Založil a vedl samostatná GPU Intel Arc. Teď Raja Koduri končí

Z Intelu odchází Raja Koduri, který od samého počátku vedl vývoj jeho samostatných GPU

Je to pět let, co Intel oznámil, že začne konkurovat Nvidii a AMD jako třetí výrobce samostatných GPU (herních i výpočetních). Tváří tohoto epochálního kroku Intelu byl Raja Koduri, který do Intelu přešel rovnou z pozice šéfa GPU divize AMD. Celé to tím získalo ještě třaskavější charakter, a to i proto, že po ne úplně povedené generaci GPU Vega byl Koduri vnímán kontroverzně. A drama je kolem něj opět, protože nyní končí i v Intelu.

Včera oznámil CEO Pat Gelsinger (který je v Intelu zpět od roku 2021, tedy kratší dobu), že Raja Koduri ze společnosti Intel a pozic v jejím grafickém programu odchází – definitivně skončí koncem března, tedy jen za několik dní. Následuje to krátce po reorganizaci grafické divize AXG, kdy Raja Koduri přestal být jejím ředitelem. To bylo vykládáno jako doklad, že s Koduriho výsledky nadřízení nejsou spokojení.

Twitterové oznámení odchodu Raji Koduriho vypadá relativně přátelsky a bez kritiky, ale určitě se opět povedou debaty, zda jde o vyhazov za neúspěch. Raja Koduri se na vlastním Twitteru s Intelem také rozloučil srdečně, přičemž odhalil (respektive to už říká i tweet od Pata Gelsingera), že odchází s cílem založit vlastní startup.

Tento jeho nový projekt má být spíše softwarového zaměření, ale bude se zabývat herní grafikou – a to použitím generativní AI. Pokud jste před časem viděli demo grafiky v závodní hře, které místo tradičního modelování generuje AI naučená na snímcích reálného světa, možná půjde o něco tohoto typu.

Pro Raju Koduriho nejsou změny kariéry neobvyklé. V AMD, respektive jeho grafické divizi, byl tento v Indii vystudovaný inženýr (v oboru elektroniky a komunikací) dokonce dvakrát. Poprvé nastoupil v roce 2001 ještě do samostatné firmy ATi, než ji AMD koupilo. V letech 2009 až 2013 ale působil v Applu, aby se v roce 2013 vrátil do AMD jako jeden z aktérů jeho revitalizace vedle třeba slavného Jima Kellera (který od té doby také pobyl i v Intelu). Jak už bylo řečeno, skončil pak v roce 2017 po ne zrovna úspěšném uvedení GPU Radeon Vega, jeho pozici následně zaujal David Wang, další navrátivší se veterán z ATi.

Úspěšný, nebo neúspěšný guru GPU Intel?

To, že má Koduri připravený tento nový projekt, by mohlo naznačovat, že spíše on dává vale Intelu, než že by ho Intel posílal k vodě. Je samozřejmě možné, že Koduri věděl předem, že se pod ním houpe židle, a startup je toliko jeho plán B. Možná je nejpravděpodobnější scénář někde mezi. Věc může souviset s onou reorganizací. Je možné, že byl Koduri nespokojený se zhoršením svého postavení v Intelu (a možná také s určitým snížením významu divize AXG) a to ho vedlo k rozhodnutí skončit. Pravda, ona reorganizace pořád mohla být zase o nespokojenosti špičky Intelu s ním.

Raja Koduri (zdroj: Intel)

Lze říct, že se opakuje situace z doby před pěti lety a opět není jasné, co si o působení a konci Raji Koduriho myslet. I tehdy z toho byly zvláštní pocity. Leckdo asi nevěděl, zda se spíš bát, že přeběhnutí Koduriho ke konkurenci může Radeony potopit a vést k tomu, že prohrají s Intelem v životně důležitém boji o místo na herním trhu – nebo toho, že Koduri bude táhnout ke dnu snahy Intelu.

Ač je Raja Koduri vnímán takto kontroverzně, nakonec mu nelze upřít, že v Intelu hodně dokázal. Před pěti lety byla samostatná GPU Intelu jen teoretická možnost, firma měla jen integrovaná GPU a softwarový ekosystém jí víceméně chyběl mimo základní zobrazovací a multimediální funkce. Teď po pěti letech má Intel samostatné herní grafiky Arc, které lze seriózně vnímat jako sice kvalitativně horší, ale přesto reálnou konkurenci grafik Nvidia GeForce a AMD Radeon.

Negativní hodnocení ale přicházejí za to, v jaké formě samostatná GPU Intelu přišla na trh a v jakém stavu v současnosti jsou. Mnoho je toho kritizováno oprávněně. Otázka ale je, zda by někdo dokázal rozjezd grafik Arc provést výrazně lépe. Asi nejvýraznější vada na kráse je zpoždění, které nabral příchod GPU generace Arc – relevantnější herní modely A750 a A770 pro desktop vyšly místo plánovaného roku 2021 až na podzim 2022.

Jenže byznys výkonných herních grafik je extrémně náročná oblast, v níž si stávající dva hráči vybudovali pozice velmi těžko napadnutelné pro kohokoliv nového. Hry používají velké množství technologií a současně i konkrétních optimalizací nebo oprav pro konkrétní tituly, bez nichž často běží velmi špatně. Nová značka GPU musí nějak dohnat ohromný softwarový ekosystém Nvidie a AMD vzniklý za desítky let. Někdy se „ovladače“ GPU a jejich komponenty a přídavné funkce připodobňují k modernímu operačnímu systému – komplexita a rozsah této softwarové vrstvy jsou obrovské.

Všechny takové pokusy konkurovat Nvidii a ATi/AMD, které byly podniknuty za poslední čtvrtstoletí, selhaly a nyní můžeme pozorovat, jak v tom ztroskotávají čínské firmy. Grafické karty Intel Arc jsou od doby, kdy ještě existovalo 3Dfx, zatím rozhodně nejživotaschopnější alternativou grafik GeForce a Radeon.

A zdá se, že v kombinaci s vlivem firmy Intel a prostředky, které může investovat, jsou teď už ve stavu, kdy by se mohly dlouhodobě uchytit. Takže tento projekt se asi dá označit za úspěch a je možné, že ze značné části je to díky Rajovi Kodurimu. Hodně z toho, co na něm působí neúspěšně, bylo možná jednoduše nevyhnutelné.

Zdroje: Pat Gelsinger (1, 2), Raja Koduri (1, 2)

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Roadmapa Intelu slibuje vydání grafik Arc Battlemage v roce 2024

To, že první generace herních samostatných grafik Intel Arc přišla pomalu a nejspíš o něco zaostala za výkony, které Intel zamýšlel, vyvolalo řadu spekulací o tom, zda Intel tento projekt neopustí. Zvlášť vzhledem k tomu, že na jiných místech už firma řeže a ruší různé produkty. Herních GPU se to ale zatím nedotklo, na internet unikla roadmapa, která slibuje vydání nové generace v nadcházejícím roce – možná tedy není zas tak daleko. Celý článok „Roadmapa Intelu slibuje vydání grafik Arc Battlemage v roce 2024“ »

  •  
  •  
  •  

4nm čipy Intelu konečně na trhu: Modely a parametry Meteor Lake

Tento týden se konečně začaly oficiálně prodávat dlouhou dobu očekávané procesory Meteor Lake od Intelu. Zatím není jasné, jak moc úspěšné budou, nicméně technologicky jsou velkým přelomem v historii Intelu, protože jde o jeho první 4nm procesory, které současně zavádějí pokročilou technologii pouzdření s 3D čiplety. Po odhalení v září teď tato novinka opravdu přichází do prodeje v podobě mobilních procesorů Core Ultra řady U a H. Celý článok „4nm čipy Intelu konečně na trhu: Modely a parametry Meteor Lake“ »

  •  
  •  
  •  

Síla Meteor Lake může být v iGPU. Lepší herní výkon než Phoenix?

Procesory Meteor Lake trošku připomínají vydání první reálné generace 10nm procesorů Intelu (Ice Lake) před čtyřmi roky. Sice by měly mít dobrou energetickou efektivitu, ale kvůli 4nm technologii klesly jejich takty, takže výkon CPU se moc neposune (ani jader moc nepřibylo). Ale je jedna oblast, kde by Meteor Lake mohlo být silné – v integrovaném GPU. To se dotáhlo, a mohlo by dokonce překonávat, na RDNA 3 grafiku v mobilních Ryzenech. Celý článok „Síla Meteor Lake může být v iGPU. Lepší herní výkon než Phoenix?“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (8) Pridať komentár

  1. Zřejmě byl odejit kvůli špatné pověsti. Má moje sympatie, protože dělal fackovacího panáka programově (své úlohy v Intelu by se jinak nechopil). Polaris se dá přes problémy zpětně hodnotit jako mimořádně povedená. I ta Vega se dá hodnotit pozitivně, když člověk uváží, jak široké uplatnění u AMD nalezla. A co se podařilo Alchemist je střízlivým pohledem vlastně zázrak. Evidentně dělá, co ho baví, přeji mu, ať mu to vydrží.

  2. Indiana ve firme nechces. Ted odchazi zasirat do vlastniho startupu. Uslysime o nem tak za pet let, az bude vypovidat u soudu na tema „kam se vyparilo tech 800 milionu dolaru“.

    1. Nikdo při práci ve výkonném managementu, komu záleží na jméně a má všech pět pohromadě, nechtěl být v posledních cca 15 letech spojován s Intelem a mít svůj obličej u některého z koncových produktů. Krzanich a Swan stáli jen o to vydojit i poslední zbytky smrádečku a teploučka. Připomeňme, že Jim Keller to vydržel dva roky, akorát na to, aby se rozkoukal a začal kolíkovat dispozici, než mu seplo, že raději co nejrychleji vezme roha. Připomeňme taky, kam to Intel dotáhl s množinou duchovních nástupců Larrabee.

      Raja Koduri je v současnosti jedním z nejlepších krizových manažerů na planetě a za svou práci si zaslouží hluboké uznání od každého fanouška hardwaru.

      1. nie, nezaslúži! nijako Intelu nepomohol, leda tak utopiť miliardy v bezcenných nepredajných grafikách!

      2. ty motyko, co to meles o krizovem managementu?
        Projekt „Graficka karta“ na ktery indiana najmuli byl standardni. Resp. mel k dispozici vsechno co chtel, prachy lidi co hrdlo raci. Vysledek nula. Lepe receno, zaporny zisk.

        Dokazal utratit desitky milionu to je jeho vysledek.
        Jak rikam, indiana ve firme nechces.
        Stejnak tak Microsoft jde od desiti k peti s Indianem. Jediny dvod proc MS nekrachuji je vseobecny narust cloudu a statni zakazky zalozene na monopolu ktery zaridil Velky Bill.

        Liza Su je krizovy manager, nastoupila do firmy v rozkladu, nemela k dospozici nic nez dluhy. Vysledek, zvyseni ceny akcii v radek stovek procent.

  3. Vůbec nechápu, kde se v (nejlépe anonymních) komentujících a rádoby novinářích (poklona Janovi) bere ta arogance a sprostota zacházet se jménem Raji Koduriho způsobem, jaký je i tady názorně ilustrován. Je mi z toho smutno.

    Já bych neměl na to jít s kůží na trh při takové hybnosti, s jistotou, že mě budou všichni ti sotva pěťákoví brouci pytlíci zaujatě vláčet kanály možná desítky let. Podle mě má ten chlap koule z oceli a výsledky, které jsou v kontextu okolností hodné pouze obdivu.

    1. aké výsledky? postavil grafickú divíziu na nohy a spravil juá konkurencieschopnou? preinvestoval miliardy a výsledky sú úbohé – plné sklady nepredajných kariet na strane jednej, ukončený vývoj na strane druhej! servilnosť niektorých nevedkov nepozná medzí, len prská naokolo slová obdivu, ale za čo, to sa nejako nedozvedáme!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *