Sapphire má päť rôznych kariet RX 6800 (XT). Nitro+ aj Pulse

Vyšli RX 6800 (XT) Sapphire s vylepšenými nereferenčnými chladičmi

Vlastné Radeony RX 6800 a RX 6800 XT vydáva aj Sapphire, dvorný to výrobca grafických kariet AMD. Hromadne tri rôzne modely Nitro+ a dva lacnejšie Pulse. Podobne ako aj u iných kariet aj toto je v podstate pre koncových spotrebiteľov „paper launch“ s veľmi slabou dostupnosťou. Navnadiť sa na vyhotovenie nových kariet s vylepšenými vlastnosťami sa však môžete už teraz. Snáď sa ich čoskoro dočkáme i v obchodoch.

Oproti minulej generácii je návrh nereferenčných návrhov Sapphire značne pozmenený. Jednak teda už všetky karty majú tri ventilátory a väčší pasív, čo súvisí s vyššou spotrebou a potrebou intenzívnejšieho chladenia, jednak sú tu aj úpravy, ktoré by mali zvýšiť efektivitu chladiča ako takého. Opačný chod prostredného ventilátora vás už asi neprekvapí, ale pozoruhodné sú v rámčekoch väčších krajných ventilátorov výseky v tvare „V“. Má sa nimi znížiť trenie vzduchu a tým aj hlučnosť. Okrem toho táto úprava údajne lepšie smeruje vzduch telom chladiča pri súčasne vyššom statickom tlaku o 5,5 %. Na zniženie hlučnosti sú upravené aj hrany rebier. Tie sú zvlnené podobne, ako to už roky vídate na procesorových chladičoch. Medzi grafickými kartami to však nepatrí medzi bežné vyhotovenie.

Zlepšený je aj odvod tepla z MOSFETov a cievok napájacej kaskády a takisto z pamätí (VRAM). To vložením dvoch sploštených heatpipe, ktoré rýchlejšie odvádzajú teplo do hliníkových pasívov. Navyše by mali byť podľa tlačovej správy použité thermalpady s vyššiu tepelnou vodivosťou, než bývali (o +38 %). Udávané frekvencie GPU sú Nitro+ RX 6800 XT 2360 MHz pre Boost Clock, respektíve 2110 MHz (Game Clock).

   

RX 6800 XT má aj špeciálnu edíciu (SE) s ventilátormi ARGB LEDa vyvedeným 3-pinovým konektorom na synchronizáciu osvetlenia so základnou doskou. Špecialitou tejto karty je výmena jedného konektora DP za USB-C. Ostatné mocely majú trojicu DisplayPortov (1.4) a jedno HDMI (2.1).

Sapphire Nitro+ RX 6800 XT SE (Special Edition)

Rovnaké tabuľkové frekvencie má aj „obyčajnejšia“ verzia RX 6800 XT (bez SE), ktorá už ale nemá osvetlené ventilátory. Prvky s LED jej ale nechýbajú. Zozadu do backplatu je zasadené osvetlené logo a druhé, takisto osvetlené, je tradične zboku a bočná hrana je doplnená o dlhší svetlovodivý pás. Vizuálne rovnako vyhotovená je aj pomalšia Nitro+ RX 6800 a najväčší rozdiel spočíva v slabšej 15-fázovej napájacej kaskáde (varianty XT majú až 16 fáz) a menšom chladiči VRM. Špecifikované frekvencie grafického jadra Nitro+ RX 6800 sú 2190 (Boost Clock) a 1980 MHz (Game Clock).

   

Karty z modelového radu Pulse sú trochu ochudobnené a už napríklad nemajú špeciálny rámček okolo lopatiek ventilátorov a budú dosahovať aj nižších frekvencií GPU. Pri RX 6800 XT Sapphire udáva 2310/2065 MHz a pri RX 6800 je to 2170/1950 MHz.

Objem chladiča zostal ale, zdá sa, zachovaný, čo v minulosti nebývalo zvykom. Odlišnosti sú tak zrejme iba kozmetické, vo vzhľade oplášťovania a absencii RGB LED. Trvácnejšie gulôčkové ložiská používajú aj karty Pulse, takisto majú rýchlo odpojiteľné, respektíve pripojiteľné ventilátory (QuickConnect) a aj dual BIOS s výkonnejším a tichším režimom. S nejakými škrtmi vo funkčných veciach možno neskôr prídu lacnejšie Pulse BE, ako to bolo aj pri RX 5700 (XT).

   

Odporúčaná maloobchodná cena za Nitro+ 6800 XT je 839 eur, v špeciálnej edícii potom 874 eur. Nitro+ Sapphire nacenil na 733 eur. Modely Pulse budú pochopiteľne lacnejšie, avšak ich ceny výrobca zatiaľ nezverejnil.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (4) Pridať komentár

  1. skoda tej heatpipe ktora spaja vrm s castou pamäti, rasej to mohli oddelit, teda pamäte samostatne a heatpipe od vrm na koniec k hlavnemu pasivu.

    1. Nevidím žádný důvod proč takto vydělovat chlazení pamětí a napájení, celkově. Bude to spíše další z módních nešvarů.

  2. ja vidim, gddr6 uz sami o sebe riadne hreju nieto ked sa k nim este prihodia vrm, osobitne mohli mat pamäte väcsiu cast chladenia pre seba, cim by bol lepsi priestor pre ich oc potencial a vrm by sa bezproblemov uchladili jednou heatpipe k hlavnemu pasivu a takisto by sa ziskal lepsi oc potencial karty, jedine miesto kde to nema vyznam je fullcover vodny blok.

    1. Pořád nechápu, proč by nemohly být trubky vedoucí od pamětí připojeny k hlavnímu pasivu. Nebo trochu jinak myšleno, proč by část chladiče vyhrazená pamětem nemohla tvořit konstrukčně jeden spojitý blok pasivu, i v případě nemá-li mezi nimi probíhat výměna tepla. Ta dodatečná konstrukce na mě působí jako od funkce odtržený konstrukt sloužící marketingu, samoúčelné prezentaci.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *