Sapphire RX 7900 XT Pulse: Rasterizačná drvička RTX 4070 Ti

Metodika: ako meriame spotrebu

Zatiaľ čo pre niekoho môže byť v rámci svojej ceny najatraktívnejšia grafická karta RX 7900 XT, iný môže v tejto pozícii vidieť RTX 4070 Ti. A obaja majú pravdu, len sa teda nezhodujú na prioritách. Mimo ray-tracingovú grafiku je Radeon atakujúci či dokonca predbiehajúci RTX 4080 o triedu vyššie. To síce na úkor povedzme, horšej technologickej vyváženosti a i horšej energetickej efektivity, ale pokiaľ niekto silné stránky GeForce neocení…

Metodika: ako meriame spotrebu

Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.

Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.

Spotrebu meriame na karte medzi grafikou a slotom PCI Express. O návrh a realizáciu sa ochotne postaral Rado Kopera (ďakujeme!)

Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).

A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.

Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.

   

Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj  na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Vítaj, Adam! 18 rokov skúseností v testoch grafických kariet

Dnes môžete na palube HWC privítať Adama Vágnera. Autora s najväčšími skúsenosťami okolo grafických kariet, akého poznám. Tejto téme sa bude aj venovať. Kormidlo testov grafických kariet tak prevezme tester, ktorý sa dlhodobo (a intenzívne) danej problematike venuje. Na takomto prístupe si zakládáme a budeme zakladať. „Odborníkov na všetko“ je všade dosť, praví špecialisti sa už ale z mapy vytrácajú. Celý článok „Vítaj, Adam! 18 rokov skúseností v testoch grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

„Všetky“ grafické karty v analýze hlučnosti cievok

Počet otestovaných grafických kariet za uplynulé obdobie sa dostal na číslo 30, po ktorom sa môžeme trochu zastaviť a špeciálne sa zamerať na hlučnosť cievok. Tá bola v rámci štandardných meraní zaznamenávaná vždy, ale vo veľkých testoch s kopou iných informácií, sa tieto unikátne údaje strácali. Aj preto to bude teraz, v rámci tohto článku iba k nim. Ktorá z moderných grafických kariet má teda tichšie cievky? Celý článok „„Všetky“ grafické karty v analýze hlučnosti cievok“ »

  •  
  •  
  •  

Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G v teste 30 grafických kariet

Najviac „odľahčené“ GPU AMD Navi 31 (XL), najpomalší pamäťový subsystém, ale i najnižšia cena. To je RX 7900 GRE v porovnaní s RX 7900 XT. Tento Radeon je o poznanie lacnejší aj oproti RTX 4070 Super, hoci energetická efektivita je priaznivejšia u GeForce. Herný výkon RX 7900 GRE (RTX 4070S) je pritom porovnateľný. Teda, pokiaľ vám nebude chýbať ray-tracingová grafika. Celý článok „Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G v teste 30 grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

    1. Ďakujem za upozornenie, už je všetko v poriadku. Môžete sa vrátiť na veci, ktoré predtým chýbali. 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *