Metodika: ako meriame spotrebu
Do generácie Ada Lovelace pribudla konečne už aj stredná trieda grafických kariet s GPU Nvidia. Medzinegeračný progres v rýchlosti je u RTX 4060 Ti síce relatívne nižší, ale zato výrazne klesla spotreba a celkovo sú prevádzkové vlastnosti sympatické. Najmä pokiaľ ide o konštrukcie podobné MSI Gaming X Trio s dobre naddimenzovaným chladičom. Tri ventilátory, spotreba do 170 W a herný výkon výrazne nad Radeon RX 6650 XT.
Metodika: ako meriame spotrebu
Spôsob merania spotreby sme ladili pomerne dlho a ešte nejaký čas ho ladiť budeme. Ale už teraz máme k dispozícii prípravky, s ktorými môžeme spokojne fungovať.
Aby ste dostali presnú hodnotu celkovej spotreby grafickej karty je treba mapovať interný odber na slote PCI Express a externý na prídavnom napájaní. Na analýzu slotu PCIe bolo treba zostrojiť medzikartu, na ktorej meranie spotreby prebieha. Jej základ sú odpory kalibrované na presnú hodnotu (0,1 Ω) a podľa výšky úbytku napätia na nich vieme vypočítať prúd. Ten následne dosadzujeme do vzorca k zodpovedajúcej hodnote výstupného napätia ~ 12 V a ~ 3,3 V. Úbytok napätia je pritom natoľko nízky, že VRM grafickej karty nijako nerozhodí a na výstupe je stále viac než 12/3,3 V.
Na podobnom prípravku pracujeme aj pre externé napájanie. Pri ňom sú však dosahované podstatne vyššie prúdy, je nevyhnutná aj dlhšia kabeláž a viacero priechodov medzi konektormi, čo znamená, že úbytok napätia bude treba odčítavať na ešte menšom odpore 0,01 Ω, súčasný stav (s 0,1 Ω) máme zatiaľ nestabilný. Dokým to poriadne vyladíme budeme na merania na kábloch používať prúdové kliešte Prova 15, ktoré takisto merajú s peknou presnosťou, akurát majú rozsah do 30 A. To ale stačí aj na OC verziu RTX 3090 Gaming X Trio. V prípade, že by bola nejaká karta cez rozsah, je vždy možnosť realizovať meranie spotreby na dvakrát (najprv na jednej a potom na druhej polovici 12 V vodičov).
A prečo sa vôbec trápime s takýmito prípravkami, keď má Nvidia analyzátor spotreby PCAT? Pre úplnú kontrolu nad meraniami. Zatiaľ čo naše zariadenia sú transparentné, tak to od Nvidie používa procesor ktoré môže (ale samozrejme i nemusí) merania rôzne prifarbovať. Po testovaní grafiky AMD na meracom prístroji Nvidia by sme asi pokojne nezaspávali.
Na čítanie a záznam meraní používame riadne skalibrovaný multimeter Keysight U1231A, ktorý vzorky posiela do XLS. Z neho získavame priemernú hodnotu a dosadením do vzorca s presnou hodnotou výstupných napätí na vetve získavame podklady do grafov.
Čiarové grafy s priebehmi budeme rozoberať pre každú časť napájania zvlášť. Aj keď podiel na 3,3 V je obvykle zanedbateľný, monitorovať ju treba. Ťažko povedať, čo táto vetva presne napája, ale obvykle je odber na nej konštantný a keď tak sa mení iba s ohľadom na to, či sa vykresľuje statický alebo dynamický obraz. Spotrebu meriame v dvoch náročnejších hrách (F1 2020 a Shadow of the Tomb Raider) a jednej menej náročnej (CS:GO) s nastavením najvyšších grafických detailov a rozlíšenia UHD (3840 × 2560 px). Potom v pri 3D renderingu v Blenderi s použitím renderera Cycles na známej scéne Classroom. Okrem testov s vysokou záťažou je však dôležité mať prehlaď o odbere vo webovom prehliadači (tým je v našom prípade akcelerovaný Google Chrome), kde trávime tiež dosť času. Jednak teda pri sledovaní videa alebo pri prechádzaní stránkami. Obvyklej priemernej záťaži tohto typu zodpovedá stránka FishIE Tank (HTML5) s 20 rybičkami a webové video v našich testoch spotreby zastupuje vzorka s kodekom VP9, dátovým tokom 17,4 mb/s a 60 fps. Naproti tomu testujeme spotrebu videa i offline, v prehrávači VLC. To na vzorke HEVC (45,7 mb/s, 50 fps). A nakoniec ešte odber grafickej karty zaznamenávame aj na pracovnej ploche nečinných Windows 10. S jedným i s dvoma aktívnymi monitormi UHD@60 Hz.
- Contents
- Asus Dual RTX 4070 12G v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR a DLSS
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DLSS
- Cyberpunk 2077 s DXR (a DXR s DLSS)
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR a DLSS
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
Chtěl jsem napsat, že souhlasím, Ada Lovelace je vhodným nástupcem Pascalu a jeho driver overhead, ať už je to cokoli, je už dnes slabý. Trochu si ale říkám, že žádný Pascal v grafech nevidím, tak jestli autor nemyslel na Ampéru.
Lovelace je celkově velký propadák a 4070 je jediná karta, která starší generaci zdatně sekunduje. Dokonce o RTX 4070 také přemýšlím jako o náhradě GTX 1080. Obávám se totiž, že RX 7800 vyjde až v listopadu (vyjít má 9/10, ale dostupnost nejspíš později) a navíc nebude mít možná ani výkon RTX 4070 a nebo bude dražší. :-/
RTX 4070 je tak do příchodu generace 5000 jedinou rozumnou volbou. Nejen že RTX 3080 pi nižších rozlišeních nestíhá, ale nestíhá ani RX 6800XT a moc vzdálena není ani RX 7900XT, přitom je podstatně dražší. Nejzbytečnější kartou je však definitivně RTX 4070Ti s podobným výkonem jako RTX 4070, ale za ujetou cenu.
Asus Dual asi ne, vidim to spíš na Inno3D, Gainward nebo Gigabyte. Cena je podobná a grafiky mi připadají míň ošizené na chlazení.
Jasné, väčšie/dlhšie chladiče budú mať vyššie TDP, ale na tých ani nie 200 W…