MSI RTX 4070 Ti Suprim X 12G: Náplasť na „príliš drahú 4080“

Metodika: merania hluku a zvuku

Po grafických kartách GeForce RTX 4080, ktorým pre vyššiu cenu veľa ľudí nevie prísť na chuť, Nvidia vydala podstatne lacnejšie GPU pre GeForce RTX 4070 Ti. Výkon oproti modelu RTX 4080 je síce citeľne slabší, ale percentuálne nie o toľko, o koľko je nižšia, približne dvojtretinová cena RTX 4070 Ti. V testoch sme rozobrali nereferenčné vyhotovenie MSI z najvyššieho radu Suprim X.

Merania hluku…

Hlučnosť, tak ako aj ostatné prevádzkové vlastnosti, ktorým, sa budeme ďalej venovať, meriame v rovnakých režimoch ako spotrebu, aby sa jednotlivé veličiny pekne prekrývali. Zaznamenávame v nich okrem hladiny produkovaného hluku aj frekvenčnú charakteristiku zvuku, vývoj frekvencií GPU a jeho zahrievanie.

V tejto časti opisu metodiky si uvedieme niečo k spôsobu merania hlučnosti. Používame Hlukomer Reed R8080, ktorý priebežne kalibrujeme skalibrovaným kalibrátorom Voltcraft SLC-100. Malý prídavok na hlukomeri je goliér v tvare paraboly, ktorý má dve funkcie. Zvyšuje citlivosť, aby bolo možné rozlíšiť produkovaný zvuk aj pri veľmi nízkych otáčkach. Je tak možné medzi sebou lepšie porovnávať aj veľmi tiché karty s čo najväčším pomerovým rozdielom. V opačnom prípade (bez tejto úpravy) by sa mohlo jednoducho stať, že nameriame naprieč viacerými grafickými kartami rovnakú hladinu hluku i napriek tomu, že je v skutočnosti trochu iná. Tento parabolický štít dáva význam ešte i z toho dôvodu, že z vonkajšej vypuklej strany (od chrbta) odráža všetky parazitné zvuky, s ktorými počas testovania bojuje každý, kto to s presnosťou meraní myslí aspoň trochu vážne. Ide o rôzne praskania tela či predmetov v miestnosti pri bežnej ľudskej aktivite.

Na zaistenie vždy rovnakých podmienok pri meraní hladiny hluku (a neskôr aj zvuku) používame okolo bench-wallu akustické panely s penovou plochou. To z dôvodu, aby sa zvuk do snímača hlukomera odrážal vždy rovnako bez ohľadu na momentálnu situáciu predmetov v testroome. Tieto panely sú z troch strán (zvrchu, sprava a zľava) a ich účelom odzvučniť priestor, v ktorom hlučnosť grafických kariet meriame. Odzvučniť znamená zamedziť rôznym odrazom zvuku a kmitaniu vĺn medzi plochými stenami. Nemýľte si to s odhlučnením, to máme v testlabe dlhodobo vyriešené dobre.

Snímač hlukomera je počas meraní umiestnený na statíve vždy pod rovnakým uhlom a v rovnakej vzdialenosti (35 cm) od slotu PCI Express, v ktorom je nainštalovaná grafická karta. Ku karte samotnej je to samozrejme vždy bližšie, záleží od jej hĺbky. Naznačený referenčný bod aj uhly snímača sú nemenné. Okrem „aerodynamickej hlučnosti“ chladičov meriame aj hladinu hluku pískajúcich cievok. Vtedy na moment ventilátory zastavíme. A na úplnosť treba dodať, že pri zvukových meraniach vypíname takisto ventilátor v zdroji ako aj na chladiči CPU. Meraná je tak vždy čisto grafická karta bez akýchkoľvek skreslení inými komponentmi.

… a frekvenčnej charakteristiky zvuku

Z rovnakého miesta meriame aj to, aká je frekvencia produkovaného zvuku. Jedna vec je hladina hluku (alebo úroveň akustického tlaku v decibeloch) a druhá vec jeho frekvenčná charakteristika, zafarbenie.

Podľa údaju o hladine hluku sa síce viete rýchlo zorientovať, či je grafická karta tichšia lebo hlučnejšia, respektíve kde sa na škále nachádza, no stále ide o mix rôznych frekvencií. Nehovorí teda o tom, či je produkovaný zvuk skôr dunivý (s nižšou frekvenciou) alebo piskľavý (s vysokou). Rovnakých 35 dBA vám tak za istých okolností môže byť prijemných, ale i nepríjemných – záleží na každom individuálne, ako vníma rôzne frekvencie. Z toho dôvodu okrem hladiny hluku budeme v aplikácii TrueRTA pri grafických kartách merať aj frekvenčnú charakteristiku zvuku. Výsledky budú interpretované jednak formou spektrografu s rozlíšením 1/24 oktávy a na lepšie porovnanie s ostatnými grafickými kartami do štandardných pruhových grafov vytiahneme dominantnú frekvenciu nižšieho (20–200 Hz), stredného (201–2000 Hz) a vyššieho (2001–20 000 Hz) spektra tónov. Na merania používame skalibrovaný mikrofón miniDSP UMIK-1, ktorým presne kopíruje polohu hlukomeru s tým, že takisto má límček, a to i s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou.

Na záver tejto kapitoly treba poznamenať, že merania hluku a frekvenčnej charakteristiky zvuku budú na väčšine kariet prebiehať iba v záťažových testoch, keďže mimo záťaž a pri nižšom zaťažení (vrátane dekódovania videa) je prevádzka obvykle pasívna s odstavenými ventilátormi. Na druhej strane musíme byť pripravení aj na výnimky s aktívnou prevádzkou v idle alebo grafické karty s duálnym BIOSom, z ktorých ten výkonnejší ventilátory nikdy nevypína a tie sa točia aspoň na minimálnych otáčkach. Nakoniec rovnako ako pri meraní hladiny hluku v jednom z testov zaznamenávame aj frekvenčnú charakteristiku pískajúcich cievok. Nejaké dramatické rozdiely tu však neočakávajte. Obvykle pôjde o jednu a tú istú frekvenciu a cieľom je skôr odhaliť nejakú prípadnú anomáliu. Zvuk pískajúcich cievok je samozrejme vzhľadom na scénu premenlivý, no my však meriame vždy na rovnakej (v CS:GO@1080p).


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Vzácny hostiteľ: Ako v Asus Dual RTX 4060 Ti funguje SSD?

Asus má medzi grafickými kartami RTX 4060 Ti multifunkčné vyhotovenia so slotom M.2 pre SSD NVMe. Tie na rozdiel od iných modelov nemrhajú tak výrazne potenciálom rozhrania PCI Express ×16. Na posúdenie tohto návrhu sa teraz náramne hodia čiastkové výsledky z testov základných dosiek. Tie výsledky, ktoré odkazujú na rýchlosti slotov M.2 a efektivitu chladičov SSD. V oboch disciplínach totiž súťaží aj Asus Dual RTX 4060 Ti SSD. Celý článok „Vzácny hostiteľ: Ako v Asus Dual RTX 4060 Ti funguje SSD?“ »

  •  
  •  
  •  

Kauza Ventus 3X (RTX 4070 TiS): Finálny vs. pôvodný VBIOS

Grafická karta GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X vyšla s BIOSom, s ktorým v MSI (a ani v Nvidii) neboli spokojní. Po jeho druhej revízii existuje aj tretia revízia BIOSu, posledná. Tá zvyšuje limit napájania, ktoré umožňujú dosahovanie vyšších frekvencií GPU. Ide to ale trochu na úkor energetickej efektivity. Aktualizovať, neaktualizovať? To si už musí rozhodnúť každý sám, pokiaľ bude možnosť. Celý článok „Kauza Ventus 3X (RTX 4070 TiS): Finálny vs. pôvodný VBIOS“ »

  •  
  •  
  •  

Odmerané: „Úsporný režim“ Arc A580 neprináša iba výhody

Jedno z negatív grafických kariet Intel Arc je ich vysoká spotreba v nečinnosti. Konkurenčné riešenia z podobnej triedy sú skrátka výrazne úspornejšie. Do určitej miery je možné aj spotrebu grafických kariet Arc, a to veľmi jednoduchým spôsobom. Ten však prináša aj nežiaduce vedľajšie účinky, ktoré sa do bežnej praxe príliš nehodia a celú túto operáciu pre ne pravdepodobne zavrhnete. Celý článok „Odmerané: „Úsporný režim“ Arc A580 neprináša iba výhody“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *