Radeony RX 7000 na bázi RDNA 3 můžou mít až 15 360 shaderů

RDNA 3 už bez tradičních CU, až 2×7680 shaderů?

Nedávno jsme tu měli zprávu, že příští generace grafických karet Nvidia, GeForce RTX 4000, má přinést až 2× navýšení výkonu. Ani to ale nemusí stačit, aby měla jisté výkonnostní prvenství. I AMD prý totiž chystá velký mezigenerační skok. Podle aktuálních zpráv by prý mohlo Navi 31, next-gen highendové GPU s architekturou RDNA 3 zvýšit počet výpočetních jednotek až 3× proti dnešku, takže nárůst výkonu by mohl být brutální.

Dosud se na internetu objevovaly informace (nebo možná spíše dohady), že by Navi 31 mělo být čipletové GPU, které by používalo dva čiplety s výpočetních jednotkami, každý prý se 80 CU (5120 shadery), šlo by tedy o něco jako dvojici Navi 21 (Radeonů RX 6900 XT) v jednom. Čipletová stavba asi stále platí, ale nyní od twitterových leakerů přicházejí informace, že čiplety budou mít jiný počet jednotek.

Zatímco Navi 21 má čtyři Shader Enginy, v každém dvojici Shader Arrays a v těch pak po 10 CU (CU = Compute Unit), kde každá má 64 shaderů – celkem tedy 80 CU a 5120 shaderů. Leaker KittyYYuko ale teď uvádí, že jeden čiplet Navi 31 by mohl být místo toho šest největších stavebních bloků (Shader Enginů?) a v nich v každém 10 podbloků, takže celkově 60. ovšem jeden z těchto podbloků už asi nemusí být „CU“, má totiž obsahovat 128 (4×32) shaderů místo 64.

Schéma dvou CPU architektury RDNA, které tvoří jeden Workgroup Processor (Zdroj: AMD)

Údajně by to mohlo 60 Workgroup Processorů. V architektuře RDNA 2 a RDNA se jako jeden Workgroup Processor označuje dvojice CU. Proto se nyní spekuluje, že Navi 31 a jeho nová architektura RDNA 3 by už nemusely uvádět CU jako základní stavební jednotku a tou by se místo toho stal až Workgroup Processor. Samotné shadery by v něm ale asi pořád byly organizované do jednotek SIMD se šířkou 32 (takže 32 shaderů) a vykonávaly by warpy/wavefronty o šířce 32 (takže by je jednotky zpracovávaly v jediném průchodu). Změna by tedy byla, že místo Workgroup Processoru o dvou CU, kde každá obsahuje dvojici SIMD32, bude nyní jeden Workgroup Processor se čtyřmi SIMD32.

Pokud se toto potvrdí, tak 60 WP neboli ekvivalent 120 starých CU pro jeden čiplet znamená 7680 shaderů v jednom čipletu a má-li Navi 31 být složené ze dvou, pak maximální plnotučná konfigurace pojede na oněch 15 360 shaderech. Výkon by mohl být proto velmi vysoký, není vyloučeno, že by dokonce narostl víc než 2× pro nynějším nejrychlejším Radeonům, tedy relativně více, než má být ono zrychlení u GeForce RTX 4000.

Schéma GPU Navi 21 (Zdroj: AMD/AnandTech). Můžete vidět organizaci do čtyři Shader Enginů. Workgroup Processor (dvě CU) je označený jako „Dual Compute Unit“

Zatím pozor na predikce výkonu

Zatím je ovšem na místě opatrnost a asi by se nemělo předpokládat, že výkon těchto grafik poroste lineárně s počtem shaderů (takže by grafika s 15 360 shadery měla třikrát tak vysoký výkon jako Radeon RX 6900 XT s 5120 shadery). Jednak mohou být limitem paměti, vedle toho také TDP (spotřeba) nebo jiné architektonické „bottlenecky“, než je výkon shaderových jednotek. Ale protože jde o čipletové GPU, také by zejména škálování výkonu mohlo být horší kvůli tomuto aspektu.

Také ale nevíme, jak by případné navýšení počtu shaderových ALU fungovalo. Vzpomeňte si například na zdvojnásobení počtu FP32 jednotek v architektuře Ampere grafik GeForce RTX 3000. U těch byla druhá sada FP32 ALU přidána do pipeline, která již v Turingu a Voltě zpracovává celočíselné (INT) operace, a ačkoliv se zdvojnásobením FP32 zdvojnásobil teoretický výkon v TFLOPS udávaný „v papírech“, reálný výkon ani zdaleka nestoupl o takovýto kus. Stejné nebo podobné by to mohlo být i u reorganizace GPU, kteout prý teď chystá AMD. RDNA 3 může proto se stejným počtem jednotek dosahovat nižšího výkonu než RDNA 2. To je třeba brát v úvahu o onoho údajného highendového GPU s 15 360 shadery.

Každopádně jsou toto vše hodně předběžné informace, a tak je třeba je brát s obzvlášť dobře nafoukanou rezervou a počítat s tím, že se nakonec realita může dostavit v poněkud jiné podobě.

Schematická vizualizace GPU AMD Navi 21 s architekturou RDNA 2 (Zdroj: AMD)

RDNA 3 je pořád plánovaná na podzim 2022

Příchod těchto GPU na trh se očekává v druhé polovině a pravděpodobně až čtvrtém kvartálu roku 2022. Vedle Navi 31, (což bude čipletové řešení s dvěma výpočetními čiplety, jak už bylo řečeno) má existovat minimálně ještě Navi 33. To by měl být buď monolitický méně výkonný návrh, nebo snad řešení s jen jedním výpočetním čipletem (který by pak mohl být společný s Navi 31 a tudíž by taková grafika mohla mít v plné konfiguraci 7680 shaderů).

Navi 33 údajně čeká tape-out v Q4 2021, zatímco tape-out čipletového Navi 31 by snad mohl být dříve. KittyYYuko uvádí ještě, že by mohlo existovat Navi 32, které by asi mělo tape-out ještě o něco později (možná v Q1 2022, takže by na trh mohlo jít třeba až v Q1 2023), ale u něj nemáme moc představu, jak velké/výkonné GPU by to bylo.

Zdroje: KittyYYuko (1, 2), VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Platforma AMD AM5: čím se liší čipsety B650, X670 a X670E

Včera už jsme psali o (po)odhalení procesorů Ryzen 7000 a architektury Zen 4 na Computexu 2022. Tyto nové desktopové procesory také přinesou úplně novou platformu se socketem AM5 a novými čipsety – B650, X670 a X670E. Už o nich něco uniklo před víkendem, ale teď už je to i s detaily a přehledem konektivity, kterou AM5 desky budou nabízet. Část jich sdělilo přímo AMD, objevil se ale také neoficiální únik s detaily navíc. Celý článok „Platforma AMD AM5: čím se liší čipsety B650, X670 a X670E“ »

  •  
  •  
  •  

Ryzen 7000 odhalen: takt bude až 5,5 GHz, o 15 % lepší ST výkon

Na Tchaj-wanu začíná veletrh Computex, s CES největší soustředění různých prezentací nových počítačových mobilních a hardwarových novinek. Jednou z pro nás zásadních je, že AMD na Computexu dnes poodhalilo procesory Ryzen 7000 – novou generaci desktopových procesorů s architekturou Zen 4. A současně i s novou platformou AM5, bude to tedy největší obměna platformy AMD od prvního Zenu a příchodu socketu AM4. Celý článok „Ryzen 7000 odhalen: takt bude až 5,5 GHz, o 15 % lepší ST výkon“ »

  •  
  •  
  •  

AMD použije u RDNA 3 GPU širší sběrnici, Navi 31 je 384bitové

Po sérii zpráv o podobě přicházejících grafik Nvidia GeForce RTX 4000 je tu teď zase něco o kartách Radeon RX 7000, které proti nim postaví AMD. Situace těchto grafik je zvláštní. Dlouho kolovaly předběžné specifikace včetně počtu jednotek, ovšem nedávno se ukázalo, že GPU budou nakonec mít méně shaderů (FP32 jednotek). Ovšem v něčem jiném zřejmě budou silnější – vypadá to, že budou mít robustnější paměťový subsystém. Celý článok „AMD použije u RDNA 3 GPU širší sběrnici, Navi 31 je 384bitové“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *