některé hry mohou omezovat možnost duplikovat pracovní plochu při snímání obrazovky, což znemožňuje použití kodeku DXGI.
  • Kodek DXGI pro snímání musí být spuštěný na primárním displeji, jinak bude snímání snímků příliš pomalé.
  • Současné kodeky zachycení zpracovávají měření SAD (Sum of Average Difference) pomocí CPU a na některých počítačích mohou být příliš pomalé.

Nezobrazuje se žádný výsledek

  • Není zobrazen žádný výsledek – Výchozí nastavení nemusí spustit měření latence. Zkuste upravit nastavení pro ThresholdCoefficient a AVGFilter v souboru flm.ini
  • FLM nebude fungovat při použití připojení ke vzdálené ploše.

Zobrazené výsledky latence jsou příliš vysoké

  • Při vysokých snímkových frekvencích mohou měření FLM vykazovat vyšší hodnoty než ty, které naměříte specializovaným hardwarem.

S principem, na jakém frame latency meter funguje, se může stát, že nebude stíhat zachytit všechny snímky a měření v takovém případě nebude odpovídat realitě. K tomu, abyste mohli ověřit, jestli to systém zvládá, slouží klávesová zkratka pro zachytávání kontrolních snímků, detaily najdete v users_guide.pdf. Ve zkratce to ověříte tak, že spustíte nějakou aplikaci, která zobrazuje počítadlo jednotlivých snímků, budete zachytávat oblast s počítadlem a po uložení sekvence kontrolních snímků je projdete a ověříte, zda jsou zachycené všechny.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Zdání klame? Radeony RX 9070 (XT) můžou vyjít už za dva týdny

Když v pondělí AMD neukázalo prakticky nic o nových grafikách Radeon v úvodní prezentaci na CES 2025, objevily se názory, že nemá co nabídnout a/nebo že GPU ještě nejsou hotová. (Není ale úplně pravda, že o grafikách nebyly žádné informace – to, co firma sdělila mimo „keynote“, jsme shrnuli tady.) Vypadá to, že to bylo jen zdání a nové grafiky jsou naopak blíž, dokonce by mohly vyjít ještě v lednu a před prvními GeForce RTX 5000. Celý článok „Zdání klame? Radeony RX 9070 (XT) můžou vyjít už za dva týdny“ »

  •  
  •  
  •  

AMD vydává Ryzeny 9 9900X3D a 9950X3D a také levné šestijádro

Včera jsme už nakousli část novinek, které AMD uvádělo na CES 2025, zejména nejzajímavější nový procesor. Těch ale firma prezentovala víc. Včetně desktopových procesorů pro platformu AM5. Na veletrhu byly vydané špičkové modely Ryzenů 9000 s 3D V-Cache, které by nyní měly představovat to nejlepší, co AMD ve stolních PC nabízí. Také ale vychází procesor přinášející architekturu Zen 5 do levnějších vod. Celý článok „AMD vydává Ryzeny 9 9900X3D a 9950X3D a také levné šestijádro“ »

  •  
  •  
  •  

Strix Halo vychází: Extrémní Zen 5 má obří GPU, 256bitovou RAM

Přišlo CES 2025 a s ním i prezentace hlavních počítačových firem. V podvečer proběhla „keynote“ AMD a v ní odhalení procesorových novinek pro rok 2025. Ne grafických, na nová GPU s architekturou RDNA 4 (Radeon RX 9070 a RX 9070 XT) v prezentaci řada nepřišla a AMD se věnovalo prakticky jenom procesorům, v nichž největší novinka je (i rozměry křemíku) Strix Halo – doteď nevídaný notebookový procesor, či přesněji APU. Celý článok „Strix Halo vychází: Extrémní Zen 5 má obří GPU, 256bitovou RAM“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (5) Pridať komentár

  1. Moc pekny clanek s vysokym insight ( kdo mi to dokaze smysluplne prelozit ?)
    Nicmene softwarove reseni je stale tak nejak zavisle na softwaru a nemusi odpovidat realite, tzn. zmene obrazu.

    Bylo by pekne mit na HW cooling ciste HW externi reseni, nastroj ktery meri cas od stisku tlacitka po zmenu na obrazovce. napr. Bylo by udelatko-merak zalozeny na Raspberry dostatecne rychly ?
    Takovy merici kit by pak byl replikovatelny, pro zajemce, a metoda by se pak mohla pouzivat jako standard.

    1. Šlo by, ani netřeba vymýšlet. Poměrně dostupné řešení, které vzniklo podobně, je tohle:

      https://www.youtube.com/watch?v=76S7GZE8QbA

      Je na té fotce v článku, mám ho tady, a plánuji ho použít! 🙂 Akorát ještě musíme něco vymyslet s monitorem, mám tady 4K LCD na 144 Hz, ale na něm v některých režimech synchronizace bliká podsvícení, takže musíme vymyslet, jak se někde dostat k 240Hz OLEDu. O:-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *