Po dvou měsících nový ovladač pro Radeony RX 6000, zlepšil výkon

Po vydání Radeonů RX 7000 přes dva měsíce nevycházely ovladače pro předchozí GPU

Firma AMD teď nějakou dobu vykazovala nápadnou nečinnost ve vydávání nových aktualizací ovladačů pro grafiky Radeon – tedy pro ty založené na architektuře RDNA 2 a starší. Po vydání Radeonů RX 7900 XT a XTX totiž chvíli vycházely ovladače ve zvláštní větvi, která podporovala jen nová GPU architektury RDNA 3. Toto dvouměsíční manko bylo teď ale napraveno a nové ovladače by výměnou za to měly přinášet vícero zlepšení.

Na onu pauzu ve vydávání ovladačů už se docela začala snášet kritika. Faktem je, že ještě před několika dny byla nejaktuálnějším ovladačem dostupným pro Radeony RX 6000 pořád verze 22.11.2. Ona jedenáctka odkazuje k listopadu, ale vydání bylo 8. 12, takže se bavíme o dvouměsíční prodlevě. Důvodem zřejmě bylo, že podpora nových GPU byla laděna v odlišné větvi kódu, která asi pro zjednodušení byla oddělená od ovladačů pro předchozí architekturu. Většina novinek byla od té doby zřejmě vyvíjena v této větvi RDNA 3, čímž starší GPU dočasně zůstala na suchu.

Nyní ale už byly obě větve zase spojeny, respektive podpora starších generací byla opět aktivována v nové větvi, a ovladač je tak zase unifikovaný. Tato nová verze má označení Adrenalin Edition 23.2.1 a už je ji možné stahovat jak pro Windows 10, tak pro Windows 11. Podporuje GPU od Radeonů RX 400/500 (Polaris) přes karty s architekturou Vega po architektury RDNA 1, 2 i 3.

Graf ukazující nárůsty výkonu v ovladači grafik AMD Radeon verze 23.2.1. Relevantní jsou poslední dva sloupce (zdroj: AMD)

AMD uvádí, že grafiky Radeon RX 6000 by s touto novou verzí měly dostat lepší výkon zřejmě ve více různých hrách. V poznámkách k vydání sice není explicitně zmíněné, že by šlo o globální optimalizace, které mohou potenciálně změnit výkon všude, ale nezdá se, že by mělo jít jen o optimalizace izolované do konkrétních her. Ty jsou v novém ovladači také (přináší oficiální podporu pro hry Forspoken, Hogwarts Legacy a Dead Space), ale vedle toho jsou uváděna zlepšení v mnoha dalších hrách, což jsou asi jen příklady.

  • Marvel’s Spider Man Remastered: +4 % výkonu v rozlišení 4K
  • Sniper Elite 5: +3 % výkonu v rozlišení 4K
  • Shadow of the Tomb Raider: +6 % výkonu v rozlišení 4K
  • Quake II RTX: +7 % výkonu v rozlišení 4K
  • Hitman 3: +4 % výkonu v rozlišení 4K
  • Marvel’s Guardians of the Galaxy: +6 % výkonu v rozlišení 4K
  • F1 2022: +19 % výkonu v rozlišení 4K
  • Borderlands 3: +4 % výkonu v rozlišení 4K

Na webu se dají najít informace o nárůstech výkonu grafik série Radeon RX 6000 i v aplikacích, které poznámky k vydání nezmiňují. Slušné nárůsty jsou prý (objevilo se na Redditu nebo Twitteru) v raytracingovém testu 3DMark Port Royal. Pokud tedy nejde o nějaký omyl, přece jen nejde o profesionálně provedené testy.

Lepší kvalita hardwarového enkódování videa

Kromě zlepšeného výkonu se grafikám generace Radeon RX 6000 dostalo i nějakých novinek v multimediálních funkcích. Ovladač Adrenalin Edition má mít zvýšenou kvalitu hardwarového enkódování videa ve formátech H.264 a H.265 (HEVC), což se má týkat také streamování her z desktopu do mobilních a jiných zařízení přes aplikaci AMD Link. Radeony RX 6000 by měly od verze 23.2.1 dostat podporu funkcí pre-filter, pre-analysis a CAML, což by měly být věci zlepšující vizuální kvalitu videa při dané bitrate.

Podle poznámek k vydání jsou v této verzi začleněné také opravy různých chyb, ale na druhou stranu stále zůstává mezi známými problémy vyšší spotřeba Radeonů RX 7900 XT a XTX s některými konfiguracemi monitorů s vysokým rozlišením a případně obnovovací frekvencí. Toto tedy stále ještě čeká na opravu. V prosinci sice přišlo nějaké částečné zlepšení, nicméně tehdy bylo řečeno, že na tom ještě má být zapracováno dále v nějakém budoucím vydání.

Zdroje: AMD (1, 2)

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Zen 6 konečně přinese pokročilejší 2.5D čiplety, má RDNA 5 GPU

Zatím se objevilo jenom málo informací o tom, co přinesou procesory AMD Ryzen s architekturou Zen 6. Samotné jádro by mělo být evolucí Zenu 5, protože AMD používá cosi jako „tick-tock“ model, kdy sudé architektury jsou méně agresivní a rozvíjejí novinky uvedené v lichých. Ale vypadá to, že vše ostatní v SoC okolo jádra by naopak mohlo být docela radikální posun, který úplně změní stárnoucí koncepci „uncore“ u desktopových Ryzenů. Celý článok „Zen 6 konečně přinese pokročilejší 2.5D čiplety, má RDNA 5 GPU“ »

  •  
  •  
  •  

Microsoft zpřísnil požadavky Windows 11, už nepojedou na Core 2

Když vyšly Windows 11, měly poměrně striktní hardwarové požadavky například s povinným TPM2, což chvíli dělalo spoustě lidí vrásky. Oficiálně navíc podporují jen velmi omezený seznam nových procesorů s nejasnou hrozbou, že na starších nemusí například fungovat budoucí aktualizace. Nyní Microsoft potichu utáhl šrouby. Naštěstí ne tak, že by opravdu začal vymáhat tento seznam, ale systém přestane fungovat na řadě starších procesorů. Celý článok „Microsoft zpřísnil požadavky Windows 11, už nepojedou na Core 2“ »

  •  
  •  
  •  

AMD potvrdilo detaily Zenu 5: 6 ALU, AVX-512 s plným výkonem

Letos (snad v třetím kvartále) vyjdou procesory AMD s novou architekturou Zen 5. Bude to opět velká změna, zatímco předchozí Zen 4 byl v podstatě evoluce Zenu 3, a podle různých nepřímých náznaků, mezi nimiž jsou i výroky architekta Mike Clarka, by to prý mohla být vůbec nejzajímavější architektura AMD od prvního Zenu. Je zajímavé, že až dosud o ní byly informace z jediného youtuberského zdroje. Právě ale byly oficiálně potvrzeny přímo z AMD. Celý článok „AMD potvrdilo detaily Zenu 5: 6 ALU, AVX-512 s plným výkonem“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *