AMD Radeon RX 5700 XT odhalen: co víme k provozním vlastnostem

Radeon RX 5700 XT: TDP, chladič a co je Game Clock

Když Nvidia loni vydala GPU Turing, dostaly její karty Founders Edition poprvé chladiče nereferenčního typu s axiálními ventilátory. AMD včera odhalilo svoji vlastní novou generaci 7nm Radeonů „Navi“ neboli RX 5700, ty ale naopak zůstanou u typických referenčních chladičů typu „blower“. Okolo spotřeby a řízení frekvencí těchto karet se vynořilo i pár dalších novinek, takže se na ně teď podíváme.

Navi přijde na trh ve dvou verzích. Informace máme zatím hlavně k výkonnějšímu Radeonu RX 5700 XT, který vyfasoval 225W TDP a plně aktivní 7nm GPU Navi s 2560 stream procesory a 8 GB GDDR6. Vedle toho vyjde ještě levnější a úspornější verze Radeon RX 5700 s 2304 stream procesory, která má TDP jen 180 W. Ta by mohla mít stejné PCB, ale nevíme, zda i stejný chladič (AMD pro ní na slajdech má zdá se provizorní vizualizace, které vpadají jako RX Vega 64). Informace máme zatím k referenčnímu Radeonu RX 57000 XT, kolik z nich se bude vztahovat i na obyčejnou RX 5700, to se teprve uvidí.

Specifikace pro Radeon RX 5700 XT a levnější Radeon RX 5700

GPU Navi je o něco větší než Polaris 10, čip měří 251 mm². Měl by se tedy dát chladit zhruba stejně dobře jako třeba Radeon RX 590. Jak už bylo zmíněno, TDP je 225 W a referenční PCB se napájí jedním osmipinem a jedním šestipinem. Napájecí kaskáda referenční karty je digitální a se sedmi fázemi, což by mělo dávat slušné rezervy. Až se objeví nereferenční karty s vlastním PCB, mohou se samozřejmě lišit.

Klasický referenční chladič

Samotný chladič je tzv. blower, což je koncepce s jedním radiálním ventilátorem, který profukuje pasiv pod krytem karty a nakonec tlačí vzduch záslepkou ven ze skříně. Tedy to, co si obvykle asociujeme s „referenčním chladičem“ a bylo použité pro Radeon RX Vega 56/64, RX 480/580 a Founders Edition GeForce generace Pascal. Toto řešení je asi obvykle levnější, ale také má výhodu, že funguje i v horších a hůř větraných skříních. Rozměr ventilátoru vypadá poměrně standardně a tloušťka chladiče jsou standardní dva sloty. Na zadní straně karty je jinak i backplate, alespoň u RX 5700 XT.

AMD nepoužívá uvnitř chladiče úplně prachobyčejný hliníkový pasiv, v jeho základně je pro lepší odvod tepla z GPU vapor chamber. A AMD použilo ještě jednu specialitu. Mezi GPU a základnou se nenachází teplovodivá pasta, ale teplovodivá podložka z grafitových vláken. Jak si asi pamatujete, podobná či stejná měla premiéru v Radeonu VII. Má asi tu výhodu, že nebude tvrdnout a degradovat, ale problém je, že když chladič sundáte, tak se zničí a budete mít potíž s jejím nahrazením.

Slajd z prezentace ke konstrukci chladiče a PCB

Hlučnost referenční RX 5700 XT prý má být do 43 dB

Kryt tohoto chladiče je hliníkový, ne plastový. Má jednoduchý tvar, na hřbetní straně je ovšem schválně něco jako „promáčknutí“, které by mělo kopírovat cestu, kterou je uvnitř usměrňován proud vzduchu z centrifugálního ventilátoru. AMD uvádí, že tvar krytu je optimalizován pro co nejlepší proudění a nejnižší z něj vznikající hluk, ale jak moc se to povedlo, to mohou ukázat až testy. Podle informací z brífinku by prý otáčky ventilátoru měly být nastavené tak, aby hlučnost karty ve výchozím nastavení byla do 43 dB (zda se to podaří dodržet, opět uvidíme až z testů). Chladič by tak snad neměl být enormně hlučný, ale asi nikdy nedosáhne tichosti nereferenčních karet s dvěma nebo dokonce více axiálními ventilátory a také nebude umět 0dB režim s vypnutím ventilátoru v nečinnosti.

U Navi se budou uvádět tři frekvence GPU. Co je Game Clock?

Radeony řady RX 5700 budou mít trošku jinak uváděné frekvence a boost, než doposud. U těchto karet AMD začíná uvádět tři různé frekvence GPU: základ, boost a „herní frekvenci“ („Game clock“) někde mezi tím. Tyto tři frekvence mají každá své opodstatnění. Boost by měl znamenat turbo takt, jaký karta může nastavit třeba při vytížení jen části jednotek nebo krátkodobě, tedy něco jako jednojádrové turbo u CPU, ovšem s tím, že u GPU bývá zátěž prakticky vždy typu „MT“. (Aktualizováno: Uváděná frekvence boostu ale není úplným maximem. Podle recenzí může automatické řízení frekvencí nastavit i hodnoty nad touto hranicí, pokud k tomu jsou podmínky. Například AnandTech zaznamenal špičku až 2044 MHz u RX 5700 XT.) Naopak základní frekvence by měla obvykle být naprosté minimum, kam se GPU dostane. Podle AMD jde o takt, se kterým čip poběží, pokud by byl zatížen programem, který vytváří maximální spotřebu a zahřívání, tzv. „power virus“.Tedy například ve Furmarku.

Vysvětlení toho, co znamenají jednotlivé frekvence uváděné pro GPU z prezentace AMD

Právě proto, že ani jeden z těchto okrajových extrémů není moc užitečný pro hry, přichází na řadu ta třetí frekvence, Game Clock. Tato frekvence by měla plus minus odpovídat taktu, na kterém GPU pojede v obvyklých hrách, dalo by se jí tedy říkat „typická“ či „průměrná“. Asi by stálo za to v recenzích kontrolovat, zda to opravdu aspoň zhruba sedí, ale pokud ano, pak právě tento takt je asi pro nás to, na co bude třeba hledět při posuzování karty.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
Flattr this!

TSMC už začíná vyrábět čipy 7nm procesem s technologií EUV

V oblasti PC hardwaru ještě jen čekáme na příchod 7nm čipů s jedinou malou výjimkou (AMD Radeon VII obsahuje 7nm GPU Vega 20). Ovšem TSMC, jehož 7nm výrobní technologie se už loni dostala na trh v mobilních SoC, už rozjíždí její druhou a zajímavější generaci. Snad ještě letos by mohly přijít 7nm čipy druhé generace, které budou poprvé používat technologii EUV. Jejich masová výroba začne co nevidět. Celý článok „TSMC už začíná vyrábět čipy 7nm procesem s technologií EUV“ »

  •  
  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. Chybička v článku: U těchto karet nebylo uvedeno TDP (Thermal Design Power), ale mnohem přesnější TBP (Total Board Power) – tedy celková spotřeba karty včetně pamětí a dalších komponent.

    1. Je to v podstatě jenom jiné jméno, ale „přesnější“ by to snad být nemělo. Proto radši píšu TDP, aby to lidi nemátlo a nemuselo se pořád vysvětlovat, co že to vlastně znamená.

      U grafik se vždycky udává spotřeba celé karty (Nvidia tomu říká TDP). Rozdíly asi můžou trošku být maximálně třeba v nějakých tolerancích, jak moc nebo jak dlouho může karty v zátěži tu hodnotu překročit, ale u obou firem jsou ty watty za celou kartu, i s pamětí a napájením, ventilátorem (a snad i osvětlením :).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *