Sapphire RX 7700 XT Pure: To najrýchlejšie okolo 500 eur

Sapphire RX 7700 XT Pure v detailoch

Lacnejší z dvojice Radeonov s GPU Navi 32 má cenovo najbližšie k GeForce RTX 4060 Ti. Hoci za RX 7700 XT zaplatíte o trochu viac, tak tieto grafické karty mávajú často výkonnostne výrazne navrch a atakujú až RTX 4070. V tomto porovnaní už RX 7700 XT s ray-tracingom citeľne zaostáva a o úroven slabšia je aj efektivita Radeonu, ale pomer ceny k výkonu je často stále lepší. A platí to aj pre vyhotovenie Sapphire Pure v okrajovej bielej.

RX 7700 XT má rovnako ako majú RTX 4070 pamäť o kapacite 12 GB, ktorá je pripojená takisto k 192-bitovej zbernici. Rozdiel je v tom, že RX 7700 XT používajú „iba“ pamäť typu GDDRR6, zatiaľ čo pri RTX 4070 je rýchlejšia GDDR6X, takže priepustnosť Radeonov je trochu nižšia. RX 7700 XT však predstavuje výrazne lacnejšiu alternatívu, ktorá pri vyhotovení s porovnateľným chladičom stojí aspoň o sto eur menej (ako RTX 4070). Jedná sa tak skôr o priamejšiu konkurenciu k o trochu lacnejším RTX 4060 Ti. Aj keď RX 7700 XT lavíruje skôr niekde uprostred medzi spomínanými grafickými kartami GeForce. Záleží, čo všetko sa pri hodnotení zohľadňuje. Všetky aspekty si tradične v testoch rozoberieme a v závere sa budeme venovať komplexnému hodnoteniu. Teraz sa ale ešte chvíli zastavíme pri detailoch testovaného modelu RX 7700 XT vo vyhotovení Sapphire Pure.

Detaily Sapphire RX 7700 XT Pure

Modelový rad Pure je pre Sapphire nový a kategoricky ho radí medzi Pulse a Nitro. Tomu zodpovedá aj konštrukčný mix prvkov z oboch radov s tým, že je tu aj jedna unikátnosť, a tou je biela povrchová úprava. Aj pre ňu môže RX 7700 XT zaujať špeciálne používateľov, ktorých vízia je v svetlej zostave alebo s kontrastnými komponentmi.

Prvkom z radu Nitro je použitie troch ventilátorov a teda celkovo veľkého chladiča. Ten je ale predsa len o trochu menší, respektíve o centimeter nižší, od čoho s prirodzene odvíja aj na jednotku hlučnosti slabší chladiaci výkon. Na výšku má RX 7700 XT Pure 51,3 mm a Sapphire hovorí o 2,5-slotovej karte. Na základných doskách však inštaláciu rozširujúcej karty v tretom slote bezpečne znemožní.

Kompatibilita so skrinkami je priemerná. V menších si však dajte pozor, najmä v kombinácii s inštaláciou kvapalinového chladiča s radiátorom za čelným panelom. S 320 mm síce nejde o najdlhšiu kartu, ale rozhodne sa radí medzi tie dlhšie.

   

Na šírku má RX 7700 XT Pure 128,6 mm, s ktorými jazýček záslepky PCIe prerastá o 23 mm. V špecifických prípadoch (u skriniek s pozdĺžne rozdeleným interiérom do dvoch komôr) by mohlo eventuálne dochádzať ku kolízii (s bočnicou) aj v tejto osi.

Väčšia šírka umožňuje použiť väčšie ventilátory, tie majú v tomto prípade priemer 95 mm. Podľa základných charakteristík rotora je evidentné, že sa Sapphire naozaj snažil dosiahnuť čo najvyššej efektivity. S ohľadom na rovnomernú záťaž (t.j. aj smerom k rozbočovaču) sú lopatky stredom zalomené. To zvyšuje aj ich pevnosť, ktorá je nakoniec podporená obručou na spevnenie špičiek lopatiek. Je to hlavne pre elimináciu vibrácií a zamedzenie vysokých tónových špičiek. Ale i pre potlačenie sekundárneho hluku, ktorý by mohol vznikať napríklad prenosom vibrácii na pasív.

Pre servisné účely je možné ventilátory oddeliť od rámčeka, v ktorom sú priskrutkované, ale ich úplná výmena je zložitejšia ako v rade Nitro. Konektor totiž nie je v rámčeku (ako u Nitro) a pripojenie je podľa vzoru kariet Pulse káblové.

Backplate je kovový, ale bez teplovodivého kontaktu s PCB, takže má predovšetkým ochrannú a spevňujúcu funkciu.

Na konci, tam, kde chladič presahuje PCB, jsú v backplate chladiace výrezy na efektívnejšie odvádzanie zohriateho vzduchu.

RX 7700 XT Pulse sa externe napája dvoma 6+2-pinmi a uvádzané TGP je o 5 W nižšie (240 W) ako referenčné (245 W). Dva BIOSy tato grafická karta nemá, je tu iba jeden a prepínač vzadu, na kratšej strane PCB, slúži na aktivitu LED. To môžete pokojne vypnúť a zmeniť tak východiskové nastavenie s aktívnym osvetlením.

   

   

Farba osvetlenia je fixná. Použité sú červené LED, ktoré z boku osvetľujú logo Sapphire.

Súčasťou príslušenstva je aj hliníkový profil, podpera. Hmotnosť RX 7700 XT Pure, ktorá je okolo 1139 gramov, síce súčasné sloty PCIe ×16 na aj vďaka armovaniu zvládnu, ale tento držiak je riešením aj na udržania grafikcej karty rovine, čo je vec vzhľadu. Ten je však pre mnohých používateľov dôležitý. Najmä keď do väčšiny skriniek pre bočnicu vo forme skleneného panela vidieť.

Upozornenie: Článok pokračuje ďalšími kapitolami.


  •  
  •  
  •  
Flattr this!

Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?

Alan Wake II je prvá hra, v ktorej sú od začiatku podporované Nvidia DLSS 3.5. Okrem technologickej stránky je tu aj vysoká popularita hráčov. Tým máme pokope základné dôvody na to, prečo sa podrobne pozrieť na fungovanie pri rôznych nastaveniach. V prieniku s herným výkonom sa budeme zaujímať nielen o vizuálnu stránku, ale aj spotrebu. Nielen grafickej karty, ale i procesora. Celý článok „Nvidia DLSS (3.5) v Alan Wake II. Kdy hra běží nejlépe?“ »

  •  
  •  
  •  

Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet

Veľkú analýzu vplyvu pískania cievok grafických kariet v závislosti od použitého zdroja už máte za sebou. Na to, aby za ňou šlo dať bodku, chýba ešte jedna vec. A tou je doplnenie správania sa lacných zdrojov s nižšou kvalitou súčiastok. V opačnom prípade by sa dalo stále špekulovať o tom, že naprieč triedami sa môže situácia výrazne odlišovať. Môže? Na to sa zameriame v meraniach so zdrojmi „80 Plus“, z ktorých jeden je už aj pomerne starý. Celý článok „Minitest: Lacné zdroje vs. pískanie cievok grafických kariet“ »

  •  
  •  
  •  

Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…

„Po výmene zdroja prestali pískať cievky grafickej karty“. Mimoriadne časté tvrdenie a pritom zostáva vždy iba na subjektívnej úrovni, čo je škoda. Ale aj preto sa teraz na veci pozrieme exaktným spôsobom, číselne. To otestovaním viacerých grafických kariet, kde sa pri každej sleduje hlučnosti cievok VRM v závislosti od použitého zdroja ATX (3.0). Ako je to s tým „pískaním“? Kedy je silnejšie a kedy slabšie? Celý článok „Aká kombinácia píska najmenej? 12 zdrojov, 3 grafické karty…“ »

  •  
  •  
  •  

Komentáre (20) Pridať komentár

  1. „Niekedy RX 7700 XT dokonca poráža aj RTX 4070 – v hrách, ako sú Assassin’s Creed: Valhalla a Borderlands 3.“
    V Bordelands 3 to pro 4K neplatí a v AC Vallhalla RX 7700 XT poráží RX 7800 XT a 128 bitová RTX 4060 podle grafů porazila 192 bitovou RTX 4070. Jako to není možný, zvlášť u těch NVidií je to vysloveně úsměvné.
    Je si autor této obrovské a úctihodné recenze jist, že nemohl udělat chybu? Pokud si je jist, nelze než konstatovat, že tu hru vyvíjel idiot (Ubisoft). 🙂

    „V aplikáciách s podporou CUDA je RX 7700 XT obvykle pomalšia voľba.“
    CUDA se už dá rozjet na RX 7700 XT? Jako vím o tom, že AMD dělá na vlastní implementaci CUDA, ale byla dostupná jen pro pár profi grafik. Spekulovalo se o tom, že to časem možná převedou i na herní grafiky, ale nevím, že už by to implementovali. Jinak na těch profi grafikách to prý bylo hodně dobré, obzvlášť když si uvědomíme, že ta technologie je vysloveně laděná na NVidie.

    1. „V Bordelands 3 to pro 4K neplatí“. Áno, ten text sa viaže na 1440p, do ktorého je RX 7700 XT odporúčná. Rozlíšenie tej situácie je už doplnené v zátvorke.

      Autor si je istý, že v Assassin’s Creed: Valhalla chybu urobil. Už druhýkrát ma nachytala nevyspytateľná zmena voľby „Resolution Scale“, ktorá z nejakého dôvodu (na vzorec prečo sa to niekedy stane, som zatiaľ neprišiel) skočila na nižšiu percentuálnu hodnotu. A síce vždy v každej hre po inštalácii novej grafickej karty prechádzam položku po položke, toto som hol prehliadol. Niekedy pri tej extrémnej časovej náročnosti všetkého okolo HWC holt zlyháva ľudský faktor. Tak ako v minulosti sa to ale i teraz podarilo zachrániť. Obe karty, ktoré neškálovali s natívnym rozlíšením na 100 %, máme ešte v testlabe a je to pretestované, opravené (vrátane priemerov a všetkého, na čo majú tie výsledky ACV vplyv… pomery cena/výkon aj koeficienty efektivity). Všetko je správne už tak v teste RX 7700 XT ako i RTX 4060. Vďaka za upozornenie! Za mystifikáciu sa ospravedlňujem.

      „CUDA se už dá rozjet na RX 7700 XT?“ Nedá. Je tým myslené porovnanie toho najvhodnejšieho, čo je naprieč kartami možné. Pre Nvidiu je to CUDA a v prípade AMD zase OpenCL. Znovu som to trochu spresnil aspoň zátvorkou. Uznávam, že z tej formulácie môže človek pochopiť, že sa to týka porovnania rovnakých API.

    2. Nějaký příslib tam je, alespoň co se dalo vyčíst z poslední velké živé prezentace. ROCm a HIP (vrstva pro překlad CUDA) se snad dostane do mainstreamu s tím, jak je trh hladový po akceleraci strojového učení. V Blenderu už HIP je, ale neřeknu ti, jestli je v Cycles (render engine Blenderu) srovnatelný s nativní CUDA alespoň do šířky, stability a chování pokud ne do výkonu – skepse se bude hodit. Navíc první RTX už pak zase přišly s OptiX.

      1. Vďaka za za užitočné poznámky. Hodia sa na lepšiu predstavu alebo ako niečo, od čoho sa môže človek odraziť, pokiaľ do týchto vecí zatiaľ neprenikol.

        1. Proniká se do toho blbě. Člověk snadno najde nějaká povrchní výkonnostní srovnání a je hrozná chyba z nich dělat závěry. Subjektivně se Nvidia při výpočtech chová kultivovaněji, ale nemám jak a s čím pořádně srovnávat.

          1. Jasné. Pri zostavovaní testovacej metodiky v Blenderi sme premýšľali, za akých okolností čo merať. Nakoniec rozhodnutie padlo na použitie toho, čo sa v praxi na GeForce a Radoenoch bežne používa. Teda GeForce s CUDA a OptiX a Radeony s OpenCL, teda pokiaľ ide o ten Cycles. GeForce s OpenCL by bolo možno zaujímavé, ale asi iba z „vedeckého“ hľadiska a v rámci nejakých časovým úspor to už nemeriame.

            1. To nebyla výtka vůči Vaší metodice, Ľubo. Vyvíjí se to rychle a udržet nějakou kontinuitu, abychom mohli srovnávat karty napříč generacemi, si žádá oběti jinde. Je to spíše povzdech, že když už se tomu někdo věnuje zvlášť, nezamyslí se, vezme zavděk testovacími scénami a jen několika málo nastaveními. Z grafů výkonu se člověk nedozví, jestli je systém během výpočtu jinak prakticky nepoužitelný.

              1. Viem, že to nebola výhrada k našej metodike. Len som si tak nahlas povzdychol nad tým, že je to porovnanie pomerne zložité… keď sa Radeony s CUDA testovať nedajú a zároveň príliš nedáva zmysel ani Nvidia s OpenCL v prostredí, kde je možná podstatne rýchlejšia akcelerácia CUDA.

  2. Recenze opet preccizni, kolik casu vam to zabere ?

    BTW:
    Nejlevnejsi trivetrakova 7700 na CZC je za 13tis Kc
    Nejlevnejsi trivetrakova 4060 Ti 8G je za 11tis Kc
    tj dva tisice asi 15% levnejsi, dle mereni je take o 15% pomalejsi.
    Pomer cena vykon je stejny.
    Pokud povazuji (nizsi) vykon jako dostatecny pak u nV dostavam jako bonus o cca 40% lepsi effektivitu vykonu na watt a DLLS.

    Ackoli je casto nV rada 4060 v recenzich poplivana, nezda se mi ze je nejak horsi nez AMD.
    Spis mi to prije prast jako uhod. Jeden za osmnact, druhy bez dvou za dvacet.

    Osobne se mi libi vic nV pac min zere a tim mene topi a tim mene huci. :-]

    1. Radšej to už nemeriam, ale je to o dosť menej ako kedysi, keď sa všetko prechádzalo aj s vypnutým ReBARom (to už teraz nerobím a všetko je ReBAR on) a ešte nešla tak rýchlo ani stavba kulisy na meranie hlučnosti. Tá okrem malej prestavby testlabu s inštaláciou akustických panelov zahŕňa aj adjustáciu celého testovacieho prostredia. Merať frekvenčnú analýzu zvuku s uspokojivou opakovateľnosťou je pomerne zložité a keď sa tieto veci v testoch zrejme často prehliadajú, tak sa an prácu s tým pri testoch grafických kariet teším najviac (a čoskoro z tých dát vystaviam aj samostatný článok na tému, „aký ma ktorá grafická karta akustický profil cievok“). No, celkovo pri dobrom naplánovaní a otestovaní troch grafických kariet za sebou, by sa to teraz už snáď mohlo zmestiť do 75 hodín čistého času.

      1. Kraval od civek je jeden z duvodu proc koukam po grafikach se spotrebou nizsi jak cca 200W.
        Vetsina recenzi se spokoji s prohlasenim „da se to vydrzet“. Coz neni pro klidnejsi povahy smeroplatne.
        Clannek s foksem jen na problematiku civek by byl prima.
        BTW : Meril nekdo pomer prikonu z PCI slotu vs Napajeni ze zdroje ?
        Mam na mysli to, jestli grafiky prioritne berou proud z desky (tzn. napor na napajeni na desce) nebo jestli maji prioritu na pridavne napajeni. ?

        Treba jsou nektere grafiky setrivejsi k zakladnim deskam ? vi to nekdo?

        1. „Meril nekdo pomer prikonu z PCI slotu vs Napajeni ze zdroje ?“

          Jasné, v kapitolách 45 a 46 je uvádzaný zvlášť odber z interného napájania (tj. zo slotu PCI Express ×16) a zvlášť z externého. V oboch prípadoch pri rôznych úrovniach záťaže. Pozoruhodné sú najmä výsledky grafických kariet GeForce so 16-pinovými konektormi 12VHPWR. 🙂

            1. To je úplne v poriadku. Tých 48 kapitol medzi prvou a poslednou je hlavne k tomu, aby sme mali pod kontrolou čo najviac vecí a bolo z nich možné vystavať mohutný záver, hodnotenie. Alebo teda pre tých, čo chodia na výsledky konkrétnych testov, ktoré sú predmetom záujmu.

          1. Dostal jsem se k tomu porozumet grafum. Zajimave.
            Graficke karty primarne pouzivaji zdroj proudu externi napajeni ale jsou zde rozdily.
            Srovnatelne gr. karty,
            nV 4060 bere cca 50W
            AMD 7700 bere cca 17W

            Je to pradox nebot nV ma celkovou spotrebu nizsi.
            Proc se tim zabyvam, mam takovou teorii, ze vyssi spotreba (gr. karty) pres PCI muze (teoreticky) ovlivnovat pretaktovani pameti. Resp. maximalni dosazitelne casovani.

            Pokud byste mel chvili, nebo nekdo vite ze to je pravda/blbost reknete.
            Nebo, to muzete testnout ?

            Pak by to byl dalsi parametr podle ceho se ridit pri vyberu.

            1. „Nebo, to muzete testnout ?“

              Veľmi sa mi do toho nechce (pokiaľ ide o to manuálne pretaktovanie pamätí nad rámec špecifikácií). Hlavne pre to, že kus od kusa to môže byť asi vždy viac či menej odlišné a síce „Pak by to byl dalsi parametr podle ceho se ridit pri vyberu.“, ale asi trochu nespoľahlivý.

    1. Spôsobuje to ten blbý anti-spamový filter, ktorí neregistrovaným zamieta odkazy a myslím, že aj registrovaným sa na ich zverejnenie musia v redakčnom systéme nastaviť vyššie než východiskové práva (pokiaľ to teda nepočká na moderáciu a ručné zverejnenie administrátorom). Aj keď niekedy vidím, že i neregistrovaný používateľ zverejní komentár s nejakým odkazom a priznám sa, že neviem, aký je ten úspešný vzorec na publikáciu. Každopádne to blokovanie užitočných odkazov napríklad z CZC nie je zámer (žiadna cielená cenzúra :)), len to skrátka funguje takto nešikovne. Webmaster to už má ale na zozname vecí na riešenie. Tak uvidíme, čo vymyslíme a ako to po novom roku vylepšíme.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *