Grafiky Intel Arc „Druid“ už v roce 2025: nová generace co rok?

Vyjádření zaměstnance Intelu naznačuje, že by Intel mohl mít u GPU agresivní jednoletou kadenci

Intel se v první polovině roku 2022 pokusí konečně urvat kus trhu herních grafických karet. Dnes se dá říct, že bude muset dohánět mnohaletý náskok Nvidie a AMD v softwarové oblasti a trošku pozadu možná může být i hardwarově. Ovšem nemusí to tak zůstat. Vypadá to, že Intel má velmi agresivní plány rozvoje svých GPU. Zatímco Nvidia a AMD vydávají nové generace ob dva roky, Intel by prý mohl mít novou každý rok.

Intel v létě představil roadmapu svých herních grafik Intel Arc, v níž byly čtyři generace čipů, počínaje 6nm generací Alchemist s architekturou Xe HPG – to jsou ty karty, které vyjdou v Q2 2022 pro desktop (už v Q1 2022 pro notebooky). Po ní následují v abecedním schématu druhá generace Xe HPG „Battlemage“, třetí generace Celestial a čtvrtá Druid.

Ona jména jako Alchemist nebo Druid neoznačují architekturu, ale přímo od ní odvozené čipy, což znamená, že každá z těchto čtyř generací by měla přinést nové grafiky.

Více: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid

Původní roadmapa ze srpna neříkala nic o tom, kdy tyto jednotlivé generace vyjdou (až na Q1/Q2 2022 pro Alchemist), takže to, že jsou veřejně předestřené rovnou čtyři, nemuselo moc znamenat. Teď se ale objevila indicie, že tyto generace by po sobě mohly následovat v rychlém sledu jen s ročními odstupy.

Roadmapa herních GPU Intelu – Alchemist, Battlemage, Celestial a Druid (Zdroj: Intel)

Druid 2025, když se zadaří?

Jeden ze zástupů či marketérů Intelu aktivní na Twitteru pod přezdívkou Bryce_GFXDriverGuru (jeho funkce v je „Intel ARC Community Advocate PM“) totiž utrousil tweet, dle nějž Intel plánuje vydání GPU Druid, tedy oné čtvrté generace grafik Arc, na rok 2025. Respektive řekl, že v roce 2025 by mohl jít Druid na trh, pokud všechno dobře půjde (tj. pokud nenastane zpoždění). Jde o takové polooficiální potvrzení, které asi není závazné. Ale je poměrně slušná pravděpodobnost, že tento zaměstnanec je s hrubou roadmapou obeznámen a nevaří úplně z vody.

Pokud Alchemist vyjde v roce 2022 a Druid v roce 2025, zbývají na mezilehlé generace Battlemage a Celestial roky 2023 a 2024, tudíž to vypadá na tu jednoletou kadenci. Pokud se to splní, znamenalo by to snad poměrně rychlé pokroky, přinejmenším by měl Intel každý rok čerstvé produkty, zatímco u Nvidie a AMD se karty buď prodávají dva roky beze změny, nebo vznikají refreshe, kdy třeba vyjdou nové modely (třeba řada GeForce RTX 2000 Super), ale používají pořád čipy z předchozího roku.

Tematický maskot GPU Intel Arc „Druid“ na ilustraci z prezentace (Zdroj: Intel)

Intel zatím nesdělil nic o schopnostech nebo architekturách generací po prvním Alchemistovi, takže to, jak velké tyto roční aktualizace budou přinášet změny, je trochu ve hvězdách. Architektura prvních tří generací má v roadmapě označení „Xe HPG“, „Xe HPG 2. generace“ a „Xe HPG 3. generace“, zatímco pro GPU Druid je architektura označená „Xe Next Architecture“.

Toto by pravděpodobně mohlo znamenat, že zatímco první tři generace budou mít na sebe evolučně navazující architektury přinášející nějaká postupná vylepšení, ta čtvrtá „Next“ architektura by už mohla být radikální nový design. Něco jako „tock“ v procesorech. Druid by tedy mohl být hodně významná inovace. Nebo aspoň začátek nového cyklu evolučně odvozených architektur.

Jednoleté intervaly převzaté z CPU?

U Intelu nejsou jednoleté intervaly ovšem úplně neslýchané – v procesorech takto firma postupuje a s železnou pravidelností uvádí každý rok novou generaci procesorů Core (i když v době 14nm stagnace s jen omezenými změnami). Tudíž není až tak šokující, že by Intel mohl zkusit takto agresivně vydávat i GPU. Bude ho to však stát hodně peněz (a „člověkohodin“) potřebných na vývoj. Nejzajímavější by možná bylo, pokud by tato iniciativa přitlačila na Nvidii a AMD a ty také museli zrychlit tempo vydávání nových grafik, nebo se aspoň u těch refreshů víc snažit.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Next-gen GPU Intel Arc poprvé spatřené: Battlemage je mainstream

Nvidia a AMD už mají nějakou dobu venku novou generaci herních GPU, zatím ale stále není jasné, kdy vyjdou next-gen grafiky Intel Arc, které mají kódové označení Battlemage. Vypadá to ale, že se objevila první stopa jejich vzorků. To indikuje, že Intel už má v laboratořích křemík, a během několika měsíců by tak možná tato GPU mohla jít na trh. I když Intelu první generace Alchemist také trvala hodně dlouho, takže vydání letos zaručeno není. Celý článok „Next-gen GPU Intel Arc poprvé spatřené: Battlemage je mainstream“ »

  •  
  •  
  •  

Roadmapa Intelu slibuje vydání grafik Arc Battlemage v roce 2024

To, že první generace herních samostatných grafik Intel Arc přišla pomalu a nejspíš o něco zaostala za výkony, které Intel zamýšlel, vyvolalo řadu spekulací o tom, zda Intel tento projekt neopustí. Zvlášť vzhledem k tomu, že na jiných místech už firma řeže a ruší různé produkty. Herních GPU se to ale zatím nedotklo, na internet unikla roadmapa, která slibuje vydání nové generace v nadcházejícím roce – možná tedy není zas tak daleko. Celý článok „Roadmapa Intelu slibuje vydání grafik Arc Battlemage v roce 2024“ »

  •  
  •  
  •  

4nm čipy Intelu konečně na trhu: Modely a parametry Meteor Lake

Tento týden se konečně začaly oficiálně prodávat dlouhou dobu očekávané procesory Meteor Lake od Intelu. Zatím není jasné, jak moc úspěšné budou, nicméně technologicky jsou velkým přelomem v historii Intelu, protože jde o jeho první 4nm procesory, které současně zavádějí pokročilou technologii pouzdření s 3D čiplety. Po odhalení v září teď tato novinka opravdu přichází do prodeje v podobě mobilních procesorů Core Ultra řady U a H. Celý článok „4nm čipy Intelu konečně na trhu: Modely a parametry Meteor Lake“ »

  •  
  •  
  •  

One comment Pridať komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *