Nvidia omezí výkon těžby kryptoměn i u nové GeForce RTX 3080 Ti

Omezovač rychlosti těžby bude i v nové 12GB highendové kartě s čipem GA102

Hráči všude po světě mají viditelně plné zuby toho, že nové grafiky se okamžitě ztratí z obchodů a sehnat se nedají ani staré, protože těžaři doufající ve výdělek z těžby kryptoměn všechno skupují. Nedá se proti tomu dělat mnoho, ale Nvidia teď aspoň u nových GPU uměle snižuje rychlost, když je detekována těžba. Tuto novinku z GeForce RTX 3060 má údajně obsahovat i připravovaná RTX 3080 Ti a snad ji díky tomu bude snazší sehnat.

Před týdnem vzbudilo velkou pozornost, když Nvidia ohlásila, že omezí výkon při těžbě kryptoměn na nejnovější GeForce RTX 3060. Příležitost pro podobné (částečné) zamknutí GPU proti kryptotěžbě je vždy když vychází nová grafika a vypadá to, že Nvidia tomuto podrobí i další chystaný model: GeForce RTX 3080 Ti, což bude výkonnější model RTX 3080 se zvětšenou pamětí, o který by mohl být značný zájem.

Informace o této chystané grafice přinesl už několikrát zdatný leaker grafik Nvidia, vystupující na Twitteru s přezdívkou Kopite7kimi. Ten už dříve přinesl zprávu, že tato nová grafika s čipem GA102 má používat konfiguraci s 10 240 shadery (tedy jen o kousek nižší výbavu než má RTX 3090) a 12 GB paměti GDDR6X. Nyní k tomu přidal další informaci: že převezme omezení výkonu při těžbě kryptoměny Ethereum.

Kopite7kimi byl prvním, kdo už před delší dobou o připravovaném opatření proti těžbě přinesl informace a jeho tweet o tom, že „Jen-Hsun Huang chystá válku s těžbou“, se pak potvrdil. Proto je pravděpodobné, že je dobře informovaný i teď.

Způsob, kterým je těžba omezována, bude pravděpodobně stejný, půjde tedy asi o kombinaci ovladačů a firmwaru, přičemž výkon GPU se sníží, pokud karta detekuje, že na ní běží algoritmus těžby Etherea, a fungovat by to mělo jak ve Windows, tak v Linuxu. Zároveň asi karta nemusí dovolovat přeflashování firmwaru (pokud není podepsaný), aby se omezení nedalo tak snadno obejít.

19GHz GDDR6X

Kopite7Kimi jinak ještě k GeForce RTX 3080 Ti píše, že u ní Nvidia plánuje použít paměti GDDR6X s efektivním taktem 19,0 GHz. Propustnost tak bude o kousek nižší než u RTX 3090 (která paměti provozuje na 19,5 GHz), tedy jenom 912 GB/s. Ale je celkem možné, že při OC paměti půjdou přetočit podobně vysoko jako u RTX 3090.

PCB grafiky GeForce RTX 3080 Founders Edition s GPU Ampere GA102. 12GB paměť by se vytvořila osazením dvou volných pozic

Odkryptovávací pilulka schovaná do PCIe Resizable BAR?

Objevily se i dohady, že by Nvidia mohla chtít protlačit zpomalovač těžby do aktualizací BIOSu pro starší karty GeForce – takové aktualizace teď totiž výrobci karet budou postupně vydávat kvůli přidání podpory pro PCIe Resizable BAR. Idea by byla taková, že přidání této funkce zvyšující výkon ve hrách by lidi motivovalo si BIOS přeflashovat. A takové karty by pak byly pro těžbu nešikovné.

Podobné dohady jsou ale zřejmě liché, podle Igora Walloska Nvidia toto neplánuje a v BIOSech přidávajících starším kartám Reizable BAR tento bonus pro horníky podle něj nebude. Těžaře by k updatu ostatně nikdo nenutil a také by asi firmware starší verze šel v případně nutnosti nahrát zpátky, tudíž toto opatření by asi nefungovalo. Co Nvidia prý plánuje, je přestat vyrábět současné karty a nahradit je stejnými či novějšími konfiguracemi se změněnými Device ID, na které už budou mít stejné báňské brzdy jako RTX 3060 a RTX 3080 Ti.

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *