Sapphire RX 7900 XT Pulse: Rasterizačná drvička RTX 4070 Ti

Záver

Zatiaľ čo pre niekoho môže byť v rámci svojej ceny najatraktívnejšia grafická karta RX 7900 XT, iný môže v tejto pozícii vidieť RTX 4070 Ti. A obaja majú pravdu, len sa teda nezhodujú na prioritách. Mimo ray-tracingovú grafiku je Radeon atakujúci či dokonca predbiehajúci RTX 4080 o triedu vyššie. To síce na úkor povedzme, horšej technologickej vyváženosti a i horšej energetickej efektivity, ale pokiaľ niekto silné stránky GeForce neocení…

Záver

Ak by sme mali iba dve premenné – rýchlosť rasterizácie pre hry a cenu, tak Radeon RX 7900 XT vo svojej cenovej kategórii nemá žiadnu konkurenciu. Tou je rýchlostne až výrazne drahšia GeForce RTX 4080, pri ktorej Nvidia vsadila na iné požiadavky zákazníkov. Ale k tomu, v čom Radeon na GeForce výrazne stráca, až neskôr. Okrem nastavení s uplatnením ray-tracingových jednotiek RX 7900 XT poráža RTX 4070 Ti, teda konkurenčnú grafickú kartu, o triedu. Rozdiel priemerného herného výkonu v prospech Radeonu (RX 7900 XT) je 15–19 %. Spodná hranica (15 %) sa týka rozlíšenia UHD/2160p, na ktoré tieto grafické karty rýhclostne obvykle stačia. Pokiaľ teda nepožadujete RT nastavenia a vysokorýchlostný monitor. RTX 4070 Ti je „slabšia“ možnosť aj v tituloch, ktoré sú lepšie optimalizované na GeForce (vrátane Controlu).

Jediná z 18 testovaných hier, kde má RTX 4070 Ti nad RX 7900 XT navrch, je DOOM Eternal. A aj to iba vo vysokom rozlíšení 2160p. V Assassin’s Creed: Valhalla a v Borderlands 3 je náskok RX 7900 XT až 26–27 %, v CS:GO až 40 %. Obvykle to takto priepastné nebýva a vo väčšine hier je manko RTX 4070 Ti pod 10 % (F1 2020, Forza Horizon 4, Mafia: DE, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider a podobne), ale často to ťahá skôr k porovnaniu s RTX 4080. Dokonca aj tá v hrách, ako sú Red Dead Redemption 2, CS:GO či FIFA v UHD ťahá za kratší koniec, ale v priemere je obvykle rýchlejšia, čo ilustrujú aj grafy súhrnného herného výkonu. V nich si ale všimnite jednu vec, a síce, že zatiaľ čo v 2160p RX 7900 XT s RTX 4080 prehráva o 7 %, tak v QHD/1440p sú výsledky už vyrovnanévo FHD/1080p sa Radeon prebíja do vedenia.

Ako je možné, že RTX 4080 rýchlejšia vo vysokých rozlíšeniach, kde je limitom iba GPU, ale vo FullHD sa poradie otáča a zrazu na RX 7900 XT nestačí napriek tomu, že  by limitácia CPU mala obidve karty zraziť maximálne na rovnakú úroveň? Grafické ovládače architektúr Nvidia Ampere a Ada Lovelace majú podľa rôznych pozorovaní väčšiu réžiu – „overhead“. To znamená, že na každú snímku v ovládačoch spotrebujú o trochu viac cyklov CPU ako ovládače grafických kariet AMD s architektúrami RDNA 2 a 3. Pokiaľ je hra limitovaná procesorom , tak môže nastať situácia, v ktorej Radeon môže dosiahnuť vyšších fps než GeForce, pretože počet cyklov CPU je konečný a ovládač AMD s týmto prídelom zvládne obslúžiť viac snímok než ovládač Nvidie. A to aj keď samotné GPU Nvidia potrebujú menej času CPU než GPU AMD (čo sa ukazuje v rozlíšení 2160p), pri limitácii procesorom sa to neprejaví – rozhodujúce je to, koľko snímok stihne za sekundu obslúžiť CPU. Toľko malá odbočka k tomu, prečo je v priereze všetkými hrami RX 7900 XT vo FHD rýchlejšia karta než RTX 4080, hoci v UHD to už neplatí.

Pre majiteľov vysokorýchlostných monitorov tak Radeon RX 7900 XT môže byť atraktívnejšia voľba než RTX 4080. Samozrejme stále za predpokladu, že sa nezohľadňuje herný výkon pre ray-tracingovú grafiku. Ten je u RX 7900 XT výrazne slabší aj v porovnaní s RTX 4070 Ti. Vyrovnané výsledky sú dosahované iba v Shadow of the Tomb Raider s pomerne malým podielom RT práce. Tam, kde je aplikácia ray tracingu komplexnejšia, je už RX 7900 XT oproti RTX 4070 Ti pomalší zhruba o 25–35 %. To tak v Controlev Cyberpunk 2077 či v Battlefield V. V pôvodnom Metre Exodus (netýka sa teda Enhanced Edition s mimoriadne náročným RT) je rozdiel menší, ale to z podobného dôvodu ako pri Shadow of the Tomb Raider – zase toľko ray-tracingového tam toho nie je.

Takže pokiaľ v hrách chcete ray tracing, atraktivita RX 7900 XT pomaly klesá, o to viac, keď vás pre Frame Generation zaujíma i DLSS 3, ktoré exkluzívne podporujú iba GeForce RTX 4000. Potom je tu v prospech Nvidie takisto GPU akcelerácia tensorovými jadrami v aplikačnom prostredí. RX 7900 XT pri 3D renderingu často zaostáva aj pri akcelerácii sharerami, v Blenderi pod OpenCL jej všetko trvá dlhší čas než RTX 4070 Ti s CUDA. Ale zase pôsobivé výsledky sú v aplikáciách Autodesku, kde RX 7900 XT vo väčšine prípadov nad GeForce (vrátane RTX 4080) dominuje.

Hoci existujú scenáre, pri ktorých sa RX 7900 XT oproti GeForce (RTX 4070 Ti a RTX 4080) vyznačuje atraktívnejším pomerom cena/výkon, ale celkový obrázok Radeon zhoršuje slabšia energetická efektivita. Nie výrazne, ale rozdiel nejakých 15 % tam na hranici maximálneho výkonu je. RX 7900 XT Pulse má spotrebu do 325 W, čo je o 5–10 % viac než v prípade MSI RTX 4080 16GB Suprim X. Na druhej strane, Sapphire frekvencie GPU šponuje pomerne vysoko. V hrách dosahuje aspoň 2500 MHz, v CS:GO dokonca až 2623 MHz. Nejaký priestor na ladenie (podvoltovaním a podtaktovaním) s cieľom zvýšenia efektivity tu teda je. Vzhľadom na pomerne vysokú spotrebu je RX 7900 XT vo vyhotovení Sapphire Pulse je v grafoch s meraniami hlučnosti niekde uprostred, to i čo sa týka cievok. Tie sú hlučnejšie, ale menej než u RTX 4080 16GB Suprim X.

Sapphire RX 7900 XT Pulse je veľmi solídna karta bez zjavných nedostatkov a navyše medzi takto výkonnými grafikami s pekným pomerom cena/výkon, bez uplatnenia RT atraktívnejším, než majú RTX 4070 Ti a RTX 4080 . Pokiaľ na ray tracingu vyložene nebazírujete a prežijete aj bez DLSS 3, tak je RX 7900 XT Pulse skvelá voľba. Obzvlášť do nižších rozlíšení v kombinácii s monitormi s veľmi vysokými obnovovacími frekvenciami obrazu.

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Vítaj, Adam! 18 rokov skúseností v testoch grafických kariet

Dnes môžete na palube HWC privítať Adama Vágnera. Autora s najväčšími skúsenosťami okolo grafických kariet, akého poznám. Tejto téme sa bude aj venovať. Kormidlo testov grafických kariet tak prevezme tester, ktorý sa dlhodobo (a intenzívne) danej problematike venuje. Na takomto prístupe si zakládáme a budeme zakladať. „Odborníkov na všetko“ je všade dosť, praví špecialisti sa už ale z mapy vytrácajú. Celý článok „Vítaj, Adam! 18 rokov skúseností v testoch grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

„Všetky“ grafické karty v analýze hlučnosti cievok

Počet otestovaných grafických kariet za uplynulé obdobie sa dostal na číslo 30, po ktorom sa môžeme trochu zastaviť a špeciálne sa zamerať na hlučnosť cievok. Tá bola v rámci štandardných meraní zaznamenávaná vždy, ale vo veľkých testoch s kopou iných informácií, sa tieto unikátne údaje strácali. Aj preto to bude teraz, v rámci tohto článku iba k nim. Ktorá z moderných grafických kariet má teda tichšie cievky? Celý článok „„Všetky“ grafické karty v analýze hlučnosti cievok“ »

  •  
  •  
  •  

Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G v teste 30 grafických kariet

Najviac „odľahčené“ GPU AMD Navi 31 (XL), najpomalší pamäťový subsystém, ale i najnižšia cena. To je RX 7900 GRE v porovnaní s RX 7900 XT. Tento Radeon je o poznanie lacnejší aj oproti RTX 4070 Super, hoci energetická efektivita je priaznivejšia u GeForce. Herný výkon RX 7900 GRE (RTX 4070S) je pritom porovnateľný. Teda, pokiaľ vám nebude chýbať ray-tracingová grafika. Celý článok „Gigabyte RX 7900 GRE Gaming OC 16G v teste 30 grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

    1. Ďakujem za upozornenie, už je všetko v poriadku. Môžete sa vrátiť na veci, ktoré predtým chýbali. 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *