Nové info o next-gen GPU Nvidia Lovelace a AMD RDNA 3 a 4

Co prosakuje o podobě next-gen grafik Nvidia GeForce a AMD Radeon?

Zatím je ještě hodně brzo na to, abychom měli nějaké konkrétní informace o grafikách příští generace, GeForce RTX 4000 „Lovelace“ od Nvidie a Radeonech RX 7000 (architektura RDNA 3) jsou ještě jeden rok daleko. Přesto zdá se přece jen prosakují nějaké zvěsti, Je otázka, jak moc mohou v této fázi být věrné, ale možná bude zajímavé se na ně podívat. Mezi informacemi o RDNA 3 jsou ale i drobky k RDNA 4 a také k Nvidia Lovelace.

Zdrojem těchto informací je leaker Greymon55, jenž je uvedl jednak v tweetu, jednak ve svém „CV“ popisu, který pak ale odebral (nicméně byl mezitím „vyfocen“). Greymon55 toho v poslední době „unikává“ hodně a je v tom sice nový a neosvědčený, ale podle VideoCardz jde o „převlečený“ účet někoho, kdo už se ve „leakování“ etabloval předtím. Tyto zprávy je ovšem jako vždy nutné brát s rezervou. V tomto případě buďte opatrní ještě víc než obvykle a pamatujte, že se tyto zvěsti nemusí vyplnit.

Highend: Navi 31

Greymon55 tvrdí, že nejvýkonnější GPU v rodině RDNA 3/Radeon RX 7000 bude Navi 31. Jde ovšem spíše než o čip o kombinaci čipletů. Prý je u něj totiž použitý 5nm (pro výpočetní čiplety) a současně také 6nm proces (asi pro I/O čiplet). Toto GPU má prý mít 256bitovou paměťovou sběrnici a zatím netušíme, zda to bude jedna společná sběrnice pro všechny čiplety, nebo třeba GPU bude mít dva – nebo možná spíš tři, viz dále – čiplety, kde každý bude provozovat svoje vlastní 256bitové paměti.

Technologie pamětí by snad měla pořád být GDDR6, ne novější GDDR6X, na kterou má možná Nvidia exkluzivitu, není totiž standardizovaná. Pokud by paměti byly efektivně 16,0GHz, tak by toto GPU pořád mělo propustnost jen 512 GB/s jako Radeon RX 6800/6800 XT/6900 XT. AMD by mu ale asi dodalo větší Infinity Cache, která se ukázala v současné generaci Radeonů vysoce účinná. Karty RDNA 2 konkurují grafikám Ampere s pomalu dvojnásobnými propustnostmi paměti. U RDNA 3 by Infinity Cache možná mohla být už 256 MB, ne-li větší, což by zvýšilo její hitrate a škálování na vyšší rozlišení.

V onom smazeném bio na Twitteru měl Greymon55 napsané, že Navi 31 by mohlo mít až 15 360 shaderů. To nicméně není úplně nová informace, toto se diskutovalo již v červenci. Je otázka, zda nakonec tento počet jednotek bude platit a nešlo třeba o chybu. Možná je to zatím spíše tip nebo odhad a ne úplně únik v pravém slova smyslu.

Předobrazy v nynější generaci: GPU AMD Navi 22 se 192bitovou sběrnicí (vpravo) v porovnání s čipem Navi 21 s 256bitovou sběrnicí (vlevo) (Zdroj: AMD)

Mainstream Navi 32, pořád s čiplety?

Pod tímto GPU, na němž může být založeno více modelů karet (třeba RX 7900 XT, RX 7800 XT) má údajně být druhé GPU Navi 32. To má mít 192bitovou sběrnici opět s GDDR6, což by implikovalo, že to bude už více mainstreamová karta – jako je teď Radeon RX 6700 XT. Jenže pořád prý půjde o čipletové řešení a údajně má také používat mix 5nm čipletů a 6nm čipletů (I/O čiplety).

Podle Greymona55 by prý možná mohlo toto GPU mít až něco okolo 10 000 shaderů, pořád by tedy mohlo mít masivně vyšší výkon než dnešní Radeon RX 6900 XT s 5120 shadery. Dávalo by smysl, aby ony 5nm čiplety byly sdílené kvůli ušetření nákladů – pak by možná tato verze mohla mít dva výpočetní čiplety a Navi 31 tři. Každý by pak mohl mít 5120 shaderů/80 CU, ale to je jenom naše spekulace.

Levné Navi 33: karta se 128bitovou pamětí trhající RX 6900 XT?

Kde to začíná být zvláštní, je nabídka už zřejmě pro levnější karty, GPU Navi 33. Toto už není čipletové řešení, ale patrně monolit. A nepůjde o 5nm GPU, AMD ho prý bude vyrábět na 6nm procesu. Možná kvůli výrobním nákladům, ale je zajímavé, že firma raději naportuje architekturu RDNA 3 na odlišný proces místo řešení, které by použilo 6nm I/O čiplet s 5nm čipletem z předchozích vyšších GPU (pokud má jeden výpočetní čipset těch 5120 shaderů, tak by zde stačil jeden).

Možná, že cena za čipletové řešení je taková, že se u jednočipletové konfigurace vyplatí se jí vyhnout vyrobením zcela separátního GPU. Možná, že čiplety nebudou moc výhodné z hlediska energetické efektivity a klidové spotřeby, takže nebudou moc dobře použitelné v noteboocích. To by mohl být důvod, proč by AMD chtělo mít v portfoliu zároveň i jedno úplně monolitické GPU.

GPU AMD Navi 23 se 128bitovou sběrnicí v nynější generaci Radeonů (Zdroj: AMD)

Zajímavé jsou i údajné specifikace. Toto GPU by prý možná mohlo mít 4096 shaderů (64 CU). Ale údajně s nimi má dosahovat výkonu, jenž bude vyšší než má nynější 7nm highend, Radeon RX 6900 XT s 5120 shadery. To by bylo moc pěkné, zvlášť pokud by to bylo za nějakou zajímavou cenu a s nižší spotřebou, ideálně pod 200 W.

Ovšem Toto 6nm GPU Navi 33 to prý má dosáhnout s paměťovou sběrnicí širokou jen 128 bitů! Tedy takovou, jakou dnes mají jen poměrně levné karty (nebo aspoň karty, které by měly být levné, kdyby nebylo kryptoměnové bubliny). Karta má pořád mít GDDR6, takže by propustnost její hlavní paměti byla jen 256 GB/s s 16GHz čipy (maximálně by to mohlo být 288 GB/s, kdyby AMD použilo 18GHz čipy GDDR6, ale ty asi pořád budou dost drahé).

Navi 33 tak bude ještě víc než dnešní Radeony spoléhat na efekt Infinity Cache. Aby se výkon alespoň v nižších rozlišeních (do 2560 × 1440 bodů) podařilo dostat nad úroveň Radeonu RX 6900 XT, jenž má paměti s dvojnásobnou propustností, možná by už toto GPU mohlo mít Infinity Cache navýšenou na těch 256 MB. Každopádně bude zajímavé vidět, jestli se tenhle kousek AMD podaří a jeho grafika bude svádět vyrovnané souboje s kartami, které mají 2× nebo 3× širší sběrnice.

Triumf Infinity Cache?

Už teď se zdá, že by koncepce Infinity Cache (nebo obecně řečeno použití cache s vysokou propustností a kapacitou) mohla být cesta vpřed, kterou se nakonec uberou všechny budoucí architektury GPU, podobně jako se před několika lety prosadila účinná delta komprese, poprvé uvedená u GPU Nvidia Maxwell. Pokud se u Navi 33 podaří dosáhnout uvedené ambiciózní cíle, asi to bude definitivní potvrzení.

Nvidia Lovelace: AD102, AD103, AD104, AD106…

Greymon55 zmiňuje také něco k chystaným grafikám GeForce s budoucí architekturou Lovelace. Tam se až takovéto divočiny zdá se nechystají a koncepce se tolik měnit nebude. Nvidia zdá se zůstane u širokých sběrnic a GDDR6X – i když to neznamená, že Nvidia nemůže také třeba svoje cache zvětšit. Její GPU ale zdá se v generaci Lovelace budou monolitická, což by jí mohlo přinášet výkonnostní bonusy, zatímco Radeony RDNA 3 budou muset podobně jako čipletové Ryzeny překonávat určité neefektivity vznikající v čipletovém řešení.

Greymon55 uvádí, že architektura Lovelace bude ze začátku obsahovat čipy AD102 (highend), AD103, AD104 a AD106, snad s podobnými určeními, jako mají stejně číslované čipy Ampere. Pak nejspíš přijdou ještě menší a levnější verze (AD107 a AD108?), ale ty prý zatím nemůže potvrdit, zatímco předchozí čtyři čipy ano. Podle předchozích úniků jsou GPU Lovelace vyráběné 5nm procesem TSMC, což by mohlo o dost zlepšit výkon na 1 watt proti 8nm procesu Samsungu.

Frekvence nad 2,2 GHz?

Highendový čip AD102 bude opět mít 384bitovou sběrnici s GDDR6X, což bude asi použito u GeForce RTX 4090, zatímco RTX 4080 by zase možná mohla být opižlaná na 320 bitů.

Čipy Lovelace prý jinak také získají výkon proti Ampere mimo nějaká zlepšení IPC také lepšími takty. Frekvence AD102 prý budou vyšší než 2,2 GHz. Ale pozor. Pokud jsou toto takty, které Nvidia bude uvádět ve specifikacích, pak by Lovelace reálně mohlo boostovat ještě výš a možná bychom se bavili o herních frekvencích až někde okolo 2,5–2,7 GHz.

Více: GeForce RTX 4000 má prý 2× lepší výkon než RTX 3090. Obří TDP?

Čipy generace RDNA 4?

Tento leaker Greymon55 měl chvíli v popisce svého účtu na Twitteru ještě další věc. Sérii čísel 41 42 43 44 45, bez nějakého dalšího vysvětlení. Nicméně stálo to vedle informací o čipech Navi 33, Navi 32 a Navi 31. Je proto dost pravděpodobné, že i zde se jedná o označení GPU, a to čipů generace Navi 4x, tedy patrně GPU s architekturou RDNA 4, kterou ještě AMD sice nikde neohlásilo, ale nejspíš ji také chystá.


CV leakera Greymon55 na Twitteru, patrně uvádějící GPU generace AMD RDNA 3 a RDNA 4 (Zdroj: Wildcracks)

Pokud jsou tyto informace (a naše interpretace) správné, pak tedy AMD chystá v generaci následující po RDNA 3 pět různých GPU: Navi 41, Navi 42, Navi 43, Navi 44 a Navi 45. šlo by o různě velké a výkonné odvozeniny architektury RDNA 4, možná již vyráběné na 3nm procesu. Pokud AMD zachová dvouletý interval mezi novými generacemi, pak by asi karty (Radeon RX 8000? Nebo už 9000?) mohly vyjít v druhé polovině roku 2024 až první polovině roku 2025. Ještě jsou tedy hodně daleko.

Pět různých čipů (nebo čipletových řešení) je nárůst proti nynějším čtyřem (Navi 21 až 23 a ještě nevydané Navi 24), nemluvě o třeba jen jednom čipu Vega nebo třech Polarisech. Mohlo by to znamenat, že se AMD bude snažit získat víc z grafického trhu a víc se snažit konkurovat Nvidii, která v posledních letech vždy měla co do počtu vyráběných GPU výraznou výhodu a tím i efektivnější skladbu modelů, což také přispívalo k lepším ziskům. A lepší zisky znamenaly více peněz na vývoj většího množství čipů, kdežto omezený počet GPU vyvíjených AMD mohl mít zase opačný vliv. Tudíž pro AMD by bylo pozitivní, kdyby na trh dokázalo dodávat více variant GPU jako Nvidia, i když k vyrovnání sil s ní to samo stačit nebude.

Zdroje: Greymon55 (1, 2, 3, 4, 5), Wildcracks

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Sapphire RX 6600 XT Pulse: RTX 3060 si vo Full HD neškrtá

Radeony RX 6600 XT sú najvýkonnejšie grafické karty s malým jadrom AMD Navi 23. Na Navi 22 v RX 6700 XT prirodzene nestačí, ale GeForce RTX 3060 pokorí s prehľadom. Pri tomto odvážnejšom tvrdení však treba upresniť, že ona dominancia perfektne funguje iba za určitých okolností – v nižších rozlíšeniach bez ray-tracingovej grafiky. Táto grafika skrátka stojí o hráčov vysokorýchlostných monitorov s rozlíšeniami FHD, v takomto prostredí vyniká. Celý článok „Sapphire RX 6600 XT Pulse: RTX 3060 si vo Full HD neškrtá“ »

  •  
  •  
  •  

Chyby ve Windows 11 zpomalující Ryzeny opravené. Co byl důvod?

Když začátkem měsíce vyšly Windows 11, ukázalo se, že i ve finální verzi jsou dvě chyby, zhoršující výkon procesorů AMD Ryzen. Nefunkční detekce preferovaných jader mohla snížit jednovláknový výkon, současně ale také procesory zdánlivě měly výrazně zpomalenou L3 cache. Na obojí by už teď měla existovat záplata a také se objevilo možné vysvětlení toho, jak dost podivný bug zpomalující L3 cache vznikl. Celý článok „Chyby ve Windows 11 zpomalující Ryzeny opravené. Co byl důvod?“ »

  •  
  •  
  •  

Adrenalin 21.10.3 majú výrazne zvýšiť výkon v nových hrách

Podľa interných meraní AMD betaverzia Adrenalin 21.10.3 oproti predošlým ovládačom pridáva poriadnu porciu výkonu v herných novinkách Marvel’s Guardians of the Galaxy a Age of Empires IV. Vo štvrtom pokračovaní kultovej stratégie má byť nárast fps naozaj dramatický a aktualizácia ovládačov je tu priam povinnosť. V správe prinášame aj prehľad opráv a možných chýb. Celý článok „Adrenalin 21.10.3 majú výrazne zvýšiť výkon v nových hrách“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *