Vyšel FurMark 2. Nová verze stress testu GPU už je i pro Linux

FurMark 2 opouští fázi beta, nové multiplatformní testy

V dobách, kdy GPU ještě neměla tak sofistikované řízení spotřeby, se pro testování jejich spotřeby (a potenciálně také stability) hojně používal test FurMark, který byl čímsi jako stress testem, který demaskuje, jaké maximální úrovně spotřeby a zahřívání jsou grafiky schopné. Test, jehož původ je už v roce 2007, teď dostal novou verzi s vydáním FurMarku 2. Ten používá modernější technologie (Vulkan) a je také nově multiplatformní.

FurMark 2 začal být vyvíjen v roce 2022 a nyní došlo k jeho veřejnému vydání, opustil betafázi a nyní už je venku finální verze (ne však 2.0, ale již 2.1.0.2). Obsažený je v ní klasický benchmark vykreslující koblih*, ale vedle něj je přidaný také nový test vykreslující uzel (knot). Je nicméně třeba pamatovat, že skóre nejsou mezi různými testy porovnatelná.

FurMark je možné použít jako (syntetický) benchmark GPU, ale hlavním účelem asi stále bude ověřit chování GPU pod maximální zátěží, což je scénář, který se ve hrách obvykle nevyskytuje. Například grafiky jako GeForce RTX 4090, které se ve hrách často drží na výrazně nižší spotřebě, než jakou mají napsanou „v papírech“, ve FurMarku 2 jedou prakticky na svém TDP, a tento test tak potvrzuje, že tento údaj není jen tak pro nic za nic.

FurMark 2

Velká novinka je, že FurMark 2 je navržený a vyvíjený jako multiplatformní test, zatímco původní FurMark byl určený pro Windows a používal API DirectX. FurMark 2 má podporu pro API Vulkan 1.1 a OpenGL 3.2, přičemž v budoucnu mohou být přidána i další. Benchmark je postavený nad 3D enginem GeeXLab.

FurMark 2: Nový test Knot, přidaný vedle klasického testu Donut

Oficiálně je benchmark dostupný pro Windows a Linux (má dokonce běžet i na Raspberry Pi 5). Není zatím podporován systém Apple macOS, ale podpora pro něj je v přípravě a mohla by být přidána někdy v budoucnu (pravděpodobně poté, co bude dostupná podpora pro proprietární API Metal).

Jinak by ale FurMark 2 měl mít poměrně širokou kompatibilitu, na Linuxu a Windows poskytuje vedle 64bitové verze i 32bitové sestavení pro potřeby starších systémů. Uživatelům Linuxu se asi může líbit, že byly zlepšeny možnosti spouštění z příkazového řádku.

FurMark 2 umožňuje odeslání výsledků do online databáze

Autoři uvádějí, že v roli benchmarku výkonu je FurMark 2 relativně jednodušší úloha oproti komplexnosti dnešních nejmodernějších her. Má však i online databázi výsledků, takže ho lze používat pro různá rychlá srovnání. Zejména na Linuxu (a jednou třeba macOS), kde není k dispozici tolik nástrojů k měření výkonu grafiky jako na Windows, tedy může být poměrně zajímavý.

Zdroje: FurMark, VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

3DMark pro AI: Nový Benchmark měří výkon GPU v tvorbě obrázků

Umělá inteligence je v tuto chvíli nejhvězdnější pojem počítačového světa. Ale zatímco výkon procesorů a GPU v programech a hrách se dá měřit množstvím různého software i ve snadno použitelných jednoúčelových aplikacích typu Cinebench nebo 3DMark, pro testování výkonu AI hardwaru toho moc není. A existující nástroje typicky připomínají spíš projekt pro programátora vyžadující kompilaci a podobně. UL to chce změnit se svým AI benchmarkem. Celý článok „3DMark pro AI: Nový Benchmark měří výkon GPU v tvorbě obrázků“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *