V Geekbench nalezeno samostatné GPU Intel Xe DG2, takt 2,2 GHz

6nm GPU s architekturou HPG mají v desktopové verzi vysoké takty

Intel už loni podle plánu vydal první generaci svých samostatných GPU Xe, ale první čip DG1 byl nakonec spíš taková zkouška. Druhá generace označená DG2 by měla snad přijít ještě dokonce letošního roku s výkonnějšími modely útočícími snad až na GeForce RTX 3070 až 3070 Ti. Zatím pořád čekáme, ale na internet teď prosákla jedna z těchto karet, jejíž test se objevil v databázi Geekbench. Tato GPU budou zdá se mít docela vysoké takty.

Geekbench testuje u grafických karet nebo iGPU výkon v OpenCL a kdosi dost možná přímo v Intelu (nebo v Asusu, protože testováno bylo na desce Asus TUF Gaming B560M-Plus s Core i5-11400T) tomuto testu podrobil GPU DG1. Jde ale zřejmě jen o vzorek, ne o finální verzi. Zobrazený název zařízení je jen „Intel Xe Graphics“. Podle detekce jde asi o jeden ze základních levných modelů, které Intel uvede v řadě herních samostatných karet s architekturou Xe HPG (ta má podporovat raytracingovou grafiku).

GPU má jen 128 jednotek (EU), což by mělo znamenat 1024 shaderů. Je tedy o třetinu větší než současné nejvýkonnější integrované a samostatné grafiky Intelu s 96 EU (768 shadery). Výkon by měl ale být možná až dvojnásobný, protože toto nové GPU bude schopné běžet na o dost vyšších frekvencích.

Grafika Intel Xe DG2 se 128 EU testovaná v Geekbench 5 (Zdroj: Geekbench)

Podle detekce Geekbench má takt boostu 2,2 GHz, což je plus minus o polovinu víc, než 1,35–1,65 GHz dosahované u integrovaných a samostatných grafik Intel Xe první generace (GPU Iris Xe Max a integrované GPU v Tiger Lake).

Inženýrský vzorek grafiky Intel Xe HPG s 512 EU (Zdroj: Moore’s Law is Dead)

Lepší frekvence: architektonické zlepšení, 6nm proces?

Vysoká frekvence by se dala vysvětlit tím, že zde jde o desktopovou kartu v kontrastu s první generací GPU, která byla míněná hlavně pro použití v noteboocích. Ovšem mohlo by to také slibovat, že Intel do této nové verze GPU architektury zapracoval změny, které zlepší frekvence, kterých budou GPU dosahovat. Podobně jako například AMD v architektuře RDNA 2, která používá stejný výrobní proces, jako RDNA1, ale zvládá o dost vyšší takty.

Nicméně roli by mohl hrát i výrobní proces. GPU řady DG1 mají být vyráběná 6nm procesem TSMC. Není jasné, zda bude schopen dosáhnout v absolutním měřítku stejných nejvyšších taktů, jako nyní 10nm proces Intelu „SuperFin“. Ale je možné, že 6nm proces TSMC bude mít lepší energetickou efektivitu, a díky ní bude možné dosáhnout vyšší takty v rámci limitu určitého daného TDP. Ale jak si proti sobě tyto dva procesy budou stát, to ještě jistě nevíme.

OpenCL skóre GPU Intel Xe DG2 se 128 EU v Geekbench 5 (Zdroj: Geekbench)

GPU se 128 EU/1024 shadery by mělo být nejméně výkonným modelem v nabídce Intelu. Nejvyšší modely mají mít 384 a 512 EU, tedy 3072 a 4096 shaderů. Testovaná varianta získala v OpenCL testu Geekbench 5 skóre 13 710 bodů, což je ovšem i na jeho zařazení a parametry málo, odpovídalo by to úrovni spíš někde kolem AMD Radeonu RX 550 architektury Polaris s jen 512 shadery (a na skoro polovičním taktu).

Toto ovšem určitě nebude finální výkon, ale jen o projev nehotového firmwaru a ovladačů. Tyto předběžné testy velmi často ukazují jen zlomky reálného výkonu a obzvlášť to platí o těch syntetických a výpočetních. U těch se tyto předběžné úniky s překvapivě mizernými výsledky objevují u snad všech nových architektur. Tudíž tomuto číslu zatím nepřipisujte význam.

Zdroje: Geekbench, VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Intel ukázal 4nm procesory Meteor Lake: 3D s SoC čipletem vespod

Málokdy se procesory ukazují kamerám (a dokonce oficiálně) ve velkém předstihu, věci jako velikost čipů se často dozvídáme až okolo vydání. Intel ale v poslední době rád ukazuje chystaný křemík dopředu, a tak se nám teď poštěstil pohled na chystané highendové a serverové procesory Sapphire Rapids, ale zejména na první 4nm čip Meteor Lake. Přesněji čiplety. Ukazuje se, že bude mít velmi pokročilou stavu s 3D vrstvenou technologií. Celý článok „Intel ukázal 4nm procesory Meteor Lake: 3D s SoC čipletem vespod“ »

  •  
  •  
  •  

Nvidia uvádí DLSS 2.3 s lepším obrazem a Image Scaling proti FSR

Je to něco přes rok, co Nvidia oznámila novou generaci AI upscalingu DLSS sloužícího k navýšení FPS ve hrách, generaci 2.0 s výrazně lepší kvalitou díky temporální rekonstrukci a stabilizaci. Nyní přicházejí další novinky: nová verze DLSS 2.3 přináší novou Ai pro lepší kvalitu, současně ale také Nvidia uvádí čistě spatiální upscaler, který je vlastně konkurencí či alternativou pro podobnou technologii AMD FSR. Celý článok „Nvidia uvádí DLSS 2.3 s lepším obrazem a Image Scaling proti FSR“ »

  •  
  •  
  •  

AMD uvádí 6nm čipletové GPU Instinct MI200. Až 48 TFLOPS v FP64

Únik už to „vyspoiloval“, ale v pondělí AMD oficiálně oznámilo nejnovější a nejvýkonnější výpočetní GPU – Instinct MI250X. I tak ale tyto akcelerátory překvapily. Místo hloupého „MCM“ používají pouzdření s pokročilejším ekvivalentem Intelova EMIB a mají mnohem vyšší výkon, než se zdálo. Hodně zajímavé také je, že jde o první 6nm čip od AMD. Tato GPU jdou do exascale počítače Frontier, ale budou mít i volně prodávanou verzi. Celý článok „AMD uvádí 6nm čipletové GPU Instinct MI200. Až 48 TFLOPS v FP64“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *