Kauza Ventus 3X (RTX 4070 TiS): Finálny vs. pôvodný VBIOS

FIFA 21

Grafická karta GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X vyšla s BIOSom, s ktorým v MSI (a ani v Nvidii) neboli spokojní. Po jeho druhej revízii existuje aj tretia revízia BIOSu, posledná. Tá zvyšuje limit napájania, ktoré umožňujú dosahovanie vyšších frekvencií GPU. Ide to ale trochu na úkor energetickej efektivity. Aktualizovať, neaktualizovať? To si už musí rozhodnúť každý sám, pokiaľ bude možnosť.

FIFA 21

Testovacia platforma vlastná scéna (Autumn/Fall, Overcast, 9pm, Old Trafford); API DirectX 12, prednastavený grafický profil Ultra; extra nastavenia žiadne.







  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (21) Pridať komentár

    1. Asi aj takáto situácia môže nastať (hoci to už vyzerá ako „najhorší scenár“). Holt pri zdýmaní vyššej rýchlosti z rovnakého hardvéru efektivita strmo klesá a toto je celkom pekná ukážka, ako to môže vyzerať. Pri iných grafických kartách či procesoroch je trend ale rovnaký.

      Mimochodom, pôvodný BIOS máme riadne archivovaný, tak ak by ho niekto chcel (a pri novej karty nedostal…), určite sa dohodneme, haha.

      1. Nebylo by lepší přidat závěr, nějak uvést a nabídnout odkaz ke stažení? Nebo snad hrozí, že by pak partner mohl trucovat?

        1. Záver je súčasťou prvej kapitoly, druhý podnadpis. Isteže, možno sa to zdá byť trochu nekoncepčné a hlavne chudobnejšie oproti štandardným testom, ale takýchto bonusoch, prílepkoch, ktoré nevyžadujú toľko kecania, mi to príde ok. A hlavne si môže človek aspoň trochu odfrknúť, aj keď naládovať tých 49 kapitol výsledkov je vždy horor. V tomto prípade šlo predovšetkým o to, aby sme mali pri RTX 4070 Ti Super to porovnanie konzervatívnejšieho a agresívnejšieho BIOSu, čo sa zíde aj do budúcna pri hodnotení konkurenčných grafických kariet.

          Trucovať môže kto chce koľko chce, toto máme so všetkými „partnermi“ (ak je ním v tomto prípade myslené MSI) vyjasnené – nemusí to byť vždy iba o tom, ako kto čo vylepšil a vždy sa musí ukazovať aj tá tienistá stránka, ktorou je v tomto prípade to zhoršenie efektivity. Ponuku toho starého BIOSu považujte za nepodarený vtip, nemáme ho. Na zálohu tak nejako nebol čas. Som rád, že namiesto plánovaného piatkového vydania sa to podarilo dokončiť aspoň na sobotu a je stále veľká šanca, že pondelňajšie ráno bude v znamení podľa môjho názoru o dosť zaujímavejšieho testu. 😉

            1. Nie nie, nebudú to ešte testy Thermaltake 14 Pro. Tie sú síce blízko, ale o trochu ďalej ako na zajtra. 🙂

  1. Zklamání, vždyť je to o pindík rychlejší. Oceňuju tu šílenou práci, ale teda výsledek za to nestál. Ta karta se ve většině her nečape na RX 7900XT, která je o 2 tisíce (80 EUR) levnější. Až, když si řekneme, že nutně potřebujeme RT, tak začne RTX 4070Ti Super vítězit.
    Co mě překvapilo, bylo, jak rychle se po vydání RTX 4080 Super po těch kartách v českých obchodech zaprášilo. RTX 4070Ti Super se sice také nějaké prodaly, ale ani na chvíli nebyly nedostupné, ikdyž teda zrovna recenzovaná karta od MSI byla opravdu jen pár chvil po vydání a od té doby si ji stejně nikdo nekoupí, když ji nemají.

    Osobně teda vim, že za současnou cenu tu RTX 4070Ti Super nechci, to by fakt musela jít pod 20K. Tu RTX 4080 Super bych bral, ale jestli nepůjde dolu, tak budu muset chvíli šetřit, protože to teda jen tak nedám dohromady. :-/

    1. — výsledek za to nestál

      Ako sa to vezme. Ten BIOS v3 asi lepšie reprezentuje bežnú realitu RTX 4070 Ti Super, takže z pohľadu získania presnejších referenčných hodnôt to za to stálo. Ale chápem… 🙂

      1. Ok, měli jste to předtím „špatně“, ta karta je o 1% výkonější. 😀 Není to tak trochu na úrovni možné chyby měření? (Rozumim, že to chyba není, když to o 1% víc vyšlo úplně všude.) Ale i tak, čekal jsem, že to pozdvižení se zvedlo proto, že se výkon zvedne třeba o 5%, což se nestalo ani v nejmenším.
        Vtipné je, že jinde říkají, že RTX 4080 Super je zbytečná karta, protože výkonově je zcela rovná RTX 4080, ale teda RTX 4070 Ti Super je taky zcela zbytečná karta, akorát narozdíl od té vyšší řady, tahle ani není levnější.

        Mám NVidii rád, protože opravdu dělá v tom herním segmentu vývoj jako je třeba raytracing. Ale teda ty ojeby, které vedle toho dělá, tím mě štve úplně stejně.

        1. Ojeb a optimalizace zisku maji velmi tenkou hranici.
          nV je v prve rade komercni projekt, „dobry pocit“ z pokroku v herni grafice je vedlejsi produkt.

          1. Rozhodně, nakonec platí to všude, veškerý vývoj vede k optimalizaci zisku, například samoobslužné pokladny v obchodech. Otázka je, jestli je to správně, jestli si nemyslíme, že by pokrok měl vést k lepšímu životu?

            Proto je důležitá konkurence, aby herní segment neovládla jedna firma, která si může diktovat jakékoli ceny, protože musí vůči svým akcionářům maximalizovat zisk, ale na druhou stranu tím zastavuje pokrok, protože si málokdo vysoké ceny může dovolit, což ve výsledku znamená, že vývojáři raytracing neimplementují, neboť grafiky s raytracingem skoro nikdo nekoupí.
            Stačí se podívat na Steam, jak málo lidí má highend posledních dvou generací NVidie, kde je RT už obstojné.
            Bohužel konkurence RT vzdala a zůstává u rasterizace.
            Tudíž dnes buď RT s NVidií, ale za hodně peněz nebo bez RT s AMD za méně peněz a teda osobně jsem názoru, že RX 7900XT za 20.700 Kč je lepší volba než RTX 4070Ti Super za 23.500 Kč.

            1. Optimalizace vede AMD k postupujícímu utahování rozpočtu grafické divizi. Těžiště práce přesunuli na konzole. Nerozumím tomu, proč na stranu Nvidie z pozice pc hráče padají tak silná slova.

              1. No zatim přes nepoměrně slabší pozici, dokáže AMD v rasterizeci stejný výkon za nižší cenu. A to jim ještě utáhla Lisa rozpočet? ::) Jsou dobrý. Za to NVidia už neví, co by za ty grafiky chtěla.

                1. Vývoj cutting edge technologií není bez rizika (nadneseně řečeno). Máš pocit, že za podstoupenou nejistotu při vývoji platíš větším dílem než jiná odvětví, na která Nvidia cílí svými produkty? Podle mě se mýlíš a pc z aktuálního stavu benefitují více než kdy dříve (jejich gpu se uplatní v nesrovnatelně širším spektru činností).

        2. To 1 % je aritmetický priemer, ktorý je tvorený z veľkej časti aj takými hrami, kde nedochádza k žiadnemu zlepšeniu a v niektorých hrách bol zaznamenańy dokonca mierny pokles rýchlosti. Pokiaľ by sa tieto prípady odfiltrovali a vybrali iba hry s najväčším profitom, tak sa dosť možno dostaneme aj na tých cca 5 %.

          1. Nebo přeměřit pro jistotu ještě jednou, jestli to přeci jen nebyla chyba měření. 🙂

            Nějak jsem hru s profitem 5% nenašel, koukám jen na 4K, kde lze vyloučit jiné vlivy mimo grafiku.

            1. Máte pravdu, tie 5-percentné nárasty sú naozaj vzácne. 6 % (v 2160p) je to v Cyberpunk 2077 s RT grafikou, kde je to ale z veľmi nízkeho základu (z 21,6 na 22,9 fps), pravda. Ale potom je tu ešte napríklad Mafia II: DE – 95,9 → 100,3 fps (t.j. +5 %) v 2160p.

              — „Nebo přeměřit pro jistotu ještě jednou, jestli to přeci jen nebyla chyba měření.“

              Veci okolo meraní máme ošéfované tak, ak k takejto situácii nikdy nedošlo (vždy na ide na istotu :)). Väčšia pravdepodobnosť je, že pri spracovávaní takého veľkého množstva údajov niečo chybne prepíšem do tabuľky, ale to by sa tiež nemalo stávať. 🙂

              PS: Zmeny naprieč BIOSmi by nemali byť iba okolo úprav napájacích limitov a z nich vyplývajúcich frekvencií, ale aj o inom. Ale ťažko povedať… informácie od tých, ktorí by o tom mali niečo vedieť, sú hmlisté a neobsahujú nič konkrétne, technické.

    2. Predajcovia sa potrebujú najprv zbaviť starých skladových 4080, ideálne bez toho aby ich priveľmi zlacňovali, nVidia im tie zľavy kompenzovať nebude lebo ich oficiálne nezlacnila, iba prestala vyrábať a predávať 🙂

      Alternatíva je nekupovať 4080 ak si doteraz vydržal a vyslovene ju nepotrebuješ, o rok je tu 5080 (5090 má byť už koncom tohto roka) ktorá tu bude minimálne 2 roky do ďalšej generácie takže budeš mať kartu čo vydrží byť na špici 2 roky, nie jeden, teda ak AMD neprekvapí so skorým vydaním RDNA5. RDNA4 vynechá highend a top karta má byť maximálne niekde medzi 7900XT – 7900XTX.

      Ja osobne som nad súčasnou generáciou zlomil palicu, od Pascala každá druhá od nVidie je bieda (2000 bieda, 4000 bieda, 3000 nám pokazili kryptomeny) a AMD sa len prispôsobuje nVidii, uvidím čo prinesie budúca generácia. So 6800XT nejak netrpím ani v 4K, upscaling to zachraňuje, mám čas.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *