GeForce Now RTX 3080: Nvidia nabízí highendové GPU v cloudu

Pronajmutá RTX 3080 v cloudu

Grafické karty jsou zase tvrdě předražené a/nebo nedostupné kvůli kryptoměnové bublině a trvá to už rok. Hraní na PC tak čelí docela velké krizi. Nvidia teď přichází s nabídkou, která může být řešením: místo výkonné grafiky si můžete koupit předplatné GeForce Now. Teď v něm totiž bude nabízený prémiový stupeň RTX 3080, s kterým budete moci přes cloud používat výkon odpovídající highendovému GPU, jaké je teď těžké koupit.

GeForce Now už je na trhu hraní na vzdálených serverech Nvidie, odkud vám je obraz posílán v komprimované formě pomocí video streamu, docela dlouho. Původně mělo omezenou verzi zadarmo, kde se dalo hrát jen hodinu, a placené členství „Founders“, nyní již je místo toho vedle volné verze nabízené standardní placené členství za za 269 Kč měsíčně nebo 1349 Kč za půl roku. Tento placený přístup umožňoval hraní po dobu 6 hodin, přednostní přístup na servery a také vyšší kvalitu – rozlišení streamovaného videa 1080p s 60snímky za sekundu a také možnost mít zapnuté raytracingové efekty ve hrách.

Nové členství „GeForce Now RTX 3080“ přidává další dražší stupeň, slibující cosi jako vaši vlastní GeForce RTX 3080 v cloudu, což teď může být v době, kdy se reálná shání těžko, atraktivní. Toto členství podle oficiální nabídky zajišťuje exkluzivní přístup k „serverům s kartami RTX 3080“, s nimiž si můžete užít ještě vyšší kvalitu. Streamování videa je až v rozlišení 2560 × 1440 nebo 2560×1600 bodů při 120 snímcích za sekundu – pokud jste připojení z PC nebo počítače Apple Mac. Uživatelé s konzolemi Shield TV mohou použít stream ve 4K asi jen s 60 snímky za sekundu, ale zato v HDR.

Úplně srovnatelný zážitek s tím, kdybyste hráli na vlastní kartě to samozřejmě pořád nebude. Pořád se k vám obraz přenáší ztrátovou video kompresí podobně jako třeba při sledování Youtube. Ta by měla probíhat pomocí real-time hardwarového kódování NVENC integrovaného v GPU, což s dnešními kompresními technologiemi pořád nevyhnutně vede k nějakým těm škodám v obraze.

Nvidia uvádí, že latence je „ultra“ nízká na úrovni některých lokálních řešení, ale to je asi hlavně ve srovnání s konzolemi a nevýkonnými počítači a za hodně ideálních (pro GeForce Now) podmínek. Vzhledem k ping pongu mezi vámi a serverem logicky bude odezva mezi pohyby myši či stisky kláves, hrou a zobrazením obrazu na vašem monitoru delší, než s optimálně nastaveným herním počítačem. Pro ilustraci asi může posloužit, to, že Nvidia doporučuje, abyste měli ping do datacentra nižší než 40 ms (což je ale docela výrazný postih).

Přístup jinak k serveru není zcela výhradní. Délka sezení je dle podmínek pořád ještě omezená, a to na osm hodin. Toto předplatné tedy nebude použitelné pro takovéto patologičtější maratonování her.

Cena 2700 Kč za půl roku, zatím předobjednávky a omezený přístup

Cena tohoto streamovaného hraní je dvakrát vyšší proti základnímu placenému členství, ve světě 99,99 $/99,99 €, u nás 2690 Kč, což je platba za šest měsíců. Platba za jeden měsíc není asi nyní nabízena. Není to zrovna mnoho v porovnání s cenou GPU. Znamená to, že částku, za kterou by se dala opravdová grafická karta GeForce RTX 3080 pořídit do reálného vlastnictví (pokud by stála doporučených 699 $…) byste takto za předplatné utratili za tři a půl roku.

Druhy předplatného GeForce Now (Zdroj: Nvidia)

Pravda, není to asi úplně férové srovnání, protože ona kvalita bude na fyzickém hardwaru doma přece jen vyšší a není zde třeba to omezení na osm hodin používání. Jako u všeho asi nakonec bude platit, že v dlouhodobém horizontu za pronájem vynaložíte víc peněz, než když používanou věc hned na začátku koupíte.

Nvidia uvádí, že přístup k této službě bude za začátku omezený, takže budou existovat pořadníky, přičemž „zasloužilí“ předplatitelé, kteří si dříve pořídili ono „Founders“ členství nebo teď mají ono placené prioritní členství, budou mít přednostní přístup. Otevřené předobjednávky pro všechny budou snad až od příštího měsíce. „Founders“ by snad také měli mít nárok na 10% slevu.

Kvůli požadavkům na servery bude tato služba ze začátku dostupná jen v Severní Americe, kde začne běžet příští měsíc, a západní Evropě, kde bude až od prosince. Z Evropských serverů by měly službu GeForce Now RTX 3080 umožňovat ty v datacentrech EU Northeast, EU Central, EU Southwest a EU West.

Použitý hardware: 8× GA102 na Threadripperu Pro?

Ono RTX 3080 v názvu neznamená doslova, že byste měli v cloudu přesně kartu GeForce RTX 3080. Jde o název, který nemusí úplně korespondovat s výkonem, na kterém instance hry poběží, protože použitý hardware se může trošku odlišovat, není to tedy tak, že byste streamovali hru ze stejné GeForce RTX 3080, jaká se dá (nebo tedy v současných podmínkách moc nedá) koupit v obchodech. Nicméně výkon by asi i mohl odpovídat (alespoň pokud není limitem CPU, maximální frekvence video streamu a podobně), přestože je konfigurace lehce jiná.

V jednom serveru bude asi těchto GPU víc, nebudete tedy pro sebe mít celé vlastní PC, ale jen jeho část. Servery mají běžet na AMD Threadripperech Pro 3995WX s  64 jádry a 128 vlákny architektury Zen 2, takže herní výkon CPU bude nižší než u úplně špičkového desktopového highendu. Ale pro streamování by to asi mohlo stačit. Každý hráč údajně má pro sebe osm jader (a asi na něj tedy vychází jen jeden kanál paměti DDR4), NVMe SSD připojené přes PCIe 4.0 a 28 GB paměti RAM (celý server má tedy asi 256 GB RAM, z toho 32 GB je vyhrazených pro systém a obsluhu?).

Cluster Nvidia GeForce Now SuperPod (Zdroj: Nvidia)

Podle toho by mohlo na jednom serveru/Threadripperu být současně asi osm hráčů (a tím osm GPU) – pokud každý má své GPU připojené přes PCI Express 4.0 ×8 a SSD přes PCI Express 4.0 ×4 nebo ×2, měl by na to Threadripper Pro mít dost linek PCI Express(pokud by všechny karty měly běžet na PCIe 4.0 ×16, musely by se použít aktivní přepínače). Asi byste čekali, že by v serveru mohlo být třeba jenom sedm nebo šest GPU a část jader procesoru by byla vyhrazená pro obsluhu systému, ale spíš to vypadá na osm karet.

Nvidia v tiskových materiálech přímo nepopisuje použité GPU. Ale asi jde o úplně speciální konfiguraci použitou pro tyto účely. Mělo by to asi být GPU GA102 z karty RTX 3080, které by asi při hraní měl mít klient vyhrazeno. Zdá se, že by mělo jít o konfiguraci s více shadery, než má skutečná RTX 3080 (68 SM a 8704 shaderů). Jedna instance prý má k dispozici výkon až 35 TFLOPS, ale to může být údaj pro boost, nikoliv pro typické takty.

Schéma plně aktivovaného GPU GA102, 10 752 shaderů, 84 SM. Konfigurace použitá v serverech GeForce Now má asi vypnuté čtyři bloky SM (Zdroj: Nvidia)

Nvidia nejspíš do cloudové verze používá GPU s více jednotkami, aby mohla být nataktovaná o něco níže, a tím měla větší energetickou efektivitu. Alespoň by to tak vycházelo z údajů o serverových clusterech GeForce Now SuperPod, které na tuto službu Nvidia prý má používat. V těch je prý dohromady vždy 8960 jader CPU, což vychází na 140 64jádrových Threadripperů. Na toto množství CPU vychází prý „téměř 11,5 milionu“ shaderových jednotek. To by se dalo dosáhnout tak, že by na každém ze 140 procesorů běželo osm grafických karet s čipem GA102 o 10 240 shaderech (80 SM).

S touto konfigurací by klastr měl dohromady ve všech GPU 11 468 800 shaderů. Se sedmi grafikami na server už by bylo potřeba více shaderů, než může GPU GA102 dodat, proto je nejspíš v každé instanci opravdu karet osm. Konfigurace s 9984 shadery (78 SM) už by také asi daly moc málo jednotek, zatímco GPU s 82 (10 496 shaderů) nebo 84 (10 725 shaderů) už by zase těch jednotek měla dohromady víc než 11,5 milionu.

Jeden cluster Nvidia GeForce Now SuperPod tak patrně obsahuje 1120 grafických karet/GPU a může obsloužit až takovýto počet hráčů platících za GeForce Now RTX 3080 najednou. Reálně ale asi ale bude využití nižší a bude ponechávána nějaká rezerva na vykrytí špiček.

Zdroje: Nvidia (1, 2), XDA Developers

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia uvádí DLSS 2.3 s lepším obrazem a Image Scaling proti FSR

Je to něco přes rok, co Nvidia oznámila novou generaci AI upscalingu DLSS sloužícího k navýšení FPS ve hrách, generaci 2.0 s výrazně lepší kvalitou díky temporální rekonstrukci a stabilizaci. Nyní přicházejí další novinky: nová verze DLSS 2.3 přináší novou Ai pro lepší kvalitu, současně ale také Nvidia uvádí čistě spatiální upscaler, který je vlastně konkurencí či alternativou pro podobnou technologii AMD FSR. Celý článok „Nvidia uvádí DLSS 2.3 s lepším obrazem a Image Scaling proti FSR“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia za měsíc uvede nové karty. Mobilní GA103, RTX 3080 12GB

Vypadá to, že došlo k dalšímu vývoji v tom, jaké nové grafické karty na nás chystá Nvidia v rámci refreshe generace GeForce RTX 3000, který by měl přijít kolem přelomu roku. Poslední informace jsme tu měli před třemi týdny a hovořily například o 16GB GeForce RTX 3070 Ti. Vypadá to, že Nvidia chystá další novinku: GeForce RTX 3080 s 12GB pamětí, pro niž už máme i datum, a také možná hodně velký průlom ve výkonu mobilních GPU. Celý článok „Nvidia za měsíc uvede nové karty. Mobilní GA103, RTX 3080 12GB“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia chystá GeForce RTX 3090 Ti a 16GB RTX 3070 Ti. PCIe 5.0?

Vypadá to, že Nvidia připravuje změny ve svém portfoliu herních grafických karet GeForce, do kterého zřejmě kolem přelomu roku přidá nové modely rozšiřující nabídku o nové možnosti. Před nedávnem jsme tu měli informace o několika modelech GeForce RTX 3000 „Super“, které měly vyjít. Jenže teď se objevily zvěsti, že to bude jinak. Firma naopak chystá GeForce RTX 3090 Ti a také grafiky s větší pamětí, které doteď chyběly. Celý článok „Nvidia chystá GeForce RTX 3090 Ti a 16GB RTX 3070 Ti. PCIe 5.0?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *