GeForce RTX 3050 je na cestě. GA106 a 8GB paměť, vydání v Q2

GeForce RTX 3050 potvrzená, má čip GA106. První údaje

Nedávno se objevily zprávy o příchodu levnějších modelů aktuální generace grafik AMD, Radeonu RX 6500 XT a Radeonu RX 6400. Nvidia je nenechá bez reakce a také do tohoto poslední dobou spíš zanedbávaného segmentu trhu vydá nové modely grafik s nejnovější architekturou Ampere. Půjde o GeForce RTX 3050, kterou měla Nvidia připravovat už kdysi dávno, ale firma změnila plány a tato grafika bude vypadat jinak, než jsme mysleli.

Nejspíš si vzpomenete, že informace o kartách GeForce RTX 3050 a dříve také GeForce RTX 3050 Ti se objevily dokonce už před rokem. Nvidia měla plán vydat tyto modely sdělit výrobcům karet údajně už v lednu. Poté však ale firma tyto plány pozastavila, údajně až do minulého měsíce. Nyní web VideoCardz hlásí, že se karty zase chystají a už nejsou u ledu. Ovšem Nvidia jako v poslední době několikrát změnila plánované specifikace.

Původně kolovaly informace, že vyjde GeForce RTX 3050, která by měla čip GA107, stejný jako v mobilních GeForce RTX 3050 a RTX 3050 Ti; k tomu by pak vyšla ještě výkonnější karta RTX 3050 Ti, která by měla ořezanou verzi čipu GA106, jenž je používaný v kartách GeForce RTX 3060. Tato verze by se jmenovala GA106-150. Nyní ale web VideoCardz přišel se zprávou, že zřejmě vyjde jen výkonnější a dražší z obou modelů. Tedy ten, který se měl původně nazývat RTX 3050 Ti – ale nakonec nebude. Karta bude prý místo toho mít jen označení GeForce RTX 3050 a nic dál. Model Ti tak možná v desktopu vůbec nevyjde.

Tato grafika má teď interní označení PG190 SKU 70 a obsahovat má onen čip GA106, opět údajně ve verzi GA106-150. Není ještě známý počet jednotek, ale logicky by měly být ořezané proti RTX 3060 s 3584 shadery. Objevily se odhady, že by RTX 3050 Ti mohla mít třeba 3072 shaderů (24 bloků SM, 24 RT jader, 96 tensor jader), ale asi jsou to opravdu jenom výstřely na slepo.

GPU GA106 na PCB karty Evga GeForce RTX 3060 12GB XC (Zdroj: techPowerUp)upo

Kde je informací víc, je okolo paměti. Karta prý podle VideoCardz zřejmě ponese 8 GB paměti GDDR6, byť to ještě není potvrzeno z více než jednoho zdroje. To znamená, že čip GA106 bude v této konfiguraci využívat jen 128 bitů ze své 192bitové sběrnice. Pokud Nvidia použije 14,0GHz GDDR6, bude propustnost pamětí 224 GB/s.

Výkon výš než GTX 1660 Super

TDP zatím není známo, ale Nvidia chce údajně nastavit frekvence tak, aby tato nová karta dosahovala vyšší výkon, než GeForce GTX 1660 Super z roku 2019 – jako bonus by k tomu měla o něco větší paměť a podporu raytracingových efektů ve hrách (a upscalingu DLSS). Současně ale výkon má být nižší, než u chystané 12GB verze GeForce RTX 2060. Bude to tedy grafika na nenáročné hraní a různé eSports hry.

Důležitý detail je, že tato nová levná karta, desktopová GeForce RTX 3050, je ještě relativně daleko od vydání. Nvidia ho prý plánuje až na druhý kvartál roku 2022, tedy někam mezi duben a červen. Je tedy otázka, zda se ještě zase nemohou plány změnit. Nvidia by tedy ještě asi mohla změnit jméno, parametry, čas vydání (tedy provést další odklad), ale samozřejmě také třeba může dojít ke zrušení.

GA107 ne?

Po tomto tedy není jasné, jestli se čip Ampere „GA107“ (má 2560 shaderů a 182bitové paměti) někdy dostane do desktopových grafických karet GeForce. Nvidia by z něj mohla vytvořit nějaký ještě nižší model, třeba RTX 3040, či jen RT 3040 nebo RT 3030 (těžko říct, jaké označení by firma mohla zvolit). Ale klidně se může stát, že nic takového nebude a Nvidia do desktopu nic s GA107 nevydá. V minulosti už se případy GPU, která existovala jenom v noteboocích, víckrát přihodily.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *