AMD Ryzen 7 7800X3D: Herný výkon nad Core i9 pri 40 % spotreby

Metodika: výkonnostné testy

Najpopulárnejší Ryzen 7000 s 3D V-cache v prostredí, do ktorého mieri, úplne decimuje konkurenciu. Intel v porovnateľnej cenovej relácii Ryzen 7 7800X3D na päty nešliape ani rýchlostne a pokiaľ by aj niekto nehľadel na cenu a videl ako možného vyzývateľa v Core i9-13900K(S), tak pri porovnaní spotrieb prejde chuť na Intel dozaista každého. Rozdiel v efektivite je… neporovnateľný, každý je totiž na inom konci spektra.

Herné testy

Výkon v hrách testujeme v štyroch rozlíšeniach s rôznym nastavením grafických detailov. Na rozbeh je to jedno viac-menej teoretické nastavenie v 1280 × 720 px. Pri tomto rozlíšení sme dlho laborovali s nastavením „správnych“ detailov. Konečné slovo nakoniec padlo na najnižšie možné (Low, Lowest, Ultra Low, …), aké hra dovoľuje.

Niekto by mohol voľbu rozporovať tým, že procesor v takýchto nastaveniach nepočíta koľko objektov sa vykresľuje (tzv. draw calls). S vysokými detailmi v tomto veľmi nízkom rozlíšení však nebol veľký rozdiel vo výkone v porovnaní s rozlíšením FHD (ktoré takisto testujeme). Naopak záťaž na GPU bola jasne vyššia a toto nepraktické nastavenie má poukazovať práve na to, aký má procesor výkon pri čo najnižšej účasti grafickej karty.

Vo vyšších rozlíšeniach sú už nastavené detaily a vysoké (pre FHD a QHD) a najvyššie (pre UHD). Vo Full HD ešte obvykle s vypnutým Anti-Aliasingom, celkovo už ale ide o pomerne praktické nastavenia, aké sa i bežne používajú.

Výber hier je s ohľadom na pestrosť žánrov, hráčsku popularitu a náročnosť na procesorový výkon. Kompletný zoznam je v kapitolách 7–16. V hrách, kde je vstavaný benchmark, používame ten, v iných máme vytvorené vlastné scény, ktoré s každým procesorom dookola a vždy rovnako prechádzame. Na záznam fps, respektíve časov jednotlivých snímok, z ktorých sa potom následne počítajú fps, používame OCAT a na analýzu CSV aplikáciu FLAT. Za oboma stojí vývojár a autor článkov (a videí) webu GPUreport.cz. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky priechody trikrát opakované a do grafov sú vynášané priemerne hodnoty priemerných i minimálnych fps. Tieto viacnásobné opakovania sa týkajú aj neherných testov.

Výpočtové testy

Začíname zľahka, PCMarkom 10, ktorý v rámci kompletnej súpravy „benchmarku pre modernú kanceláriu“ testuje viac ako šesťdesiat čiastkových úloh v rôznych aplikáciách. Tie následne škatuľkuje do tematických kategórií, ktorých je už podstatne menej a pre čo najlepšiu orientáciu zapisujeme do grafov bodový zisk z nich. Celkové skóre máme potom pre jedno i viacvláknový výkon aj z Geekbench 5. Jednoduchšie úlohy v testoch zastupujú i testy vo webovom prehliadači – Speedometer a Octane. Ďalšie testy predstavujú už obvykle vyššiu záťaž alebo sú cielené na pokročilého používateľa.

Výkon pre 3D rendering meriame v Cinebench. V R20, ktorej výsledky sú rozšírenejšie, ale hlavne v R23. Renderovanie v tejto verzii pri každom procesore trvá dlhšie, cyklí sa minimálne desať minút. 3D renderovanie testujeme aj v Blenderi, s renderom Cycles v projektoch BMW a Classroom. Druhý menovaný si môžete porovnať aj s výsledkami testov grafických kariet (obsahuje rovnaký počet dlaždíc).

Ako sú procesory stavané na prácu s videom testujeme strižných editoroch Adobe Premiere Pro a DaVinci Resolve Studio 17. To prostredníctvom pluginu PugetBench, ktorý sa venuje všetkých úlohám, s ktorými sa môžete pri úpravách videa stretnúť. Služby PugetBenchu využívame aj v Adobe After Effects, kde sa zase testuje výkon pri vytváraní grafických efektov. Niektoré čiastkové úlohy používajú na urýchľovanie GPU, ale to nikdy nevypíname, čo v praxi nebude robiť nikto. Bez GPU akcelerácie niektoré veci ani nefungujú, ale naopak je zaujímavé sledovať, že  je rôzny aj výkon v úlohách, ktoré urýchľuje grafická karta. Časť operácií totiž stále obsluhuje CPU.

Kódovanie videa testujeme v HandBraku a v benchmarkoch (x264 HD a HWBot x265). x264 HD benchmark funguje v 32-bitovom režime (64-bitový sa nám pod W10 nepodarilo konzistentne rozbehať a všeobecne pod novšími OS môže byť nestabilný a vykazovať chyby vo videu). V HandBraku používame pre AVC procesorový kodér x264 a pre HEVC x265. Podrobné nastavenia jednotlivých profilov už nájdete rozpísané v príslušnej kapitole 25. Okrem videa kódujeme i audio, kde sú všetky podrobnosti uvedené takisto v kapitole týchto testov. Do činenia s výkonom procesorových kodérov môžu mať aj hráči, ktorý si svoje hranie nahrávajú na video. Výkon „procesorového broadcastingu“ preto i my testujeme v dvoch dobre rozšírených aplikáciách OBS Studio a Xsplit.

Dve kapitoly máme vyhradené aj pre výkon pre úpravu fotiek. Adobe má samostatnú, kde znovu cez PugetBench testujeme Photoshop. V Lightroome PugetBench ale nepoužívame, pretože ten si pre stabilný chod kladie rôzne úpravy OS a celkovo sme sa ho radšej vzdali (pre vyššie riziko komplikácií) a vytvorili sme si vlastné testovacie scény. Obe sú na procesor náročné, či už ide o export RAWov do 16-bitového formátu TIFF s farebným priestorom ProPhotoRGB alebo generáciu náhľadov 1:1 k 42 fotkám bezstratového formátu CR2.

Máme ale i niekoľko alternatívnych aplikácií na úpravu fotiek, v ktorých testujeme výkon CPU. Patrí medzi ne Affinity Photo, v ktorom používame vstavaný benchmark, alebo XnViewMP pre dávkové úpravy fotografií či ZPS X. Z naozaj moderných sú to potom tri aplikácie Topaz Labz, ktoré využívajú algoritmy AI. DeNoise AI, Gigapixel AI a Sharpen AI. Topaz Labs svoje výsledky často a radi porovnávajú s aplikáciami Adobe (Photoshop a Lightroom) a chváli sa lepšími výsledkami. Tak uvidíme, možno sa na to niekedy pozrieme i z obrazovej stránky. V testoch procesorov nám ale ide predovšetkým o výkon.

Komprimovací a dekomprimovací výkon testujeme v benchmarkoch WinRARu, 7-Zipu a Aida64 (Zlib), dešifrovanie potom v TrueCrypte a Aida64, kde sú okrem AES aj testy SHA3. V Aida64 testujeme v kapitole matematických výpočtov aj FPU. Z tejto kategórie vás ale môžu zaujímať aj výsledky Stockfish 13 a dosahovaný počet šachových kombinácií za jednotku času. Veľa testov, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie matematických realizujeme v SPECworkstation 3.1. Jedná sa o súbor profesionálnych aplikácií s presahom i k rôznym simuláciám, ako je napríklad LAMMPS či NAMD, čo sú molekulárne simulátory. Podrobný opis k testom z SPECworkstation 3.1 nájdete v tomto odkaze zo stránok spec.org. Zo zoznamu pre redundanciu netestujeme len 7-zip, Blender a HandBrake, pretože výkon v nich meriame v zvlášť aplikáciách. Detailný výpis výsledkov SPECWS inak predstavuje obvykle časy alebo fps, ale my do grafov uvádzame „SPEC ratio“, ktoré hovorí o bodovom zisku – vyšší znamená lepší.

Nastavenia procesorov…

Procesory testujeme vo východiskových nastaveniach, bez aktívnych technológií PBO2 (AMD) alebo ABT (Intel), ale pravdaže s aktívnym XMP 2.0.

… a aplikačné aktualizácie

V testoch treba počítať aj s tým, že v priebehu času môžu jednotlivé aktualizácie skresľovať výkonnostné porovnania. Niektoré aplikácie používame vo verziách portable (rozvalený archív), ktoré sa neaktualizujú alebo je možnosť ich držať na stabilnej verzii, ale pri niektorých to neplatí. Typicky hry sa v priebehu času aktualizujú. Na druhej strane ani úmyselné zastarávanie (a testovanie niečo neaktuálne, čo sa už správa inak) by nebola úplne cesta.

Skrátka len počítajte s tým, že s pribúdajúcim časom klesá trochu i presnosť výsledkov, ktoré medzi sebou porovnávate. Aby sme vám túto analýzu uľahčili, tak pri každom procesore uvádzame, kedy bol testovaný. Zistíte to v dialógovom okne, kde je informácia o dátume testovania každého procesora. Toto dialógové okno sa zobrazuje v interaktívnych grafoch, pri akomkoľvek pruhu s výsledkom. Stačí naň zájsť kurzorom myši.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Unikl procesor AMD „Sound Wave“, zřejmě 3nm APU s jádry Zen 6

Pomalu se blíží vydání procesorů AMD s jádry Zen 5. Měli bychom se začít dozvídat o plánech AMD po Zenu 5 a nyní se ven dostala zajímavá věc. Na LinkedIn se objevily informace o asi mobilním procesoru Ryzen s architekturou Zen 6. Protože zde sdílí informace jako součást svého CV přímo inženýři, je to dost zajímavý zdroj informací. Vypadá to z něj, že AMD nasadí čiplety i do notebooků a může to nastat už u APU „Strix Point“ se Zenem 5. Celý článok „Unikl procesor AMD „Sound Wave“, zřejmě 3nm APU s jádry Zen 6“ »

  •  
  •  
  •  

Radeon RX 7900 GRE vychází globálně. S nižší cenou a víc modely

Do nabídky grafik Radeon se zařadí další model stojící mezi Radeonem RX 7800 XT a Radeonem RX 7900 XT. Do této mezery AMD loni ještě před vydáním samotného Radeonu RX 7800 XT pustilo Radeon RX 7900 GRE, který zpočátku vypadaly jako speciální model pro Čínu. Poté se ale stejně jako Ryzen 5 7500F začaly objevovat na běžném trhu. Teď to AMD celé zoficializovalo – Radeon RX 7900 GRE vychází globálně a s větším výběrem modelů. Celý článok „Radeon RX 7900 GRE vychází globálně. S nižší cenou a víc modely“ »

  •  
  •  
  •  

Zlevnění Radeonů RX 7900 XT a RX 7900 GRE proti refreshi Nvidie

Tento týden Nvidia vydala GeForce RTX 4070 Super a v následujících dvou týdnech ji budou následovat další dva modely „Super“ refreshe generace Ada Lovelace. Zatím nevíme o tom, že by podobný refresh chystalo také AMD (které teď ovšem vydává Radeon RX 7600 XT 16GB), ale firma na modely Super od Nvidie zareagovala slevami existujících grafik Radeon RX 7000, takže i konkurenční grafické karty teď budou výhodnější. Celý článok „Zlevnění Radeonů RX 7900 XT a RX 7900 GRE proti refreshi Nvidie“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (7) Pridať komentár

  1. Zdravím. Jak si vysvětlujete těch 44stupnu v idle? Mám doma 5800x3d a k tomu noctua u12s a proste mi teplota v idle nejde pod 45 stupňů. V zátěži problém nemám. Ve hrách se pohybuji okolo 70.

    1. Okrem hustejšieho tepelného toku a hrubšieho IHS to bude sposobené aj tým prílepkom 3D V-cache na CCD čiplet. Odvod tepla bude táto evidentne vrstva zhoršovať, čo v porovnaní s R7 7700X vysvetluje vyššie zahrievanie na rovnakú spotrebu.

  2. Zaprvé, velká gratulace AMD, 7800X3D je dle očekávání úplný trhač asfaltu a kdo dnes staví primárně herní PC s výhledem na pár let, nemůže sáhnout vedle.

    Za sebe se ale chci pozastavit nad jednou „anomálií“, kterou jsem vyčetl z několika testů Ryzenů 7000. To jsou až excelentní výsledky nejlevnějšího Ryzenu 7600 (což je pouhé šestijádro!). Podívám-li se čistě na herní výkon v rozlišení 1440p, tenhle procesor běžně překonává své dražší sourozence 7600X, 7700 a 7700X. Připomínám, že je nejlevnější, dá se koupit v ČR už okolo 5500 Kč s daní. A když se podívám na grafy výkonu na watt, právě 7600 je ze série 7000 hodně vysoko a překonává jej pouze excelentní 7800X3D (herní efektivitu má nejvyšší testovaný model, 7600 je pak na parádním 3. místě!). Tak dobře naceněný procesor s vysokým výkonem a parádními provozními vlastnostmi nepamatuji, ale rád se nechám vyvést z omylu 🙂

    1. Nezamenili ste si s výsledkami 7600 výsledky 7600X? Ryzen 5 7600 (bez X) vychádza v hrách o trochu pomalšie, a to aj v porovnané s ostatnými X modelmi. To prirodzene z dôvodu, že má najnižšie frekvencie herného all-core boostu. To, že je herný výkon R5 7600X nad oboma Ryzenmi 9 7000 je dané kombináciou zase vyššieho herného boostu (menej jadier, vyššie frekvencie) a toho, že väčšina hier neprofituje z viac ako šiestich jadier.

      Ryzen 5 7600 zopár procesorov herne prekonáva, ale ten náskok je obvykle neúmerne vyššej spotrebe. Preto potom z testovaných procesorov R5 7600 patrí pekné tretie miesto.

      1. Porovnání 7800X3D a 7600 – Herní výkon v 1440p@High AVG+MIN/2 %, tj. o tolik % je 7800X3D rychlejší v průměrném součtu rozdílu AVG+MIN FPS:

        AC: 16 %
        Borderlands: 2.5 %
        CS:GO: 2 % (7600 rychlejší v min. o 1 %)
        CP 2077: 3 %
        DOOM: 0.5 %
        F1 2020: 5 %
        Metro: 1.5 %
        SOTTR: 1 %
        Total War Saga: 3 %

        V průměru napříč hrami mi to vychází, že 7800X3D je o 4 % rychlejší.

        Nejlevnější 7600 stojí 5616 Kč, nejlevnější 7800X3D pak 10697 Kč. Cenový rozdíl 5000 Kč už je k zamyšlení, je to rozdíl mezi Radeonem 7900 XT vs. XTX, což bude v reálu výrazně více poznat na FPS.

        Svůj původní příspěvek jsem psal právě pro tenhle scope, samozřejmě 7800X3D je univerzálnější napříč aplikacemi, ale pro hraní v 1440p/4k mně příjde rozumnější si peníze ušetřit právě koupí 7600 a přitlačit na SSD, dnešní hry jsou fakt obrovské a stovky GB mizí před očima…

        1. Jasné. Čím vyššie rozlíšenie, tým menší vplyv procesora. Pri rovnakom rozpočte spoločnom pre GK a CPU bude holt vždy dosahovaný vyšší herný výkon v zostave, kde viac peňazí padne na grafickú kartu. Kombo R5 7600 s RX 7900 XTX bude na hry v rozlíšení QHD samozrejme rýchlejšie ako R7 7800X3D s RX 7900 XT. On je ten X3D Ryzen asi skôr pre tých, čo nad výberom grafiky príliš nerozmýšľajú, nezvažujú lacnejšie možnosti, a rovno berú tú najvýkonnejšiu, GeForce RTX 4090. 🙂

          S výkonnejšou grafickou kartou ako je RTX 3080/4070 bude výkonnostný rozdiel v QHD vyšší, ale k teoretickému maximu (+23 % pre R7 7800X3D oproti R5 7600, testy v 720p) s úplnou elimináciou vplyvu GK bude mať vždy ďaleko.

        2. To přece není žádná novinka. Základní šestijádra mají tenhle status už od první generace Zen. Hodně zajímavé bude srovnání s chystanou i3, pokud se potvrdí, že Intel refreshi nadělí dvě jádra navíc. Bude tak možno nějaké stovky přerozdělit ještě i díky levnějším pamětem a deskám.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *