Záver
Koncom minulého mesiaca vyšla konečne GeForce RTX zo „šesťdesiatkového“ radu, ktorý sa každú generáciu teší vysokej popularite. RTX 3060 je zatiaľ najlacnejšia grafika Ampere a vo vyhotovení Gigabyte Eagle (OC) je i vcelku úsporná karta. To tak vo význame menších rozmerov ako i relatívne nižšej spotreby. Na presnú ucelenú predstavu je ale potrebná detailná analýza, na ktorú vás pozývame.
Záver
K GeForce RTX 3060 zatiaľ neexistuje ekvivalentná karta AMD a do vydania RX 6700 sa to zrejme ani nezmení. Hodnotenie musíme teda viesť v trochu inom ako porovnávajúcom duchu, za RX 6800 zaostáva v závislosti od rozlíšenia v priemere 16–21 % a za RTX 3070 (Gaming X Trio) 27–30 %. To len na hrubú orientáciu, samozrejme naprieč rôznymi vyhotoveniami sa tie pomery môžu trochu líšiť.
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G si s väčšinou hier na najvyšších detailoch bez raytracingovej grafiky poradí slušne pri kadencii nad 60 fps aj v rozlíšení 2560 × 1440 px. Pod touto hranicou sa z testovaných hier hýbe napríklad Borderlands 3, Control, Cyberpunk 2077 (pri tom môže byť ale riešením DLSS) či Total War Saga: Troy. Na plynulosť v QHD si ale najskôr nebudete sťažovať v trojáčkových tituloch, ako sú Red Dead Redemption 2 či Assassin’s Creed: Valhalla. ACV je navyše jediná hra, kde RTX 3060 vo vyšších rozlíšeniach QHD/UHD podáva vyšší výkon ako RTX 3070. Čím vyššie rozlíšenie, tým väčší ten odskok je (v UHD až +26 %, resp. 11 fps), čo poukazuje na dôležitosť veľkosti VRAM, z ktorej tu výrazne profitujú aj Radeony.
Taký DOOM Eternal, FIFA 21 alebo Wasteland 3 si užijete pekne plynule aj v UHD/2160p, ale sú len svetlé výnimky skôr pre zaujímavosť, než by sme vás na párovanie RTX 3060 karty s takto vysokým rozlíšením nabádali. Nezachraňuje to ani tých 12 GB VRAM a špeciálne vo vyšších rozlíšeniach je ten chýbajúci výkon oproti vyšším radom cítiť.
Hrubý výkon má síce táto RTX 3060 nižší než RX 6800, ale pri 3D renderingu už s CUDA/OptiX podáva o nejaké to percento lepšie výsledky (ako Radeon pod OpenCL), a to súčasne pri o trochu nižšej spotrebe. Nižšia je takisto cena RTX 3060 a príplatok za pretaktovanie Eagle OC je minimálny a veruže reálne frekvencie GPU (1900–1905 MHz) sú slušné a atraktívny je aj pomer cena/výkon. Jeho koeficient pre rozlíšenie QHD je až 4,32, teda výborný – zatiaľ najvyšší (tzn. najvýhodnejší) z doteraz otestovaných grafických kariet.
Najvýraznejšie negatívum RTX 3060 Eagle OC je vyššia hlučnosť. Je to daň za menšie rozmery a treba počítať s tým, že je táto grafika skrátka pomerne hlučná, výrazne prehluší trebárs i RTX 3090 Gaming X Trio s viac než dvojnásobnou spotrebou. A pritom to nie je o tom, že by mal prestrelenú reguláciu. Hot-spoty (pri priemernej teplote GPU 66–67 °C) i takto v dobre chladenej skrinke dosahujú 81 °C, čo je tak akurát. Počas nižšej záťaže je chod pasívny, ale do aktívneho prepína veľmi rýchlo, kde po dosiahnutí 50 °C na GPU sa už ventilátory bežia na 80 % okolo 1450 ot./min.
Napriek vyššej hlučnosti chladiča veľmi milo prekvapili tichučké cievky. Tie sú citeľne tichšie než na ktorékoľvek inej z doteraz otestovaných grafických kariet. Medzi hlavné prednosti RTX 3060 Eagle OC patrí za normálnych okolností výhodná cena, veľmi slušná efektivita, respektíve vysoký výkon na jednotku wattu, ale i menšie rozmery a výborná kompatibilita so skrinkami či ďalšími rozširujúcimi kartami. RTX 3060 Eagle OC 12G netrpí žiadnymi zásadnými nedostatkami a udeľujeme jej tak redakčné ocenenie „Approved“.
Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G |
+ Vysoký výkon, vhodný na hranie v 1440p/QHD |
+ Priaznivý pomer cena/výkon |
+ Konečne karta s nižšou spotrebou |
+ Slušná efektivita (výkon na watt) |
+ Až 12 GB VRAM |
+ V tejto cenovej triede zatiaľ bez konkurencie |
+ Prvá GeForce s podporou Resizable BAR |
+ Veľmi tiché cievky |
+ Exkluzívna podpora DLSS (2.0), CUDA a OptiX |
+ Dvojslotové vyhotovenie a celkovo menšie rozmery |
- Vyššia hlučnosť chladiča |
- Nedostupnosť |
Odporúčaná maloobchodná cena: 443 eur/11 600 Kč |
Za poskytnutie hier na testovanie ďakujeme Spacebaru
- Contents
- Detaily Gigabyte RTX 3060 Eagle OC 12G
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR a DLSS
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DLSS a FidelityFX CAS
- Cyberpunk 2077 s DXR, DLSS a FidelityFX CAS
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR a DLSS
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- CompuBench (CUDA)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver