Lovelace nemá PCI Express 5.0, GeForce RTX 4000 jen s PCIe 4.0

Nová generace Nvidie ještě nevyužije podporu PCIe 5.0 procesorů Alder Lake/Zen 4?

Na podzim, respektive možná již v září, přijde na trh nová generace grafik Nvidia, snad GeForce RTX 4000 (jméno ještě potvrzené není). Půjde o zcela novou generaci GPU s architekturou Lovelace či také Ada vyráběnou 5nm nebo dokonce rovnou 4nm procesem. Technologicky i výkonnostně by to měl být zase velký předěl, nicméně se zdá, že jedna očekávaná nová technologie s těmito GPU nepřijde.

Výpočetní GPU Hopper, které bylo nedávno firmou Nvidia představeno, je prvním s podporou nové páté generace PCI Expressu, dodávající propustnost 4GB/s (v každém ze směrů) na jednu linku. Dalo by se proto čekat, že tuto technologii bude podporovat i herní varianta, která by mohla používat stejný výrobní proces označený 4N (jde o jméno, které mu dala Nvidia, mělo by jít o upravenou verzi 5nm/4nm procesu). Nvidia by logicky měla být schopná použít stejné logické bloky a PHY i v herních čipech, pokud jsou vyráběné stejnou technologií.

Jenže leaker Kopite7kimi, který mívá o plánech Nvidie velmi dobré informace, nyní napsal na Twitteru, že GPU Lovelace/Ada v herních kartách GeForce zůstanou místo toho na PCI Expressu 4.0. Budou mít tedy stejné rozhraní do systému jako grafiky architektury Ampere/RTX 3000.

PCI Express 4.0 má jen poloviční propustnost (2 GB/s na jednu linku), takže propustnost GPU do systému bude s PCIe 4.0 ×16 jen 32 GB/s (v každém ze směrů), zatímco PCI Express 5.0 ×16 by dával 64 GB/s jedním i druhým směrem.

PCI Express 5.0 už nyní podporují procesory Intel Core 12. generace (Alder Lake) na socketu LGA 1700. Je možné, že stejně bude mít podporu platforma AM5 od AMD vydaná v druhé polovině letošního roku s procesory Ryzen 7000. Dávalo by proto smysl, aby nová GPU už tyto schopnosti dokázala využívat. Teoreticky je asi možné, že čipy Lovelace budou tuto funkcionalitu fyzicky obsahovat, ale z nějakého důvodu nebude použitá nebo validovaná. Ale to bychom spekulovali.

Vývoj rychlosti PCI Expressu (pozor, propustnosti zahrnují součet obou směrů duplexních linek, Zdroj: PCI-SIG)

Zatím nevíme, zda to bude stejné u konkurenčních GPU AMD Radeon s architekturou RDNA 3, která by měla vyjít zhruba ve stejném čase, nebo zda u těch PCI Express 5.0 už bude. Pro výkon by to nemuselo mít příliš velký význam, protože je docela dobře možné, že PCI Express 4.0 ×16 bude i nejvýkonnějším GPU z této nadcházející generace pořád stačit (minimálně ve hrách, v některých výpočetních úlohách by se to možná mohlo projevovat trošku víc).

O GPU Lovelace už mezitím unikly údajné konfigurace čipů, které uvádí počty jejich bloků SM – nejvýkonnější GPU AD102 jich má 144. Je to z ukradených dokumentů přímo z Nvidie, takže číslo velice pravděpodobně může být pravda. 144 SM by normálně dávalo 18 432 shaderů. Kopite7kimi ale upozorňuje, že Nvidia by mohla opět nějak změnit počty jednotek FP32 v blocích SM, takže není jisté, zda pořád platí, že jeden SM znamená 128 shaderů (ve smyslu jednotek FP32).

Více: GeForce RTX 4000 poodhalené: Z hacknutých dokumentů Nvidie unikly specifikace GPU Lovelace

Zdroj: Kopite7kimi

Jan Olšan, redaktor Cnews.cz


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard

Grafické karty za poslední roky hodně přibraly – délky i tloušťky trhají rekordy, zatímco před deseti lety byly tříslotové karty výjimka. Z trojventilátorových chladičů se stala norma a tyto dlouhé chladiče používají i karty s nízkým TDP v podstatě kvůli vzhledu. Toto ale likviduje možnosti stavby malých herních PC v SFF skříních. Snad se ale situace zlepší, Nvidia totiž chystá iniciativu, která má pomoct malá PC zase zpopularizovat. Celý článok „Nvidia chce oživit SFF herní PC a malé grafiky, chystá standard“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix

Občas lidi říkají, že dnešní hry se nevyrovnají těm starým a kromě grafiky toho moc nenabízí. Co kdyby se ale dala moderní grafika doplnit do klasických pecek starých i třeba dvacet let? Právě k tomu má sloužit technologie (nebo software) RTX Remix od NVIDIE, která má umožnit relativně snadno přidat i do velmi starých her pomocí modu kvalitnější grafiku – včetně raytracingových efektů i věcí jako je DLSS nebo DLAA. Podíváme se, jak to funguje. Celý článok „Ray tracing pro staré hry. Otestovali jsme NVIDIA RTX Remix“ »

  •  
  •  
  •  

Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?

O víkendu tu byly informace o nové generaci grafik od AMD, teď pro změnu o tom, co chystá Nvidia. Jak si asi pamatujete, doposud jsme operovali s tím, že příchod nové generace GeForce (pravděpodobně s označením RTX 5000) bude po trošku delší době než po tradičních dvou letech. Přímo oficiální dokument Nvidie totiž next-gen herní GPU ukazoval až na rok 2025. Ale vypadá to, že Nvidia vydání urychlí a bude přece jenom letos. Celý článok „Blackwell vyjde letos, GeForce RTX 5080 a RTX 5090 koncem roku?“ »

  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *