MSI RTX 4070 Ti Super 16G Ventus 3X: Veľký chladič bez prirážky

Metodika: výkonnostné testy

Najväčšie hardvérové zmeny oproti neSuper kartám sa týkajú modelov GeForce RTX 4070 Ti Super. Iné (v porovnaní s RTX 4070 Ti) je GPU, veľkosť pamäte GDDR6X či šírka pamäťovej zbernice. RTX 4070 Ti Super máme na rozbor v jednom z najlacnejších nereferenčných vyhotovení, Ventus 3X a bude to aj o „opravách renomé“. To si MSI v tom rade grafických kariet v minulosti pošramotilo, teraz už ide ale o technicky veľmi atraktívne riešenie.

Herné testy

Najväčšia vzorka testov je z hier. Vzhľadom na to, že sa prevažne budú testovať GeForce a Radeony, teda grafiky primárne určené na herné použitie, je to vcelku prirodzené.

Testovacie hry sme vybrali v prvom rade s ohľadom na to, aby bola rovnováha medzi titulmi lepšie optimalizovanými na GPU jedného (AMD) či druhého výrobcu (Nvidia). Zohľadňovali sme ale takisto popularitu titulov, aby ste si v grafoch našli „tie svoje“ výsledky. Dôraz bol kladený aj na žánrovú pestrosť. Zastúpené sú tak hry typu RTS, FPS, TPS, automobilové závody ako i letecký simulátor, tradičné RPG a športovú zástavu dvíha najhrávanejší futbal. Zoznam testovacích hier nájdete v knižnici kapitol (9–32) s tým, že každá hra má na čo najlepšiu prehľadnosť tú svoju, niekedy i dve (kapitoly), čo má ale svoj dobrý dôvod, o ktorý sa s vami v ďalšom texte podelíme.

Skôr, než sa pustíme do herných testov, tak na zahorenie so zahriatím na prevádzkovú teplotu každá grafická karta prejde testami v 3DMarku. To je na začiatok taká dobrá syntetika.

Výkon v hrách testujeme naprieč troma rozlíšeniami s pomerom strán 16:9 – FHD (1920 × 1080 px), QHD (2560 × 1440 px) a UHD (3840 × 2160 px) a vždy s najvyšším profilom grafických detailov, ktorý je možné nastaviť rovnako na všetkých aktuálnych grafických kartách GeForce a Radeon . Proprietárne detaily na objektívnosť záverov vypíname a nastavenia s ray-tracingovou grafikou sú testované zvlášť, keďže ich nižšia trieda GPU nepodporuje. Ich výsledky nájdete v doplňujúcich kapitolách. Okrem natívneho ray tracingu aj po nasadení Nvidia DLSS (2.0) a AMD FidelityFX CAS.

Ak má hra vstavaný benchmark, tak používame ten (výnimka je iba Forza Horizon 4, kde pre jeho nestabilitu – sem-tam zvykne štrajkovať – jazdíme po svojej trati), v ostatných prípadoch merania prebiehajú na vlastných scénach. Z tých cez OCAT zachytávame časy za sebou idúcich snímok do tabuliek (CSV), ktoré do zrozumiteľnej reči fps interpretuje FLAT. Obe tieto aplikácie sú z dielne kolegov z magazínu gpureport.cz. Okrem priemernej snímkovej frekvencie do grafov zapisujeme aj minimálnu. Tá sa na celkovom zážitku z hrania podieľa významnou mierou. Na čo najvyššiu presnosť sú všetky merania opakované trikrát a konečné výsledky tvoria ich priemernú hodnotu.

Výpočtové testy

Otestovať grafickú kartu komplexne aj z pohľadu výpočtového výkonu je zložitejšie, než urobiť závery z herného prostredia. Už len z toho dôvodu, že sa takéto testy obvykle viažu na drahý softvér, ktorý si „len tak do redakcie“ nekúpite. Na druhej strane sme našli spôsoby, ako vám ten dostupný výpočtový výkon priblížiť. Jednak vďaka dobre stavaným benchmarkom, jednak sú tu aj nejaké voľne dostupné a pritom relevantné aplikácie a do tretice sme i niečo investovali do tých platených.

Testy zahajuje CompuBench, ktorý počíta rôzne simulácie (mimo iné aj z hernej grafiky). Potom prechádzame na populárny benchmark SPECviewperf (2020) , ktorý integruje čiastkové operácie z populárnych 2D a 3D aplikácií, medzi ktorými je 3Ds max či SolidWorks. Detaily o tomto testovacom balíčku nájdete na webe spec.org. Od rovnakého tímu je i SPECworkstation 3, kde je GPU akcelerácia v testoch Caffe a Folding@Home. V grafoch nájdete aj výsledky 3D renderu LuxMark 3.1 a pozoruhodný teoretický test GPGPU obsahuje aj AIDA64 s meraniami FLOPS, IOPS a rýchlostí pamätí.

Najväčšiu porciu testov si z pochopiteľných dôvodov ukrojilo 3D renderovanie. To napríklad aj v rámci praktických testov Blendery (2.91). Okrem Cycles grafiky potrápime aj renderermi Eevee a radeon ProRender (nech má nejaký spriaznený test aj AMD, keď už je väčšina  optimalizovaná na karty Nvidie s proprietárnymi frameworkami CUDA a OptiX). Zaujímavý by bol isteže aj add-on pre V-ray, na ten však momentálne redakčná kasa nestačí, ale možno sa nám podarí časom získať nejakú „press“ licenciu, uvidíme. Aplikačné testy chceme do budúcna  rozvíjať. Výhľadovo určite nejakým pokročilým testovaním AI (zatiaľ sme neprišli na rozumný spôsob) vrátane odšumovania (tam by už nejaké nápady boli, ale pre časovú tieseň sme ich zatiaľ nezapracovali).

Grafické karty sa dajú dobre uchopiť aj pri úpravách fotografií. Na získanie predstavy o výkone v populárnom Photoshope používame naskriptovaný PugetBench, ktorý simuluje reálnu prácu z rôznymi filtrami. Medzi nimi sú i také, ktoré používajú GPU akceleráciu. Komplexný benchmark napovedajúci o výkone rastrovej a vektorovej grafiky je potom i v alternatívnom Affinity Photo. V Lightroome sú zase pozoruhodné farebné korekcie (Enhance Details) surových nekomprimovaných fotiek. Tie aplikujeme dávkovo na 1 GB archív. Všetky tieto úlohy vedia akcelerovať tak GeForce ako i Radeony.

Zase z iného cesta sú potom testy dešifrovania v Hashcate s výberom šifier AES, MD5, NTLMv2, SHA1, SHA2-256/512 a WPA-EAPOL-PBKDF2. Nakoniec ešte v broadcastových aplikáciách OBS a Xsplit meriame, o koľko sa zníži herný výkon počas nahrávania. To už neobstarávajú shadery, ale kodéri (AMD VCE a Nvidia Nvenc). Tieto testy poukazujú na to, akú má ktorá karta približne rezervu typicky na online streamovanie.

Možnosti hardvérovej akcelerácií je, samozrejme, viac, typicky pre strih a prevody videa. To je už však čisto v réžii kodérov, ktoré sú v rámci jednej generácie kariet jedného výrobcu vždy rovnaké, takže nemá zmysel ich testovať na každej grafike. Naprieč generáciami je to už iné a testy tohto typu sa skôr či neskôr objavia. Už len doladiť metriku, kde bude na výstupe vždy rovnaký bitrate a zhoda pixelov. To je na objektívne porovnávania dôležité, pretože kodér jednej firmy/karty síce môže byť v konkrétnom profile s rovnakými nastaveniami rýchlejší, ale na úkor nižšej kvality, ktorú má (ale i nemusí mať, to je len príklad) iný kodér.

Novinka: Od 18. 11. 2022 testujeme všetky grafické karty už iba v režime a aktívnou technológiou Resizable BAR. Dôvody, prečo v meraniach bez ReBARu ďalej nebudeme pokračovať sú tri.

Hlavný dôvod je ten, že nové základné dosky počnúc modelmi s čipsetmi Intel Z790 a AMD X670(E) ho už majú vynútený, čo predtým nebývalo a v nastaveniach PCIe sa vyžadovalo sa ručné zapnutie ReBAR. Kto ho nevypne bude teda fungovať s aktívnym ReBARom, čo je z pohľadu hier, kde pridáva výkon, dobre. Je to do istej miery možno aj preto, že grafické karty Intel bez ReBAR sa, zdá sa, nesprávajú korektne a grafických kariet, ktoré s ním budú počítať, bude do budúcna zrejme pribúdať. Dôvod číslo dva pre testy iba s ReBARom už poznáte.

A nakoniec je pravda i to, že testovať všetky testy na dvakrát (s ReBARom i bez neho) s trojnásobnou opakovateľnosťou, je časovo extrémne náročné. Stále však platí to, čo sme tvrdili viackrát – platforma s ReBARom je, čo sa týka výsledkov meraní, menej stabilná. Naprieč časom sa môžu niektoré veci v procese ladenia (s ovládača na ovládač) meniť a vo vzájomnom porovnaní nemusia „dávať logiku“. Keď teda niekde uvidíte, že v iných testoch pomalšia karta v nejakom konkrétnom prípade predbieha nejakú výkonnejšiu, tak si spomeňte na tieto slová.

Nevýhoda meraní s aktívnym ReBARom je skrátka to, že všetky porovnávajúce testy nemusia byť vždy perfektne konzistentné. A je možné, že sa budú i naďalej objavovať prípady, kde ReBAR výkon skôr znižuje, než by ho pridával. S týmito vecami treba pri štúdiu výsledkov počítať. To neplatí iba pre naše testy, ale pre testy všetkých osttaných, ktorí s každou novou otestovanou grafickou kartou nepretestovávajú  aj všetky staršie modeli v porovnaní.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (40) Pridať komentár

  1. DĚKUJU.
    Super otestování super karty, tohle už se dá i na 4K monitor. Budu si šetřit do kasičky. 🙂
    Ještě by k tomu mohli dávat nějaký bundle s hrou. 😉

  2. Na březen je naplánována velká aktualizace Blenderu s novou verzí EEVEE (Next), která již bude zahrnovat realtime raytracing. Neplánujete se s tím nějak popasovat, Ľubo?

    1. Mrknem na to a potom začlením. Ak by sa to náhodou neobjavovalo, stačí pripomenúť. Poznačené ale mám, tak snáď… 🙂

        1. Nebude to zase až taká záťaž. Testy grafických kariet chcem na úkor iných vecí skôr tlmiť.

            1. Jasné, rozumieme si. Myslel som to tak, akože to tam nebude problém pridať tým, že testov grafických kariet do budúcna zase toľko nebude (a tým pádom toľko tej práce pridaním tých testov nepribudne). Teraz ešte niečo vysypeme, ale po testoch RX 7600 XT, RTX 4080 Super a A580 sa bude brzdiť. Ono sú dosť demotivujúce už aj tie nekonzistenosti RTX 4070 Ti Ventus 3X. Keď sa chce človek dostať k relevantným dátam pre ľudí, tak nemá šancu… a fakt ma to štve. 🙂

    1. Asi si prehliadol správu, v ktorej to tiež rozoberáme?
      https://www.hwcooling.net/msi-oficialne-o-chybach-rtx-4070-ti-super-16g-ventus-3x/
      Aj v závere tohto článku (viď zvýraznený modrý boxík úplne na konci, posledný odstavec textu) je upozornenie a avizovanie re-testov. Takže náladu mi nekazíš, o to sa postarali už dávno.

      Blbé je, že aj s rovnakým BIOSom sa tá karta, zdá sa, správa rôzne. V našom prípade asi nemožno očakávať výraznejší nárast herného/výpočtového výkonu (ten je podľa očakávaní), skôr to bude o náraste spotreby a nižšej efektivite, predpokladám. Ale uvidíme… samozrejme sa mi do toho (re-testu) veľmi nechce, keď ani po ňom sa nebude dať konštatovať, že „sa všetky 4070 Ti Ventus 3X správajú teda takto“. Hlavná motivácia dostať sa k všeobecne platným záverom je holt zabitá. 🙂

      1. Zkus prostě sehnat jinou kartu, na MSI bych se po tomhle fiasku z vysoka ….
        Bavila by mě Gigabyte WINDFORCE, o které nějak tak přemýšlím a spořim si do kasičky. 🙂

        1. Jako fiasko to vnímáš proč? Limity napájení se vždy dají snížit. Od oka má MSI o chlup větší ventilátory a ty se tady budou hodit.

          1. Není možné, aby se ty karty chovaly různě, obzvlášť se stejným BIOSem musí testování karet vycházet všem stejně. Pokud to nevyšlo, nebudu riskovat, že koupim zrovna tu blbou a raději půjdu do konzervativnějšího Gigabyte.

            1. Mi by to žíly netrhalo. Ale bál bych se škudlit na chladiči, u tak nákladné karty to nedává smysl. Jestli už GB, má myslím zajímavější modely.

              1. Je třeba vycházet z toho, co je k dispozici: Inno3D, Palit, Gainward Panther, MSI Ventus 2X – velmi slabě provedený chladič na asi všech předchozích modelech, nemyslím, že to tady bude lepší.

                + Odmítám výrazné příplatky za chlazení.

                Co zbývá:
                ASUS TUF
                GIGABYTE WINDFORCE
                GIGABYTE EAGLE = windforce + led diody
                GAINWARD Phoenix
                MSI Ventus 3X

                Z těch mi přijdou nejzajímavější windforce a phoenix.

                Uvidíme, jestli Gigabyte nepůjde ještě s cenou za variantu GAMING níž, ale zatím je to příliš velký příplatek.

                    1. Myslel som z chladiaceho pohľadu, vizuálne stvárnenie posúdiť nedokážem. 🙂

                  1. Vlastně netuším, jaká je situace na Slovensku, ale v ČR máme dva hegemony Alzu a polské Allegro (CZC). Nikdo jiný moc nemá šanci nové grafiky v první vlně dostat a u těchto dvou dohromady je vlastně kompletní nabídka. Alza myslim slovenskou pobočku má, jestli tam máte někoho dalšího nevím.

                    Tudíž jsem vycházel z dostupných karet v ČR, mimochodem MSI Ventus 3X se okamžitě vyprodaly a vzhledem k tomu, že nejsou ani na objednání, tak dost možná zase nebudou dřív než za 6 týdnů.

                    Jinak jsem koukal, že Panther a Phoenix mají teď stejný pasiv a ten samý mají i karty od Palitu. Škrtám je, protože 330 mm je pro mou skříň na hraně. Asus Tuf má 305 mm, Windforce a Eagle 261 mm, nebo-li je tam stejný chladič jako na RTX 4070 a to může být pro kartu o 65W náročnější možná také na hraně, chtělo by to otestovat. Gb Gaming má rovných 300 mm. Další grafiky už jsou na mě moc drahé a teda nezajímavé.

                    1. U GAMING to vypadá na prostor pro lepší cenu, tak ti přeju nějakou tu slevičku 😉

  3. zdravím,

    opět musím připomenout zaříznutí grafů na mobilu (Brave) na HWC. Stačilo by jen pár pixelů za číselnou hodnotu, délku grafu vem čert 🙂 To jen, abyste to nezapomněli 🙂
    Screen zde:
    https://ctrlv.cz/6u1g

    1. Hmm, díky za screenshot. To je zaujímavé, že na PCT je vidieť viac. Adam používa rovnaké grafy (vytvorené boli kedysi pre ExtraHardware.cz a tak nejako ich obaja používame dodnes, hoci z dnešného pohľadu sú už dosť zastarané/neprispôsobivé). Skúsim teda popátrať po tom, ako získať viac šírky. Možno to bude dané formátovaním webu a možno… miera zobrazenia bude závislá od jedného parametru, ktorý sa zadáva v kóde HTML. Vidíte teraz nejaký rozdiel v zobrazovaní sa grafov v kapitole s výsledkami 3DMark? Druhý a tretí graf by na mobiloch mohli byť teorticky širšie, respektíve menej orezané ako prvý.

        1. Takže zmena parametru šírky v kóde HTML má vplyv. 🙂 Namiesto 75, 87 a 100 % je pre rovnaké grafy teraz po novom nastavených 120, 140 a 160 %. Ako to prosím vyzerá, je tam nejaký rozdiel v zobrazovaní? A pokiaľ áno, tak nerozbíjajú tie grafy zase formátovanie nejakých iných prvkov na webe? A možno sú zase pre zmenu orezané zľava (a nevidieť popisy)?

            1. no dobře, to krajní pravé tlačítko je uříznuté ( Resizable bar – Descending – …uříznuté ..)

              1. To už asi nezachránime. Čokoľvek nad 100 % (v hodnote toho parametru, ktorý mení šírku) už s forátovaním, zdá sa, neškáluje. Aktuálne nastavenia bude pravdepodobne najlepší doiahnuteľný stav a budeme to tak v ďalších testoch samozrejme používať.

                1. super, děkuji
                  uříznuté Settings nevadí, předtím bylo zaříznuté i tlačítko Descending 🙂
                  takto je to fajn

                  1. Hmm, tak aspoň pri horizontálnom otočení sa už snáď grafy zobrazujú kompletne aj na mobiloch s nižším rozlíšením displeja.

          1. Slo by nastavit tmavsi barevne schema pro grafy ?
            Ciste bile pozadi grafu je zrejme poplatne dobe vzniku grafu, dnes ma vetsina lidi prepnnuto na dark-theme. Jen ty grafy to ignoruji.

            Diky

            1. To už také jednoduché nebude. Síce je možné tie grafy upravovať na používateľskej úrovni aj farebne, ale meniť je možné iba farbu pruhov (vlastne na zvýraznenie konkrétnej položky podľa seba…), na pozadie sú tie možnosti prikrátke. Osobne mi pre väčší kontrast pozadia s pruhmi vyhovuje to biele, ale rozumiem, že tmavé by bolo menej unavujúce.

              Kazdopádne si možnosť tmavého režímu píšem do poznámok, ktoré k revízii grafov dlhodobo vedieme. Kedy u nich dôjde ale k nejakému výrzanejšiemu zásahu, to naozaj neviem, preto nejdem nič sľubovať.

              PS: Tmavý režim webu máme, to asi viete (a používate), ale grafy (a ani fotky, nemajú transparentné pozadia) naň nereagujú. Ono je tých vecí, ktoré by zaslúžili revíziu, viac, ale obsahové veci majú výrazne vyššiu prioritu ako tie formálne. Možno blbá stratégia a možno nie… keď nebude čo testovať, tak v období sucha sa do toho ponrím.

  4. Dobrý den,

    Co by jste doporučil pro hráče náročných leteckých simulátorů ve VR? DLSS+FG nebo FRS+FG nelze u Meta Quest 3 využít, protože to blízko oku vydíte a všechny tyhle technologie mažou obraz. Obecně ve VR moc nelze používat různé metody antialiasigu.

    Kdyby jste se měl rozhodnout mezi RTX 4070 Super nebo RX 7800 XT nebo RTX 4070 Ti Super co je nejlepší volba na VR? Kvůli Meta Quest 3 a nejvyšší kvalitě obrazu potřebuji AV1 codek, protože přes Wi-fi 6 jinak nelze zásobovat VR v max. možné kvalitě.

    1. RTX 4080 Super

      Mám Pico4VR, což je kvalitou někdo kousek pod MetaQuest3 a RTX 4070 tomu nestačí (stačí s kompromisem!), podle mého názoru RTX 4070S nebude v tomto ohledu o mnoho lepší a karty od AMD se kvůli špatné podpoře VR na tuto disciplínu vůbec nedoporučují.
      Zbývá RTX 4070 Ti Super ale tam viz tvůj komentář a teda co potom dalšího že. :-/

      1. Aká zlá podpora VR od AMD? Čo čítam problém bol na začiatku ale už je to dávno vyriešené a ľudia čo si ich kúpili na VR sú spokojní. Ono celé RDNA3 bolo vydané s rôznymi bugmi v ovládačoch ale postupne to dali dokopy.

  5. Ještě malinko doplním: mě osobně přijde RTX 4070 Ti Super jako nevyužitý potenciál, díky méně SM a L2 cache je výkon hodně limitovaný, na rozdíl od RTX 4080, což je škoda, protože papírově GPU měla všechny předpoklady (256bit sběrnice, 16GB VRAM) být blízko výkonu RTX 4080 ale nestalo se tak. Tohle měl být Nvidia bestseller, místo toho mi subjektivně přijde, že RTX 4070 Super je lepší koupě, jenže ve VR potřebujete scénu vykreslit pro každé oko zválšť, tzn. 2x a tak nevím zdali těch 12GB VRAM bude stačit u Meta Quest 3.

    1. Ve chvíli, kdy bude paměť 4070S v obecné rovině omezující, už tady nějaký rok bude zase nová generace. VR je ale na komfort zobrazení náročnější, takže Ti ve tvém případě dává větší smysl. Pokud jsi samozřejmě smířený se spíše horšími provozními vlastnostmi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *