Druhá generace grafik Intel Arc: GPU s až 8192 shadery už za rok

Jaká budou GPU Intel generace Battlemage?

Po tom, co z Intelu odešel Raja Koduri, který doteď vedl jejich vývoj a byl jejich hlavní mediální tváří, se objevují různé pochybnosti o tom, zda Intel bude dál pokračovat se svými herními GPU Arc a nezruší je – pomalu, nebo rychle. Vzdor těmto spekulacím se ale prý chystá naopak jejich posílení. Druhá generace Battlemage by se mohla vyšplhat na výrazně vyšší výkony než karty Arc A770 v první generaci Alchemist.

Youtuber RedGamingTech teď v aktuálním videu sdělil část chystaných specifikací, které Intel údajně chystá pro zřejmě nejsilnější grafiku generace s kódovým označením Battlemage. Intel má generace grafik značené v abecední řadě, takže jde o druhou generaci, následující po dnešní generaci Alchemist.

Podle RedGamingTech bude GPU chystané zřejmě coby vršek nabídky generace Battlemage obsahovat už 64 Xe Core – přičemž jedno Xe Core obsahuje nyní v generaci Alchemist 128 shaderů. Jde o zdvojnásobení počtu shaderů: nyní má nejvýkonnější grafika Intelu 4096 shaderů, v generaci Battlemage se to tedy zvýší na 8192 shaderů u nejvýkonnějšího modelu. Pokud by byly zachované poměry v Xe Core, pak by GPU mělo 64 raytracingových jednotek a 1024 jednotek XMX pro akceleraci AI.

Výkon by mohl stoupnout ještě víc než na dvojnásobek díky vysokým frekvencím – maximální takt boostu by podle cílů Intelu mohl přesáhnout 3 GHz. Cílové frekvence se ne vždy podaří splnit, ale nějak by proti 6nm Alchemistům narůst měly, protože Battlemage údajně bude vyráběný již na 4nm procesu TSMC. Další navýšení pak mohou dodat zlepšení „IPC“ díky novější architektuře.

Toto GPU má ovšem stále 256bitovou sběrnici pamětí, ta se tedy nerozšiřovala. Nicméně na výkon grafik A750 a A770 byla až příliš široká, takže pokud Intel zapracoval na efektivitě využití paměti, nemuselo by toto nijak moc vadit. Zvětšila se L2 cache ze 32 na 48 MB, což efektivně využitelnou propustnost zlepší. RedGamingTech uvádí, že by stále měly být osazené paměti GDDR6 nebo možná GDDR6X (ale tam je otázka, zda Nvidia nemá na GDDR6X u Micronu exkluzivitu). Při 256bitové sběrnici by zřejmě kapacita paměti měla být 8, nebo 16 GB.

GPU Intel Arc generace Alchemist. Vlevo SOC2 s 1024 shadery/96bitovými pamětmi, vpravo SOC2 se 4096 shadery a 256bitovými pamětmi (Zdroj: Intel)

Velikost tohoto čipu je prý podobná jako u AD103 generace Ada Lovelace od Nvidie – tedy GPU použitého v grafice GeForce RTX 4080, pro které výrobce uvádí plochu 378,6 mm². Je otázka, zda bude grafika od Intelu výkonem srovnatelná. To by byl dost pozoruhodný výsledek, takže raději očekávejme, že bude výsledná grafika (Arc B770 či B970, uvidíme, jak bude značená) mířit spíše na o něco nižší modely – GeForce RTX 4070 Ti nebo Radeon RX 7900 XT či GeForce RTX 4070. Intel by se tak jako tak dostal na lepší pozice, protože dnes Arc A770 stojí hlavně jako konkurent nižších modelů GeForce RTX 3060 a Radeon RX 6650 XT. Samozřejmě ale je třeba počkat až na reálné testy, protože cíle a očekávání jsou jedna věc, ale realita někdy dopadne hůř.

Bude vydání už za rok?

RedGamingTech dříve publikoval slajd s roadmapou, podle kterého by grafiky Battlemage měly být připravovány na vydání v druhém kvartálu roku 2024. Jako první měla dle těchto plánů vyjít 225W výkonnější karta s čipem BMG-G10, která by byla o kategorii výš než dnešní karty A750 a A770, a poté 150W model s menším čipem BMG-G11, která by byla zhruba náhradou za karty A770 a A750. Obojí ale mělo vyjít v rámci druhého kvartálu.

Toto ale už nemusí platit, protože je asi dost vysoká šance, že opět dojde ke zpožděním a termíny se mohou snadno změnit. Také první generace Alchemist měla vyjít v Q1 2022 (což už bylo zpoždění proti prvotně plánovanému roku 2021), ale levný model A380 vyšel až v Q2 a výkonnější modely A750 a A770 nakonec až na přelomu Q3 a Q4 2022. I teď může mít Intel podobné problémy dodržet plán.

Grafická karta Intel Arc A770 (zdroj: Intel)

Tato před časem uniklá roadmapa také mimochodem mluvila o tom, že by ještě před Battlemage vyšel v druhé polovině letoška nějaký refresh grafik Alchemist, ale to se už nezdá moc pravděpodobné a objevily se drby, že refresh byl zrušen – což opět klade otázku, jak moc tato roadmapa ještě odpovídá skutečnému stavu plánů Intelu. Informace o parametrech GPU Battlemage by ale měly být novější, tak u nich snad je větší šance, že se vyplní.

Zdroje: RedGamingTech, VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia RTX 2000 Ada: 70W verze RTX 4060 není bohužel pro hráče

Tento měsíc Nvidia vydala GeForce RTX 3050 6GB, což je dosud nejúspornější grafická karta v její aktuální nabídce, ale stále je založená na horší 8nm technologii Samsungu a starší architektuře Ampere. Nvidia ovšem teď vydává i kartu, která má stejnou spotřebu maximálně 70 W, ale s modernějším 4nm čipem AD107 architektury Ada Lovelace. Jde ale o profi model řady Nvidia RTX, takže za lepší 70W grafiku si případní zájemci hodně připlatí. Celý článok „Nvidia RTX 2000 Ada: 70W verze RTX 4060 není bohužel pro hráče“ »

  •  
  •  
  •  

AMD potvrdilo detaily Zenu 5: 6 ALU, AVX-512 s plným výkonem

Letos (snad v třetím kvartále) vyjdou procesory AMD s novou architekturou Zen 5. Bude to opět velká změna, zatímco předchozí Zen 4 byl v podstatě evoluce Zenu 3, a podle různých nepřímých náznaků, mezi nimiž jsou i výroky architekta Mike Clarka, by to prý mohla být vůbec nejzajímavější architektura AMD od prvního Zenu. Je zajímavé, že až dosud o ní byly informace z jediného youtuberského zdroje. Právě ale byly oficiálně potvrzeny přímo z AMD. Celý článok „AMD potvrdilo detaily Zenu 5: 6 ALU, AVX-512 s plným výkonem“ »

  •  
  •  
  •  

Zen 5 bude později. AMD potvrdilo vydání v druhé polovině roku

Nejdřív jsme tu měli zprávu, že to možná nebude až tak horké s novou generací procesorů Intel pro desktop – 2nm Arrow Lake na platformě LGA 1851. K dovršení štěstí to vypadá na komplikace i na druhé straně barikády. AMD bude zřejmě mít opožděný Zen 5. Snad to nebude úplně dramatické, ale nevyplní se zprávy o vydání už na jaře, které jsme nedávno publikovali. Zda se tím nepozdí také speciální herní modely s 3D V-Cache, ještě nevíme. Celý článok „Zen 5 bude později. AMD potvrdilo vydání v druhé polovině roku“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *