GeForce RTX na platformě ARM. Nvidia ukázala ray tracing i DLSS

GeForce RTX s procesorem MediaTek

Nejnovější grafické technologie Nvidie bývaly spjaté s platformou PC běžící procesorech x86/x64. Ale Nvidia se čím dál víc přiklání k ARMu a teď na tuto platformu přeportovala i nejpřelomovější herní novinky: raytracingovou grafiku Nvidia RTX a také AI upscaling DLSS. Na konferenci GDC bylo prezentováno demo těchto technologií ve hrách, běžících na ARM procesoru – a to dokonce na čipu od MediaTeku pro Chromebooky.

V noteboocích a desktopech jsou teď karty Nvidia prakticky výhradně spojovány s procesory x86 (Intel, AMD, nebo čínský Zhaoxin). Nvidia to ale chce měnit a v budoucnu by měly být k mání i ARM počítače s grafikou kartou GeForce RTX. Na grafické konferenci GDC (Game Developers Conference) teď Nvidia takový systém předvedla: počítač opatřený grafikou GeForce RTX 3060 připojenou k ARM procesoru. Tím byl MediaTek Kompanio 1200.

Kompanio je řada ARM SoC, které MediaTek směřuje na notebooky, respektive hlavně asi Chromebooky, jinak by asi měly vycházet z podobného základu jako mobilní řada čipů Dimensity. Procesor Kompanio 1200 (má také označení MT8195) je osmijádro vyráběné na 6nm procesu TSMC se čtyřmi jádry Cortex-A78 a čtyřmi jádry Cortex-A55 s grafikou ARM Mali-G57 (s pěti jádry) a podporou pamětí LPDDR4X-4266.

Tento procesor má řadič PCI Express 3.0, přes který je připojený GeForce RTX 3060. Použitá zřejmě byla vývojová platforma určená primárně pro vývoj notebookového hardware, ale není jasné, zda byla osazená verze GeForce RTX 3060 pro notebooky, nebo desktopová GeForce RTX 3060. Šlo však o kartu s omezovačem těžby, LHR edici. Jako operační systém běžel na zařízení desktopový Arch Linux s Gnome.

Nvidia bude podporovat grafiky GeForce na ARM procesorech MediaTek (Zdroj: Nvidia, via TechRadar)

Nvidia oznámila plány na podporu karet GeForce na ARMu už na jaře a Mediatek je zdá se partner, kterého si vybrala (vedle Kompanio 1200 by měl být podporován levnější Kompanio 700/MT8192, 7nm čip se čtyřmijádry Cortex-A76 a čtyřmi A55). Nicméně snad to eventuálně nebude exkluzivní vztah, jako v případě ARM Windows, u kterých Microsoft počítá jen s Qualcommem.

Wolfenstein: Youngblood ray tracingem na ARMu

Nvidia na tomto počítači předvedla hru Wolfensteain: Youngblood, která je založená na enginu idTech. Ve hře na ARMu/GeForce RTX 3060 běží raytracingové efekty jako jsou odrazy, a zároveň je použitý AI upscaling DLSS 2.x pro zvýšení snímkové frekvence a dosažení vyššího výkonu v náročných raytracingových efektech.

Port hry nebo její části byl vytvořen ve spolupráci s vývojáři hry pro demonstrační účely, nebude bohužel na prodej (to by vyžadovalo ho celý dokončit, odladit a udržovat, což se asi pro současný malý trh ARM zařízení s Linuxem nevyplatí). V budoucnosti už ale hry na tuto platformu možná budou regulérně vycházet paralelně s verzí pro klasickou PC platformu. A procesorům ARM by to zase mohlo pomoci prosadit se do mainstreamu počítačů a notebooků. Speciálně Nvidia asi zřejmě mít velkou motivaci se o to zasazovat, protože nyní ARM kupuje (pokud to nezablokuje Čína…).

Vedle této hry také Nvidia na tomto ARM počítači předvedla i vlastní demo The Bistro, které renderuje raytracingovou scénu v reálném čase. Ta je založená na frameworku od Nvidie a používá ke zvýšení výkonu AI denoiser Nvidia Optix.

Nvidia uvádí, že na Arm už je portovaná část RTX SDK, mělo by jít kromě podpory DLSS (která je v těchto dnech mimochodem také oficiálně uvolněná pro Linux – viz tento blogpost) také o podporu technologií RTX Direct Illumination (RTXDI), RTX Global Illumination (RTXGI) zmíněný AI denoiser Optix nebo nástroj RTXMU (RTX Memory Utility) pro optimalizaci využití grafické paměti ve vyvíjených hrách. Tyto SDK již jsou, nebo brzo budou uvolněné pro Linux a pro Chrome OS/Chromium OS.

Wolfenstein Youngblood akcelerovaný na GeForce RTX 3060 běží na procesoru ARM MediaTek Kompanio 1200 (Zdroj: nvidia)

Linuxový ovladač GeForce pro platformu ARM?

Mimochodem, toto demo kromě ukázky grafiky GeForce na procesoru ARM/MediaTek také ukazuje, jak Nvidia vyvíjí verzi svého binárního ovladače pro Linux pro platformu ARM. Toto znamená, že eventuálně by se ARM mohl stát podporovanou platformou a mohl by být oficiálně dostupný binární ARM ovladač pro GeForce, snad se stejnými funkcemi, jako má ten pro platformu x86.

A pokud bude volně dostupný, mohly by se snad karty Nvidia s ním používat i na „skládačkových“ počítačích, nejen na Chromeboocích. Například na desktopech SolidRun HoneyComb/ClearFog LX2.

Zdroj: Nvidia

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Hardwarové požadavky Windows 11: největší problém jsou CPU

O víkendu jsme tu řešili horké téma bezpečnostních modulů TPM, které možná budou povinně vyžadovány pro upgrade na Windows 11. S požadavky tohoto nadcházejícího systému je to ale komplikovanější a problém nebude jen s TPM. Asi bude dobré se na vyžadovaný hardware zvlášť podívat. Hodně lidí se totiž diví, že jim počítač v aplikaci kontrolující hardware vychází jako nevyhovující, ač by zdánlivě už všechno splňovali. Proč tomu tak je? Celý článok „Hardwarové požadavky Windows 11: největší problém jsou CPU“ »

  •  
  •  
  •  

První ARMv9 jádra Cortex jsou tu. Nové malé jádro je jako Bulldozer

ARM letos oznámil novou generaci instrukční sady: ARMv9, s níž přichází třeba nové instrukce SVE. Teď tyto novinky přechází z papíru do reality: firma odhalila první CPU jádra, která přinesou ARMv9 do mobilů, ale asi i PC: Cortex-A710, dále vůbec nejvýkonnější jádro Cortex-X2 a také po letech nové úsporné malé jádro Cortex-A510. To je hodně zajímavé, Arm totiž sáhl po řešení se sdílenou FPU připomínajícím CMT architekturu AMD Bulldozer. Celý článok „První ARMv9 jádra Cortex jsou tu. Nové malé jádro je jako Bulldozer“ »

  •  
  •  
  •  

Bezhlučné chlazení pro Raspberry Pi 4: Akasa uvádí pasivní skříň

Minidesky Raspberry Pi jsou na poměry stolních PC (a asi i notebooků) hodně úsporná zařízení, ale spotřeba jejich ARM SoC jde na nějakých 8 W a pokud je chcete plně zatížit (nebo dokonce i přetaktovat), chce to chladit. Psali jsme už o kuriózním věžovém chladiči s ventilátorem pro RPi 4, ale teď je to o dost lepší řešení: pasivní skříň od Akasa, kde teplo absorbuje a do okolí předává hliníkový plášť, úplně bezhlučně. Celý článok „Bezhlučné chlazení pro Raspberry Pi 4: Akasa uvádí pasivní skříň“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *