MSI RTX 4070 Ti Super 16G Ventus 3X: Veľký chladič bez prirážky

Záver

Najväčšie hardvérové zmeny oproti neSuper kartám sa týkajú modelov GeForce RTX 4070 Ti Super. Iné (v porovnaní s RTX 4070 Ti) je GPU, veľkosť pamäte GDDR6X či šírka pamäťovej zbernice. RTX 4070 Ti Super máme na rozbor v jednom z najlacnejších nereferenčných vyhotovení, Ventus 3X a bude to aj o „opravách renomé“. To si MSI v tom rade grafických kariet v minulosti pošramotilo, teraz už ide ale o technicky veľmi atraktívne riešenie.

Záver

Testovaná RTX 4070 Ti Super je oproti RTX 4070 Ti Suprim X v priemere herne rýchlejšia o 9 % s tým, že z pohľadu minimálnych fps je to +12 %. Treba však poznamenať, že pri ekvivalentných vyhotoveniach môže byť rozdiel ešte o nejaké to percento väčší. V rámci našej databázy totiž porovnávame výsledky vrcholového vyhotovenia RTX 4070 Ti (Suprim X) MSI s najnižším u RTX 4070 Ti Super (Ventus 3X) a ešte je tu v súvislosti s touto grafickou kartou jedna vec. Nvidia ani MSI nie sú úplne spokojní s predprodukčným BIOSom a upozorňujú na dosahovanie nižšieho výkonu, než sa očakával. Rôzne výsledky tu však môžu byť dané aj rôznymi podmienkami. Systémy s horším prietokom vzduchu budú kartu škrtiť a môže sa tak asi ľahko stať, že sa už len týmto výkonnostne trochu dostane pod iné modelmi. Obzvlášť, keď Ventus 3X je neOC model s nižšími frekvenciami GPU (2670–2775 MHz), čo treba takisto zohľadniť.

Naša vzorka sa každopádne zdá byť v najlepšom poriadku. Problematické majú byť len tie prípady, u ktorých iní recenzenti Nvidii reportovali buď veľmi malý výkonnostný nárast RTX 4070 Ti Super Ventus 3X oproti RTX 4070 Ti alebo dokonca výsledky, ktoré nabrali negatívny trend. V našom prípade však k takémuto správaniu nedochádza. V Microsoft Flight Simulator je síce v nízkom rozlíšení 1080p nulový nárast aj oproti RTX 4070 Super, ale to je dané limitom CPU. Stále sa ale bavíme o vysokej snímkovej frekvencií 92–99 fps, ale keby aj to bolo málo – napríklad keď vlastníte vysokorýchlostný monitor – je tu vždy možnosť povolenia Frame Generation v rámci Nvidia DLSS 3, s ktorým sa dostanete na dvojnásobné fps. Samozrejme, stále pri zachovaní porovnateľnej obrazovej kvality s grafickými detailmi na „Ultra“.

Ešte viac než v MFS je Frame Generation užitočný v Cyberpunk 2077, kde až vďaka nemu je hranie s ray tracingom v cieľovom rozlíšení 1440p komfortné. Cyberpunk 2077 je zároveň jedna z hier, kde v rozlíšení 2160p s ray-tracingovou grafikou RTX 4070 Ti Super pravdepodobne výrazne profituje z väčšej pamäti, pretože oproti RTX 4070 Ti (Suprim X) z pohľadu priemerných fps rýchlejšia až o 19 % a z pohľadu minimálnych o 33 %, čo je výrazne nad priemerom všetkých hier.

Dôležitejšie než porovnanie s RTX 4070 Ti je však to, ako RTX 4070 Ti Super stojí voči konkurenčnému Radeonu RX 7900 XT. Ten sme testovali vo vyhotovení Sapphire Pulse, ktoré takisto ako Ventus reprezentuje najnižšiu triedu. S RT grafikou má GeForce navrch. Niekde dramaticky (Battlefield V, Control, Cyberpunk 2077), inde symbolicky (v pôvodnom Metro Exodus či v Shadow of the Tomb Raider), záleží od množstva ray-tracingovej práce. Tam, kde je jej menej až málo, RX 7900 XT zase až tak nezaostáva. A pokiaľ je hra vytváraná iba rasterizáciou, tak už má Radeon obvykle navrch. Teda až na nejaké ojedinelé výnimky.

V priemere RX 7900 XT Pulse v závislosti od rozlíšenia vychádza o 4–6 % rýchlejší než RTX 4070 Ti Super Ventus 3X. Pomer cena/výkon tak môže byť lepší, ale vždy za cenu výrazne horšej efektivity. RTX 4070 Ti Ventus 3X má zhruba o 100 W nižšiu spotrebu (áno, Ventus 3X je výrazne pod TGP 285 W) a efektivita je jednoznačne na strane GeForce. RTX 4070 Ti Super Ventus 3X má v tejto výkonnostnej triede naozaj špičkovú efektivitu, v optimálnej situácii o 20 % vyššiu aj v porovnaní s RTX 4080 Suprim X. V tomto smere výhoda RTX 4070 Ti Super Ventus 3X je v tom, že frekvencie GPU sú konzervatívnejšie, aj tým, že nejde o OC model. Chod grafickej karty môže byť tak pomerne úsporný a pravdepodobne nenájdete veľa vyhotovení, ktoré budú efektívnejšie ako Ventus 3X. Frekvencie GPU sú síce relatívne nižšie, ale referenčné v booste stále presahujú. Do akej miery to bude vo vašej zostave záleží aj od intenzity systémového chladenia v skrinke.

Chladič Ventus 3X je slušný, teda minimálne vzhľadom na potreby tejto grafickej karty. Isteže, vyššie vyhotovenia udržia GPU a pamäte na nižších teplotách, ale aj v tomto prípade sú dostatočne nízke a zároveň je tu prichádza odmena v podobe nadštandardne nízkej hlučnosti. Na základe výsledkov dokonca možno konštatovať optimalizáciu s ohľadom na tichý chod. MSI RTX 4070 Ti Super Ventus 3X je jedna z najtichších kariet, aké sme doteraz testovalinadštandardne príjemný je aj akustický profil bez výrazných tónových špičiek. Cievky sa, mimochodom, ozývajú skôr na veľmi vysokých frekvenciách okolo 15,8 kHz.

Na úplnosť stojí za zmienku aj hodnotenie výpočtového výkonu napríklad na 3D renderovanie, v ktorom je nárast oproti RTX 4070 Ti až do 20 %, ale obvykle je to okolo 15 %, niekedy menej, je to individuálne. A prirodzene stále platí, že tak, ako je niekedy drvivá výkonnostná prevaha GeForce dochádza aj k opaku, kde typicky pod OpenGL už dominuje Radeon (RX 7900 XT). Výsledky neherných testov (vrátane ľahkej akcelerácie Adobe Photoshop či Affinity Photo) nájdete tradične medzi 35.40. kapitolou tohto článku.

Celkovo je RTX 4070 Ti Super Ventus 3X veľmi atraktívna grafická karta a pokiaľ nepôjde s cenou nad 900 eur/22 500 Kč a bude v obchodoch dostupná za tieto peniaze, tak s čistým svedomím môžeme na ňu dať nálepku „Smart buy!“.

Upozornenie: Vlastnosti produkčných grafických kariet sa môžu od našich výsledkov odlišovať. Aj v posledných minútach, tesne pred končiacim NDA, od Nvidie prichádzali rôzne aktualizácie s novými BIOSmi, ktoré majú zvyšovať výkon. Spolu s ním aj spotrebu a efektivita môže byť nakoniec trochu slabšia. Žiadne technické dôvody, čo konkrétne bolo „zle“ a čo presne má novší BIOS opravovať, sa k nám však nedostali. Nutno konštatovať, že je celá situácia okolo RTX 4070 Ti Ventus 3X trochu chaotická. Neskôr, zrejme v priebehu februára, túto grafickú kartu pretestujeme a výsledky naprieč BIOSmi porovnáme.

Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (40) Pridať komentár

  1. DĚKUJU.
    Super otestování super karty, tohle už se dá i na 4K monitor. Budu si šetřit do kasičky. 🙂
    Ještě by k tomu mohli dávat nějaký bundle s hrou. 😉

  2. Na březen je naplánována velká aktualizace Blenderu s novou verzí EEVEE (Next), která již bude zahrnovat realtime raytracing. Neplánujete se s tím nějak popasovat, Ľubo?

    1. Mrknem na to a potom začlením. Ak by sa to náhodou neobjavovalo, stačí pripomenúť. Poznačené ale mám, tak snáď… 🙂

        1. Nebude to zase až taká záťaž. Testy grafických kariet chcem na úkor iných vecí skôr tlmiť.

            1. Jasné, rozumieme si. Myslel som to tak, akože to tam nebude problém pridať tým, že testov grafických kariet do budúcna zase toľko nebude (a tým pádom toľko tej práce pridaním tých testov nepribudne). Teraz ešte niečo vysypeme, ale po testoch RX 7600 XT, RTX 4080 Super a A580 sa bude brzdiť. Ono sú dosť demotivujúce už aj tie nekonzistenosti RTX 4070 Ti Ventus 3X. Keď sa chce človek dostať k relevantným dátam pre ľudí, tak nemá šancu… a fakt ma to štve. 🙂

    1. Asi si prehliadol správu, v ktorej to tiež rozoberáme?
      https://www.hwcooling.net/msi-oficialne-o-chybach-rtx-4070-ti-super-16g-ventus-3x/
      Aj v závere tohto článku (viď zvýraznený modrý boxík úplne na konci, posledný odstavec textu) je upozornenie a avizovanie re-testov. Takže náladu mi nekazíš, o to sa postarali už dávno.

      Blbé je, že aj s rovnakým BIOSom sa tá karta, zdá sa, správa rôzne. V našom prípade asi nemožno očakávať výraznejší nárast herného/výpočtového výkonu (ten je podľa očakávaní), skôr to bude o náraste spotreby a nižšej efektivite, predpokladám. Ale uvidíme… samozrejme sa mi do toho (re-testu) veľmi nechce, keď ani po ňom sa nebude dať konštatovať, že „sa všetky 4070 Ti Ventus 3X správajú teda takto“. Hlavná motivácia dostať sa k všeobecne platným záverom je holt zabitá. 🙂

      1. Zkus prostě sehnat jinou kartu, na MSI bych se po tomhle fiasku z vysoka ….
        Bavila by mě Gigabyte WINDFORCE, o které nějak tak přemýšlím a spořim si do kasičky. 🙂

        1. Jako fiasko to vnímáš proč? Limity napájení se vždy dají snížit. Od oka má MSI o chlup větší ventilátory a ty se tady budou hodit.

          1. Není možné, aby se ty karty chovaly různě, obzvlášť se stejným BIOSem musí testování karet vycházet všem stejně. Pokud to nevyšlo, nebudu riskovat, že koupim zrovna tu blbou a raději půjdu do konzervativnějšího Gigabyte.

            1. Mi by to žíly netrhalo. Ale bál bych se škudlit na chladiči, u tak nákladné karty to nedává smysl. Jestli už GB, má myslím zajímavější modely.

              1. Je třeba vycházet z toho, co je k dispozici: Inno3D, Palit, Gainward Panther, MSI Ventus 2X – velmi slabě provedený chladič na asi všech předchozích modelech, nemyslím, že to tady bude lepší.

                + Odmítám výrazné příplatky za chlazení.

                Co zbývá:
                ASUS TUF
                GIGABYTE WINDFORCE
                GIGABYTE EAGLE = windforce + led diody
                GAINWARD Phoenix
                MSI Ventus 3X

                Z těch mi přijdou nejzajímavější windforce a phoenix.

                Uvidíme, jestli Gigabyte nepůjde ještě s cenou za variantu GAMING níž, ale zatím je to příliš velký příplatek.

                    1. Myslel som z chladiaceho pohľadu, vizuálne stvárnenie posúdiť nedokážem. 🙂

                  1. Vlastně netuším, jaká je situace na Slovensku, ale v ČR máme dva hegemony Alzu a polské Allegro (CZC). Nikdo jiný moc nemá šanci nové grafiky v první vlně dostat a u těchto dvou dohromady je vlastně kompletní nabídka. Alza myslim slovenskou pobočku má, jestli tam máte někoho dalšího nevím.

                    Tudíž jsem vycházel z dostupných karet v ČR, mimochodem MSI Ventus 3X se okamžitě vyprodaly a vzhledem k tomu, že nejsou ani na objednání, tak dost možná zase nebudou dřív než za 6 týdnů.

                    Jinak jsem koukal, že Panther a Phoenix mají teď stejný pasiv a ten samý mají i karty od Palitu. Škrtám je, protože 330 mm je pro mou skříň na hraně. Asus Tuf má 305 mm, Windforce a Eagle 261 mm, nebo-li je tam stejný chladič jako na RTX 4070 a to může být pro kartu o 65W náročnější možná také na hraně, chtělo by to otestovat. Gb Gaming má rovných 300 mm. Další grafiky už jsou na mě moc drahé a teda nezajímavé.

                    1. U GAMING to vypadá na prostor pro lepší cenu, tak ti přeju nějakou tu slevičku 😉

  3. zdravím,

    opět musím připomenout zaříznutí grafů na mobilu (Brave) na HWC. Stačilo by jen pár pixelů za číselnou hodnotu, délku grafu vem čert 🙂 To jen, abyste to nezapomněli 🙂
    Screen zde:
    https://ctrlv.cz/6u1g

    1. Hmm, díky za screenshot. To je zaujímavé, že na PCT je vidieť viac. Adam používa rovnaké grafy (vytvorené boli kedysi pre ExtraHardware.cz a tak nejako ich obaja používame dodnes, hoci z dnešného pohľadu sú už dosť zastarané/neprispôsobivé). Skúsim teda popátrať po tom, ako získať viac šírky. Možno to bude dané formátovaním webu a možno… miera zobrazenia bude závislá od jedného parametru, ktorý sa zadáva v kóde HTML. Vidíte teraz nejaký rozdiel v zobrazovaní sa grafov v kapitole s výsledkami 3DMark? Druhý a tretí graf by na mobiloch mohli byť teorticky širšie, respektíve menej orezané ako prvý.

        1. Takže zmena parametru šírky v kóde HTML má vplyv. 🙂 Namiesto 75, 87 a 100 % je pre rovnaké grafy teraz po novom nastavených 120, 140 a 160 %. Ako to prosím vyzerá, je tam nejaký rozdiel v zobrazovaní? A pokiaľ áno, tak nerozbíjajú tie grafy zase formátovanie nejakých iných prvkov na webe? A možno sú zase pre zmenu orezané zľava (a nevidieť popisy)?

            1. no dobře, to krajní pravé tlačítko je uříznuté ( Resizable bar – Descending – …uříznuté ..)

              1. To už asi nezachránime. Čokoľvek nad 100 % (v hodnote toho parametru, ktorý mení šírku) už s forátovaním, zdá sa, neškáluje. Aktuálne nastavenia bude pravdepodobne najlepší doiahnuteľný stav a budeme to tak v ďalších testoch samozrejme používať.

                1. super, děkuji
                  uříznuté Settings nevadí, předtím bylo zaříznuté i tlačítko Descending 🙂
                  takto je to fajn

                  1. Hmm, tak aspoň pri horizontálnom otočení sa už snáď grafy zobrazujú kompletne aj na mobiloch s nižším rozlíšením displeja.

          1. Slo by nastavit tmavsi barevne schema pro grafy ?
            Ciste bile pozadi grafu je zrejme poplatne dobe vzniku grafu, dnes ma vetsina lidi prepnnuto na dark-theme. Jen ty grafy to ignoruji.

            Diky

            1. To už také jednoduché nebude. Síce je možné tie grafy upravovať na používateľskej úrovni aj farebne, ale meniť je možné iba farbu pruhov (vlastne na zvýraznenie konkrétnej položky podľa seba…), na pozadie sú tie možnosti prikrátke. Osobne mi pre väčší kontrast pozadia s pruhmi vyhovuje to biele, ale rozumiem, že tmavé by bolo menej unavujúce.

              Kazdopádne si možnosť tmavého režímu píšem do poznámok, ktoré k revízii grafov dlhodobo vedieme. Kedy u nich dôjde ale k nejakému výrzanejšiemu zásahu, to naozaj neviem, preto nejdem nič sľubovať.

              PS: Tmavý režim webu máme, to asi viete (a používate), ale grafy (a ani fotky, nemajú transparentné pozadia) naň nereagujú. Ono je tých vecí, ktoré by zaslúžili revíziu, viac, ale obsahové veci majú výrazne vyššiu prioritu ako tie formálne. Možno blbá stratégia a možno nie… keď nebude čo testovať, tak v období sucha sa do toho ponrím.

  4. Dobrý den,

    Co by jste doporučil pro hráče náročných leteckých simulátorů ve VR? DLSS+FG nebo FRS+FG nelze u Meta Quest 3 využít, protože to blízko oku vydíte a všechny tyhle technologie mažou obraz. Obecně ve VR moc nelze používat různé metody antialiasigu.

    Kdyby jste se měl rozhodnout mezi RTX 4070 Super nebo RX 7800 XT nebo RTX 4070 Ti Super co je nejlepší volba na VR? Kvůli Meta Quest 3 a nejvyšší kvalitě obrazu potřebuji AV1 codek, protože přes Wi-fi 6 jinak nelze zásobovat VR v max. možné kvalitě.

    1. RTX 4080 Super

      Mám Pico4VR, což je kvalitou někdo kousek pod MetaQuest3 a RTX 4070 tomu nestačí (stačí s kompromisem!), podle mého názoru RTX 4070S nebude v tomto ohledu o mnoho lepší a karty od AMD se kvůli špatné podpoře VR na tuto disciplínu vůbec nedoporučují.
      Zbývá RTX 4070 Ti Super ale tam viz tvůj komentář a teda co potom dalšího že. :-/

      1. Aká zlá podpora VR od AMD? Čo čítam problém bol na začiatku ale už je to dávno vyriešené a ľudia čo si ich kúpili na VR sú spokojní. Ono celé RDNA3 bolo vydané s rôznymi bugmi v ovládačoch ale postupne to dali dokopy.

  5. Ještě malinko doplním: mě osobně přijde RTX 4070 Ti Super jako nevyužitý potenciál, díky méně SM a L2 cache je výkon hodně limitovaný, na rozdíl od RTX 4080, což je škoda, protože papírově GPU měla všechny předpoklady (256bit sběrnice, 16GB VRAM) být blízko výkonu RTX 4080 ale nestalo se tak. Tohle měl být Nvidia bestseller, místo toho mi subjektivně přijde, že RTX 4070 Super je lepší koupě, jenže ve VR potřebujete scénu vykreslit pro každé oko zválšť, tzn. 2x a tak nevím zdali těch 12GB VRAM bude stačit u Meta Quest 3.

    1. Ve chvíli, kdy bude paměť 4070S v obecné rovině omezující, už tady nějaký rok bude zase nová generace. VR je ale na komfort zobrazení náročnější, takže Ti ve tvém případě dává větší smysl. Pokud jsi samozřejmě smířený se spíše horšími provozními vlastnostmi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *