Čo GeForce RTX urýchľuje v DaVinci Resolve Studio 18?

O čo ide?

Aplikácie DaVinci Resolve (Studio) na úpravu videa sú veľmi dobre optimalizované na hardvérovú akceleráciu grafickými kartami GeForce RTX. Tie dokážu čas niektorých úloh dramaticky skrátiť a urobiť hodín minúty či v prípade väčších projektov z dní hodiny. O čo konkrétne ide sa pozrieme v rámci dvojdielneho miniseriálu venovanému zefektívneniu práce GPU NVIDIA Ada Lovelace vo video editoroch Black Magic Studio.

Upozornenie: Tento článok vznikol na objednávku NVIDIA a je platený. Firma však žiadnym spôsobom nezasahovala do jeho obsahu a jediná podmienka bola priblížiť používateľom možnosti GPU akcelerácie v DaVinci Resolve (Studio) pomocou grafických kariet GeForce RTX.

NVIDIA Studio?

Počítačové konfigurácie, ktoré spĺňajú určité požiadavky na výpočtový výkon NVIDIA začleňuje do tzv. rodiny „Studio“ (NVIDIA Studio). Na získanie takéhoto statusu je potrebných viac vecí, okrem iného sú tu aj požiadavky na použitý procesor, to je ale pre potreby tohto článku vedľajšie. Pre teraz stačí poznamenať len to, že pokiaľ ostatné náležitosti zodpovedajú minimálnym kritériám, tak poslednou časťou skladačky je v súčasnosti grafická karta aspoň na úrovni RTX 3050. Vrchnej hranici sa medze nekladú a čím výkonnejšie GPU, tým vyšší prirodzene získate výpočtový výkon.

Namiesto „herných“ grafických kariet GeForce môžu byť použité aj „profesionálne“ modely (od A4000 vyššie). Kľúčová je vždy prítomnosť tensorových (AI) jadier.

Kompletný zoznam grafických kariet pre „NVIDIA Studio“ nájdete v tabuľke na nvidia.com, kde sú jednotlivé modely podľa výpočtového výkonu kategorizované do troch skupín – Creative Dabbler, Creative Maestro a Creative Powerhouse.

Neprehliadnite: Širokú ponuku rôznych grafických kariet s podporou NVIDIA Studio ale i hotových PC či notebookov má skladom aj partner tohto článku – eshop smarty.cz/smarty.sk.

Resolve vs. Resolve Studio…

Black Magic Design má dva varianty DaVinci Resolve. Jednu bezplatnú (DaVinci Resolve) a jednu, na ktorú sa viaže platená licencia (DaVinci Resolve Studio), tá má prívlastok „Studio“. Hoci aj základný DaVinci Resolve je funkčne mohutná aplikácia aj pre pokročilejších používateľov (video editorov), tak DaVinci Resolve Studio  má zopár užitočných vecí navyše. Takých, ktoré väčšinou súvisia práve s rozšírenými možnosťami hardvérovej akcelerácie a s uplatnením AI jadier grafických kariet NVIDIA.

Okrem podpory vyššieho výstupného rozlíšenia (do 32K oproti 4K v bezplatnom Resolve) v kombinácii s vyššou snímkovou frekvenciou (120 fps oproti 60 fps) je to aj napríklad aj viacero užitočných úloh, ktoré zahŕňa engine používajúci neurónové siete. Samozrejme, rozdielov medzi štúdiovou a „obyčajnou“ zostavou je celý rad, v rámci tohto článku nás ale zaujímajú hlavne tie úlohy, ktoré sú pozoruhodné z pohľadu akcelerácie modernými garfickými kartami GeForce RTX.

… a neurónový engine v novších verziách

Od verzie DaVinci Studio 18.5 sú novinka hardvérové optimalizácie pre neurónový engine. Tie prebiehajú po prvom spustení a síce sa dajú aj preskočiť, s podporovaným hardvérom to nerobte. Pripravili by ste sa tým o výpočtový výkon, ktorý máte k dispozícii. V nastaveniach (tie vyvoláte klávesovou skratkou Crtl + ,) sa na karte GPU and Memory usitite, či detekcia grafickej karty prebehla správne.

Z úloh, ktoré používajú AI jednotky sme vybrali päť populárnych funkcií (Magic Mask, Smart Reframe, Face Refinement, Optical FlowSuper Scale), ktorých predstaveniu sa podrobnejšie venujeme v nasledujúcich kapitolách tohto článku. Mimo tieto funkcie sú aj ďalšie, ktoré je možné urýchliť silou GPU a dobrá správa je, že ich do svojich testov zaprácováva aj tím okolo Puget Systems v zostavení 0.98.0 Alpha. To je minimálne zatiaľ neverejné (možno i preto, že ide o naozaj novú, nedoladenú vec z konca septembra 2023), pokiaľ sa to však zmení (a Puget Systems tento benchmark zverejní), radi tieto testy zaradíme do štandardnej metodiky na meranie grafických kariet.

Kódovanie AV1 (a HEVC)

Nakoniec sa pozrieme aj na možnosti kódovania AV1 kodérom NVIDIA NVENC (4K@30 a 8K@30), čo je jedna z multimediálnych noviniek pre aktuálnu generáciu grafických kariet GeForce RTX 4000 (RTX 3000 s architektúrou Ampere kódovanie AV1 ešte nepodporujú).

A na porovnanie (RTX 4060 a RTX 4090) neskôr siahneme aj po HEVC, aby bolo možné porovnanie s rýchlosťou kódovania s GPU (UHD 770) Intel Core i7-14700K bez podpory kódovania AV1 (Raptor Lake Refresh stále zvláda iba dekódovanie AV1).

Upozornenie: Na záver tohto článku sme podrobnejšie rozobrali pozadie videoformátu AV1. Pokiaľ vás zaujíma, tak túto kapitolu neprehliadnite.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce

Vypadá to, že se opět zmenší výběr grafických karet AMD Radeon. Ty výrobci obvykle nabízejí v menším počtu variant proti grafikám Nvidia GeForce, ale je i o dost více výrobců, od nichž se dá koupit grafika Nvidie, proti těm, kteří vyrábějí Radeony. Mezi těmi teď ubude společnost MSI, která podobně jako Asus nebo Gigabyte dlouho vyráběla grafiky obou značek, ale nyní se přeorientovává čistě na Nvidii. A prakticky s okamžitou platností. Celý článok „MSI přestává prodávat grafiky Radeon. Soustředí na GeForce“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (4) Pridať komentár

  1. Nejsem si jistý, kolik bude test (a vývoj Puget benchmarku) zajímat lidí, ale za mě oba palce „hore“, Ľubo.

    1. Určite je to minoritná vec. Ale zase zároveň niečo, na čom sa dá testovať výkon „AI“ aj pod Windows. A ten PugetBench by to výrazne uľahčil vyprodukovaním veľkého množstvá dát bez potreby spravovať každý efekt nastavovať individuálne. Takto sa musí pre každý efekt/výpočet všetko nastavovať individuálne, viesť k tomu veľa vhodných zdrojových súborov/videí a tak… to v rámci štandardných testov GK popri stovkách iných meraní lezie dosť do času (a v rámci neho je nejaká vrchná hranica, no).

        1. Čiastkové neviem. To by nás muselo AMD podobne ako Nvidia osloviť s ponukou na spracovanie témy (v podstate PR článku, kde nemôže byť porovnanie s ekvivalentným riešením konkurencie), ktorá je mimo dlhodobú redakčnú roadmapu. Ako bola aj táto (téma). PugetBench pre AI veci DaVinci ale do štandardnej metodiky pre všetky grafické karty (vrátane Arcov Intelu) ale začlením rád. Len ho musia zverejniť, no.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *