Testujeme
Snímková frekvence bylo dlouho jedinou metrikou pro srovnávání výkonu ve hrách. I při plynulých snímkových frekvencích ale může být hraní nepříjemné, pokud je cítit výrazný velký input lag – hra reaguje na ovládání s citelným zpožděním. Na měření snímkových frekvencí existuje nespočet nástrojů, pro otestování odezvy bohužel ne. Představíme si specializovaný Frame Latency Meter, který nedávno nabídlo AMD.
Princip měření je podobný jako u hardwarových zařízení pro testování latencí. Ty obvykle podporují více režimů měření. Jedním je měření odezvy přes stisk tlačítka myši, dalším měření odezvy na pohyb myši. Při měření přes stisk tlačítka se obvykle zaznamenává rozdíl v časech mezi stiskem tlačítka myši a zábleskem z hlavně zbraně.
Při měření reakce na pohyb myši musíte najít scénu, v níž bude nějaký dostatečně kontrastní přechod, přes který budete přejíždět myší. Znamená to stoupnout si k nějaké jednolitějšímu tmavému objektu před světlým pozadím či naopak. Software pak simuluje pohyb myši a přes přechod přejíždí tam a zpět a měří, jak dlouho hře trvá, než se v dané oblasti změní barva pod plochou, kterou snímá senzor.
Příklad měření s krabičkou OSLLT (Open Source Latency Tool) je na fotce níže. Software po spuštění měření začne pohybovat myší doleva a zpět a krabička přejíždí mezi tmavým sloupkem a světlejší silnicí.
Podobně funguje i Frame Latency Meter, jen místo krabičky se snímačem umístíte na dané místo oblast, v níž bude aplikace zachytávat obraz.
AMD doporučuje aplikaci spouštět z příkazové řádky s oprávněním administrátora. V příkazové řádce spustíte aplikaci příkazem flm.exe s příslušným parametrem. Na Radeonech byste měli použít parametr -AMF, na ostatních kartách -DXGI, a při testech s generováním snímků ještě přidat parametr -FG.
Po spuštění klepnete do konzole příkazového řádku pravým tlačítkem a otevře se okno s nastavením dalších parametrů. V něm je klíčové nastavení regionu pro snímání.
Pak už stačí jen spustit hru, načíst scénu pro testování, nastavit přechod barevný vertikální přechod poblíž regionu a spustit testování klávesovou zkratkou (ve výchozím nastavení Alt+t). A po nějaké době stejnou zkratkou ukončit měření.
Výsledky v našem případě najdete v souboru c:\flm\FLMlatency.csv.
Ten rovnou někam zkopírujte, protože jej utilita s každým novým měřením přepisuje.
Data jsou v klasickém CSV, které už otevřete v jakémkoliv tabulkovém editoru, u těch lokalizovaných musíte ohlídat správné nastavení oddělovačů.
Průměrné latence potom najdete v předposledním sloupečku.
Původně jsem měl v plánu udělat i ukázkové srovnání hodnot naměřených z nějaké hry na Radeonu RX 7700 XT pomocí AMD Frame Latency Meter s hodnotami naměřenými pomocí OSLTT. Ale když jsem začal srovnávat výsledky z OSLTT a z AMD FLM, z nějakého důvodu to vypadalo, že měření z FLM neovlivňuje stav Antilag+ v ovladačích, zatímco na měření s OSLTT to vidět je. Budu tomu tedy muset věnovat víc času a když se zadaří, ještě se k Frame Latency Meter vrátíme i s nějakými srovnávacími měřeními.
A pro majitele GeForce ještě připomenu, že mají k dispozici řešení, které není tak univerzální, nicméně funguje jednodušeji a lépe ve hrách s integrovaným API Reflex. V nich můžete latence měřit s pomocí aplikace FrameView od Nvidie. Na ni se třeba můžeme podívat jindy.
Moc pekny clanek s vysokym insight ( kdo mi to dokaze smysluplne prelozit ?)
Nicmene softwarove reseni je stale tak nejak zavisle na softwaru a nemusi odpovidat realite, tzn. zmene obrazu.
Bylo by pekne mit na HW cooling ciste HW externi reseni, nastroj ktery meri cas od stisku tlacitka po zmenu na obrazovce. napr. Bylo by udelatko-merak zalozeny na Raspberry dostatecne rychly ?
Takovy merici kit by pak byl replikovatelny, pro zajemce, a metoda by se pak mohla pouzivat jako standard.
Šlo by, ani netřeba vymýšlet. Poměrně dostupné řešení, které vzniklo podobně, je tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=76S7GZE8QbA
Je na té fotce v článku, mám ho tady, a plánuji ho použít! 🙂 Akorát ještě musíme něco vymyslet s monitorem, mám tady 4K LCD na 144 Hz, ale na něm v některých režimech synchronizace bliká podsvícení, takže musíme vymyslet, jak se někde dostat k 240Hz OLEDu. O:-)
Ten obrázek je nefunkční, v linku je totiž duplikována doména 😉
Aha, jo, opravené.
parada. tesim se