Máme specifikace GeForce RTX 2060 12GB: výkon RTX 2060 Super?

GeForce RTX 2060 12GB: GPU je jako v RTX 2060 Super

Už jsme psali o chystaných GeForce RTX 3050, které Nvidia chystá jako levnější a pomalejší alternativu k výkonnějším grafikám generace Ampere. Prakticky současně se ale objevily informace ještě k další kartě, která by mohla být výkonnější a také by měla na trh přijít dřív: GeForce RTX 2060 12 GB. Tento starší model generace Turing se vrací s větší pamětí, ale také bude mít vyšší výkon, karta by se mohla blížit RTX 2060 Super.

Zdá se sice zvláštní, že by teď měla být vydána jako novinka karta generace GeForce RTX 2000 (Turing), když je přes rok v prodeji řada RTX 3000 s novější vylepšenou architekturou Ampere. Důvod je prakticky určitě to, že je GPU chronický nedostatek. GPU Ampere se vyrábějí na 8nm procesu Samsungu, kde možná Nvidia nemůže navýšit výrobu. Ovšem čipy Turing používají levnější a možná teď lépe dostupný 12nm proces TSMC. Je pravděpodobné, že opětovným spuštěním prodeje těchto grafik bude díky kombinaci zdrojů Samsungu a TSMC Nvidia schopná dodat celkově větší počet grafik. Turing se proto vrací na trh jako doplnění řady grafik GeForce RTX 3000.

Zatím jde zdá se jen o tuto jednu kartu generace Turing, a sice nejlevnější model GeForce RTX 2060. Ten měl ale původně jen 6GB paměť, kdežto tyto nově uvedené karty budou mít 12 GB GDDR6. Nakonec je to však tak, že se nezmění jen kapacita paměti. Byť je označení stále RTX 2060 (12 GB), ve skutečnosti bude také posílený výpočetní výkon, protože GPU TU106 bude mít aktivních více jednotek.

Web VideoCardz přinesl zprávu, že RTX 2060 12GB nemá původních 1920 shaderů (jde o 30 bloků SM), ale místo toho půjde o konfiguraci s 2176 shadery (34 bloků SM, počet shaderů je proti grafikám Ampere o hodně nižší, protože Ampere zdvojnásobilo počet jednotek FP32). Jde pořád o čip TU106, ale je v něm vypnutých méně jednotek (plně aktivní konfigurace má 2304 shaderů/36 SM). Těchto 2176 shaderů je stejný počet, jako byl v modelu GeForce RTX 2060 Super.

Nvidia GeForce RTX 2060 Founders Edition. Zda bude toto provedení zase vyráběno, nebo vyjdou jen karty s nereferenčním provedením, ještě nevíme (Zdroj: Nvidia)

Údajně by nová karta měla mít po stránce výpočetních jednotek stejné specifikace, a to i referenční frekvenci 1650 MHz (běžná RTX 2060 s méně jednotkami má v papírech na 1680 MHz). Nereferenční přetaktované karty budou mýt takty vyšší, údajně prý okolo 1690 MHz.

Kde se ale karty budou lišit, je paměťová propustnost, protože RTX 2060 12 GB má jen 192bitovou sběrnici, kdežto model RTX 2060 Super měl 8 GB GDDR6 na 256bitocé sběrnici s propustností 448 GB/s. Karta GeForce RTX 2060 12GB bude mít stejnou frekvenci pamětí GDDR6 (14,0 GHz), což jí dodává propustnost 336 GB/s. Z tohoto důvodu je pravděpodobné, že celkový herní výkon bude nižší než u GeForce RTX 2060 Super – zvlášť ve vyšších rozlišeních.

Těžko říct, proč Nvidia místo této konfigurace prostě neposlala zpátky do výroby GeForce RTX 2060 Super s 256bitovou sběrnicí a 8GB pamětí. Tato kapacita by patrně také byla vyhovující, když musí stačit i GeForce RTX 3060 TiRTX 3070. Je však možné, že 1GB (8Gb) čipy GDDR6 už nejsou dobře dostupné. GeForce RTX 2060 12Gb bude patrně nést šest 2GB (16Gb) čipů. Je možné, že takové Nvidia zvládá sehnat ve větším množství a proto byla zvolena tato z hlediska kapacity zajímavější, ale na výkon asi horší varianta (redukce propustnosti o 25 % asi převáží pozitivní vliv vyšší kapacity, který by mohl v některých hrách už být).

Schéma čipu TU106 (Zdroj: Nvidia)

TDP bude zvýšené

Další věc, kterou už k GeForce RTX 2060 12 GB víme, je spotřeba, respektive TDP. To bude zvýšené ze 160 W na 184 W. Tato hodnota je i vyšší než už RTX 2060 Super (175 W). Navýšení spotřeby není asi dáno pamětí, protože bude stále použitých jen šest čipů (proti osmi na širší sběrnici u Super). Je možné, že Nvidia nasadila vyšší TDP proto, aby se daly použít i o něco horší čipy (vyžadující lehce vyšší napětí), tedy aby se z omezené výrobní kapacity dostalo na trh více karet.

Protože GPU Turing mají podporu pro raytracingové efekty (RT jádra) a DLSS či třeba aplikaci Nvidia Broadcast (Tensor jádra), bude tato karta do nabídky i přes starší GPU zapadat. Měla by zřejmě po stránce výkonu zaujmout místo mezi chystanou GeForce RTX 3050 a již prodávanou GeForce RTX 3060. Chybět budou některé specifické novinky – karta nebude mít hardwarovou akceleraci videa ve formátu AV1, nebude podporovat PCI Express 4.0 (rozhraní bude PCIe 3.0 ×16) a také asi nebude moci využívat PCIe Resizable BAR.

Vydání už za týden

Podle předchozích zpráv aby Nvidia tuto grafiku mohla vypustit do prodeje už 7. prosince (decembra), což je příští úterý. Je už tedy skoro za dveřmi. Cena zatím známá není, nicméně stejně asi zase nastane to, že v obchodech reálně za doporučenou cenu karta k dispozici nebude a v praxi bude stát víc na základě podmínek na scalpersko-těžařském trhu.

Zdroj: VideoCardz

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *