MSI RTX 3070 Gaming X Trio: 250 W mimoriadne potichu

Detaily MSI RTX 3070 Gaming X Trio

Dostupnosť výkonnejších grafických kariet pre bežných spotrebiteľov je síce mizerná, ale pokiaľ sa vám k nejakej predsa len pošťastí dostať, bude najskôr vybavená GPU GA104-300-A1, ktoré je na GeForce RTX 3070. Týchto kariet je najviac a jednou z najatraktívnejších je MSI Gaming X Trio s chladičom Tri Frozr 2. Ten je poriadne naddimenzovaný a i vďaka nemu táto grafika výrazne presahuje referenčný boost. A to pekne v tichosti.

Súčasná situácia na trhu výkonnejších grafík je pomerne mrzutá a hráčom či používateľom, ktorí výpočtový výkon GPU používajú na produktívne účely, nedáva veľa možností. Respektíve tie možnosti sú iba za veľmi nepriaznivých podmienok s nezmyselnými cenami. Ale treba aj v tejto šialenej dobe nejako fungovať a prinášať na pravidelnej báze nové testy, aj teda kúpyschopnosť je v tradičných kruhoch (hráčov, kreatívcov či vývojárov) pochopiteľné nižšia.

V tomto teste si rozoberieme RTX 3070. Tieto karty by mali byť podľa nemeckého e-shopu Alternate najdostupnejšie. Namiesto najčastejšej poznámky s veľmi malou dostupnosťou sa pri nich zvykne objaviť „iba“ malá dostupnosť. To by mohlo ukazovať na lepšie skladové zásoby, aj keď aj tu treba mať oči na stopkách.

RTX 3070 je postavená na rovnakom jadre (GA104) ako aj lacnejšia RTX 3060 Ti, s ktorou zdieľa 8 GB pamätí GDDR6, 256-bitovú pamäťovú zbernicu a L2 cache o veľkosti 4 MB. Výpočtových blokov (SM) má už však o 8 viac, čo zodpovedá aj viac shaderov (5888), rasterizačných (96), textúrovacích (184) jednotiek a tak podobne (kompletný výpis parametrov nájdete v podrobnej tabuľke v druhej kapitole tohto článku).

Oproti RTX 3060 Ti má RTX 3070 vyššie aj taktovacie frekvencie a špeciálne Gaming X Trio pre boost garantuje 1830 MHz. To je ale hodnota, ktorá zodpovedá skôr extrémnej záťaži, pri ktorej sa rýchlo dosahuje limitov TDP v zhoršených teplotných podmienkach. V bežnej praxi sú však pracovné frekvencie ešte vyššie a i to si v rámci tohto testu podrobne rozanalyzujeme. Najprv sa však pozrite na to, ako je grafická karta MSI Gaming X Trio vyhotovená konštrukčne.

Detaily MSI RTX 3070 Gaming X Trio

Okamžite treba poznamenať, že nejde o žiadneho kolibríka a máte do činenia jednou z najväčších grafík RTX 3070. V menšom dvojventilátorovom vyhotovení (t.j. s Twin Frozr 8) si už RTX 3070, tak, ako to bolo možné trebárs s prípade RTX 2070, nekúpite. Bude to i tým o trochu vyšším TDP, ale hlavne je vidieť, že MSI chce mať znovu tichšie grafiky, než boli povedzme výkonnejšie modely s Twin Frozr 7 na RTX 2000 (Super). Vidieť to aj na tom, že tieto trojventilátorové ventilátory sa osadzujú aj na nižšie rady, vrátane RTX 3060, kde predtým nebývali. Na RTX 3070 takýto chladič však dáva dosť dobrý zmysel. Táto karta má totiž stále pomerne vysokú spotrebu a s Twin Frozr 8 by bola určite hlučnejšia alebo by dosahovala nižší výkon.

Tri Frozr 2 oproti predošlej generácii prešiel niekoľkými viditeľnými zmenami. Používa už ventilátory Torx 4.0, pri ktorých sa zjednotila veľkosť (Torx 3.0 mal prostredný ventilátor väčší) na 90 mm a upravený je i tvar lopatiek. Vývojári z návrhu vypustili stredové zvlnenie a výbežky, ktoré laminarizovali prúdenie vzduchu a namiesto nich pospájali konce susedných lopatiek. Tie sú vždy v páre, teda po dve. Pozoruhodný detail je i hladká lesklá povrchová úprava v niektorých častiach rotora, kde by mohol byť dosahovaný vyšší statický tlak. Inak je väčšina povrchu matná, s typicky drsnejšou štruktúrou povrchu. Prostredný ventilátor sa navyše na potlačenie turbulencií otáča v protismere krajných. To už ale dobre poznáte aj z iných kariet.

Z opačnej strany je na konci grafickej karty backplate masívne perforovaný. Je to pre lepší prietok vzduchu naprieč rebrovaním a celkové chladenie.

PCB je výrazne kratšie, než celková dĺžka chladiča, takže je takéto riešenie na zvýšenie chladiacej efektivity rozhodne vhodné. Ohriaty vzduch tam môže z chladiča rýchlejšie unikať ako v prípade, keby bol backplate plný/uzavretý.

Veľký poriadny chladič je skvelý do momentu, dokým neobmedzuje výber počítačovej skrinky. RTX 3070 Gaming X Trio je mohutnejšia aj do hĺbky, v osi smerujúcej k bočnici má 140 mm. To pre väčšinu skriniek nebude obmedzujúce, ale nájde sa i zopár takých, čo majú interiér vertikálne rozdelený na dve polovice a do tých sa už takáto grafika väčšinou nezmestí. Aj keď na dĺžku by bývala vošla ja pri 323 mm.

Počet a výber výstupov zodpovedá referenčnému návrhu, to znamená s prevahou DisplayPortov (1.4a), ktoré dopĺňa jedno HDMI (2.1) Všetky obrazové výstupy môžete pritom používať súčasne.

Karta je i pomerne vysoká. Záslepku PCIe síce používa štandardnú, dvojslotovú, ale tú presahuje tak pasív ako ventilátory. S obsadením tretieho slotu inou rozširujúcou kartou preto nepočítajte.

Hmotnosť grafickej karty sa na váhe zastavuje na hodnote 1460 g. Že je to už pomerne dosť vyhodnotili aj v MSI a preto je súčasťou príslušenstva držiak. Ten jednak odľahčuje slot PCI Express, jednak drží kartu vo vodorovnej polohe, čo ocenia najmä perfekcionisti, ktorí si potrpia na vzhľade počítača. Predsa len to vyzerá lepšie, keď sa zadná časť neprepadáva. Toto bude asi ten hlavný dôvod, prečo ho použiť. Súčasné sloty PCIe s kovovými puzdrami zapustenými do PCB, silu ťažkej váhy zase až tak nepocítia.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *