Asus Dual RTX 4070 12G alebo RTX 3080 prestávajú dávať zmysel

Metodika: výkonnostné testy

Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.

Novinka: Od 18. 11. 2022 testujeme všetky grafické karty už iba v režime a aktívnou technológiou Resizable BAR. Dôvody, prečo v meraniach bez ReBARu ďalej nebudeme pokračovať sú tri.

Hlavný dôvod je ten, že nové základné dosky počnúc modelmi s čipsetmi Intel Z790 a AMD X670(E) ho už majú vynútený, čo predtým nebývalo a v nastaveniach PCIe sa vyžadovalo sa ručné zapnutie ReBAR. Kto ho nevypne bude teda fungovať s aktívnym ReBARom, čo je z pohľadu hier, kde pridáva výkon, dobre. Je to do istej miery možno aj preto, že grafické karty Intel bez ReBAR sa, zdá sa, nesprávajú korektne a grafických kariet, ktoré s ním budú počítať, bude do budúcna zrejme pribúdať. Dôvod číslo dva pre testy iba s ReBARom už poznáte.

A nakoniec je pravda i to, že testovať všetky testy na dvakrát (s ReBARom i bez neho) s trojnásobnou opakovateľnosťou, je časovo extrémne náročné. Stále však platí to, čo sme tvrdili viackrát – platforma s ReBARom je, čo sa týka výsledkov meraní, menej stabilná. Naprieč časom sa môžu niektoré veci v procese ladenia (s ovládača na ovládač) meniť a vo vzájomnom porovnaní nemusia „dávať logiku“. Keď teda niekde uvidíte, že v iných testoch pomalšia karta v nejakom konkrétnom prípade predbieha nejakú výkonnejšiu, tak si spomeňte na tieto slová.

Nevýhoda meraní s aktívnym ReBARom je skrátka to, že všetky porovnávajúce testy nemusia byť vždy perfektne konzistentné. A je možné, že sa budú i naďalej objavovať prípady, kde ReBAR výkon skôr znižuje, než by ho pridával. S týmito vecami treba pri štúdiu výsledkov počítať. To neplatí iba pre naše testy, ale pre testy všetkých osttaných, ktorí s každou novou otestovanou grafickou kartou nepretestovávajú  aj všetky staršie modeli v porovnaní.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Asus vydává aktualizace BIOSu řešící nestabilní Intel Raptor Lake

Od února jsou v povědomí problémy se stabilitou pozorované ve hrách s vysoko taktovanými zejména 125W modely procesorů Core 13. a 14. generace. Vzhledem k četnosti se s nimi potýkají autoři her i výrobci počítačů. Teď zareagoval také Asus a vydává aktualizaci, která má pomoci uživatelům, jejichž procesory Intel nejsou ve hrách stabilní (tj. nefungují korektně a způsobují chyby). Nejde ale o definitivní řešení, to by mělo přijít od Intelu. Celý článok „Asus vydává aktualizace BIOSu řešící nestabilní Intel Raptor Lake“ »

  •  
  •  
  •  

Asus ROG Strix Z790-A Gaming WiFi II: Nielen najefektívnejšia

V pomere k výpočtovému (či hernému) výkonu má pri továrenských nastaveniach najnižšiu spotrebu. A ROG Strix Z790-A Gaming WiFi II sa takisto radí k modernejším základným doskám, ktoré sú pre platformu Intel LGA 1700 dostupné. Je už z „druhej vlny“, v rámci ktorej sa modernizovala sieťová konektivita (s WiFi 7) a nová je napríklad aj podpora funkcie DIMM Flex užitočnej pre pamäte s mimoriadne vysokou priepustnosťou. Celý článok „Asus ROG Strix Z790-A Gaming WiFi II: Nielen najefektívnejšia“ »

  •  
  •  
  •  

Asus TUF B760M-BTF WiFi D4: Konektory čelom vzad!

Prečo dávať konektory z prednej strany základnej dosky, keď môžu byť zozadu? Nad týmto sa Asus a aj ďalší výrobcovia zamýšľajú pri základných doskách s povedzme inverzným rozložením konektorov. Model TUF B760M-BTF WiFi (D4) má spredu dozadu presunuté všetky konektory do posledného. To pri súčasnom trende presklených bočníc prispieva hlavne ku krajšiemu vzhľadu. V rámci rozboru nás budú ale zaujímať aj iné, merateľné veci. Celý článok „Asus TUF B760M-BTF WiFi D4: Konektory čelom vzad!“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

  1. Chtěl jsem napsat, že souhlasím, Ada Lovelace je vhodným nástupcem Pascalu a jeho driver overhead, ať už je to cokoli, je už dnes slabý. Trochu si ale říkám, že žádný Pascal v grafech nevidím, tak jestli autor nemyslel na Ampéru.

    Lovelace je celkově velký propadák a 4070 je jediná karta, která starší generaci zdatně sekunduje. Dokonce o RTX 4070 také přemýšlím jako o náhradě GTX 1080. Obávám se totiž, že RX 7800 vyjde až v listopadu (vyjít má 9/10, ale dostupnost nejspíš později) a navíc nebude mít možná ani výkon RTX 4070 a nebo bude dražší. :-/

    RTX 4070 je tak do příchodu generace 5000 jedinou rozumnou volbou. Nejen že RTX 3080 pi nižších rozlišeních nestíhá, ale nestíhá ani RX 6800XT a moc vzdálena není ani RX 7900XT, přitom je podstatně dražší. Nejzbytečnější kartou je však definitivně RTX 4070Ti s podobným výkonem jako RTX 4070, ale za ujetou cenu.

    Asus Dual asi ne, vidim to spíš na Inno3D, Gainward nebo Gigabyte. Cena je podobná a grafiky mi připadají míň ošizené na chlazení.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *