Omezení těžby na RTX 3060 už nefunguje, Nvidia odemkla ovladač

Těžba na GeForce RTX 3060 dlouho omezená nezůstala

Když Nvidia snížila výkon těžby Etherea, aby kryptohorníci tyto grafiky nevykoupili, začali to obcházet pomocí alternativních algoritmů. Ovšem teď už je zdá se ochrana prolomená i pro Ethereum. Vývojáři na to chystají úpravu softwaru, ale ještě předtím hráz provalila sama Nvidia. Do kanálu Windows Insider ji totiž unikl beta ovladač 470.05, v němž omezovač hashrate sama vypnula.

V pondělí jsme psali o tom, že omezení těžby kryptoměn na GeForce RTX 3060, které avizovala Nvidia, v praxi úplně nevychází – zamýšlený zámek totiž byl účinný víceméně jen proti originálnímu Ethereu, ale kryptokopové si rychle našli další alternativní „coiny“ na těžení. A s těmi mají podobné výdělky, jaké by dosáhli s nezamčenou RTX 3060 na Ethereu.

Ovšem mezitím už je situace ještě dál. Včera se objevily nové zprávy, podle kterých už se dá bez překážek těžit i to Ethereum, takže ona ochrana proti těžbě je tímto na nové grafice Nvidie kompletně ze hry.

Zatímco první zprávy o obejití těžebních limitů Nvidie spočívaly v tom, že těžař těžil něco jiného, například Ravecoin, nyní se začaly objevovat už i zprávy o tom, že se daří těžit již i Ethereum. GeForce RTX 3060 by měla mít výkon cca 46 MH/s (nebo víc s přetaktováním pamětí), ale firmware a ovladač karty po chvilce těžení sníží výkon cca na polovinu – nebo tak by to aspoň mělo vypadat.

Různé zdroje se ale začaly chlubit s výkonem například 48 MH/s permanentně, což by znamenalo, že omezovač výkonu přestal fungovat. PCWatch uvádí, že se mu povedlo pravost tvrzení potvrdit.

Těžba Etherea na GeForce RTX 3060 s plným výkonem (Zdroj: PCWatch)

Chvíli to mohlo vypadat, že toto prolomení těžebních limitů bylo dosaženo skrze takovou úpravu algoritmu, aby ho grafika nepoznala (tedy něco jako obfuskaci). Vývojáři Phoenix Mineru totiž před pár dny oznámili, že pracují na aktualizaci GPGPU kernelu pro grafiky Nvidia, který by na grafikách Ampere získal zpět výkon, který jim Nvidia v Ethereu ubrala. Bylo u toho ovšem upozornění, že to asi nebude zdaleka 100%, takže by hashrate asi nebyla těch 45 MH/s, ale pořád nějaké menší číslo.

PhoenixMinerDevTeam oznamuje připravovanou novou verzi obcházející omezení rychlosti těžby na GeForce RTX 3060 (Zdroj: PhoenixMinerDevTeam)

Slabý článek byla přímo Nvidia?

Záhy přišla pointa, podle níž je to mnohem prozaičtější: ochranu totiž zdá se pokazila přímo Nvidia, protože vědomě nebo nedopatřením vydala ovladač, v němž omezovač výkonu těžby není aktivní a zároveň tento ovladač lez použít s kartami RTX 3060.

Jde o ovladač 470.05, který není běžně ke stažení na webu Nvidie, ale dostanete se k němu, pokud jste zařazení do programu Windows Insider. S tímto ovladačem těžba Etherea jede na plný výkon i bez jakýchkoli softwarových úprav a omezovač v něm tedy buď není aktivní, nebo z nějakého důvodu nefunguje. Protože jde o legitimní a podepsaný ovladač od Nvidie, Windows, ani firmware GPU se jeho instalaci a používání nijak nebrání.

Nvidia po oznámení snížené rychlosti těžby uváděla, že používá kombinaci ovladače a firmwaru, ale vypadá to, že čistě samotný firmware GPU neumí těžbě zabránit, pokud ovladačová složka chybí. Ony zprávy o těžbě Etherea na plný výkon pravděpodobně tedy operovaly s tímto ovladačem.

Pokud Nvidia nemíní omezení těžby po pár týdnech zase úplně zrušit, pak nejspíš tento ovladač je nedopatření a z distribuce přes Windows Update zase zmizí. Ovšem jak se říká, co je jednou na internetu, už z něj pryč nedostanete. Pravděpodobně začne kolovat neoficiální balík nebo instalátor, který si budou moci zájemci o těžbu nainstalovat a tím pro ně omezení hashrate pro Ethereum přestanou ve výsledku existovat.

Na druhou stranu se zdá, že úplně bezmyšlenkovité toto nedopatření nebylo a je možné, že ovladač 470.05 je zkušební verze, kterou Nvidia plánuje (nebo možná jen zvažovala) v budoucnu vydat. Ukázalo se totiž, že má podle všeho omezení rychlosti těžby vypnuté jen tehdy, když je karta hlavním GPU v systému, tedy efektivně pro jednu grafiku, ale zpomalení je aktivní pro další GPU navíc. Hlavní grafika, pro níž omezení těžby neplatí, musí být osazená ve slotu desky a ne riseru a také musí mít připojený monitor (což jde ale ošidit dummy adaptérem).

Toto může vypadat zvláštně, ale záměr by mohl být takový, aby byli odrazeni těžaři používající těžební „rig“ s mnoha grafikami, zatímco běžní uživatelé PC s jediným GPU mohli těžit dál. Motivace pro to je pravděpodobně, aby si hráči mohli přivydělávat mimo hraní. Nvidia tedy může mít v plánu eventuálně takto kontrolovatelně uvolnit omezení těžby pro ty, kdo neprovozují tento byznys masově a ovladač 470.05 měl takový postup otestovat.

Tento kompromis by mohl být pořád celkem účinný, i když asi nezabrání situacím jako bylo vykupování herních notebooků pro těžbu (kde to však bude relevantní až tehdy, až vyjdou nějaká mobilní GPU s tímto omezovačem, dosavadní modely ho ještě asi neobsahují).

Otázka ovšem je, zda se omezení nakonec nepodaří nějak oblbnout, aby ovladač viděl v systému jen jednu kartu a neusnadní to pokusy omezení obejít nějakými modifikacemi.

V praxi se už nedá moc dělat

Ke čekat, že s tímto stoupne zájem i již beztak špatně sehnatelné grafiky GeForce RTX 3060 ze strany těžařů a opět se tak zhorší šance, že se vám podaří nějaký kus najít v obchodě ke koupi. V tuto chvíli asi situace nemá řešení – Nvidia by muselo opět přestat vyrábět stávající verzi GPU a vypustit mode se změněným identifikátorem, který už by ovladač 470.05 neakceptoval. Takto krátce po vydání to asi ale není pravděpodobné.

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

[Update] Zákaz exportu GPU do Číny: GeForce RTX 4090D zůstává

USA loni začaly uplatňovat embargo na vývoz výkonných GPU do Číny, což má chránit jejich strategickou bezpečnost tím, že ztíží Číně vývoj pokročilých AI například pro vojenské účely. Na podzim zákaz nastavil limity výkonu tak, že nedovolily vývoz GeForce RTX 4090, na což ale Nvidia zareagovala modelem GeForce RTX 4090D, který má ořezané výpočetní jednotky a výkon tak, aby se do stanovených limitů přesně vešel. Nyní však byl zakázaný také. Celý článok „[Update] Zákaz exportu GPU do Číny: GeForce RTX 4090D zůstává“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *