Záver
Lacnejší z dvojice Radeonov s GPU Navi 32 má cenovo najbližšie k GeForce RTX 4060 Ti. Hoci za RX 7700 XT zaplatíte o trochu viac, tak tieto grafické karty mávajú často výkonnostne výrazne navrch a atakujú až RTX 4070. V tomto porovnaní už RX 7700 XT s ray-tracingom citeľne zaostáva a o úroven slabšia je aj efektivita Radeonu, ale pomer ceny k výkonu je často stále lepší. A platí to aj pre vyhotovenie Sapphire Pure v okrajovej bielej.
Záver
V odporúčanom rozlíšení 1440p je priemerný herný výkon RX 7700 XT pred RTX 4060 Ti až o 18 %. Teda, pokiaľ nezohľadňujeme ray-tarcingovú grafiku. S ňou sa náskok Radeonu scvrkáva a vo vybraných hrach sa situácia aj otáča a navrch má zrazu RTX 4060 Ti. Takéto správanie je ale príznačné skôr v ojedinelých prípadoch, trebárs v Battlefield V. Aj v Controle, kde cenovo ekvivalentné Radeony s GeForce obvykle prehrávajú (vrátane RX 7800 XT s RTX 4070) RX 7700 XT nepredstavuje v porovnaní s RTX 4060 Ti slabšie riešenie. To ani v Cypberpunk 2077 s rozsiahlymi RT efektmi. Na plynulý chod je tu (CP77) už však nevyhnutná aplikácia FSR. Shadow of the Tomb Raider a pôvodné Metro Exodus sú s ray tracingom a celkovo najvyšších detailoch hrateľné (v 1440p) aj natívnom rozlíšení.
Niekedy RX 7700 XT dokonca poráža aj RTX 4070 – napríklad v Borderlands 3 (1440p). Nenájdete pritom veľa titulov, kde by (voči RX 7700 XT) bola vo vedení RTX 4060 Ti. Isteže, s výnimkou titulov s exkluzívnou podporou DLSS 3, ale to sa už nedeje pri rovnakej obrazovej kvalite. A hoci má RX 7700 XT má primárne namierené do rozlíšenia QHD (1440p), tak je to použiteľná grafická karta aj do UHD (2160p). Niekde sú bez potreby znižovania vizuálnych detailov dosahované trojciverné fps. To napriklad v CS:GO, v DOOM Eternal, v F1 (2020), vo FIFA (21) či vo Forza Horizon 4. Pod 60 fps potom nepadá Assassin’s Creed: Valhalla, Battlefield V (bez RT) a ani Wasteland 3.
Výpočtový výkon oproti RTX 4060 Ti je ako na hojdačke. V aplikáciách s podporou CUDA je RX 7700 XT (s OCL) obvykle pomalšia voľba, ale pod OpenCL či OpenGL má už Radeon často navrch. Či už ide o hrubý výkon pre 3D renderovanie (máme výsledky testov s rendererom Eevee), pre strojárenské aplikácie alebo o akceleráciu filtrov v Adobe Photoshop.
Veľká nevýhoda RX 7700 XT v porovnaní s RTX 4060 Ti/4070 je vo výrazné vyššej spotrebe v záťaži, z čoho pramení podstatne nižšia efektivita. Tá sa oproti minulej generácii (RX 6700 XT) zvýšila iba o 14–16 % (UHD–FHD). V porovnaní s iba o trochu rýchlejšou GeForce RTX 3080 je koeficient efektivity RX 7700 XT značne priaznivejší, ale na najmodernejšie grafické karty Nvidie (Ada Lovelace) to nestačí. Herný aj výpočtový výkon na jednotku wattu je u RX 7700 výrazne horší, zhruba 30 % pod RTX 4070.
Relatívne vyššia (ale nie vysoká) je oproti RTX 4060 Ti (aj RTX 4070) spotreba pri nižšej záťaži, akú predstavuje prehrávanie videa (HEVC, VP9) či práca vo webovom prehliadači s povolenou GPU akceleráciou. Priemerná spotreba v nečinnosti (neaktívna pracovná plocha OS Windows) alebo pri nenáročnom kancelárskom nasadení (textový, tabuľkový editor atď.) je už však nižšia u RX 7700 XT. A to aj v konfigurácii s viacerými monitormi, respektíve s jedným vysokorýchlostným. Rozdiel v spotrebe je tu zanedbateľný (9,4 vs. 11,0 W).
RX 7700 XT vo vyhotovení Sapphire Pure je v porovnaní s RX 7800 XT Nitro+ o trochu hlučnejšia (stále však nejde o hlučnú kartu), čo je čiastočné dane nižšou efektivitou menšieho chladiča, ale takisto agresívnejšou reguláciou otáčok. Chladiace testy totiž poukazujú na to, že zahrievanie RX 7700 XT je nižšie a s pomerne veľkou rezervou, takže nejaký priestor na ladenie tu je. Cievky neprepočujete, ale ich akustický profil by sa dal klasifikovať ako priemerný, bez agresívnejších tónových špičiek.
Frekvencie GPU sa v hrách pohybujú v závislosti od záťaže medzi 2505–2647 MHz, čo prekračuje špecifikácie Sapphire. A to možno vnímať pozitívne. Celkovo je Sapphire RX 7700 XT veľmi solídna grafická karta, ktorá kombinuje atraktívne vyhotovenie s atraktívnym pomerom cena/výkon, za čo si zaslúži ocenenie „Smart buy!“.
Sapphire RX 7700 XT Pure |
+ Vysoký výkon (vhodný najmä na hranie v 1440p/QHD) |
+ Priaznivý pomer cena/výkon |
+ Bez ray-tracingových nastavení grafiky o dosť rýchlejšia ako RTX 4060 Ti, dobieha RTX 4070 |
+ Účinný chladič. Nie je hlučný ani pri vyššej spotrebe... |
+ ... a pritom zahrievanie je prijateľne nízke |
+ Podpora kódovania AV1 |
+ DisplayPort vo verzii 2.1, ktorú GeForce nepodporujú |
+ Nízka spotreba mimo záťaže |
+ Vzácne, kompletne biele vyhotovenie |
- Slabší výkon ray-tracingovej grafiky. Nedosahuje ani úrovne generácie Nvidia Ampere (RTX 3000) |
- Výrazne horšia energetická efektivita ako u konkurenčných RTX 4060 Ti/RTX 4070 |
Odporúčaná koncová cena: 499 eur/12 207 Kč |
Za spoluprácu na zabezpečovaní testovaného hardvéru ďakujeme e-shopu Datacomp
- Contents
- Sapphire RX 7700 XT Pure v detailoch
- Tabuľka parametrov
- Metodika: výkonnostné testy
- Metodika: ako meriame spotrebu
- Metodika: merania hluku a zvuku
- Metodika: testy zahrievania
- Testovacia zostava
- 3DMark
- Age of Empires II: DE
- Assassin’s Creed: Valhalla
- Battlefield V
- Battlefield V s DXR
- Borderlands 3
- Control
- Control s DXR
- Counter-Strike: GO
- Cyberpunk 2077
- Cyberpunk 2077 s DXR
- DOOM Eternal
- F1 2020
- FIFA 21
- Forza Horizon 4
- Mafia: DE
- Metro Exodus
- Metro Exodus s DXR
- Microsoft Flight Simulator
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Red Dead Redemption 2 (Dx12)
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow of the Tomb Raider s DXR
- Total War Saga: Troy
- Wasteland 3
- Súhrnný herný výkon a výkon za euro
- CompuBench (OpenCL)
- SPECviewperf 2020 a SPECworkstation 3
- Testy FLOPS, IOPS a rýchlosť pamätí
- 3D rendering 1/2 (LuxMark a Blender@Cycles)
- 3D rendering 2/2 (Blender@Radeon ProRender a Eevee)
- Úprava fotografií (Adobe Photoshop, Lightroom a Affinity Photo)
- Broadcasting (OBS a Xsplit)
- Lámanie hesiel
- Frekvencie GPU
- Zahrievanie GPU a VRAM
- Čistá spotreba grafickej karty a výkon na jednotku wattu
- Analýza napájania z 12 V vetvy (vyššia záťaž)
- Analýza napájania z 12 V vetvy (nižšia záťaž)
- Analýza napájania z 3,3 V vetvy
- Hladina hluku
- Frekvenčná charakteristika zvuku
- Záver
„Niekedy RX 7700 XT dokonca poráža aj RTX 4070 – v hrách, ako sú Assassin’s Creed: Valhalla a Borderlands 3.“
V Bordelands 3 to pro 4K neplatí a v AC Vallhalla RX 7700 XT poráží RX 7800 XT a 128 bitová RTX 4060 podle grafů porazila 192 bitovou RTX 4070. Jako to není možný, zvlášť u těch NVidií je to vysloveně úsměvné.
Je si autor této obrovské a úctihodné recenze jist, že nemohl udělat chybu? Pokud si je jist, nelze než konstatovat, že tu hru vyvíjel idiot (Ubisoft). 🙂
„V aplikáciách s podporou CUDA je RX 7700 XT obvykle pomalšia voľba.“
CUDA se už dá rozjet na RX 7700 XT? Jako vím o tom, že AMD dělá na vlastní implementaci CUDA, ale byla dostupná jen pro pár profi grafik. Spekulovalo se o tom, že to časem možná převedou i na herní grafiky, ale nevím, že už by to implementovali. Jinak na těch profi grafikách to prý bylo hodně dobré, obzvlášť když si uvědomíme, že ta technologie je vysloveně laděná na NVidie.
„V Bordelands 3 to pro 4K neplatí“. Áno, ten text sa viaže na 1440p, do ktorého je RX 7700 XT odporúčná. Rozlíšenie tej situácie je už doplnené v zátvorke.
Autor si je istý, že v Assassin’s Creed: Valhalla chybu urobil. Už druhýkrát ma nachytala nevyspytateľná zmena voľby „Resolution Scale“, ktorá z nejakého dôvodu (na vzorec prečo sa to niekedy stane, som zatiaľ neprišiel) skočila na nižšiu percentuálnu hodnotu. A síce vždy v každej hre po inštalácii novej grafickej karty prechádzam položku po položke, toto som hol prehliadol. Niekedy pri tej extrémnej časovej náročnosti všetkého okolo HWC holt zlyháva ľudský faktor. Tak ako v minulosti sa to ale i teraz podarilo zachrániť. Obe karty, ktoré neškálovali s natívnym rozlíšením na 100 %, máme ešte v testlabe a je to pretestované, opravené (vrátane priemerov a všetkého, na čo majú tie výsledky ACV vplyv… pomery cena/výkon aj koeficienty efektivity). Všetko je správne už tak v teste RX 7700 XT ako i RTX 4060. Vďaka za upozornenie! Za mystifikáciu sa ospravedlňujem.
„CUDA se už dá rozjet na RX 7700 XT?“ Nedá. Je tým myslené porovnanie toho najvhodnejšieho, čo je naprieč kartami možné. Pre Nvidiu je to CUDA a v prípade AMD zase OpenCL. Znovu som to trochu spresnil aspoň zátvorkou. Uznávam, že z tej formulácie môže človek pochopiť, že sa to týka porovnania rovnakých API.
Nějaký příslib tam je, alespoň co se dalo vyčíst z poslední velké živé prezentace. ROCm a HIP (vrstva pro překlad CUDA) se snad dostane do mainstreamu s tím, jak je trh hladový po akceleraci strojového učení. V Blenderu už HIP je, ale neřeknu ti, jestli je v Cycles (render engine Blenderu) srovnatelný s nativní CUDA alespoň do šířky, stability a chování pokud ne do výkonu – skepse se bude hodit. Navíc první RTX už pak zase přišly s OptiX.
Vďaka za za užitočné poznámky. Hodia sa na lepšiu predstavu alebo ako niečo, od čoho sa môže človek odraziť, pokiaľ do týchto vecí zatiaľ neprenikol.
Proniká se do toho blbě. Člověk snadno najde nějaká povrchní výkonnostní srovnání a je hrozná chyba z nich dělat závěry. Subjektivně se Nvidia při výpočtech chová kultivovaněji, ale nemám jak a s čím pořádně srovnávat.
Jasné. Pri zostavovaní testovacej metodiky v Blenderi sme premýšľali, za akých okolností čo merať. Nakoniec rozhodnutie padlo na použitie toho, čo sa v praxi na GeForce a Radoenoch bežne používa. Teda GeForce s CUDA a OptiX a Radeony s OpenCL, teda pokiaľ ide o ten Cycles. GeForce s OpenCL by bolo možno zaujímavé, ale asi iba z „vedeckého“ hľadiska a v rámci nejakých časovým úspor to už nemeriame.
To nebyla výtka vůči Vaší metodice, Ľubo. Vyvíjí se to rychle a udržet nějakou kontinuitu, abychom mohli srovnávat karty napříč generacemi, si žádá oběti jinde. Je to spíše povzdech, že když už se tomu někdo věnuje zvlášť, nezamyslí se, vezme zavděk testovacími scénami a jen několika málo nastaveními. Z grafů výkonu se člověk nedozví, jestli je systém během výpočtu jinak prakticky nepoužitelný.
Viem, že to nebola výhrada k našej metodike. Len som si tak nahlas povzdychol nad tým, že je to porovnanie pomerne zložité… keď sa Radeony s CUDA testovať nedajú a zároveň príliš nedáva zmysel ani Nvidia s OpenCL v prostredí, kde je možná podstatne rýchlejšia akcelerácia CUDA.
No a vývoj OpenCL je už léta u ledu, tak budeme doufat 😅
Recenze opet preccizni, kolik casu vam to zabere ?
BTW:
Nejlevnejsi trivetrakova 7700 na CZC je za 13tis Kc
Nejlevnejsi trivetrakova 4060 Ti 8G je za 11tis Kc
tj dva tisice asi 15% levnejsi, dle mereni je take o 15% pomalejsi.
Pomer cena vykon je stejny.
Pokud povazuji (nizsi) vykon jako dostatecny pak u nV dostavam jako bonus o cca 40% lepsi effektivitu vykonu na watt a DLLS.
Ackoli je casto nV rada 4060 v recenzich poplivana, nezda se mi ze je nejak horsi nez AMD.
Spis mi to prije prast jako uhod. Jeden za osmnact, druhy bez dvou za dvacet.
Osobne se mi libi vic nV pac min zere a tim mene topi a tim mene huci. :-]
a tady jsou ty odkazy, snad se to tady smi davat a to neberete jako reklamu.
https://www.czc.cz/gigabyte-geforce-rtx-4060-ti-eagle-8gb-gddr6/374872/produkt
https://www.czc.cz/gigabyte-amd-radeontm-rx-7700-xt-gaming-oc-12g-12gb-gddr6/382474/produkt
Radšej to už nemeriam, ale je to o dosť menej ako kedysi, keď sa všetko prechádzalo aj s vypnutým ReBARom (to už teraz nerobím a všetko je ReBAR on) a ešte nešla tak rýchlo ani stavba kulisy na meranie hlučnosti. Tá okrem malej prestavby testlabu s inštaláciou akustických panelov zahŕňa aj adjustáciu celého testovacieho prostredia. Merať frekvenčnú analýzu zvuku s uspokojivou opakovateľnosťou je pomerne zložité a keď sa tieto veci v testoch zrejme často prehliadajú, tak sa an prácu s tým pri testoch grafických kariet teším najviac (a čoskoro z tých dát vystaviam aj samostatný článok na tému, „aký ma ktorá grafická karta akustický profil cievok“). No, celkovo pri dobrom naplánovaní a otestovaní troch grafických kariet za sebou, by sa to teraz už snáď mohlo zmestiť do 75 hodín čistého času.
Kraval od civek je jeden z duvodu proc koukam po grafikach se spotrebou nizsi jak cca 200W.
Vetsina recenzi se spokoji s prohlasenim „da se to vydrzet“. Coz neni pro klidnejsi povahy smeroplatne.
Clannek s foksem jen na problematiku civek by byl prima.
BTW : Meril nekdo pomer prikonu z PCI slotu vs Napajeni ze zdroje ?
Mam na mysli to, jestli grafiky prioritne berou proud z desky (tzn. napor na napajeni na desce) nebo jestli maji prioritu na pridavne napajeni. ?
Treba jsou nektere grafiky setrivejsi k zakladnim deskam ? vi to nekdo?
„Meril nekdo pomer prikonu z PCI slotu vs Napajeni ze zdroje ?“
Jasné, v kapitolách 45 a 46 je uvádzaný zvlášť odber z interného napájania (tj. zo slotu PCI Express ×16) a zvlášť z externého. V oboch prípadoch pri rôznych úrovniach záťaže. Pozoruhodné sú najmä výsledky grafických kariet GeForce so 16-pinovými konektormi 12VHPWR. 🙂
huh, dik. Ted uz vite ze dost kapitol bezne preskocim.
To je úplne v poriadku. Tých 48 kapitol medzi prvou a poslednou je hlavne k tomu, aby sme mali pod kontrolou čo najviac vecí a bolo z nich možné vystavať mohutný záver, hodnotenie. Alebo teda pre tých, čo chodia na výsledky konkrétnych testov, ktoré sú predmetom záujmu.
Dostal jsem se k tomu porozumet grafum. Zajimave.
Graficke karty primarne pouzivaji zdroj proudu externi napajeni ale jsou zde rozdily.
Srovnatelne gr. karty,
nV 4060 bere cca 50W
AMD 7700 bere cca 17W
Je to pradox nebot nV ma celkovou spotrebu nizsi.
Proc se tim zabyvam, mam takovou teorii, ze vyssi spotreba (gr. karty) pres PCI muze (teoreticky) ovlivnovat pretaktovani pameti. Resp. maximalni dosazitelne casovani.
Pokud byste mel chvili, nebo nekdo vite ze to je pravda/blbost reknete.
Nebo, to muzete testnout ?
Pak by to byl dalsi parametr podle ceho se ridit pri vyberu.
„Nebo, to muzete testnout ?“
Veľmi sa mi do toho nechce (pokiaľ ide o to manuálne pretaktovanie pamätí nad rámec špecifikácií). Hlavne pre to, že kus od kusa to môže byť asi vždy viac či menej odlišné a síce „Pak by to byl dalsi parametr podle ceho se ridit pri vyberu.“, ale asi trochu nespoľahlivý.
chtel jsem pridat i linky na czc ale prispevek pak nebyl zverejnen, tak si kazdy dohleda za domaci ukol.
Spôsobuje to ten blbý anti-spamový filter, ktorí neregistrovaným zamieta odkazy a myslím, že aj registrovaným sa na ich zverejnenie musia v redakčnom systéme nastaviť vyššie než východiskové práva (pokiaľ to teda nepočká na moderáciu a ručné zverejnenie administrátorom). Aj keď niekedy vidím, že i neregistrovaný používateľ zverejní komentár s nejakým odkazom a priznám sa, že neviem, aký je ten úspešný vzorec na publikáciu. Každopádne to blokovanie užitočných odkazov napríklad z CZC nie je zámer (žiadna cielená cenzúra :)), len to skrátka funguje takto nešikovne. Webmaster to už má ale na zozname vecí na riešenie. Tak uvidíme, čo vymyslíme a ako to po novom roku vylepšíme.