Radeon RX 6650 XT s AMD SAM: +6 % výkonu za 20 W

Resizable BAR so Sapphire RX 6650 XT Nitro+

Na deň vydania refreshu Radeonov RX 6000 sme ich nestihli, ale už ich máme – testy výkonu s aktívnym Resizable BAR. Väčšinou je táto technológia užitočná, ale v niektorých prípadoch i škodí. Výsledky testov pritom dobre ukazujú, ako túto technológiu AMD naprieč rôznymi verziami ovládačov ladí, optimalizuje, sem-tam pre zmenu niečo pokazí, neopraví. V početnej prevahe, a pomerne drvivej, sú však zlepšenia.

Týmto článkom skompletizujeme testy Sapphire RX 6650 XT Nitro+, ktoré boli doteraz polovičné. V prvej várke testov bol totiž deaktivovaný ReSizabe BAR, ktorý má zvyšovať výkon. Dôvod, prečo sme ho vypínali a prečo sú výsledky bez ReBARu v rámci porovnávajúcich testov relevantnejšie, je jednoduchý. Výkon s ReBARom je veľmi kolísavý a nie je tak možné udržať dostatočnú konzistenciu výsledkov. Inými slovami to, čo nameriate dnes, nemusí (a často ani nebude) zodpovedať tomu, čo nameriate s tým istým hardvérom o mesiac alebo tomu, čo ste namerali pred mesiacom.

Kumulatívne testy grafických kariet, kde sa testuje iba a aktívnym ReBARom, sú preto veľmi nepresné až zavádzajúce. Naproti tomu opakovateľnosť meraní bez ReBARu je výborná. Ovládače síce menia výkon v hrách, ale často iba tesne po ich vydaní. Aj preto sme stále do metodiky doteraz nezaradili God of War, ale v Ďalších testoch grafických kariet túto hru spolu s ďalšími doplnkami už nájdete.

Isteže, testy s Resizable BAR sa ignorovať nedajú a túto technológiu obvykle nemá dôvod obchádzať. To však nemení nič na tom, že plnohodnotné porovnanie výsledkov medzi sebou je však možné iba pokiaľ sú výsledky namerané v krátkom čase za sebou, s rovnakými ovládačmi. Takéto presné výstupy pre vás máme aj tentokrát.

Grafická karta Sapphire RX 6650 XT Nitro+

Priemerný nárast herného výkonu RX 6650 Nitro+ sú v závislosti od rozlíšenia 2–6 %. V UHD je zisk najnižší (iba 2 %), v QHD a vo FHD je to už tá vrchná hranica, 6 %. RX 6650 XT je grafická karta určená primárne do Full HD (aj keď s upscalerom FSR sa nebude trápiť ani s QHD monitormi) a preto sa všetky zmeny výkonu uvádzané v nasledujúcom texte, týkajú tohto rozlíšenia.

Najvyšší zisk fps je z testovaných hier vo Forza Horizon 4, v Total War Saga: Troyv CS:GO (vo všetkých prípadoch +18 %). V Counter Strike pritom citeľne stúpla aj hlučnosť cievok, o 2 dBA. O 5–8 % vyšší je frame rate aj v Assassin’s Creed: Valhalla, v Battlefield V, v Borderlands 3, v Cyberpunk 2077 či v Shadow of the Tomb Raider. Red Dead Redemption II je už pod 5 % (+4 % pod Dx12, pod API Vulkan už iba 3 %). V F1 2020 je nárast fps 3-percentný, v DOOM Eternalv Mafia: Definitive Edition sú to už iba 2 % a postupne to ide s Wasteland 3 (+ 1 %) dostratena.

Na FIFA 21 a čiastočne ani Control a Metro Exodus ReBAR nemá žiadny vplyv. Čiastočne preto, že s DXR tam nárast výkonu je. V Controle 7 %, v Metre je už symbolickejší. Naopak, v Cyberpunk 2077 s raytracingovou grafikou aktivita RB znamená pokles fps a pomerne výrazný, až o 15 %. Tak či tak je však Cyberpunk 2077 s DXR v natívnom rozlíšení na RX 6650 XT nehrateľný, a to aj v rozlíšení Full HD. Nejakú rozumnejšiu plynulosť sa dostanete až po výraznejšom znížení detailov či aplikácií FidelityFX Super Resolution. Vypnúť ReBAR odporúčame aj hráčom Microsoft Flight Simulator, v ktorom takisto znižuje výkon.

Na výpočtové testy Compubenchu (OpenCL) ReBAR vplyv príliš nemá, hoci výsledky s ním sú vždy o trošičku horšie. V 3Ds Max, Creo či Siemens NX má už ale na výkon priaznivý dosah, aj keď stále je to v rovine symbolického zlepšenia, ktoré sotva postrehnete. V Caffe je to už ale +7 %. Rovnako tak v LuxMarku – Neumann (+7 %)V zapätí, na inej scéne (LuxBall HDR) je však 20-percentný pokles. Tu za zmienku tu stojí fakt, že v čase testovania RX 6600 XT (10/2021) v testoch LuxMark nemal žiadny vplyv na výkon. Je to teda pekná ukážka toho, ako výkonnostne nestále rozhranie to je.

Negatívny dosah má ReBAR na renderer Radeon ProRender, ktorý táto technológia dramaticky spomaľuje. Jedná sa pritom o dlhodobú deoptimalizáciu, ktorá sa však spočiatku, pri nástupe SAM, neobjavovala. Prekvapivo svižnejšie sú s ReBARom vybrané filtre Photoshopu. Tie, čo podporujú GPU akceleráciu – Field/iris Blus, Smart Sharpen či Adaptive Wide-Angle. V Affinity Photo ReBAR zase urýchľuje prácu s vektorovou grafikou. Môžeme teda konštatovať, že AMD pomaly a potichu „SAM“ nejakým spôsobom ladí aj pre neherné účely, čo je do praxe jedine dobre.

Pozoruhodné zistenie je i to, že s ReBARom má RX 6650 XT s dvoma monitormi výrazne nižšiu spotrebu. Od spotreby v nečinnosti má (pre zvýšené frekvencie VRAM) síce stále ďaleko, ale i pri nepretržitej prevádzke je lepšia než nič aj úspora 8,5 W. Spolu s vyšším výkonom v záťaži stúpa i spotreba. V priemere je to okolo 20 W, čím už príkon pri 190 W mierne presahuje TDP (176 W) testovanej karty Sapphire Nitro+.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS

Na grafické konferenci GDC 2024 odhalilo AMD novou verzi herního upscalingu FidelityFX Super Resolution (FSR) 3.1. Jde o evoluční vylepšení vycházející z loňského FSR 3.0, které má mimo jiného zlepšovat obrazovou kvalitu, ale současně přináší zajímavou změnu. Ve FSR 3 se objevila technologie generování snímků (analogická generování snímků v DLSS 3 a 3.5 od Nvidie). Ta se v generaci FSR 3.1 dá nově využít i samostatně a zkombinovat s DLSS. Celý článok „FSR 3.1 zlepšuje kvalitu, umí přidat generování snímků k DLSS“ »

  •  
  •  
  •  

AMD Ryzen 8700F a 8400F: Levná APU bez grafiky do AM5

Před nedávnem internetem proletěla kontroverze okolo procesoru Ryzen 7 5700 založeném na čipu Cezanne s menší cache a podporou jen PCIe 3.0, na což bylo široce (i u nás) upozorňováno při vydání, nicméně ne ke každému tato informace asi dorazila. Brzo možná bude něco podobného, protože AMD teď chystá obdobné procesory pro platformu AM5 – Ryzeny 8000F bez integrované grafiky, ale založené na APU čipech Hawk Point. Celý článok „AMD Ryzen 8700F a 8400F: Levná APU bez grafiky do AM5“ »

  •  
  •  
  •  

Ray tracing na AMD RDNA 4 bude díky BVH8 dvakrát rychlejší

Před několika dny prosákly informace o připravované konzoli PlayStation 5 Pro od Sony, která přinese upgradovaný hardware s výrazně silnějším grafickým procesorem a akceleraci AI, která umožní použít uspcaling PSSR založený na umělé inteligenci. Další podrobnosti, které se teď objevily, ale mají dopad i na připravované grafiky Radeon RX 8000, mluví totiž o schopnostech GPU architektury RDNA 4 v ray tracingu, které se mají o dost zlepšit. Celý článok „Ray tracing na AMD RDNA 4 bude díky BVH8 dvakrát rychlejší“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (2) Pridať komentár

    1. No, bude to už raz tak, o chybu merania sa určite nejedná.

      Celkovo je tá spotreba pri dekódovaní GPU vyššia. Mrknite na video (HEVC/VP9). Tie 17,5 Gb pamäte evidentne ktovieako efektívne nebudú…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *