AMD vydalo Radeony RX 6000 pro notebooky, premiéra GPU Navi 23

Radeony s architekturou RDNA 2 pro notebooky

Tento týden AMD mělo úvodní prezentaci na Computexu. Kromě dalších novinek, o kterých jsme v posledních dnech už psali, také přichází něco pro sektor herních notebooků, kde AMD začalo už být vidět s procesory, ale jen minimálně i s grafikami. Teď ale konečně vychází mobilní verze grafik s novou architekturou RDNA 2 pro notebooky, které by to mohly trošku změnit: byly oficiálně vydané Radeony RX 6800M, RX 6700M a RX 6600M.

Vydání grafik s architekturou RDNA 2 pro desktop bylo už v listopadu a už jsme vyhlíželi poněkud netrpělivě, zda nebo kdy vyjde také verze pro notebooky. Uběhla docela dlouhá doba, ale teď na Computexu 2021 byly tyto grafiky konečně odhaleny. Nebo zatím alespoň tři z nich.

V noteboocích by měla být dobře uplatnitelná zlepšená energetická efektivita architektury RDNA 2. AMD slibuje, že mobilní Radeony RX 6000 díky ní mají až o 50 % lepší výkon než předchozí generace (Radeon RX 5700M, 5600M, 5500M). Nebo alternativně dokáže stejný výkon vyvinou s o 43 % nižší spotřebou (80W GPU RDNA 2 se údajně vyrovná 140W modelu RDNA). Nejlepší pokroky prý budou při nejnižších TDP, při omezení spotřeby GPU na 50 W mají údajně grafiky s architekturou RDNA 2 být až 1,77× výkonnější. A samozřejmě přinášejí podporu ray tracingu ve hrách, stejně jako desktopová verze.

Čipy architektury RDNA 2 mají také dosahovat velmi nízkého příkonu, pokud nejsou aktivní, takže by prý i herní notebooky s těmito GPU údajně mohly mít velmi slušnou výdrž na baterii, když se budou používat k neherní činnosti jako je internet, kancelář, sledování videa. Toto tedy bude zajímavé sledovat v recenzích.

Radeon RX 6800M

Nejvýkonnější mobilní Radeon v nabídce bude RX 6800M, který však není založen na čipu Navi 21 jako desktopový RX 6800 XT. Místo toho jde o Navi 22 známé z desktopové grafiky Radeon RX 6700 XT. Toto je nicméně strategie, kterou má i Nvidia, u ní je mobilní GeForce RTX 3080 založená na čipu GA104 z desktopové RTX 3070. Mobilní RX 6800M má tedy 2560 shaderů (40 CU), 192bitovou sběrnici s 12GB pamětí GDDR6 a 96MB Infinity Cache. Frekvence pamětí může být „až“ 16,0 GHz efektivně, což by dávalo propustnost 384 GB/s. Ale výrobci asi mohou paměť nastavit i na pomalejší frekvence.

Takty GPU v Boostu má být 2300 MHz. Spotřeba grafiky (TDP) může být až 145 W nebo i víc (pro srovnání GeForce RTX 3080 se má pohybovat od 80–150+ W).

Podle AMD je tato karta určená k hraní s rozlišením 1440p, RX 6800M v něm má být při nastavení kvality Maximum být schopný dosahovat v „populárních hrách“ snímkové frekvence nad 120 FPS, nicméně v nejnáročnějších AAA titulech míň (Cyberpunk 2077: 61 FPS, Dirt 5: 84 FPS).

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800M (Zdroj: AMD)

Zde můžete vidět oficiální benchmarky od AMD, které je ale jako vždy třeba brát s rezervou, mohly by být výběrové. Například ve srovnání má být notebook s RX 6800M s TDP 145 až 160 W s GeForce se spotřebou 115–130 W (notebook Asus ROG Strix Scar 15 G533QS).

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6800M (Zdroj: AMD)

Model Radeon RX 6800M se má objevit v herním notebooku Asus ROG Strix G15 (a také větším G17). Model G15 by se měl začít prodávat tento měsíc, prý snad během několika dní.

Radeon RX 6700M

Druhý model v nabídce bude rovněž založený na Navi 22, ale v tomto případě ořezaném, díky čemuž se budou dát využít i čipy s nějakou vadou (což je obvyklá praktika pro zlepšení výtěžnosti ve výrobě). RX 6700M bude mít jen 2304 shaderů (36 CU), zatímco frekvence GPU v Boostu má být stejná, AMD pro něj také uvádí 2300 MHz.

AMD ale řízne také do pamětí. Sběrnice bude zúžená na 160 bitů, takže paměťová kapacita tím bude snížena na 10 GB, její takt je opět „až“ 16 GHz. S ořezáním paměťové sběrnice se zdá se v čipech RDNA 2 zmenšuje i použitelná Infinity Cache, takže tento model jí bude mít jen 80 MB.

U RX 6700M se počítá s celkovou spotřebou grafiky (TDP) do 135 W. Výrobci budou ale moci s TDP stejně jako u Nvidie hýbat, takže reálně se implementace v noteboocích mají pohybovat od 80 W po oněch 135 W a na nastavení bude záviset výkon (pro srovnání: notebooková RTX 3070 se pohybuje mezi 80–125 W).

Model má sloužit ke hraní v rozlišeních od 1080p po 1440p.

Radeon RX 6600M

Třetí model Radeon RX 6600M se liší, měl by být již založený na novém levnějším GPU Navi 23, a to ve variantě Navi 23 XM, která má mít aktivních 1792 shaderů (28 CU). Paměťová sběrnice je zde 128bitová s 8GB pamětí GDDR6. GPU má ovšem výrazně zmenšenou Infinity Cache, ta zde obnáší pouhých 32 MB. Frekvence boostu bude 2177 MHz.

Tento model má mít spotřebu TDP od 50 W do 100 W (pro srovnání: RTX 3060 60–115 W) a už se s ní počítá jen na FullHD hraní (rozlišení 1080p). Toto GPU by se mělo objevit například v notebooku HP Omen 16, jenž má údajně dosahovat velmi slušné výdrže na baterii, až 15 hodin kancelářské činnosti (ne při hraní pochopitelně).

Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6600M (Zdroj: AMD)
Oficiální benchmarky grafiky AMD Radeon RX 6600M (Zdroj: AMD)

Navi 23: třetí čip s architekturou RDNA 2

Toto GPU je v nabídce nové a v žádné desktopové kartě se zatím neobjevilo. AMD ale sdělilo některé jeho parametry. Čip má plochu 237 mm², do čehož se vejde 11,06 miliardy tranzistorů, čip je stále 7nm. Radeon RX 6600M nepoužívá jeho plně aktivní verzi, ve skutečnosti je na čipu 2048 shaderů (32 CU), sběrnice je 128bitová (tento únik se tedy docela trefil).

Čip Navi 22 a Navi 23 (vpravo) (Zdroj: AMD)

AMD potvrdilo, že fyzická kapacita Infinity Cache je skutečně jen 32 MB, což je polovina toho, co by se dalo čekat podle šířky paměťové sběrncie (192bitové Navi 22 má 96 MB, 256bitové Navi 21 má 128 MB). AMD kapacitu u tohoto čipu zmenšilo kvůli zlevnění, redukce z 96 MB na 32 MB údajně z čipu odebere 3,2 miliardy tranzistorů. Tato kapacita cache tedy zřejmě je cenou za to, že má Navi 23 zachovaný docela vysoký počet výpočetních jednotek (32 CU proti 40 CU u Navi 22).

GPU AMD Navi 23, schematická ilustrace (Zdroj: AMD)

Mimochodem, toto GPU se také podívá do aut. Už před časem se objevil drb, že ho má používat Tesla v zábavním systému (Tesla Arcade), jenž má podporovat AAA hry, a toto nyní přímo AMD potvrdilo. Na Computexu bylo řečeno, že Tesla používá nejen grafiku s čipem Navi 23 (tedy asi něco odpovídající Radeonu RX 6600M), ale také embedded procesor Ryzen (APU). Takto vybavená mají být auta Model S a Model X.

Notebooky chystá HP, Asus, MSI a Lenovo

V tuto chvíli má prakticky celý trh herních notebooků pro sebe Nvidia. Ačkoliv AMD vydalo mobilní verzi předchozí generace čipů Navi s architekturou RDNA 2 (Radeony RX 5000M), na trhu se téměř neobjevil notebook, v kterém by se prodávaly. Radeony RX 6000M by mohly dopadnout o něco lépe, podle slajdů AMD je má do notebooků osazovat kromě již zmíněného HP a Asusu ještě minimálně MSI a Lenovo. Pesimisticky viděno by tedy mělo vyjít alespoň pět různých notebooků (Asus má minimálně dva, ROG Strix G15 a G17).

Nemusí to být o moc víc, procpat se do této oblasti proti prakticky 100% tržnímu podílu Nvidie nebude asi jednoduché. Je možné, že další partneři se přidají později, ale klidně se může stát, že v této generace jich už k první čtyřce víc nepřibude. Podobně jako u Ryzenů je pravděpodobné, že větší rozšíření (pokud se tedy povede) může nastat postupně až po pár generacích/ročnících GPU.

První z notebooků se ale aspoň mají prodávat již brzo v následujících dnech a třeba Asus ROG Strix G15 s Radeonem RX 6800M už má venku i recenze (napří. AnandTech, Laptop Mag, PCWorld).

Zdroje: AMD, AnandTech

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace

Od února se šíří zprávy o nestabilitě výkonnějších procesorů Intel Core 13. a 14. generace ve hrách. Intel teď udělal netypickou věc, která vyvolává otázku, zda třeba s problémem nesouvisí. Jen pár měsíců po vydání refreshových modelů Raptor Lake, tedy Core 14. generace, ukončuje výrobu předchozích modelů generace 13. Přitom obvykle firma nechávala starší generace dojíždět mnohem déle, takže by to teoreticky mohlo s aktuální chybou souviset. Celý článok „Intel spěšně ukončí prodej 125W procesorů Core 13. generace“ »

  •  
  •  
  •  

Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje

Před nedávnem jsme psali o tom, jak mají procesory Intel Raptor Lake problémy se stabilitou ve hrách. Zprávy o pádech často provázených zavádějící hláškou o nedostatku grafické paměti, zdá se, neutichají a naopak se spíš množí, stejně jako počty her, ve kterých jsou tyto problémy hlášené. Intel zatím k věci nezaujal nějaké oficiální stanovisko, ale problém analyzuje. Jde možná o největší takové problémy s procesory Intel v poslední době. Celý článok „Nestabilních procesorů Raptor Lake přibývá, Intel věc analyzuje“ »

  •  
  •  
  •  

Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu

Intel letos chystá vydání nové generace desktopových procesorů – čipletové 3nm Arrow Lake, které už bude pojmenované Core Ultra a bude mít novou platformu LGA 1851. Ještě předtím se ale firma rozloučí se socketem LGA 1700 už asi navždy nejvýkonnějším procesorem, jaký bude na jejím 7nm procesoru existovat: Core i9-14900KS. Tato speciální edice teď bude nejrychlejším, ale také zdaleka nejžravějším procesorem pro hráče od Intelu. Celý článok „Poslední Core i9: Speciální i9-14900KS má i extrémní spotřebu“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *