Nvidia už neblokuje virtualizaci, GeForce umí GPU Passthrough

GPU Passthrough už oficiálně funguje na grafikách GeForce, včetně starších generací

Nvidia odstranila jedno z dlouho trvajících omezení u hráčských grafik GeForce. Doteď na nich nefungoval GPU Passthrough, takže nebylo možné přiřadit GPU virtualizovaném operačnímu systému. Například, když jste na Linuxu chtěli hrát hry (nebo používat GPU akceleraci) ve Windows běžících ve VM. Nvidia teď ale tuto funkci v nových ovladačích zapnula a můžete ji použít se všemi levnými kartami.

Svět Linuxu je trošku separátní oblastí počítačů a počítačového hardwaru a obzvlášť to platí o grafických kartách. Odlišné ovladače totiž tvoří dost odlišný ekosystém, ale to není jediná odlišnost. Pokud hrajete na Windows, dost možná jste ještě neslyšeli o tzv. GPU Passthrough. To je funkce, kterou potřebujete, když používáte virtualizaci a chcete, aby operační systém ve VM měl přístup ke grafické kartě a GPU akceleraci.

Přesně toto chtějí linuxáci, kteří by rádi měli Windows nainstalovaný ne vedle Linuxu (dual boot), ale přístupný okamžitě jako virtuální stroj. Při virtualizaci totiž grafickou kartu vidí jen hostitelský Linux a ve virtualizovaném OS (Windows) ji nemůžete pořádně využívat, takže na takovém systému nelze hrát hry. GPU Passthrough ale zprostředkuje přístup k takovému GPU pro hostitelský systém, takže v něm bude najednou GPU akcelerace přístupná a můžete si na něm zahrát. Funguje to, jako by tento OS měl přímý fyzický přístup k hardwaru. Výkon by měl být prakticky bez degradace.

GPU Passthrough pro GeForce

A v tomto teď přichází poměrně zásadní změna u grafik Nvidia. Její normální hráčské grafiky GeForce totiž doteď GPU Passthrough nepodporovaly (šlo o funkci vyhrazenou profesionálním/enterprise modelům). Takže ona konfigurace, kdy byste měli nainstalovanou herní grafiku a používali ji ve virtuálce Windows, neběžela.

Od ovladačů větve 465 ale Nvidia udělala změnu, s tímto ovladačem je nově GPU Passthrough podporovaný. Zatím je to ve fázi beta, ale během pár vydání by nejspíš funkce měla už dostat stabilní status. Testovat, zda vám funguje, můžete ale hned.

GeForce GPU Passthrough for Windows Virtual Machine Beta (Zdroj: Nvidia)

Nvidia uvádí, že smyslem této nové (respektive nově zprovozněné) funkce je právě umožnit hraní her ve virtualizovaném Windows. Vedle toho má také posloužit vývojářům aplikací, kteří by chtěli testovat svůj kód na více platformách, aniž by museli mít více počítačů nebo neustále rebootovat mezi operačními systémy.

Podpora od Kepleru/Maxwellu

GPU Passthrough je podporovaný s Windows 10 (coby virtualizovaným OS), ne na starších verzích. Hostitelský systém musí být Linux. U hardwaru je ale podpora víceméně univerzální. Nvidia umožnila používat i všechny v současnosti podporované starší grafiky – desktopové GeForce od generace Kepler (GTX 600) a notebookové GeForce od generace Maxwell (protože mobilní Kepler Nvidia přestala podporovat) a novější. A podpora se týká i karet Titan/GTX Titan.

SR-IOV zůstává vyhrazené Profi segmentu

Nvidia upozorňuje, že tato možnost virtualizovat grafickou kartu pro hostovaný operační systém podporuje jen jeden virtuální počítač/OS najednou. Ten dostane k dispozici exkluzivně celé GPU. Tato novinka tedy na kartách GeForce nepovoluje pokročilejší virtualizaci SR-IOV, kdy se GPU může rozdělit pro více současně běžících systémů. Pokud chcete toto, musíte si pořídit akcelerátor Tesla, Quadro nebo Quadro RTX.

Pokud chcete tuto novinku používat, pamatujte na to, že GPU Passthrough dá celou grafiku hostovanému systému, takže nemůže zastávat zobrazovací službu v hostitelském Linuxu. Pro ten tedy bude potřebovat mít v PC druhou kartu, nebo pro něj můžete použít integrovanou grafiku, obsahuje-li ji procesor.

V tradiční „segmentaci“ produktů, kdy spotřebitelské grafiky mají odepřenou podporu různých pokročilejších funkcí a jste nuceni kvůli nim koupit dražší Quadro, je toto dost velká změna. Grafiky Nvidia teď v tomto budou mít v tomto výhodu pro kupující provozující Linux. AMD by teoreticky mohlo zareagovat a povolit totéž na Radeonech, ale v tuto chvíli nemáme žádné zprávy o tom, že to hodlá udělat.

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *