Nová GeForce pro levné notebooky: MX550 má architekturu Ampere

Nová GeForce MX pro generaci notebooků s Alder Lake

Máme tu další novinku v grafických kartách – tentokrát ale v těch pro notebooky. Nvidia zdá se chystá čerstvou krev do segmentu levných samostatných GPU pro notebooky, grafik GeForce MX. Ty dlouho stavěly na stárnoucích GPU architektury Pascal (odpovídajících GeForce GT 1030), ale teď poskočí dopředu, chystá se nový model GeForce MX550, který bude založený na 8nm čipu a architektuře Ampere, tedy nejlepší technologii Nvidie.

GeForce MX550 bude asi opět relativně úsporné GPU, jehož úlohou je představovat jakýsi první stupeň upgradu proti integrovaným grafikám v procesorech – musí tedy mít vyšší výkon, ale zároveň také relativně nízkou spotřebu. Předchozí modely měly TDP 15 až 25 W (15W konfigurace logicky dosahovala výrazně nižší výkon než 25W), ale zatím nevíme, zda to zůstane.

Plány na vydání této mobilní grafiky byly prozrazeny, když se v databázi Geekbench objevil notebook s procesorem Alder Lake, a sice Core i7-1260P (má čtyři velká jádra Golden Cove a osm malých Gracemontů na taktu 2,5–4,6 GHz a 18MB L3 cache, podle tohoto jde asi o 28W procesor). Tento přístroj pak je osazený zatím neznámým modelem grafiky od Nvidie, která by podle tvrzení čínského webu ITHome prý měla být právě chystaným modelem GeForce MX550.

Notebook Lenovo s procesorem Core i7-1260P a GeForce MX550 v databázi Geekbench (Zdroj: Geekbench)

Ta podle něj bude založená na 8nm čipu GA107, tedy stejným křemíkem, jaký Nvidia používá ve výkonnějších GeForce RTX 3050 a RTX 3050 Ti pro notebooky. V tomto modelu by ale byl ořezaný jen na 2048 shaderů (16 bloků SM, 16 RT jader, 64 tensor jader). Asi není úplně jisté, že bude podpora raytracingových efektů u tohoto GPU zpřístupněná, ale asi není moc pravděpodobné, že by Nvidia RT jádra, která jsou přítomná v čipu GA107, uměle vypínala.

Maximální(?) takt boostu je podle Geekbench 1500 MHz, ale nevíme jistě, zda třeba ještě nejde o vzorek ES s nižším, než finálním taktem. Navíc tato grafika asi opět bude připouštět více možných TDP, takže finální takty budou mít více verzí místo jedněch referenčních parametrů.

Geekbench dále prozrazuje velikost paměti, která je údajně 2 GB. V tomto parametru tedy toto GPU zůstane levným nevýkonným řešením, protože dnes je už i kapacita 4 GB brána jako minimum pro hry, které poměrně často nestačí. GPU patrně bude pro komunikaci s hlavní pamětí (přes procesor) používat PCI Express 4.0, který je podporován již grafikou GeForce MX450, ale je možné, že toto rozhraní opět bude osekáno na jen čtyři linky, což by znamenalo, že zas tak rychlý přístup do hlavní RAM nebude (8 GB/s, ekvivalent PCIe 3.0 ×8) a nízkou kapacitu RAM asi nebude schopný zdaleka vynahradit.

Šířka paměťové sběrnice zatím známá není, ale vzhledem k tomu, že je kapacita jen 2 GB, je velmi pravděpodobné, že GPU má svou nativně 128bitovou sběrnici ořezanou jen na 64 bitů, což bylo typické pro předchozí modely řady MX. Asi půjde o paměti GDDR6 a na hypotetickou 128bitovou sběrnici by byly třeba čtyři čipy (takže by prakticky byla vynucená také kapacita 4 GB). To by zvedalo cenu implementace a asi i spotřebu, což si možná 15–25W GPU nemůže moc dovolit. Spíše proto očekáváme, že GeForce MX550 zůstane u řešení s jen dvěma čipy GDDR6 a 64bitovou sběrnicí.

Nvidia GeForce MX550 v databázi Geekbench (Zdroj: Geekbench)

Výkon nastavený tak, aby porazil Alder Lake a Rembrandt?

Výkon této grafiky by se mohl posunout o hodně nahoru proti GeForce MX450, která měla 896 shaderů architektury Turing, byť asi nemusí být zdaleka dvojnásobný, protože Ampere je v přepočtu na jeden shader pomalejší než Turing – kvůli tomu, že Nvidia zdvojnásobila počet FP32 shaderů na jeden blok SM, ale to nepřináší ani zdaleka 100% škálování herního výkonu (výkon a IPC architektury v přepočtu na jeden SM ale stouply, asi se dá říct, že by se v tomto případě neměly počítat shadery, ale jen SM).

Také toto GPU asi bude stále hlavně limitováno svým TDP a paměťovou propustností, která stoupne o menší faktor – GeForce MX450 měla 10,0GHz (efektivně) GDDR6 a zde by asi mohla být o něco rychlejší (12–14,0 GHz?), i když to také není potvrzené. Limitace pamětí a TDP může znamenat, že nárůst výkonu může být jen o pár desítek procent, podle VideoCardz například test v Geekbench ukazuje jen asi o 15 % lepší skóre, než má GeForce MX450. Jenže jde o OpenCL benchmark, takže to může být hodně nepřesné a jak bylo zmíněno, nevíme, zda se srovnávají správná TDP a zda nejde ještě jen o pomalejší ES vzorek.

Možná stojí za to připomenout, že procesor Core i7-1260P má nejspíš grafiku Intel Iris Xe se 768 shadery (protože 15W–28W Alder Lake používají dle úniků křemík s iGPU o 96 EU). Podle toho, že je GeForce MX550 spárována s takovýmto CPU, by měla výkonem předstihovat alespoň tuto třídu integrovaných grafik. I když je pravda, že občas OEM výrobci vytváří i konfigurace, které se takovým selským rozumem neřídí. Je ale pravděpodobné, že Nvidia mohla cílit na to, aby měla výkonnostní vedení také před integrovanou grafikou procesorů AMD Ryzen 6000 „Rembrandt“, kde bude iGPU se 768 shadery architektury RDNA2, nejspíš výkonnější než to v Alder Lake.

Intel i AMD chystají vlastní mobilní GPU s podobnou konfigurací (AMD s čipem Navi 24, Intel s čipem Alchemist „SOC2“, obojí 1024 shaderů a 64bitová nebo u Intelu 96 bitová sběrnice), takže grafika bude mít na trhu soupeře.

Nvidia GeForce MX450 pro notebooky, dosavadní generace s architekturou Turing, vyšla koncem srpna 2020 (Zdroj: Nvidia)

Nvidia pravděpodobně vypuštění této mobilní grafiky chystá na první měsíce příštího roku, tak aby mohla být prodávána v noteboocích vydaných během první poloviny roku 2022. Firma má s těmito lowendovými či základními samostatnými grafikami docela úspěchy, takže lze čekat, že verze s architekturou Ampere také bude k nalezení ve velkém množství různých notebooků.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *