Nvidia chystá novou kartu Ampere s 7424 shadery a 10 GB GDDR6X

Mezi GeForce RTX 3080 a RTX 3070 přijde ještě jedna karta s ořezaným čipem GA102

Pozornost bude tento týden upřená na odhalení grafik AMD Radeon RX 6000, které má proběhnout teď ve středu. Ale Nvidia na něj pravděpodobně už chystá odpověď. Firma teď prý rozhodla, že nabídne další model GeForce RTX 3000, který bude založený na nejvýkonnějším Ampere, GPU GA102. Výsledná karta by měla mít výkon (a cenu) mezi RTX 3080 a RTX 3070, ale zachová si například 10GB paměť GDDR6X.

Nvidia podle prosáklých plánů už dříve zamýšlela mít mezi grafikami RTX 3070 a RTX 3080 jeden další model. Měla to být karta s plnou verzí čipu GA104, jenž je už v RTX 3070, ale ořezaný na 5888 shaderů. Tato nová karta měla mít asi plných 6144 shaderů a možná vyšší TDP (a 16 GB paměti). Tento model, jenž měl interní označení PG142 SKU 0/PG141 SKU 0, byl zrušen. Vypadá to ale, že místo něj Nvidia uvede potenciálně výkonnější náhradu, která bude mít větší čip GA102.

Tato nová verze má interní označení PG132 SKU 35. Jak se bude grafika jmenovat oficiálně, zatím nevíme. Mohlo by asi být použito označení GeForce RTX 3070 Ti, ale ještě to nikdo nepotvrdil. Podle poměrně osvědčeného leakera Kopite7kimi v ní bude použitá varianta GA102 označená GA102-150. Ta bude mít výrazněji ořezané výpočetní jednotky proti verzi čipu v RTX 3080, ale zachová si stejnou paměťovou sběrnici.

Čip bude míz aktivních 7424 shaderů (58 bloků SM, což také znamená 58 RT jader, 232 tensor jader). Nevíme zatím, na jakých poběží taktech, ale TDP má být stejně vysoké jako u RTX 3080, tedy 320 W. GPU by proto mohlo běžet na podobně vysokých, ne-li vyšších taktech, i když je také možné, že prostě budou použita vyšší napětí, protože v tomto modelu bude Nvidia využívat křemík s horší kvalitou. Pokud by GPU běželo na stejném taktu, mělo by asi 85 % hrubého výkonu GeForce RTX 3080.

Ovšem výsledný herní výkon asi bude lepší, protože paměť by zpomalená nemusela být vůbec, nebo jen málo. Karta dostane podle leakera pořád 10 GB paměti GDDR6X, tedy stejnou 320bitovou sběrnici a nejsou ani použité pomalejší paměti GDDR6 (to je asi proto, aby se dalo použít stejné PCB jako u RTX 3080). To znamená, že propustnost by mohla být až oněch 760 GB/s jako u RTX 3080. I když Nvidia by mohla frekvenci pamětí o něco snížit, pokud to například dovolí využít méně kvalitní čipy z výroby Micronu.

Tato karta tedy bude mít relativně nepříjemnou spotřebu (a vysoký výkon to bude omlouvat o trošku méně než u RTX 3080), ale pořád by mohla být hodně zajímavá. Tyto oříznuté modely používající highendové čipy totiž často mívají dobrý poměr cena/výkon (v kombinaci s velkou pamětí). Za tuto kartu by Nvidia měla chtít částku, která bude také někde mezi RTX 3070 (499 $) a RTX 3080 (699 $). Těžko říct, zda to bude přesně mezi, nebo spíš blíž jedné z těchto karet.

PCB grafiky GeForce RTX 3080 Founders Edition s GPU Ampere GA102

Nvidia prý možná tuto kartu zamýšlí jako přetrumfnutí Radeonu RX 6800, takže by teoreticky mohla cenu mířit tak, aby byla prakticky stejná, ale výkon lepší. Toto je samozřejmě jenom za předpokladu, že výkon Radeonu RX 6800 (má jít o kartu s verzí čipu Navi 21 XL osekanou na 4096 shaderů) bude takto vysoký. To je zatím všechno, jen ne jisté, nakonec by třeba tato karta mohla konkurovat až Radeonu RX 6800 XT, kdo ví.

Tato nová karta Ampere také bude představovat alternativu k modelu RTX 3070, pokud vám u toho bude vadit jen 8GB paměť. 16GB verze RTX 3070 byla totiž zrušena, stejně jako 20GB verze GeForce RTX 3080.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *