AMD FSR má novou verzi 2.1: zlepší kvalitu a omezuje ghosting

FidelityFX Super Resolution 2.1

Na jaře oznámilo AMD technologii FSR 2.0 neboli FidelityFX Super Resolution 2.0, což je jeho obdoba DLSS 2.0 (respektive 2.x) – vylepšený upscaling her s temporální rekonstrukcí, která značně zlepšuje detaily. Tato technologie teď dostala první inkrementální vylepšení označené FSR 2.1. To má dále zlepšovat kvalitu, zejména by měly být omezené temporální artefakty („ghosting“). Tato nová verze se dá vnutit i starším hrám s FSR 2.0.

AMD oznámilo vydání nové verze FSR 2.1 minulý týden, opět je dostupná na webu GPUOpen – technologie je totiž open source a zdarma k dispozici pro přidání do her. Nová verze přináší vylepšení v algoritmech temporální rekonstrukce, které mají omezit výskyt duchů, rozmazání a dalších problémů, které u temporální rekonstrukce mohou vznikat (potýká se s nimi i DLSS 2.x, jehož postupné aktualizace se také snaží ho v tomto ohledu vylepšovat).

Tip: AMD odhalilo detaily FSR 2.0. Režimy, algoritmus, podpora i na kartách Polaris a Pascal

Změny, které mají k lepší kvalitě přispět, zahrnují například zohlednění divergence pohybových vektorů při rozhodování, které pixely temporálně rekonstruovat, lepší logika zpracování objektů, které se na scéně objevují po vystoupení z předchozího zákrytu (disocclusion), a vylepšení v generování různých masek, které algoritmus používá. Tato zlepšení by měla vést k redukci artefaktů způsobených tím, že temporální algoritmus dává dohromady obrazová data z různých snímků, která k sobě ve skutečnosti nepatří.

Změny udělané v AMD FSR 2.1 (zdroj: AMD)

Zlepšit se ale má i kvalita spatiálního upscalovacího algoritmu, který je použitý (toto je část, ve které se FSR 2.x liší od DLSS 2.x, jež upscaluje pomocí neuronové sítě). AMD uvádí, že některé operace běžící dosud v rychlejší poloviční přesnosti FP16 byly zpětně povýšeny na pomalejší operace FP32 s vyšší přesností, čímž by se měla zlepšit vizuální kvalita tohoto škálování. Je možné, že tyto a další úpravy trošku prodlouží čas, který GPU potřebuje na zpracování jednoho snímku, ale protože FSR 2.0 bylo celkem rychlé, nemusel by tu snad nastat citelný dopad na výsledné FPS.

Srovnání AMD FSR 2.0 a 2.1 ve Farming Simulator 22 (zdroj: AMD)

Méně artefaktů vyoraných za traktorem

První hra, ve které je FSR 2.1 přítomné, je aktuální verze Farming Simulatoru 22. V této hře AMD také demonstruje vliv nové verze, můžete ho vidět na snímku a na videu níže. Na webu GPUOpen má AMD také šoupátkové demo, ukazující, že FSR 2.0 dělalo za pohybujícím se traktorem Zetorem nežádoucí stopy, které jsou způsobeny právě ghostingem pohybujících se objektů. Je to tedy něco jako ghosting za zrcátky auta, na němž před časem Nvidia ukazovala přínos DLSS 2.3.

Současně už je dostupný plugin pro Unreal Engine 4.266 / 4.27 a Unreal Engine 5, které jsou oba na novou verzi aktualizované. Podle prvních uživatelských experimentů je snad také možné podobně jako u DLSS knihovny FSR 2.x přenášet mezi hrami, takže můžete ručně přidat FSR 2.1 i do her, které zatím oficiálně obsahují jen podporu pro verzi 2.0. Zdá se ale, že tímto způsobem nejsou využita všechna zlepšení verze 2.1, protože některá potřebují i aktualizaci v kódu samotné hry. Plnohodnotně by tedy zlepšená kvalita měla být vidět jenom ve hrách, které dostanou FSR 2.1 oficiálně.

AMD FSR 2.x už je dostupné nebo chystané ve 45 hrách (zdroj: AMD)

20 her teď, 25 dalších v procesu

Firma také jinak vyhlásila, že přibylo 11 dalších her, které budou FSR 2.x používat. Titulů, které již podporu mají, nebo se u nich připravuje její přidání, je už 45 – u dvacítky je podpora již nyní, 25 je těch chystaných.

Hry s podporou FSR 2.x (nahoře) a ty, které se teprv chystají (dole), stav k 8. 9. 2022 (zdroj: AMD)

Nové jsou například hry Destroy All Humans! 2 – Reprobed, Deep Rock Galactic, Red Dead Redemption 2 a Ghostwire: Tokyo. A oficiální podpora se také konečně chystá do populárního Cyberpunku 2077. Už se tedy dostalo na některé hry, do nichž temporální upscaling FSR 2.0 z počátku přidávali sami fanoušci neoficiálními modifikacemi.

Tip: FSR 2.0 se dá do her přidat i neoficiálním modem, fanoušek jím nahradil DLSS v Cyberpunku 2077

Zdroje: AMD, GPUOpen

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2

Letos Microsoft naplnil mlhavá varování provázející od vydání kompatibilitu Windows 11 se staršími počítači, jejichž procesory nejsou oficiálně podporované, a začal používat instrukci POPCNT, čímž systém přestává fungovat na řadě procesorů. To však nebylo všechno a požadavky se mohou dále zvyšovat. Teď totiž Windows 11 začínají vyžadovat další instrukční rozšíření, které odstaví další skupiny procesorů, mezi nimi i Phenomy a první APU. Celý článok „Windows 11 už nepoběží na dalších procesorech, potřebují SSE4.2“ »

  •  
  •  
  •  

Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6

O Velikonocích se objevily údajné specifikace pro grafické karty Radeon RX 8000, tedy nové grafiky založené na architektuře RDNA 4 pro mainstream a levnější část trhu (zatímco highendový model údajně AMD zrušilo). Teď se k nim objevila další zvěst, dle níž AMD u těchto grafik nepřejde na novou technologii pamětí GDDR7, která se má objevit u Nvidie. Vypadá to však, že ani nevyužije možností rychlejších pamětí GDDR6, které jsou na trhu. Celý článok „Radeony RX 8000 nemají paměti GDDR7, ani rychlejší GDDR6“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *